Min Leonberger svalde en strumpa.

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 22 475

Pia

Trådstartare
Jag fick inte veta detta förrän nu.:cry:
Det skedde i går vid 12-tiden, och han går lös i trädgården så det är omöjligt att hitta ev. strumpbajs i all snön. Jag har gett honom matolja, men vet inte om jag kan göra så mycket mer?
Kanske är den redan utbajsad, kanske kommer den att sätta sig i tarmarna?
Vovven är som vanligt, har aptit och så.
När kan jag andas ut? Hur lång tid tar det för en vit bomullstrumpa strl. 40 att passera genom ett lejon?

Sv: Min Leonberger svalde en strumpa.

Tryck i vovven majsvälling och sparris!

Nu är ju inte strumpor vassa... Majsvällingen och sparrissen sägs kapsla in det som en glupsk jycke har valt att smaka på. Man ger majsvälling och sparris för att undvika invärtes skador. Har iofs aldrig behövt använda den metoden själv.

Lycka till!

Jag hade inte gett sparris när det gäller en strumpa.. det är ju inget som ska kapslas in.

TS: Hade det gått kortare tid hade jag sagt framkalla kräkning hos vetten men nu är det nog bara att vänta och se. Om den fastnar kommer det märkas (hunden slutar ofta äta/bajsa) men med en så stor hund kan det mycket väl bli så att den kommer ut utan problem.

(Vi hade rätt många hundar som käkat sockar när jag va djursjukvårdare ;) Bla en spaniel som tryckt i sig 3 stycken :eek: )

Jag hade en flat som bar barnstrumpor när han var glad. Men eftersom de var så små fyllde han på med mera - en tröja, en mössa eller större strumpor. När då lilla strumpan matades bakåt retade den till slut sväljreflexen.

Jag märkte inget när han svalde men hittade sedan pastellfärgade högar i trädgården och utmed mina ridvägar i långliga tider. :D Testade att tvätta men resåren hade inte tålt magsaften....

Samma flat började sin karriär av oavbrutet ätande med att långsamt men säkert tugga i sig en armefilt. Det tog tre månader men sedan var den borta.

Dock tuggade han aldrig skor eller möbler så det var rätt billigt ändå.

En så stor hund som en leon tror jag fixar detta. Håll koll på allmäntillståndet bara.

Släppte du ut hunden lös och lät den sköta sitt själv när du visste att den svalt en strumpa??

Men hon skrev ju att hon fick veta det först nu.

Jag ber om ursäkt för att jag missa det!

Jag skulle ta hunden till vet och kräva en röntgen direkt..
Strumpor och sånt kan ju ställa till med rejält elände och fastna i tarmar osv.

Hoppas det löser sig! För att pigga upp stämningen kan jag berätta att min kompis new foundland åt upp en nylonstrumpa, och bajsade sen ut den med bajs inuti. Så praktiskt, färdigt inpackad i bajspåse lixom :D

Kanske man kan ge lite extra olja och blöta maten för bättre magfunktion?

Jag ber om ursäkt för att jag missa det!

Jag skulle ta hunden till vet och kräva en röntgen direkt..
Strumpor och sånt kan ju ställa till med rejält elände och fastna i tarmar osv.

Fast så länge hunden mår bra o magen verkar sköta sig finns ingen anledning att öppna upp. Det är ingen liten operation o inget som ska göras i onödan liksom. (Så var det hos oss iaf.) Om hunden verkade ha problem gjorde vi kontraströntgen o visade den att det var stopp blev det op. Men det kan ju ha ändrats sen jag slutade såklart!

Fast så länge hunden mår bra o magen verkar sköta sig finns ingen anledning att öppna upp. Det är ingen liten operation o inget som ska göras i onödan liksom. (Så var det hos oss iaf.) Om hunden verkade ha problem gjorde vi kontraströntgen o visade den att det var stopp blev det op. Men det kan ju ha ändrats sen jag slutade såklart!

Inte ska man öppna upp direkt, men en röntgen kan man ju alltid göra.
Visst, kostar kanske några kronor, men då får man ju se verkligen om nått är i magen eller inte.

Nellie har gjort det några ggr :eek:
Det har gått bra vid alla tillfällen!
Jag har inte märkt det förrens jag
plockat upp bajshögar med färglada
strumpor i

Uppdaterar.
Hunden mår fortfarande bra. Han är som han brukar på alla sätt. Inget bajs i kväll, men oftast bajsar han morgon och em. så det är inte så konstigt i och för sig. Han äter och dricker som vanligt.
Om han nu redan har bajsat ut den kan jag ju leta i all evighet utan att hitta den.
Det har nu gått 34 timmar. Om jag ser att han bajsar ordentligt och strumpan inte finns däri, tror ni att jag kan andas ut då?

Min storpudel gjorde detsamma för någon månad sedan, vi såg dock när sista biten for ner i magen och ringde vet på en gång och for in så den fick komma i retur. Jag var rädd att den skulle orsaka problem, det var en såndär äcklig en, tubsock och den kändes i största laget om än för en stor hund.

Hoppas allt går väl, men hade jag varit i dina kläder hade jag nog åkt in och röntgat, men jag är kanske nojig.

Det hände faktiskt min förra hund också, även han var en leonberger. Dock hade jag ingen aning om att han hade fått tag på en strumpa (första och sista gången han gjorde det) men en morgon spydde han upp den i alla fall och han hade varit lika pigg och kry hela tiden så därför anade jag inget. Det hände när vi var på en utställning med honom som valp (6 månader drygt) och vi hade hyrt en stuga så antagligen lyckades han hitta en strumpa där någonstans i någon resväska.

Man tycker ju att problemen borde märkts av vid det här laget?

Jag skulle nog andats ut. Men fortsatt att ha liite extra koll, inte lämnat hunden ensam i onödan osv.

Jag har bara haft en enda "äta olämpliga saker" incident med mina egna hunda och det var en labbe som svalde en fingervante. Vi var ute och gick och bärvänligt som han var så ville han ständigt ha något i munnen.
Efter en tids "lek" apport-bär-avlämna, apport-bär-avlämna osv så började vanten bli lite "slirvig" och precis när hunden kommer upp vid min sida och tittar upp på mej så liksom glider vanten in i munnen på honom och han sväljer :grin: :crazy:

Snabbt hem, in med hunden i bilen, rejsar till jobbet och ger honom kräkmedel...Inget händer förutom att hunden dräglar och ser olycklig ut!

Väljer att bara avvakta och 7 dygn senare kräks han upp vanten som är i samma skick som när den svaldes!

Hunden måde prima under hela tiden han hade vanten i magen och åt och bajsade precis som vanligt!

/Swat

vad kan man ge för att få hunden att kräkas?

det beror ju oxo lite om hunden är valp eller vuxen.
vår bernersennen på 4 månader svalde en strumpa,han bara spydde,hjälpte bara med operation.
nu är han snart 5 månader och hopplös med att sätta i sej,vi har gjort vårt bästa med att se till att alla sockor är i tvättkorgen,men häromdagen drog han en stor yllevant ur handen på dottern o svalde den utan att blinka.nästföljande dag kom det ut lite yllefiber i bajset,så hoppas hela vanten nu har gått igenom honom..

vad kan man ge för att få hunden att kräkas?

.

Det hade jag vara gjort hos vetten. De har rätt medel och vet hur man ska göra om hunden blir sämre av det osv. Vi brukade tex alltid ge gott om mat precis innan so magen var full (inte lika obehagligt att kräkas då m fl anledningar) o det är ju sånt man kanske inte kommer på att göra hemma.

Kräkas får man hunden att göra med några olika läkemedel ex. apomorfin.

Att ge salt hemma för att få hunden att kräkas skulle jag bara göra om det hunden fått i sej var dödligt och jag hade för långt till vet. för att hinna fram i tid. Salt kan nämligen i sej förgifta hunden...så då blir ett pest eller kolera val.

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 121
Senast: Aningsfull
·
Äldre Vet att det finns många härinne som kan det på sina fem fingrar och det jag har hittat har ett par år på nacken med brutna...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
28 016
Senast: Breaktown
·
G
Övr. Hund Måste få skriva av mig och höra vad ni tycker! Var på tornerspel med vovven idag och gick omkring på marknaden, när det blev kortege och...
Svar
10
· Visningar
1 114
Senast: nemi_baby
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 603
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka