Min induktionsspis låter?

tanten

Trådstartare
Jag har sedan några dagar en induktionsspis.

Den låter! Ska den göra det?
Ett lite surr - som från en maskin när man slår på den. Är det normalt eller något speciellt för min Husqvarna?

Ett lite surr - som från en maskin när man slår på den. Är det normalt eller något speciellt för min Husqvarna?
Är du nöjd med ditt kök nu?
Eller är det mer som ska åtgärdas innan det är färdigt?

Är du nöjd med ditt kök nu?
Eller är det mer som ska åtgärdas innan det är färdigt?
Nu är det finfint!
Mannen som bar in spisen tittade och sa att jisses vad fint köket är (jag misstänker att han varit här tidigare eftersom han tydligen jobbat som sotare)

Alla luckor är bytta. Nya bänkskivor (virrvarr). Kyl och frys nya sen förra året. Fulaste skåpen bytta mot nya och en FLÄKT finns på plats (jag kan steka fläsk...:D )

Jag har fått propåer om att ordna vernissage :p
Får väl baka en kaka och bjuda hit folk.

Nu är det finfint!
Mannen som bar in spisen tittade och sa att jisses vad fint köket är (jag misstänker att han varit här tidigare eftersom han tydligen jobbat som sotare)

Alla luckor är bytta. Nya bänkskivor (virrvarr). Kyl och frys nya sen förra året. Fulaste skåpen bytta mot nya och en FLÄKT finns på plats (jag kan steka fläsk...:D )

Jag har fått propåer om att ordna vernissage :p
Får väl baka en kaka och bjuda hit folk.
Glöm inte "efterbilder". Vi är nyfikna...

Surret du hör kommer troligen från en liten fläkt som sitter på undersidan av hällen. I varje fall har en sådan funnits både på vår förra häll samt nuvarande induktionshäll.

Det kan vara en fläkt som ska kyla de delar av hällen som inte ska bli för varma, för att barn inte ska bränna sig. det kan vara s att det i bakkant finns en on/off-knapp för detta om du drar fram den 2 -3 dm och kikar..

Det surrande ("svirrande" ?) ljudet som hörs direkt när man slår på någon platta är själva magnetspolen som låter.
Fläkten låter annorlunda, precis som en fläkt. ;)
Reparatören som var förbi mig och kollade varför det inte gick att koka över mjölk ens :grin: tipsade mig om att dra ut översta lådan som jag har under hällen om jag använder flera plattor samtidigt för att underlätta för fläkten. Tydligen har de lätt att bli överhettade... :meh:

(Nej, jag är inte alls nöjd med min induktionshäll - köpte Ikeas dyraste induktionskastrull men det går inte speciellt fort att koka upp något i den ändå. Inget fel på spisen sa teknikern, det är kastrullen... )

Det surrande ("svirrande" ?) ljudet som hörs direkt när man slår på någon platta är själva magnetspolen som låter.
Fläkten låter annorlunda, precis som en fläkt. ;)
Reparatören som var förbi mig och kollade varför det inte gick att koka över mjölk ens :grin: tipsade mig om att dra ut översta lådan som jag har under hällen om jag använder flera plattor samtidigt för att underlätta för fläkten. Tydligen har de lätt att bli överhettade... :meh:

(Nej, jag är inte alls nöjd med min induktionshäll - köpte Ikeas dyraste induktionskastrull men det går inte speciellt fort att koka upp något i den ändå. Inget fel på spisen sa teknikern, det är kastrullen... )
Nu har jag ju spis och inte häll, men nog kokar det upp - och över - fort som bara den. Har både IKEA pch dyrare från finbutiken (och en från ÖB när jag tänker efter...).

Tror inte på någon fläkt, det låter inte som ett fläktljud, mer som just en magnetspole. Blev bara så förvånad över att en spis låter! Det enda spis som låtit i mitt liv tidigare är vedspisen och det ljudet älskar jag ju! :)

Överhettning låter inte som något kul alternativ.. Jag använder ju ugnen titt som tätt och det vore katastrof om jag inte kunde använda hällen samtidigt som ugnen.

Peppar peppar - än är jag nöjd

OK, hade läst slarvigt, missade att du hade en "hel" spis. :D
Då är det ju en helt annan konstruktion utan fläkt. :p
Köpte först en liten kastrull från Jula som skulle funka på induktionshäll enligt specen.
Magneten fastnade så fint, men inte funkade den inte...
Firman som sålt hällen sa att vissa kastruller har helt enkelt inte tillräckligt mycket magnetiskt material för hällen. :meh:
Min Hackmann-gryta fick högt betyg av teknikern, Ikea-kastrullen inte... I den kokar det bara om jag kör boosterfunktionen.

OK, hade läst slarvigt, missade att du hade en "hel" spis. :D
Då är det ju en helt annan konstruktion utan fläkt. :p
Köpte först en liten kastrull från Jula som skulle funka på induktionshäll enligt specen.
Magneten fastnade så fint, men inte funkade den inte...
Firman som sålt hällen sa att vissa kastruller har helt enkelt inte tillräckligt mycket magnetiskt material för hällen. :meh:
Min Hackmann-gryta fick högt betyg av teknikern, Ikea-kastrullen inte... I den kokar det bara om jag kör boosterfunktionen.
Alltså - är det inte läge för en reklamation?

En häll som inte klarar alla induktionskärl måste det ju vara något vajsing på!?

Det var det jag försökte med, men teknikern hävdar att det är kärlen som är för dåliga... :mad:
Men? Är det teknikern som avgör om du kan reklamera? Det kan du väl göra oavsett? Det blir ju uppgift mot uppgift.

Klart som korvspad att det lönar sig för dem att hävda att du köper fel kärl....:banghead:

Men? Är det teknikern som avgör om du kan reklamera? Det kan du väl göra oavsett? Det blir ju uppgift mot uppgift.

Klart som korvspad att det lönar sig för dem att hävda att du köper fel kärl....:banghead:

Den lilla kastrullen har ett bottenmått som är på gränsen vad som är specat för hällen, därav teknikerns kommentar...
Dessutom har hällen bara 19 cm radie på kokzonerna vilket gör att stekgrytan och stekpannan som bägge är 28 cm inte blir riktigt varma ända ut i kanterna. Väldigt irriterande, men det skulle ju jag som konsument undersökt innan jag köpte den...
Den är ju dessutom ett par år gammal, jag köpte alla vitvaror samtidigt, så "egentligen" hade garantin gått ut, men affären var ändå juste och skrev på teknikerns arbetsorder att hällen bara var ett par månader gammal.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 076
Senast: SaraXX
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII