Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Pazuzu Vilket märke är det?
![]()
Suddig bild från tidigt 80-tal. Kommer ni ihåg dom gröna frottevojlockarna? Pannbandet är väl från 60-talet med ett hästhuvud i relief. Och vem sjutton red med nosgrimma till vardags?
Tack så mycketTror inte det är något märke på dom, men kan kolla imorgon då jag inte orkar gå ut på utvindan just nu.....
Har svarta träns med engelsk nosgrimma och paddning i div. färger (blått, grönt, rött) varit modernt någon tidigare? Och i så fall när?
Har sett en del - till synes äldre - träns som sett ut just enligt ovan, på senaste tiden nämligen.
90-talets comeback - nu på viss internetshop med Z
När man talar om trollen haha- Tränsen med färgad paddning verkar ha gjort comeback hos en viss internetshop "Häst med Z".
Du får skriv ut namnet. Du får skriva Horze. Eller "Gullans hästshop" eller vad som du. Så länge du inte länkar.
Vet inte om jag skrivit här tidigare men...
Blir ju helt nostalgisk
Nu har jag visserligen inte ridit så jättelänge (jmf. med andra här!), men det här är vad jag minns:
Ridskola modell större, storstan, sent 00-tal:
Ryttaren
Hjälm: De riktigt "coola" hade en Eurolite (jag fick själv en grå!), annars var det vanliga sammetshjälmar som gällde.
Överkroppen: T-shirt med hästar på, gärna några nummer för stor. De "coola" hade blå klubbjacka. De som hade säkerhetsväst hade en mörkblå från Hööks alt. en mörkgrön-rutig från Hansbo.
Underkroppen: Beiga, eller mörkblå/grön-rutiga byxor var hett.
På fötterna: Mountain Horse stallskor i ljusbrunt läder, alt. Mockashortchaps över ett par svarta jordphurs.
Hästen
Träns: Svarta. Med klinkerpannband i mässingsfärg eller vitt foder.
Bett: Riktigt tjocka, tvådelade tränsbett.
Förbyglar/dylikt: Inget särskilt faktiskt...
Sadel: De flesta hade Stübben Siegfried.
Sadeltillbehör: 1-3 paddar under sadeln hade nästan alla. Svanskkappa hade rätt många.
Schabrak: Gråa med svart/vit passopal från Mia RS.
Benskydd: Eskadron.
Privatstall, storstan, tidigt 10-tal:
Ryttaren
Hjälm: Charles Owen Wellington Classic eller GPA Speed Air var vanligast.
Överkroppen: John Whitaker- eller klubbjacka. Jumper-tröja. Vid finare tillfällen, pikétröja.
Underkroppen: Pikeurbyxor.
På fötterna: Svarta stövlar. Mountain Horse var vanligt.
Hästen
Träns: Dy'on Working Collection. Bling-pannband.
Bett: Väldigt varierande, många "specialbett".
Förbyglar/dylikt: Graman, väldigt förekommande.
Sadel: Också väldigt varierande.
Sadeltillbehör: Fårskinnspadd.
Schabrak: Med stora blaffiga loggor. Varierande märke.
Benskydd: Veredus.
Någon som känner igen sig?![]()
Jag hade bruna mountain horse snörskor med mockachaps från hööks för 10-15 år sedan![]()
Finns de där skorna med snörning att köpa fortfarande? De var så himla sköna!![]()
Jag har haft flera och ja de finns ännu. JätteskönaFinns de där skorna med snörning att köpa fortfarande? De var så himla sköna!![]()
Liten nyfiken fråga:
När var kavajer helt i sammet på modet? @palle har du någon koll?
Jag hittade ju som sagt en från Equiline idag på en rea, men tror knappast att den är samtida. Equilines kavajer - iaf de senaste 10 åren, förknippar jag närmast med softshell och blingbling. Dessutom var priset (även före rabatt!) väldigt lågt i förhållande till Equilines "egentliga" prisklass. Detta får mig att tro att den där kavajen är minst lika gammal som mig. Eller?
Den är helsvart (och inte grön som det ser ut på bilden!). Modellen/snittet är snarlikt Pikeur Diana o.dyl. Knapparna är släta och genomskinliga med "metallbotten" och Equilines tre hästhuvuden "ingjutna" i knappen.
![]()
Tror aldrig jag sett någon sammetskavaj fråga Equiline någonsin...
Men företaget startade i början av 80-talet.....
Var det equiline då och inte ngt annat equi aktigt namn?Tack för input
Nej, och när jag googlade på modell-namnet visste inte Google någonting om den heller
Det närmaste den här jag sett från Equiline är en äldre (typ tidigt 00-tal) kavaj av "klassiskt" snitt med både krage och ficklock i sammet. Men aldrig någon i hel sammet...
Det är equilines logga i kavajen vad jag kan se på bilden iallafallVar det equiline då och inte ngt annat equi aktigt namn?