Sv: Min katt blev påkörd och dog igår
Nä, det är absolut möjligt att det är en rekomendation, jag har fått berättat för mig att det är en lag, men det kanske är fel. Likväl kan du bli vållande om du väjar.
Du får utrycka din sorg hur mycket du vill, men att skylla ifrån sig är knappast rätt. Som bilist kan man ofta inte påverka det som hänt, det kan däremot kattägaren göra.
En rättelse: Katten är inget vilddjur. Det finns inga vildkatter i Sverige, dom tillhör inte den svenska faunan. Det finns förvildade tamkatter, men riktiga vildkatter existerar inte här. Katten är ett domesticerat djur numera, iaf här uppe. Så att påstå att det är ett vilddjur är fel. Katter klarar sig ofta prima som innekatter, men vill man inte ha dom inne hela tiden så finns det fullgoda alternativ. Koppel eller rastgård. Eller bosätta sig så så katten inte utsätts för risker. Det är ingen rättighet att ha katt, men katten har så låg status idag att alla verkar tro det. Och att man inte behöver bry sig om hur det går för den. En katt har samma trafikvett som en 3-åring, jag tror få föräldrar släpper ut sina 3-åringar lösa utan uppsikt i närheten av stora vägar.
Jag tycker absolut att man bör kontakta ägaren om man har möjlighet. Men man måste se det bredare, alla har inte den möjligheten. Lastbilsförare, bussförare... Vissa privatbilister har inte heller den möjligheten, framförallt inte när majoriteten av dagens utekatter inte är märkta. Jag kunde knappast lämna bussen med dryga 20 passagerare med tider att passa för att leta reda på ägare.
Känslosam människa... När man medvetet tar den risken genom att släppa ut katten i närheten av en trafikerad väg så tycker jag inte synd om den människan nej. Den har gjort ett val, ett val att riskera kattens liv. Utan att bry sig nämnvärt. Lika lite som jag tycker synd om dom som kör onyktra och skadar sig, kör för fort och skadar sig osv. Däremot tycker jag synd om katten som inte var värd ett bättre slut, iaf dom som inte dör direkt.
Så utrycka sin sorg, absolut. Men att skylla ifrån sig för att slippa ta ansvaret själv för ett val du gjort tycker jag är fegt.