Minderåriga i stallet

Sv: Minderåriga i stallet

Att försäkringsbolaget ansåg det är jag inte ett dugg förvånad över...men att det rättsligt skulle räcka för ett tvingande beslut betvivlar jag.

Bilägaren har inte fått ut ngt av sitt bolag och går sedan på hästägaren, som har betalat i tron att det är tvingande enligt lag skulle jag tro?

Ja det var hästägarens försäkringsbolag som betalade ut pengarna, så det var inte bara ett försäkringsbolag som höll med.:devil:

Och just i detta fall håller jag helt på drabbad bilägare tillika hästägare, det är flera stallar som gått samman för att göra denna ridväg. Att i det läget bege sig ut bland parkerade bilar på ena sidan och bilväg på andra sidan, är förbannat vårdslöst och speciellt om man vet att hästen är osäker med bilar. Dumhet ska kosta så är det bara, och det finns några prejudicerade domar som det hänvisades till så det är väl förmodligen inte första gången heller.

Ja i detta fall håller jag också med om att det var inte så smart tänkt, om det finns alternativ anvisad plats att passera på. Min poäng är att man som hästägare inte ska vara så snabb att falla till föga för gastande bilägare som i stort sett ALLTID tror att de har rätt till ersättning oavsett. Man har som hästägare all rätt i världen att befinna sig bland bilar, på vägar i trafiken, och det är bilisterna som ska ta den största hänsynen. Man har inte som i fallet med hundägare något strikt ägaransvar för hästen.

Och jisses vad vi är OT nu...

Ja på vägen, men inte bland parkerade bilar här finns inget försvar alls.

Och ja vi är OT nu, så jag lägger ner här.

Så självklart ska man lära barnen, men jag tycker inte att "upplärning" riktigt går att ersätta föräldrar/vuxnas närvaro med.

Håller med, men det låter som TS inte kommer att kunna se till att det alltid är vuxna med?

Annars så svarade jag ju faktiskt inte på TS egentliga fråga. Jag har Agrias försäkringar och där ingår Agria Incident som ska täcka alla som hanterar mina hästar. Jag har dock fått rådet från Agria att ha en kompletterande försäkring om andra människor umgås med mina hästar i verksamhet.

JAg har nu skrivit i kontraketet att vistelse i stallet sker på egen risk.
Jag skrev en sak till om att minderåriga vistas i stallet på vårdnadshavarens ansvar eller likande.kommer inte ihåg exakt.

KOmmer att muntligt komma överens om att föräldrarna ska vara med 1 månad i stallet med hästen och barnet för att se att allt funkar.

Första dagarna/veckan kommer jag att vara i stallet när de ska ta sin häst för att se hur det går och förklara hur hästarna fungerar och speciellt min madam som är lite speciell...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama