mino
Trådstartare
Min sexåring pratar ofta om att hon inte vill äta djur och att hon tycker att det är fel att äta djur. Och på ett teoretisk plan håller jag med henne. Men i praktiken blir jag ganska nervös över att hon plötsligt hoppar över en massa mat och jag är inte beredd att laga annan mat till henne eller sätta mig in i hur en sexåring ska äta vegetariskt för att få i sig alla näringsämnen. Jag tycker att hon är för liten för att ta den typen av principbeslut i livet, hon har för lite koll för att kunna överblicka vad det egentligen är hon bestämmer sig för.
Men samtidigt - hur hanterar man detta rent praktiskt? I morse vägrade hon att dricka mjölk eftersom det kommer från korna. Jag vill absolut inte tvinga i henne mat men jag har hela tiden kört principen att den som lagar bestämmer vad det ska vara och att vi så långt det går ska kunna dela samma mat. Jag kommer inte att hindra henne från att bli vegetarian men då skulle jag vilja att hon var tillräckligt stor för att själv kunna sköta en del matlagning och läsa på om hur det funkar. Ska jag hoppas på att det är en fas?
Men samtidigt - hur hanterar man detta rent praktiskt? I morse vägrade hon att dricka mjölk eftersom det kommer från korna. Jag vill absolut inte tvinga i henne mat men jag har hela tiden kört principen att den som lagar bestämmer vad det ska vara och att vi så långt det går ska kunna dela samma mat. Jag kommer inte att hindra henne från att bli vegetarian men då skulle jag vilja att hon var tillräckligt stor för att själv kunna sköta en del matlagning och läsa på om hur det funkar. Ska jag hoppas på att det är en fas?
Senast ändrad: