*kl*
Kanske hästmänniskors barn är mindre tids- och energikrävande, som katter ungefär? Man ser till att ge dem mat och hålla dem rena, sen sköter de sig själva.
Konstigt hur olika det kan vara, och hur man upplever det.
Kan tillägga att jag har varit ensamstående ett ganska bra tag men ser inga problem i att hinna med det jag vill, har alltid arbetat heltid och har ca 5 mil till jobbet enkel resa.
Klart det blir lite mindre ridning vintertid när det är mörkt och halt. Men att jämföra mitt och andra hästmänniskors barn med en katt... den köper jag inte..Bara för att jag och min 5-åring kanske hittar på lekar i stallet istället för inomhus så är jag någon övernaturlig varelse med för mycket energi än vad som är rättvist? Men jag kan erkänna att när vi är klara med stall så vill hon gärna titta på en film medans jag lagar maten (om det är här kattjämförelsen kommer in). Sedan är det sovdags för barn runt 18.30 -19.00 och efter det så hinner jag fixa tvätten städa undan och se en stund på tv:n om jag vill. Sommartid så går jag oftast ut igen och tar en ridtur medans sambon är inne.
Bästa tiden var när man var mammaledig och kunde ta hand om och rida hästarna dagtid även på vintern. Nu har jag stall hemma och hästarna utanför köksföntret och jag förstår att det gör mitt liv lite enklare, då man kunde gå in och byta blöja och amma. Hade inga problem med min nattammning, hon åt kanske en gång per natt och då lyfte jag bara över henne från spjälsängen så åt hon medans jag halvslumrade (hade spjälsängen brevid min säng).
Jag i min tur kan inte föreställa mig hur jag inte skulle hinna med hästarna, hur lite tid har man egentligen? och framförallt har man ingen respektive som kan dela ansvaret eller har man svårt att släppa ifrån sig det om det nu är så jobbigt att ha med barnen i stallet?
Säkerhet i stallet är något man får lära sina barn, Min tjej har som sagt varit med sen hon föddes och vet hur man uppför sig i ett stall när hästarna är inne, man springer inte, skriker inte, går inte bakom och medans jag släpper in dem så har hon fått en egen sadelbock med en gammal sadel som hon sitter på. Har aldrig hänt att hon har hoppat ner därifrån dessutom når inte hästarna henne där heller. Skulle aldrig utsätta varken mig, dottern eller hästarna för en säkerhetsrisk!
När hästarna är inne så hjälps vi åt att borsta hästarna och det tycker hon är jättemysigt (hästarna med
)
Man måste låta barnen vara med och hjälpa till de växer med det.
Min tjej har som sagt hand om kraftfodret och tar sin uppgift på största allvar, och har full koll på hur mycket respektive häst ska ha.
Så himla trött på alla som måste ge upp hela sina liv och bara vara mamma, hinner inte se sina vänner, gör sig av med alla sina djur, kan absolut inte ut och resa (ta med barnen?) för att sedan vakna upp en dag och inse att man är missnöjd med sitt liv och bara ställer upp på alla andra. Har sett det allt för många gånger...