Min katt blev påkörd och dog igår

Sv: Min katt blev påkörd och dog igår

usch vad hemsk, lider verkligen med dig.

Men han fick iaf dö en snabb död, och han dog inte ensam!
Dessutom verkar han ha levt ett lyckligt och långt liv. :bow:

Tröstkramar från mig och katterna.

Förresten det du skrev om den där lagen att man ska köra rätt på och inte väja, kan du berätta vad den heter? Jag visste bara att det var en rekommendation pga djuret dör oftast på en gång då. Men att det finns en lag... Intressant.

Inte 100% på om det är en lag lr rekommendation men;
Lagen ser inte ut som den gör för att djuret ska dö direkt, utan det är en trafiksäkerhetsfråga. Typ, "hellre en död katt än att man krockar med mötande fordon lr kör i diket osv." Att man får väja för större djur är ju för att riskerna för personskador ökar med djurets storlek. Inte många som skadats när de kört på en katt, men åtskilliga har dött efter olyckor med älgar t.ex.
Vet dock inte vad den heter tyvärr, har den något namn?

Kanske ska man låta sina barn vara inomhus oxå så det inte händer dom något?

Eller så släpper vi alla hundar lösa och öppnar hästarnas grindar.
Det är inte bara katten som har behov, men vi har valt att domesticera katten och ha den som husdjur. Då har man också det yttersta ansvaret för kattens välbefinnde och hälsa.

Nu säger jag inte att det är fel att hålla utekatt, bor man där risken för att katten förolyckas är liten så visst, ha katten ute. Men katters status i samhället kommer aldrig att förändras om inte vi kattägare själva förändrar den.

Beklagar din förlust :(

Nä, det är absolut möjligt att det är en rekomendation, jag har fått berättat för mig att det är en lag, men det kanske är fel. Likväl kan du bli vållande om du väjar.
Du får utrycka din sorg hur mycket du vill, men att skylla ifrån sig är knappast rätt. Som bilist kan man ofta inte påverka det som hänt, det kan däremot kattägaren göra.

En rättelse: Katten är inget vilddjur. Det finns inga vildkatter i Sverige, dom tillhör inte den svenska faunan. Det finns förvildade tamkatter, men riktiga vildkatter existerar inte här. Katten är ett domesticerat djur numera, iaf här uppe. Så att påstå att det är ett vilddjur är fel. Katter klarar sig ofta prima som innekatter, men vill man inte ha dom inne hela tiden så finns det fullgoda alternativ. Koppel eller rastgård. Eller bosätta sig så så katten inte utsätts för risker. Det är ingen rättighet att ha katt, men katten har så låg status idag att alla verkar tro det. Och att man inte behöver bry sig om hur det går för den. En katt har samma trafikvett som en 3-åring, jag tror få föräldrar släpper ut sina 3-åringar lösa utan uppsikt i närheten av stora vägar.
Jag tycker absolut att man bör kontakta ägaren om man har möjlighet. Men man måste se det bredare, alla har inte den möjligheten. Lastbilsförare, bussförare... Vissa privatbilister har inte heller den möjligheten, framförallt inte när majoriteten av dagens utekatter inte är märkta. Jag kunde knappast lämna bussen med dryga 20 passagerare med tider att passa för att leta reda på ägare.

Känslosam människa... När man medvetet tar den risken genom att släppa ut katten i närheten av en trafikerad väg så tycker jag inte synd om den människan nej. Den har gjort ett val, ett val att riskera kattens liv. Utan att bry sig nämnvärt. Lika lite som jag tycker synd om dom som kör onyktra och skadar sig, kör för fort och skadar sig osv. Däremot tycker jag synd om katten som inte var värd ett bättre slut, iaf dom som inte dör direkt.

Så utrycka sin sorg, absolut. Men att skylla ifrån sig för att slippa ta ansvaret själv för ett val du gjort tycker jag är fegt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 868
Senast: Altaria
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka