Min sexåring vill bli vegetarian

mino

Trådstartare
Min sexåring pratar ofta om att hon inte vill äta djur och att hon tycker att det är fel att äta djur. Och på ett teoretisk plan håller jag med henne. Men i praktiken blir jag ganska nervös över att hon plötsligt hoppar över en massa mat och jag är inte beredd att laga annan mat till henne eller sätta mig in i hur en sexåring ska äta vegetariskt för att få i sig alla näringsämnen. Jag tycker att hon är för liten för att ta den typen av principbeslut i livet, hon har för lite koll för att kunna överblicka vad det egentligen är hon bestämmer sig för.

Men samtidigt - hur hanterar man detta rent praktiskt? I morse vägrade hon att dricka mjölk eftersom det kommer från korna. Jag vill absolut inte tvinga i henne mat men jag har hela tiden kört principen att den som lagar bestämmer vad det ska vara och att vi så långt det går ska kunna dela samma mat. Jag kommer inte att hindra henne från att bli vegetarian men då skulle jag vilja att hon var tillräckligt stor för att själv kunna sköta en del matlagning och läsa på om hur det funkar. Ska jag hoppas på att det är en fas?

Senast ändrad:
Sv: Min sexåring vill bli vegetarian

Min bror blev vegetarian runt 14, kravet från mina föräldrar var att han fick hålla sig till lakto-ovo-vegetarianism fram tills han flyttade hemifrån.

Vad tror du om att låta henne äta vegetariskt i en vecka och så ser både ni och hon om hon pallar med bönorna?

Jag håller med dig om att en sexåring är för liten för att bestämma en sådan sak. Delvis pga att det som sagt är svårt att veta om barnet tar skada av att inte äta animaliska produkter. Du skulle ju tex inte acceptera att hon valde en kost som innehöll bara sötsaker. Därför att det är inte hälsosamt för henne och hennes hälsa är ännu ditt ansvar - detsamma gäller ju andra kostval.

Du är föräldern och bestämmer vilken mat som serveras och vad man måste äta och inte vid måltiderna. MEN jag anser nog att man i perioder kan se mellan fingrarna om ett barn inte vill äta allt på tallriken sålänge det inte håller i sig en längre tid. Min dotter är bara 2,5 men hon får äta bara korven om hon vill. Oftast har hon perioder. Ibland är det bara korv, ibland bara potatis och ibland är det bara grönsaker som slinker ner. Hon får inte mer korv om det finns annat kvar på tallriken, men om hon inte vill äta det andra slipper hon - då får hon leva på den korv som kom med portionen. Men i längden fungerar det ju inte om barnet fortsätter med beteendet.

Man måste ställa frågan varför hon vill kontrollera sin kost på det viset du beskriver. Det kan ju ha att göra med just det faktum att hon förstått att det är djur men det kan ju också ha en annan orsak. Det ska man nog fundera på innan man bestämmer hur man ska hantera det. Det kan ju vara ett sätt att prova på att kontrollera sin omgivning snarare än en kamp om djurens rätt sas.

Du kan ju lära henne varför vi äter animaliska produkter och hur de framställs. Att andra djur äter också djur, tex katter, hundar, rävar och igelkottar. En del djur äter djur, andra äter insekter, andra växter. Förklara var mjölken kommer från och att det inte gör ont på kon att producera mjölk till oss, det är kons jobb och den kan ha ett bra liv ändå. Vi köper tex bara ekologiska mejeriprodukter för att korna ska ha det bra när de producerar mjölk.

Sen kan du ju också prova att introducera linser och bönor och groddar, och sånt som man måste äta om man vegetarisk kost. Vill hon äta det så kan man såklart ge henne alternativ till vissa rätter kanske.

Att byta till vegetarisk kost innebär ju för det första att man måste lära sig en hel del om kostlära och sätta sig in i hur ett barn ska få i sig näringen med så begränsade kostvanor. Men det innebär ju också att hela familjen påverkas genom att du kanske tvingas laga dubbla måltider och ekonomiskt vet man ju inte heller hur det är att äta vegetariskt - det beror ju på hur ni handlar nu. Men som sagt, att en familjemedlem blir vegetarian påverkar ju inte bara det barnet.

Jag hade ställt upp på det. Jag hade för all del räknat med att det är en fas, även om mycket i vår "tidsanda" talar för att fasen kan återkomma då och då. Hur hon gör som vuxen vet vi inte.

Jag förstår inte riktigt de problem du ser, trots att jag är seriöst intresserad av frågeställningen.

Tintilars resonemang om att hon är barn och därför bestämmer ni vuxna över vad hon äter, håller jag inte med om i det här fallet. Dessutom vill jag inte gå in i maktkamper om mat med barn, hur vanligt det än är i många familjer.

Det pågår en diskussion på många håll i vårt samhälle om att äta eller inte äta djur, av både djuretiska skäl och miljöskäl. Vad jag förstår diskuteras också miljö och sådant i ert hem? Barnet står inte utanför samhället, och nu vill hon vara vegetarian.

Kostlära osv - tja, om man anser att just vegetarianer måste vara så mycket mer nyttiga än andra, så får man väl läsa på. Om man i lugn och ro antar att "vanliga" matvanor inte heller vilar på hälsorön - särskilt inte den mycket snabbt ökande köttkonsumtionen - så räcker det väl om hennes vegetariska mat är jämförbart nyttig med den animaliska?

Det blir ju troligen billigare att hålla liv i henne på vegetarisk mat, så den ekonomiska aspekten bör inte vara ett argument.

Om hon vill bli vegan, vilket det där med mjölken tyder på, skulle jag dock läsa på lite. Då behöver hon vitamin B12 och vad det är. Googla veganföräldrar, så kan du lära dig en del.

Du kan ju lära henne varför vi äter animaliska produkter och hur de framställs. Att andra djur äter också djur, tex katter, hundar, rävar och igelkottar. En del djur äter djur, andra äter insekter, andra växter. Förklara var mjölken kommer från och att det inte gör ont på kon att producera mjölk till oss, det är kons jobb och den kan ha ett bra liv ändå. Vi köper tex bara ekologiska mejeriprodukter för att korna ska ha det bra när de producerar mjölk.
Detta är ju ett klokt råd. Problemet är att jag egentligen själv också tycker att det är fel att äta djur och att vi människor kan välja och ha ett utmärkt liv utan kött, men jag är själv rent praktiskt inte beredd att ta det steget fullt ut. Men att ta henne på allvar och ha en allvarlig diskussion om vad det i så fall innebär och hur hennes mat i så fall skulle se ut kan ju vara ett steg för att se hur hon i så fall ställer sig till det hela verkar bra.

För mig blir det en kamp mellan idéer, principer och praktik. Jag är helt för idén på ett teoretiskt plan och rent principiellt tycker jag att man själv väljer vad man vill stoppa i sig av det som bjuds. Men i vardagen, i det praktiska, så ser jag inte riktigt hur vi ska få ihop det. Det ligger ju i så fall helt på oss vuxna att utföra hennes ideologi, så att säga. Och så länge vi inte är beredda att göra samma steg så blir det en hel del extrajobb.

Man kan ju också vända på det och fundera på om en veganfamilj skulle ställa upp på att ha en unge som vill ha mjölk, ägg eller kött. På en sexårings nivå är det fullt rimligt att hävda att man inte gillar grisar och vill äta upp dem.

Om jag hade varit du hade jag letat ratt pa ett vegetariskt forum och hittat andra foraldrar som lagar vegetarisk mat till sina barn och fragat dem hur jobbigt det ar och hur man vet att allt blir ratt.

Komjolk byts ju ganska latt till havremjolk, korv till sojakorv och det kanske skulle vara kul for hela familjen att kora vegetariskt en dag i veckan anda?

jag ar inne pa samma linje som du, hade garna blivit vegetarian om jag haft mer kunskap och en personlig kock som kunde lara mig massor.

Jag håller med Petruska i det här och tycker att du, TS, kanske skulle låta flickan testa på att vara vegetarian Jag hade dock satt gränsen vid där och sett till att hon dricker mjölk och så. Hon kanske inte vill äta fil och yoghurt och kan ju få slippa, men lite mjölk och ost kan hon äta tycker jag.

Hon är visserligen väldigt ung, men i den åldern vet man vad man vill....för en tid! Jag förstår också hur hon känner, vi dödar ändå djur för att vi ska äta, och det kanske hon har börjat tänka mycket på och förstått vidden av.

Jag hade en tid serverat mat som inte innehåller kött till henne, men inte dragit igång helt vegetarisk mat riktigt ännu. Vitaminer på burk hade hon kunnat få en tid och jag hade även serverat qourn eller liknande som ersättning.

Som sagt, låt henne testa en lättvariant av att vara vegetarian. Fastnar hon för det så får du läsa på mer och köra på på ett annat sätt. Är det en fas så behöver du inte dra igång något. Men kanske skulle ni ha en eller två vegetariska dagar i veckan?

För mig blir det en kamp mellan idéer, principer och praktik.

Men hur ser den praktik ut, som du tänker dig? Vad är det som i utgångsläget är vettigt nyttig och varierad mat (om den alltså är så bra att du måste läsa på för att nå samma nivå med vegetarisk mat), och som samtidigt är svårt att få till så att även en vegetarian kan bli mätt vid ert bord? Helt ärligt, det kan jag inte ens gissa. Jag kan lätt gissa det om man äter trist animalisk mat, men inte om man äter vettigt.

Jag har så länge jag kan minnas haft både vegetarian och köttätare i hushållet, och jag ser inte svårigheten i att hålla alla vid liv. Ingen får sina favoriträtter varje dag, men alla får en helt ok och närande måltid. Den eller de som äter kött, äter naturligtvis även av grönsaksrätterna. Köttet är tillbehöret, grönsakerna är basen. Grönsaker behöver alla människor äta, kött klarar sig alla människor utan. Typ så, tänker jag.

Det ideologiska - tja, jag tror nog inte att äpplet fallit så långt från trädet i det här fallet. ;) Hon gör den ungdomliga/barnsliga varianten - som dessutom ligger i tiden, inte minst i den typ av miljö som hon växer upp om jag gissar rätt - av dina principiella resonemang, och det vill inte du.

Detta är ju ett klokt råd. Problemet är att jag egentligen själv också tycker att det är fel att äta djur och att vi människor kan välja och ha ett utmärkt liv utan kött, men jag är själv rent praktiskt inte beredd att ta det steget fullt ut. Men att ta henne på allvar och ha en allvarlig diskussion om vad det i så fall innebär och hur hennes mat i så fall skulle se ut kan ju vara ett steg för att se hur hon i så fall ställer sig till det hela verkar bra.
Man kan ju gå halva vägen var genom att minska på köttmaten i hela hushållet, utan att det blir enbart vegetariskt.
Jag äter själv vegetariskt sedan drygt 25 år men resten äter köttmat. Vi har kommit överens om att man får bestämma själv om man vill bli vegetarian när man har blivit vuxen. Jag själv slutade när jag passerat 18-årsdagen...

Hm, ja, det kanske är jag som måste tänka om i den här frågan. Kanske kan vi komma fram till nån kompromiss som gör henne nöjd som ett första steg.

Alltså, det är som jag skriver, jag blir på allvar orolig för att hon inte får i sig allt hon behöver. Det är ju inte så att alla sexåringar hoppar i taket om de blir serverade rotfruktsgratäng direkt. Så som hon har ätit när hon har ätit vegetariskt har snarare gått ut på att hoppa över köttet, inte kompensera med att äta mer grönsaker, möjligtvis mer kolhydrater. Och bönor/ärtor är hon inte alls förtjust i. Men möjligtvis går detta att hantera, jag tror som sagt att om jag pratar med henne lite mer ordentligt och vi går igenom vad som är animaliska produkter och pratar om vad alternativet i så fall är och hittar möjliga vägar framåt så blir det nog lite mer konkret. Vi får nog testa oss fram till vad hon i så fall kan tänka sig att äta så att detta inte blir en alltför stor begränsning för henne.

det går ju att använda köttsubstitut (quorn, sojaprodukter etc) för att få i henne det hon behöver ha, tills hon vant sig vid andra produkter.

Har du några bra recept med quorn? Vi har provat att göra köttfärssås med quorn men ingen av oss gillade det. Kan vi ha tagit ett märke som inte är så god (Hälsans kök)?

Ett inlägg ur barnets perspektiv: Jag är uppvuxen i en allätande familj, men har alltid sett kött som motbjudande, ej heller varit speciellt förtjust i mjölk, ost, ägg. Glass och yoghurt var inga problem, och sånt som inte kändes köttigt, t.ex. mycket finmalen köttfärs eller korv (tog dock stopp direkt om jag hittade nån konstig knöl eller blå prick däri) Mina föräldrar kämpade för att få mig att äta maten, jag själv kämpade i skolmatsalen och kväljdes, fick sitta kvar hela matrasten för att jag inte fick i mig maten. Det fanns inte på kartan att nån skulle säga "prova att erbjuda ungen vegetarisk mat". I stället åt jag större delen av min uppväxt potatis, sallad och sås, när jag inte blev itvingad annat, och sågs som världens kinkigaste och petigaste barn, som det alltid var matbekymmer med.

När jag så blev stor nog att själv ta ansvar för min mat och laga eget blev jag vegetarian. Det var helt naturligt för mig, och åh så skönt! Plötsligt var jag en matglad person, och inte den som varenda middag satt och petade.

Så jag tycker du ska erbjuda din dotter vegetariska alternativ, det finns så mycket på marknaden nu, behöver inte vara så krångligt.

Har du några bra recept med quorn? Vi har provat att göra köttfärssås med quorn men ingen av oss gillade det. Kan vi ha tagit ett märke som inte är så god (Hälsans kök)?
jag använder de gula påsarna - vad de heter vet jag inte :p
Det smakar lite annorlunda än med köttfärs givetvis, men man vänjer sig. Jag brukar göra quornfärssås med hackad rödlök, krossade tomater, lite tomatpure (efter behag) och antingen redning med mjöl + vatten eller också kokar jag ihop den med creme fraiche.
middagskorven kan man göra korvstroganoff av eller steka i skivor - jag tycker att quornvarianten är god, men hälsans köks korv smakar alldeles för likt "riktig" falukorv.

Idag är utbudet av vegetarisk mat enormt och så betungande är det inte att steka i egen stekpanna/koka i egen kastrull till henne.

Jag anser att man ska få bestämma själv vad man vill äta så länge det är rimligt och att bli vegetarian anser jag är väldigt rimligt.

Jag minns fortfarande hur min pappa tvingade mig att äta kött och hur fruktansvärt vidrigt det var trots att det är trettio år sedan.
Jag blev vegetarian för 30 år sedan och då fanns det ingen färdig vegetarisk mat. Idag är det så enkelt, färssås på påse, blanda med vatten och låt koka i fem-tio minuter, klart! Eller steka bullar, vegekorv, snitzel eller någon annan färdigrätt är verkligen inte svårt och helt okej att leva på.
Däremot tycker jag att du ska försöka få henne att bli lakto-ovo vegetarian eftersom hon dels enklare får i sig allt hon behöver och dels är det betydligt mycket enklare att laga eftersom det finns så mycket färdigt att köpa.

Vad gäller ekonomin så är det billigare att vara vegetarian än vad det är att vara köttätare så det är inget att skylla på.

För mig hade det varit självklart att låta barnet ta ställning om det vill äta kött eller inte.

Men prata med henne och säg att hon får äta vegetariskt på prov en vecka eller så.
Det är inte så komplicerat att laga näringsriktig och bra mat vegetariskt.
Jag förstår inte hysterin med att det ska vara så svårt bara för att man tar bort kött?
Men det är inga problem med att käka kötbullar och makaroner - Halvfabrikat med massa skit i.

Skaffa en vegetarisk kokbok! Du kommer upptäcka massor med god mat!

Det känns väl i alla fall som ett läge om en ordentlig diskussion om djur och hälsa och näring.

Dvs vad kan hon tänka sig äta, varför, varför inte. Och så diskutera vad det innebär i att man då måste äta kanske bönor för att få i sig proteinerna man förlorar.

Men det känns lite svårt att tvinga ett barn att äta kött om argumenten är vettiga och genomtänkta och näringsriktiga alternativ (o vitamintabletter?) har accepterats.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 257
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka