Min kanin =(

_FiA_

Trådstartare
Måste bara berätta en hemsk historia.

Mamma tittade till min kanin innan hon åkte till vårdcentralen, hon tyckte att han såg lite hängig ut, men hon hade inte tid att kolla upp det noggrant så hon skrev en lapp till mig att jag skulle titta till honom när jag vaknade.

Jag gick ut till honom och upptäckte att han hade bajs som satt fast i baken, så tog in honom. Eftersom jag inte är så bra på att tvätta rent så satte jag ner honom i badkaret och lät honom sitta där en stund tills mamma kom hem.

När jag var uppe på mitt rum så kom mamma hem och då fick jag höra ett skrik, och hon sa åt mig att komma dit på en gång.

Mamma: Har du sett?
Jag: Jo han har bajs i rumpan
mamma: Öh ja men har du inte sett?
Jag: Sett vadå
mamma: Okej.. jag tror inte att du vill se det här..
Jag: Jo vadå?!

Sen höll hon upp honom så att man såg rumpan, och det kryllade av vita äckliga maskar såg ut som likmaskar! Så fruktansvärt hemskt! Det äckligaste jag någonsin sett. När vi tittade närmare såg vi att maskarna åt på huden!

Mamma ringde direkt till veterinär och han sa att vi skulle komma in direkt och ta bort honom.

:cry:
Enligt veterinären var det fluglarver som hade kläckts i rumpan. Och sen så hade det antagligen varit något litet sår som dom hade börjat äta på.:eek:

Sv: Min kanin =(

ush va hemskt:crazy: Fick ni ta bort honom sen? Min förra kanin fick också bajs i baken som torkade fast, jag tvättade bort det i badkaret, någon minut senare dog hon. Börjar fundera på om det kan ha varit något liknade. Ush, men nu har han det bättre iaf och slipper maskarna din kanin. Man kan ju trösta sig med det.

*massa tröstekramar*

fluglarver vad jag vet kläck extremt snabbt så tror inte ägarna bär ansvaret i detta fall.

men hela "invationen" av fluglarver måste väl ha börjat med ett småsår som flugorna sedan har laggs ägg ieller har jag fel nu?

Mvh Freddie:bump:

Beklagar!

Jo, det brukar krävas något sår eller liknande, samt nedsatt immunförsvar, för att detta ska bryta ut. Det kan säkert räcka med en kladdig rumpa också.

En av mina kaniner fick en sommar flugägg i pälsen, flugan/flugorna lät henne inte vara ifred. Inget sår eller något, men blev kort därefter sjuk (gammal kanin). Äggen kläcktes aldrig då jag ryckte bort dem och tog in henne men jag tar det som ett tecken på att de "känner av" minskat immunförsvar. Ingen av de andra kaninerna, boendes precis bredvid, fick flugbesök.

Dock inte så vanligt att detta händer på vintern.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV