Minderåriga i stallet

lovehorses

Trådstartare
Jag har ett litet stall med tre boxar,nu blir den 3dje boxen uthyrd av en familj. Verkar vara en bra familj,hästkunnig mamma och ordentliga.

Nu till mitt lilla dilemma, dottern som ska få häst är minderårig, hon kommer ju såklart att vara i stallet och greja med sin häst. Och ta ut sin häst från hagen, det är där dilemmat e...
Vi har alla hästarna (3) i en hage, hästarna är någolunda snälla men det är ju ändå djur...

Hur har ni gjort för att vara på den säkra sidan om de händer något. ex, min häst sparkar dottern. Har ni skrivit något papper på att ni frånsäger er alla skador som ens häst orsakar.Hoppas ni förstår vad jag menar. eller har ni gjort det muntligt, eller är det folkvett?

hjälp mig!:confused:

Sv: Minderåriga i stallet

Mina barn har alltid varit med i stallet. Tycker att det är föräldrarnas ansvar att barnen inte hamnar i kniviga situationer. Att man lär barnen att man aktar sig och tar det lugnt.

Varför vill du frånsäga dej alla skador dina hästar kan orsaka? Du har väl försäkring på dina hästar? Däri brukar det ingå en försäkring om en människa skadas. Däremot kan du skriva med i kontraktet att all vistelse i stall och hagar sker på egen risk för det gäller ju både barn och vuxna. Jag hade inte velat att någon under femton år vistas i mitt stall och hagar ensam just eftersom olyckor händer så lätt.
Du kanske också ska ta en diskussion med dem om hon ska vara ensam och att de har ansvaret om något händer. Det gäller ju även om någon av dem skulle råka släppa ut dina hästar eller om något annat skulle hända.
Kanske kan ni bygga en sluss så att det blir enklare och säkrare att ta ut en häst i taget.

jag hyr ut två boxar, i kontraktet står det att " alla människor samt medtagna djur vistas på anläggningen på egen risk " :)

Om du redan har ett kontrakt så kan du säga upp familjen i fråga och sedan presentera ett nytt modifierat kontrakt :) (såhär har jag alltid gjort)

Om du inte har ett kontrakt så kan du ju skriva ett?

Mvh
Athletin

Lika väl som hästarna sparkar ett barn kan de ju sparka en vuxen. Jag hade nog hört med föräldrarna om de tänker angående säkerheten. Annars om du är så orolig får väl ponnyn gå själv.

Jag har haft upp till 9 hästar i samma hage nu i vinter. Och in där går INGA barn. Med barn menar jag typ upp till 13-14 år. Det är först nu som flocken är riktigt harmonisk. De får fri tillgång till hösilage ute, så det kan vara lite stridigheter. Så därför får inte barn vistas i hagen, för de har inte samma förmåga o se faror komma som vi vuxna som har mer erfarenhet av hästar. Däremot så fort hästen kommer utanför hagen så skiter jag i vad de gör, så länge de inte utsätter andra än sig själva för risker.

Det beror ju på hur mycket säkerhets-tänk föräldern har, jag hade en mamma och dotter i mitt stall med varsin häst och den mamman hade noll och inget säkerhetstänk!

Dottern skulle få rida min ponny en gång, jag hade uttryckligen sagt att inga barn fick vara i hagen, snön var meter hög och hästarna gick på tillplattade snöstigar, snön var porös och mycket mjuk på sidan av stigarna och trampade man på sidan av stigen försvann man snabbt!

Trots detta fick jag se den 6 åriga dottern leda min ponny genom hagen på en sådan stig:eek: med de andra hästarna runt omkring sig! Jag blev något upprörd, men mamman förstod inte varför!:cool:

Hemma hos mig i mitt stall, bland mina hästar och i mina hagar gäller mina regler och här går säkerhet först och har jag inhyrda hästar gäller samma regler omkring de hästar som hyr här som för mina och allt runtomkring!

Jag har sett och hört talas om hemska saker när det handlar om barn omkring hästar!:confused:

Varför vill du frånsäga dej alla skador dina hästar kan orsaka? Du har väl försäkring på dina hästar? Däri brukar det ingå en försäkring om en människa skadas.

Nja så är det ju inte, i så fall får man teckna en separat ansvarsförsäkring vilket alla faktiskt borde göra som har häst. Dessvärre är det för dagen väldigt lätt att glida på att ansvaret inte är mitt om något blir skadat av en häst.

En bekant fick sitt ena lyktglas på bilen sönder sparkat på bilen en kväll, hästägare kvittra bara glatt att bilägaren får stå för det då hästen går skadelös. Slapp hon då? Nej hon fick betala, och då ingen försäkring fanns att använda så fick hon själv betala kostnaden för glaset utom montering som bilägaren själv gjorde. Kostnad 4236 kr.

http://www.agria.se/hast/artikel/hasten-och-bilen-i-lagen

Givetvis kan det vara bra att ha en separat ansvarsförsäkring för saker som kan gå sönder. Iallafall i agrias hästförsäkring så ingår en försäkring som faller ut om en människa blir skadad. Dock är försäkringsbeloppen mycket låga. Hur det är med andra hästförsäkringar vet jag inte.

Tacksam för svar!

Jag har ett kontrakt, ska skriva i där om egen risk vistelsen.Bra att sätta i kontraktet. Så klart har man ju försäkring på häst och människa men man är ju lite orolig ändå.
Nu går det ju inte att sätta upp några extra hagar med tanke på tjälan.Jag vill ju ha alla hästar i en hage! Vi ska se hur det går, allt löser ju sig!

Nja så är det ju inte, i så fall får man teckna en separat ansvarsförsäkring vilket alla faktiskt borde göra som har häst. Dessvärre är det för dagen väldigt lätt att glida på att ansvaret inte är mitt om något blir skadat av en häst.

En bekant fick sitt ena lyktglas på bilen sönder sparkat på bilen en kväll, hästägare kvittra bara glatt att bilägaren får stå för det då hästen går skadelös. Slapp hon då? Nej hon fick betala, och då ingen försäkring fanns att använda så fick hon själv betala kostnaden för glaset utom montering som bilägaren själv gjorde. Kostnad 4236 kr.

http://www.agria.se/hast/artikel/hasten-och-bilen-i-lagen

I min Agria så ingår http://www.agria.se/hast/artikel/agria-incident---en-gratis-olycksfallsforsakring-for-manniskor och jag vet att Agria inte är ensam om att ha just den delen. Dvs den innebär att skadar min häst en annan människa så går det på min hästförsäkring. Dock täcker den ju inte materiella skador så som bilar eller sånt. Men som sagt människor.

För att vara lite extra säker för dottern kan du ju fixa till en "extraport" in till hagen, så det blir mindre risk att hon tex. skulle råka släppa ut alla hästar osv.?

Fast då måste ju hästägaren/ryttaren i det fallet ha varit synnerligen oaktsam för i annat fall är hon/han inte skyldig att ersätta bilägaren för skada på bilen så som jag tolkar texten. Om han eller hon självmant gått med på att betala(eller känt sig pressad av bilägaren att göra det) så är det en annan sak.

Många bilägare gormar och skriker om att hästägare/ryttare ska ersätta både det ena och det andra men om de har rätt eller ej är en annan femma.
Råkade för många år sen ut för en oförsiktig bilist som tvunget skulle passera oss(häst o ryttare) på en smal grusväg, trots mitt handtecken att vänta, varpå hästen av rädsla fotade till bilens ena framskärm vid passering.

Bilisten kom sen med en saftig räkning med en i stort sett omlackerad bil och gormade om att jag skulle betala den. Jag kan säga att jag behövde inte betala ett rött öre. Han var dessutom dum för från början, för att jag kände mig illa till mods när det hände, så sa jag att jag kunde betala halva hans självrisk - vilket han inte ville.

Ang trådens ämne; stallägarens regler gäller i stallet och föräldrarna bär ansvar för sina minderåriga barn. Informera dem skriftligen om regler + att man vistas i stallet på egen risk. Jag har satt en åldersgräns för hur unga barnen får vara när de vistas utan föräldrar i stallet.

Skriv in de regler du tycker är rimliga och är bekväm med.

T ex inga barn under 12 år utan målsmans sällskap, barn under 15 år får inte ta in hästarna utan målsmans sällskap etc.

Har man andra som hanterar hästarna till/från hagen kan jag känna att det är väldigt bra att ha en sluss, för säkerhets skull.

Ja men det är :devil: oaktsamt om man går rakt över en parkering med hästen, speciellt om det finns en separat ridväg för ekipage så behöver man ju liksom inte det.

Föräldrarna ansvarar för sitt barn. Det är väl de vuxna som hyrt och skrivit på för stallplatsen antar jag och då ligger ansvaret hos dem. (så tänker jag)

Jag tror inte att det räcker till för att kalla det för uppenbar oaktsamhet faktiskt, dumt möjligtvis.

Jag tror inte att det räcker till för att kalla det för uppenbar oaktsamhet faktiskt, dumt möjligtvis.

Nej försäkringsbolaget ansåg det som vårdslöst, och bilägaren fick begära ersättning av hästägaren. Så visst räckte det.

Vi var ett gäng minderåriga som hade hästar tillsammans när jag var barn. Vi lärde oss snabbt hantera hästarna i hagen, hålla avstånd, undvika farliga situationer osv. Vi hade få hästintresserade vuxna omkring oss, vi lärde oss genom böcker, hästtidningar (dvs mest Min Häst! :D ) ridlektioner och allt det hästprat som böljade mellan oss och alla andra hästintresserade.

Nu vill jag inte romantisera det hela, för det fanns mycket vi borde ha vetat och idag finns det mycket bättre hästhantering och förhållningssätt än då. Och det hände några tokigheter, vår egen häst var värst... Men vad jag vill säga är: barn lär sig, bara de är intresserade. Lär upp de barn som ska vistas i stallet och hantera hästarna, visa dem hur du vill att det ska gå till. Berätta om hästarnas personligheter och hur de ska bemötas (sånt brukar vara oerhört intressant när man är barn).

Första tiden när den nya ponnyn ska lära känna dina hästar och sin nya familj kommer att vara viktig, observera hästarna tillsammans och prata om vad som händer. Se vad deras ponny får för position, det kommer att påverka hur enkelt/svårt det blir för barnet att t.ex. ta ut ponnyn själv ur hagen. Lär dina hästar att gå undan för enkla signaler så att barnet också kan ge dessa signaler och komma förbi de andra, tex. Skulle det här kunna funka för dig och dina hästar, tror du?

Håller med i det du skriver, självklart ska man lära barnen hur hästarna fungerar, men man ska samtidigt komma ihåg att barn är barn och det är inte i alla lägen som barnen faktiskt gör det man lärt dem. Ibland beror det på att de helt enkelt glömmer, som vem som helst kan göra, ibland beror det på slarv, att de inte inser allvaret i att göra något på rätt sätt och blir lite nonchalanta mot vad de vuxna lärt dem (visar sig väl främst när det inte finns några vuxna i närheten).

Så självklart ska man lära barnen, men jag tycker inte att "upplärning" riktigt går att ersätta föräldrar/vuxnas närvaro med.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur