mindre hingstar och hingstar som lämnar korta ryggar

Sv: mindre hingstar och hingstar som lämnar korta ryggar

låter som de flesta som har kontakt med Tornesch avkommor bara har bra att säga om dem, och det är ju mycket lovande.

Corland har jag en bekant som använt 3 talet gånger och alla har landat under 165 sträcket, ävne undan sto som varit runt 170 (och det andra stoet 158, så där är väl storleken inte så konstig:p)

Om han lämnat mycket i den storleken blir man ju lite frågande om det är FÖR litet...:rofl:

Jag förstår hur du menar.
Jag ville bara påpeka hur genetiken fungerar. Sedan kan du ju få en lång rygg ändå eftersom stoet har det oavsett vilken hingst du tar.

Du skrev också att din häst var byggd aningens i nedförsbacke? Då kanske det är där problemet sitter och inte i ryggen.

Du har ingen bra bild på henne. Det är nästan omöjligt att ge råd om man inte kan se hästen.

Sant att det kan bli iallafall,men det behöver ju inte förstärkas.
Tror mycket ligger i att hon är lite downhill, men eftersom personer jag anser kunna sin sak påpekade för mig att vara försiktig med att lägga långa ryggar på henne så tycker jag det ligger något i det.

Jag har en bild på varje, men vill inte lägga ut dem i tråden då det är bilder från när de percis kom till mig och de är inte i sitt bäst skick då. Men jag kan pma dem till dig om du är intresserad?:)

Ja, mitt sto är litet, men de kan komma från mammans sida.

det man kan konstatera att Corland verkar lämna ganska jämt, inga bjässar iallafall.

För TS del skulle jag också leta efter hingstar med bra front om stoet är i nedförsback.
Det känns viktigare än rygglängd - då många hoppryttare föredrar ngt längre ryggar framför de korta ryggar som dressyrfolket föredrar

ok, har du några tips på hingstar med bra front?

Vet ju empire, men det var det där med att han är lite överenergisk (vilket är både bra och dåligt)

Om man har ett sto med lång rygg ska man inte välja en hingst med kort rygg. Genetik fungerar INTE så att det då blir ett mellanting utan då blir risken att du får antingen lång ELLER kort rygg (du kan även få andra alternativ beroende på vilken gen som nedärvs).
Det är ungefär som om du har ett uttåat sto så väljer du inte en intåad hingst och hoppas att avkomman blir rak, utan du väljer en rak hingst.

Så om du vill ha en avkomma med normal rygg ska du välja en hingst med normal rygg. Titta även bakåt i stammen och se hur ryggarna ser ut där.

Én för kort rygg har ju en negativ effekt på hoppningen, lagom är bäst. Sedan finns det ju en mängd andra saker att tänka på. Kanske är det inte ryggen som är för lång utan galoppen som är entaktig och svårpåverkbar? Då skulle jag välja en hingst med normal rygg OCH ett stort register i galoppen OCH en hög ridbarhet:).

Lycka till

Eller så gör man som mig lägg ett långt sto på en lång hingst och få en superkort avkomma :confused: såpass att man undrar var sadlen skall få plats :cool: Som sagt det här med avel är inte alltid så enkelt :angel:
Skall bli väldigt spännande och se nästa års helsyskon.

Eller så gör man som mig lägg ett långt sto på en lång hingst och få en superkort avkomma :confused: såpass att man undrar var sadlen skall få plats :cool: Som sagt det här med avel är inte alltid så enkelt :angel:
Skall bli väldigt spännande och se nästa års helsyskon.

:D kanske något jag ska satsa på då!:rofl:

Ja det är inte heller omöjligt. Det beror på vad som finns i generna (genotyp). Även om båda individerna man korsar HAR lång rygg (fenotyp) så kan de båda (eller en) bära på anlag för kort rygg.
Då kan det även bli kort rygg vid en ev parning mellan två individer med lång rygg om de är heterozygota för det anlaget.

Sedan är det i verkligheten mkt mer komplicerat eftersom det antagligen inte är bara 1 gen som styr ryggens längd, utan flera. Sedan är det ju nyanser av längder på ryggar, vad är långt eller kort, vad är normalt, vad är normalt men åt det långa respektive korta hållet.....

Ja det är inte heller omöjligt. Det beror på vad som finns i generna (genotyp). Även om båda individerna man korsar HAR lång rygg (fenotyp) så kan de båda (eller en) bära på anlag för kort rygg.
Då kan det även bli kort rygg vid en ev parning mellan två individer med lång rygg om de är heterozygota för det anlaget.

Sedan är det i verkligheten mkt mer komplicerat eftersom det antagligen inte är bara 1 gen som styr ryggens längd, utan flera. Sedan är det ju nyanser av längder på ryggar, vad är långt eller kort, vad är normalt, vad är normalt men åt det långa respektive korta hållet.....

herregud! vilken vetenskap!!!!:o

Här kommer de (hopp) hingstar med bäst BLUPindex för Typ (dvs både typ och HHB). Tar bara med de som är i livet och tillgängliga. Fallande.

Com back II
Landor S
Camaro M
Quite Easy
Casir Ask (? ang tillgänglighet)
Akribori
Lasandos

Här kommer de som nedärver en förväntad lägre mkh än vad de själv har:D.

Artist (?)
Feliciano
Szkopul
Majim G
Pablo
Qalle
Akribori

Här kommer de med högst BLUPindex för hoppning. Fallande.

Irco Mena (!!!)
Cardento
Feliciano
Camaro M
Airline H

Här kommer de som har högst BLUPindex för galopp.

Com Back II
Quite Easy
Emmerton
Camaro M

Camaro M är den som samanlagt ligger bäst till om du ska gå efter denna lilla "undersökning":)

Lycka till:D

Senast ändrad:

Har ingen erfarenhet alls av honom, så kanske ska ta en titt på honom...

Mitt ena sto har fått två mycket fina avkommor efter Looping, den ena som också är första fölet blir nog runt 165 medans den andra nog blir lite större.
Kanon temprament och jättefint typade och front på båda.

Morsan är stor och bred åt alla håll.

åh! tack så mycket!

Verkligen värt att kolla på!:bow:

tar min egen knapp..

NU har jag hittat en hingst jag är riktigt intresserad av Harley VDL
(heartbreaker-Carthago)

Skulle vilja lägga honom på Charon (classiker-calypso II)- Elberton (Nimmerdor) stoet.

Vad tror ni?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 761
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 100
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår