Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kram*Min Älskade Jonte.
Jag känner i kroppen att det närmar sig. Födelsedag först. Dödsdag strax efter.
Milrundan i skogen med hundarna idag. Kallt och sol. Välbehövligt. Behövde gå loss det frusna inom mig, släppa lös, skapa rörelse till brusandet av friska aprilvindar i grantopparna.
Jag sörjer och älskar med själ, hjärta och tanke och skogen lyssnar, bryr sig inte nämnvärt, men finns där. Andas med mig. Tröstar.
Rörelsen genom kroppen när jag går sätter allt i rörelse, låter den trögflytande leran i hjärnan och hjärtat virvla tills det porlar som i vårbäcken, glittrar med enstaka fjolårsgrässtrån ännu pärlbeströdda av is.
Jag noterar att något låter och ljuden kommer från mig själv. Nej, inte förtvivlade urtidsläten från instinkternas botten som när sorgen var ny, utan mer lågmält, som en jämrande ton. Det lossnar...
Molandet i magen, de små nålsticken i hjärttrakten värms upp. Det känns lite som när man får akupunktur...
Jag gråter fortfarande nästan varje dag, oftast när jag kör bil ensam, över dig gråter jag, för att jag ser händelseloppet spelas upp i huvudet, för allt du kommer att missa när våra barn växer upp, för att barnen missar dig när de växer upp, ibland gråter jag för att jag tycker synd om mig själv. För att framtiden inte blev som jag önskat och trott. För att jag inte orkar ha hästarna kvar, för att jag inte orkar vara en bra förälder alltid.
Men det är fint också. Tidens rörelse kan ingen stoppa. Och vad annat kan väl vi göra, än att röra oss med den, hitta nya vägar, andas, leva, skratta, gråta, svära och älska. Att gråta en stund och sedan leva på och ha det ganska bra. Eller faktiskt mycket bra. Vi har det mycket bra.
Ibland känns det som om du gav mig lite av dina superkrafter när du dog. Lite av ditt makalösa lokalsinne spillde du över till mig för att jag skulle kunna ta mig ut i skogen och läka.
Allt det tänker jag på och känner där i skogen, medan hundarna springer med gladsvansar framför mig på stigen.
När jag kommer hem är jag vemodig, men ändå stark och glad. Molandet har volymen på lägsta och nålsticken länns inte längre för nu.
En dag i sorgen, i livet. Nästan två år in...
Man måste låta sig sörja.Det är det jag ville dela med mig av, att Sorgen är en del av mig nu, av den jag är. Den har nästan blivit som en vän.
Jag är (just nu i allafall) ganska bra på att låta den ta plats när det behövs.
Just nu är det inte särskilt svårt att leva med sorgen som följeslagare. Men jag är ödmjukt medveten om att det kan ändras, beroende på mående och livet i övrigt.
Tack för stöd och omtanke, @Cattis_E, @Tranan och @jemeni.
Massa kram
Glömde svara dig. Tack. Kramen värmde.Massa kram härifrån med!
Skriver du ner alla saker du behöver ordna och ungefär när det behöver vara ordnat? Jag upplever att det hjälper mig att ha lite bättre styr på alla "to do". Har en lista i Google keep där jag kan checka av. När det var större projekt skrev jag upp och en ungefärlig kostnad för projekten med.Phu. Vattnet strular igen. Det blir nog till att gräva ny brunn, ganska snart.
Häromdagen fick jag även reda på av grannen som vi delar markbädd med, att jag behöver fixa egen avloppskammare (eller tank eller vad det nu heter) och egenmarkbädd, typ nu (eller före vintern i alla fall), då den gamla är underkänd av kommunen.
Vi hade möte om det 2021 men både grannen och jag har väl stuckit huvudet i sanden...
Stora utgifter. Och jag har inte fixat sparande än. Men har bokat in möte med banken nu.
Jag är ju inte dummare än någon annan, försöker jag intala mig själv. Såklart jag klarar av att ha hus ensam. Om jag bara inte var så ostrukturerad.
Skippa alla "om jag bara inte".Jag är ju inte dummare än någon annan, försöker jag intala mig själv. Såklart jag klarar av att ha hus ensam. Om jag bara inte var så ostrukturerad.
Klart du fixar!Phu. Vattnet strular igen. Det blir nog till att gräva ny brunn, ganska snart.
Häromdagen fick jag även reda på av grannen som vi delar markbädd med, att jag behöver fixa egen avloppskammare (eller tank eller vad det nu heter) och egenmarkbädd, typ nu (eller före vintern i alla fall), då den gamla är underkänd av kommunen.
Vi hade möte om det 2021 men både grannen och jag har väl stuckit huvudet i sanden...
Stora utgifter. Och jag har inte fixat sparande än. Men har bokat in möte med banken nu.
Jag är ju inte dummare än någon annan, försöker jag intala mig själv. Såklart jag klarar av att ha hus ensam. Om jag bara inte var så ostrukturerad.
Vill du ha stöd kring planering och val av ny avloppsanläggning så hör bara av dig. Har närmare 10års erfarenhet från kommun-sidan!Phu. Vattnet strular igen. Det blir nog till att gräva ny brunn, ganska snart.