Min kompis tycker jag är "naiv".

Krati

Trådstartare
jag blir så himla ledsen. Mår skit dåligt i min graviditet, främst för att jag inte kan ta hand om mina hästar som jag brukar. Men nu idag säger min kompis till mig att jag "är så naiv", för jag inte vill ha Medryttare till mina hästar. Är jag verkligen det? Jag verkar inte vara den enda som inte vill "låna" ut mina hästar till vem som helst.
Det kändes bara så otroligt elakt att säga så när jag redan mår skit över att jag inte kan ta hand om hästarna. Borde hon inte stötta mig egentligen?
Känner mig som en 14-åring som bråkat med sin kompis, men alltså... :(

Din kompis har väl inget med det att göra. Möjligtvis tycker hon du resonerar naivt om du tänker att du ska hålla precis samma tempo och nivå på hästeriet även sedan du fått barn. Har du flera hästar kan det bli tufft att hinna med både dem och barn/ familj fullt ut, och för många så är ju faktiskt medryttare en bra lösning på den ekvationen.

Jag vet ju inte hur som kompis uttryckte sig och uppenbarligen blev du ju ledsen vilket inte är bra hur som helst, men att tipsa någon som har dåligt samvete över att inte kunna ta hand om sina hästar tillräckligt om att skaffa medryttare tycker jag inte låter taskigt, snarare konstruktivt. Och en medryttare behöver ju inte vara "vem som helst" utan snarare någon du gillar o litar på!

Det är ju dock upp till dig hur du vill göra och man kan hinna ändra sig under resans gång också.

Lycka till!

Senast ändrad:
Till sina vänner så får man allt uttrycka sig snällt tycker jag, även om jag förstår henne som tycker att du är naiv. Jag håller med om att det kan vara överoptimistiskt att tro att man ska kunna ta hand om sina hästar som gravid och sen som mamma.
Själv så försökte jag också det, det gick inte så bra. Mitt läge var så att min häst var konvalecent så jag kände att jag inte hade något val.

Tycker också naivt var lite konstigt ordval. @BernT

@ako hade hon kunnat säga det på ett trevligt sätt hade jag säkert kunna ta det bra. Men att skicka sms till sin s.k bästa vän "du är så naiv" och sen inte vilka diskutera det tycker jag är så barnsligt. Jag blir sårad, jag vet att jag gör vad jag vill med mina hästar men tycker ändå det är så lågt att gå på någon ser redan mår dåligt.

Tycker också naivt var lite konstigt ordval. @BernT

@ako hade hon kunnat säga det på ett trevligt sätt hade jag säkert kunna ta det bra. Men att skicka sms till sin s.k bästa vän "du är så naiv" och sen inte vilka diskutera det tycker jag är så barnsligt. Jag blir sårad, jag vet att jag gör vad jag vill med mina hästar men tycker ändå det är så lågt att gå på någon ser redan mår dåligt.

Nej det lät ju inte shysst oavsett vad saken än gäller :-(

Till sina vänner så får man allt uttrycka sig snällt tycker jag, även om jag förstår henne som tycker att du är naiv. Jag håller med om att det kan vara överoptimistiskt att tro att man ska kunna ta hand om sina hästar som gravid och sen som mamma.
Själv så försökte jag också det, det gick inte så bra. Mitt läge var så att min häst var konvalecent så jag kände att jag inte hade något val.

Jag förstår ju att jag inte kommer ha lika mycket tid. Jag kommer ha två hästar när barnet kommer, har tre nu men bara två som jag kan rida ut på. Den tredje flyttar till min mamma sen. Jag har en otroligt stöttande sambo och väldigt nära kontakt med mina föräldrar så jag tror inte det kommer vara omöjligt för mig att ta hand om hästarna när barnet är här, men det kommer ju såklart bli lite pusslande.

Det beror ju oxå på hur hög ambitionsnivå du har med hästarna, stor skillnad på att ta hand om och motionsrida några ggr i veckan per häst jämfört med att ha två tävlingshästar att trimma på.

Det beror ju oxå på hur hög ambitionsnivå du har med hästarna, stor skillnad på att ta hand om och motionsrida några ggr i veckan per häst jämfört med att ha två tävlingshästar att trimma på.

Hobbyrider, gör det som dom o jag tycker är roligt. :) men ibland är det lite paddock, det behöver vi alla. Grejen är att båda hästarna är "en-persons-hästar", stoet vill helt enkelt inte bli hanterad av någon hon inte känner, det tar lååång tid innan hon släpper in någon. Valacken är ett busfrö ut i hovspetsarna, han vet precis vem han har på ryggen och utnyttjar till Max när det inte är ngn han känner.

Jag tror inte heller att det är omöjligt för dig att ta hand om två hästar när barnet kommer, men du måste sluta ha dåligt samvete för dom. Om du redan nu mår skit för att du inte tar hand om hästarna som du brukar så tror jag att du kommer att få det svårt när barnet är fött, då har du en till att ha dåligt samvete för. Jag håller med Ako om att du nog får anpassa ambitionsnivån efter dina nya förutsättningar. Jag tror inte att alla hästar mår dåligt av att inte ridas om dom har stora hagar med bra kompisar (gärna lösdrift).

Jag är själv sån som inte vill ha medryttare på mina hästar så jag förstår dig där. Själv hade jag uppehåll i hästägandet när min son var liten. Alla barn och föräldrar är olika och det är svårt att veta i förväg vad det kommer att innebära att få barn. Det skulle vara naivt om du inte skulle förstå att ditt liv och hästägande skulle förändras, men det verkar du klar över och har till och med förberett så gott det går.

Försök att slappna av och ta det som det kommer det är faktiskt fler och fler som har både barn och hästar. Dom som lyckas med det är nog dom som kan slappna av och inte få dåligt samvete i onödan.

Jag tror inte heller att det är omöjligt för dig att ta hand om två hästar när barnet kommer, men du måste sluta ha dåligt samvete för dom. Om du redan nu mår skit för att du inte tar hand om hästarna som du brukar så tror jag att du kommer att få det svårt när barnet är fött, då har du en till att ha dåligt samvete för. Jag håller med Ako om att du nog får anpassa ambitionsnivån efter dina nya förutsättningar. Jag tror inte att alla hästar mår dåligt av att inte ridas om dom har stora hagar med bra kompisar (gärna lösdrift).

Jag är själv sån som inte vill ha medryttare på mina hästar så jag förstår dig där. Själv hade jag uppehåll i hästägandet när min son var liten. Alla barn och föräldrar är olika och det är svårt att veta i förväg vad det kommer att innebära att få barn. Det skulle vara naivt om du inte skulle förstå att ditt liv och hästägande skulle förändras, men det verkar du klar över och har till och med förberett så gott det går.

Försök att slappna av och ta det som det kommer det är faktiskt fler och fler som har både barn och hästar. Dom som lyckas med det är nog dom som kan slappna av och inte få dåligt samvete i onödan.

Det med mitt dåliga samvete är ett stort problem och jag har jobbat med det länge. Nu mår jag sådåligt för att jag inte KAN ta hand om hästarna, rent fysiskt. Man känner ju sig så hjälplös. Då vill man ju gärna ha stöttning och peppning av sina nära o kära, inte höra att man är dum.
Jag har planerat sen långt innan jag blev gravid hur jag ska lägga upp det med hästarna när barnet är här, tror det kommer gå bra med mitt dåliga samvete. Men sen är man inte mer än människa, man kan ju inte räcka till alla dagar o det vet jag ju om. Men ibland vill jag kanske lite för mycket, men jag jobbar med det... :)

Det med mitt dåliga samvete är ett stort problem och jag har jobbat med det länge. Nu mår jag sådåligt för att jag inte KAN ta hand om hästarna, rent fysiskt. Man känner ju sig så hjälplös. Då vill man ju gärna ha stöttning och peppning av sina nära o kära, inte höra att man är dum.
Jag har planerat sen långt innan jag blev gravid hur jag ska lägga upp det med hästarna när barnet är här, tror det kommer gå bra med mitt dåliga samvete. Men sen är man inte mer än människa, man kan ju inte räcka till alla dagar o det vet jag ju om. Men ibland vill jag kanske lite för mycket, men jag jobbar med det... :)

Problemet ar att man kan planera bast man vill innan barnet ar fott, men sen blir det som det blir iallafall... Det ar bra att du har en plan, men se till att ha en plan B och garna plan C ocksa ifall det inte blir som du har tankt dig.

Ibland händer det saker i livet som gör att man behöver hjälp och allting inte går som planerat. Det kommer säkert att gå bra för dig du verkar ha flera i din omgivning som kan hjälpa till, du ska se att det fixar sig. Oron är oftast det värsta man vill ju så mycket. Slappna bara av och passa på att njuta av att ha ett litet halvt hästuppehåll så får du se hur det blir sedan. :)

Jag skulle ha medryttare till min kuse när jag blev gravid med första pojken.
Hon åkte i backen på en tävling och skadade ryggen. Jag tävlade hästen själv i vecka 20+, 1,10 hoppning.
Mockade och spydde, red och spydde. kunde jag stå på benen så mådde jag ändå bäst i stallet :D
Samma med pojk nr 2. Då hade jag halvblodet och en shettis.
Skulle ha medryttare som red ut och rastade av honom rejält ett par dagar i veckan så jag kunde ta lugnare pass men hon fegade ur så det blev tvärt om.

Allt går bara man omger sig med rätt folk. Dom som inte gillar läget ska vara tysta och gå därifrån!

Tillåt dig att vara lat.
Hästarna måste ha mat och vatten sen måste man ingenting!
Kan man inte mocka en dag så skit i det bara dom har torrt och rent att ligga, lite extra strö och så får man mocka rejält när man orkar eller lurat någon annan att göra det ;)
Dom dör inte av att inte ridas eller inte bli borstade på några dagar.
Longering är också en rastningsmetod i brist på annat.
Bär inget som du kan rulla i skottkärran!

Krati skrev:
Det med mitt dåliga samvete är ett stort problem och jag har jobbat med det länge. Nu mår jag sådåligt för att jag inte KAN ta hand om hästarna, rent fysiskt. Man känner ju sig så hjälplös. Då vill man ju ging och peppning av sina nära o kära, inte höra att man är dum.

Tror säkert du kommer hinna ta hand om dina hästar även som mamma. Du har säkert, precis som jag, en pappa till barnet som vill vara med det också. (Ps jag rider fortfarande i vecka 35. Pappan till barnet sköter mockning och foder så kan jag få lägga min energi på ridningen och må bättre)

Jag förstår ju att jag inte kommer ha lika mycket tid. Jag kommer ha två hästar när barnet kommer, har tre nu men bara två som jag kan rida ut på. Den tredje flyttar till min mamma sen. Jag har en otroligt stöttande sambo och väldigt nära kontakt med mina föräldrar så jag tror inte det kommer vara omöjligt för mig att ta hand om hästarna när barnet är här, men det kommer ju såklart bli lite pusslande.
Det beror ju också på hur det ser ut med jobb för dig, om du kommer jobba halvtid eller inte alls, så tror inte jag det är några problem att hinna med barn och hästar, eller om du jobbar heltid men inte rider hästarna utan bara sköter dem. Två hästar i tävlingskondition och heltidsjobb annat än i stallet torde bara gå att kombinera om din familj är ok med att du bara tar hand om barnet i undantagsfall, och att barnet alltså framförallt är sambons och dina föräldrars ansvar (och sen att du kanske träffar barnet ibland när du har tid).

Det beror ju också på hur det ser ut med jobb för dig, om du kommer jobba halvtid eller inte alls, så tror inte jag det är några problem att hinna med barn och hästar, eller om du jobbar heltid men inte rider hästarna utan bara sköter dem. Två hästar i tävlingskondition och heltidsjobb annat än i stallet torde bara gå att kombinera om din familj är ok med att du bara tar hand om barnet i undantagsfall, och att barnet alltså framförallt är sambons och dina föräldrars ansvar (och sen att du kanske träffar barnet ibland när du har tid).

Det beror ju på vad man har för arbetstid.

Mellanvarianten mellan tävlingshästar som tränas och haghästar som inte gör något finns ju oxå; det låter som det är det TS har. Dock tar ju stallskötsel och motionsridning av en häst i allafall minst 2 h per dag (om man inte har lösdrift, då kan man kanske komma ner på drygt 1 h om man nöjer sig med att rida 30 min).

Många (bl a jag) som har små barn och hästar väljer ju dock att jobba deltid om de har ekonomiska möjligheter för att få till en vettig balans mellan allt.

Själva har vi 3 barn mellan 7 mån och 6 år. Jag lägger mycket, mycket mindre hästtid nu än innan vi fick barn, bl a har vi - inte för att vi var tvungna utan för att vi ville och att det gjorde livet enklare- flyttat från hästgård till villa i villaområde o jag har en häst som står inackorderad vid ridhus samt två (!) medryttare. Jag rider honom själv 2-3 dagar i veckan, men då rider jag å andra sidan "ordentligt", jag tränar för tränare ca varannan vecka o tänkte faktiskt åka o tävla nån gång när vårsolen lyser.

Den varianten funkar bra för mig. Jag hoppas dock att min gamla pålle håller sig fräsch och träningsbar i några år till ( han blir 20 i år) - dels för hans skull o för att jag tycker väldigt mycket om honom förstås, och även för att jag inte känner att jag har den tid och energi att lägga på hästeriet som det krävs för att skaffa en ny häst heller. En ny, yngre häst skulle jag ju vilja rida själv, kanske med hjälp en eller max två dagar i veckan.

För andra passar alternativet att inte ta hjälp men rida mindre och det funkar ju det med (jag har provat den varianten men för mig o för hästen passar upplägget ovan bättre). Det finns många varianter :-)!

Tack för alla svar!
Jag jobbar 66% förutom nu då jag är helt sjukskriven. Så jag borde ju hinna med det när jag jobbar och mår bra, vilket jag klarat jättebra innan jag blev gravid.
Tanken är att i augusti o september (bf 5/9) ska jag antagligen ha yngsta hästen hos en jag tränar för ibland, som är jätteduktig och som jag litar på. Så får den äldsta hästen ridas när det går under den tiden. Hon är en 18 årig travare som är glad bara hon får gå i stor hage och njuta av livet.

Sedan ska vi göra ordning lösdrift till hösten/vintern så kan jag rida när pappan till barnet är hemma. Är övertygad om att det kommer gå jättebra. Så tråkigt bara att inte få stöd av sin vän när man mår dåligt över hur situationen redan ser ut.
Så som jag mår nu har jag ändå inte möjlighet att börja annonsera efter medryttare (om jag skulle vilja ha det). Jag vill ju kunna vara med i stallet, rida ut med personen i fråga och se hur det går. Inte bara lägga ut annons och skicka upp någon till hästarna för o rida..

Min sambo är en guda gåva och tar hand om dom nu när jag mår dåligt (mockar, fodrar osv) så dom klarar ju sig. Men självklart vill man ju att dom ska komma ut också. Men vad ska man göra?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar