Fast nej... 1. I första hand kontaktar vi alltid via telefon för att kunna besvara frågor som uppstår. På förfrågan skriver vi svar (den rutinen kan iofs se olika ut i olika kommuner)
2. Samtycke krävs från den enskilde gällande all kontakt med anhöriga.
3. En ansökan måste inkomma, på ett eller annat sätt, från den enskilde. Det spelar i det fallet ingen som helst roll hur mycket man ringer, det blir inget boende så länge ansökan inte inkommit. Det är att slå huvudet i väggen som anhörig och det bör biståndshandläggaren förklarat.
För övrigt, och allmänt i tråden så verkar många ha träffat fel människa på fel plats när de träffat biståndshandläggare. Vi har i många fall mandat att besluta kring insatser, men vi kan aldrig besluta om insatser mot en enskilds vilja. Vi arbetar bara utifrån Socialtjänstlagen och där finns inga tvingande paragrafer mot den enskilde.
Det många verkar ha missat är att vi i dagens samhälle inte omydigförklarar människor, så de har kvar sin bestämmanderätt hela vägen. Det närmaste en "omyndigförklaran" är att en person får förvaltare. Den kan då ansöka om insatser, men vi kan fortfarande inte tvinga någon att faktiskt ta emot hjälpen/flytten till boende etc.
TS, hoppas det har blivit lite bättre för er nu i alla fall!