mindre hingstar och hingstar som lämnar korta ryggar

Sv: mindre hingstar och hingstar som lämnar korta ryggar

lånar min egen knapp för att svara lite på allas inlägg!

Det där med kortare rygg är för att jag tycker hon är i längsta laget och har en MASSIV galopp att rida ihop.. ett av hennes stora minus, faktiskt!:eek: (fattar inte att jag säger det, men så är det) Ska försöka hitta en bild på henne så ni får se hennes exeriör så kanske ni får en annan uppfattning.
Ett annat problem, som jag tror spelar in att jag tycker att hon är lång, är att hon är byggd mer "downhill".

IrcoMena har jag alltid velat använda!!!:love: men vet inte om jag vågar det på sto2 då han aldrig tidigare varit betäckt och vet inte om hon tar sig....

Har också kollat in stammen på Tsarevitj, och det kan helt klart vara intressant... han är väl av den lättare typen med va? kan vara intressant på sto 2. Hon har gått 130 hopp med mycket bra teknik, och rör sig utmärkt! så en till av samma kaliber är inte helt fel!:idea:

Linjeavla på Nimmerdor är intressant tycker jag, men vet inte om Niveau är bra för sto 1 rent exteriörmässigt.
Dock gillar jag Empire, men pratade med ägare förra året och de rekomenderade honom inte till ston med mycket temperament då han själv hade mer än vad som behövdes....

Highlight tilltalar mig tyvärr inte...
Däremot tycker jag Aerline är trevlig på utseendemässigt och temprament, dock lämnar han väl ganska tungt?

ska se om jag hittar ilder på mina två så ni kan få en uppfattning om hur de serut...

tack för allas tips:bow: hoppas dock på fler inlägg ang mina två!

Tornesch har jag sett månag fina avkommor efter och jag tycker han är en jätte fin hingst också, ska bli kul och se hur han utvecklas.

Ja! han är superfin!:love: och det han visat hittils är ju itne att klaga på!
Men vet inte riktigt vad han nedärver... nån som har mer koll?

ok, bilder får vänta tills jag kommit hem nästa vecka... hittar inga jag vågar visa:crazy:

Har bara exteriör på dem när de precis kommit hem och de är inte vackra.

Om du vill ha en avkomma i uppförsbacke så välj cagancho!!
0
Min ena häst som nu gick breeders med plac e cagancho har en exteriör som år riktigt bra! hela hon år i uppförsbacke. Därför kommer jag välja honom till mitt sto som ar lang och i nedförsbacke. Dessutom ger han fantastik gallopp.

Senast ändrad:

Tsaren är av den lättare typen ja, han har ju fullblodspappa! ;)

IM har super kvalité på sin sperma...

ja det är ju fullblod men han ger mer högrest än grovt. hon har hoppfullblod bakom sig o kombinationen mellan calidoblodet o xx verkar bra. Skall hålla koll på det i framtiden när denne är såld. Väldigt högrest men väldigt ädel men ändå maffig. Sett tex en cagancho-robin Z o den var ju lite maffigare men bedömdes av Markne ha stor kapacitet o andra jag sett har varit vare sig tunga eller ädla men otroligt elastiska. helt klart en hingst jag vågar använda även till mitt svårklass sto på 1.70 som har den gamla modellen men ända fin o högrest.

lite humör:D

Nä men h*n ser riktigt trevlig ut... måste goggla lite och se om jag kan hitta några fler avkommor

Vad är det för sto på din?

Kanske nagot lite humör ja...:D Den hoppar fint, men ser verkligen inte lättriden ut.

ok... hmm.. helt klar en att hålla i tankarna då!:)

tar min egen knapp igen..

på tal om multitalanger... vad tror ni om Nobel? har aldig sett honom hoppa, men jag gillar hans ridbarhet på marken.
Hade en val med samma sto linje och sen med larno som farfar och den fanns det mycket gång i samt att han hoppade som tusan (dock hade han inte huvudet med sig tyvärr, men det berodde på utbildningen och annat)

hon hade ont i tänderna då om var ej fardigbehandlad i ryggen. Hon är nu mer harmonisk och här en battre rundare gallopp. Men man måste vara balanserad och ej hård i handen..men visst kommer hon säljas till en duktig ryttare :).

Tycker absolut du ska titta på de två en gång till!

Min semin vette vill helst bara seminera med IM sperman för den är nåt så makalöst bra, och hingsten själv är ju inte dum heller och avkommorna talar ju lite för sig själva.

Vill du linjeavla så är båda de två hingstarna intressanta tycker jag.
Men jag förstår om man tvekar på FAI, men ska man chansa på det så är nog han det absolut bästa alternativet ;)

Om man har ett sto med lång rygg ska man inte välja en hingst med kort rygg. Genetik fungerar INTE så att det då blir ett mellanting utan då blir risken att du får antingen lång ELLER kort rygg (du kan även få andra alternativ beroende på vilken gen som nedärvs).
Det är ungefär som om du har ett uttåat sto så väljer du inte en intåad hingst och hoppas att avkomman blir rak, utan du väljer en rak hingst.

Så om du vill ha en avkomma med normal rygg ska du välja en hingst med normal rygg. Titta även bakåt i stammen och se hur ryggarna ser ut där.

Én för kort rygg har ju en negativ effekt på hoppningen, lagom är bäst. Sedan finns det ju en mängd andra saker att tänka på. Kanske är det inte ryggen som är för lång utan galoppen som är entaktig och svårpåverkbar? Då skulle jag välja en hingst med normal rygg OCH ett stort register i galoppen OCH en hög ridbarhet:).

Lycka till

exakt!!! Man skall förstärka det som är bra o ej kompensera det som är dåligt!!

Bra beskrivet!

vet du något om halsansättningen på IM? den jag skulle vilja sätta honom på isåfall har brett ansatt hals och det är ju något man kanske inte vill "dubbla"

En Tornesch-treåring som jag känner hyffsat (går i hagen typ i min trädgård) kom 5.a på champinonatet i 3-års.

En underbar herre av det mindre slaget, han är väl runt 160 nu. Jag brukar säga till hans matte - Ninja La Silla - när hon kommenterar hans litenhet.

Annars är jag personligen väldigt svag för Corland - har en märr som också är runt 160, som är det mest ridbara som går i ett par skor enligt ryttaren.

jo jag förstår det du skriver....
Men det jag vill ha fram av frågan ang lämna kort rygg är ju att jag absolut inte vill förstärka den långa ryggen och att inte ha det som grund i mitt hingstval kanske jag rent av förstärker det.
Självklart ska man som du säger inte ta en inåttåad hingst för att få bort stoets uttåning.(exempel)
Sen menar jag ju absolut inte att jag vill ha en hingst som lämnar onormalt kort... så dum är jag inte

Dock vill jag med säkerhet veta att hingsten jag kommer välja inte lämnar ryggar åt det längre håller... bara för att hingsten inte har det behöver det ju inte betyda att han inte nedärver, eller hur?!

Enligt unghästdommare (hoppning) har hon galopp av bra kavlitet. Hon är visad utomlands med 8,5 på den, så så dålig är den nog inte.
Också samma person, samt vet har påpekat att vara vaksam för långa ryggar på henne.;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 761
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 100
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår