Min hund har börjat göra konstiga ljud

ShB

Trådstartare
Hej
Min hund har de senaste veckorna börjat göra konstiga ljud vilket gjort mig orolig. Har varit hos veterinären och de har skrivit ut Stronghold, men de är inte säkra på vad det kan vara. Jag lyckades filma henne senast då det pågick i ungefär en minut. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Har lagt upp en video:

Saken är att det var jag som misstänkte noskvalster och jag sa det i telefon när jag bokade tid. När jag kom dig undersökte veterinären henne i 30 sekunder, sa att han inte kunde vara säker på att det var noskvalster men att han skulle skriva ut Stronghold. Han verkade inte misstänka att det kan vara något annat. Sen sa han att det endast skulle användas EN gång på henne vilket sköterskan också upprepade för mig efter att hon frågat honom. När jag hämtade ut receptet hade han skrivit att det skulle användas varannan vecka i 3 omgångar. Så den här veterinären ger jag inte mycket för. Känns som att han bara var angelägen om att få gå hem.

Hej
Min hund har de senaste veckorna börjat göra konstiga ljud vilket gjort mig orolig. Har varit hos veterinären och de har skrivit ut Stronghold, men de är inte säkra på vad det kan vara. Jag lyckades filma henne senast då det pågick i ungefär en minut. Någon som har en aning om vad det kan vara?
Har lagt upp en video:
Har haft hundar med noskvalster som har låtit ungefär så. Det kittlar väl ordentligt i nosen för de stackarna. Kan man inte nysa ut dem, så kan man försöka att bli av med dem så här?
.
Någon gång behandlades de med sprutor, ett annat tillfälle med tabletter. Samt avmaskades.

Jägare är inte nöjda när de hör dessa ljud på sina hundar då det förmodas försämra luktsinnet.
Vid något tillfälle vill jag minnas kompisens jakthund inte blev helt ok. Eftersöken blev sig aldrig lika igen.

Saken är att det var jag som misstänkte noskvalster och jag sa det i telefon när jag bokade tid. När jag kom dig undersökte veterinären henne i 30 sekunder, sa att han inte kunde vara säker på att det var noskvalster men att han skulle skriva ut Stronghold. Han verkade inte misstänka att det kan vara något annat. Sen sa han att det endast skulle användas EN gång på henne vilket sköterskan också upprepade för mig efter att hon frågat honom. När jag hämtade ut receptet hade han skrivit att det skulle användas varannan vecka i 3 omgångar. Så den här veterinären ger jag inte mycket för. Känns som att han bara var angelägen om att få gå hem.
Jag hade nog bytt veterinär om jag var du! ;)
Nu var det som sagt ett tag sedan jag hade hund till behandling. Men då var det tabletterna eller sprutorna som var primärbehandling och avmaskningen ett komplement. Men det kan ju ha ändrat sig. :)
Lycka till vidare!

Vissa raser har lätt för att göra så också. Nånting med gomseglet. I såna fall går det om ifall man får hunden tatt dra ett andetag genom munnen. Man kan hålla för nosen och öppna munnen.

Eftersom hunden plötsligt börjat tänker jag dock noskvalster.

Jag har haft en shih-tzu som fick såna "anfall", pågick hela hennes liv. Korta stunder och däremellan var hon precis som vanligt. Jag minns inte om vi fick någon diagnos eller liknande, men det var i varje fall inte noskvalster.

Samma med vår Bostonterrier. Han har låtit så i hela sitt 7 åriga liv. Ser ut som om han står och kippar efter andan i några sekunder, håller vi för näsan slutar han.

Noskvalster är väl en diagnos som oftast fastställs genom just medicinering, om det blir bättre, eftersom att det kan vara svårt att upptäcka kvalstren. Så att han inte kunde vara säker låter inte så konstigt. Angående doseringen verkar varannan vecka i 6 veckor vara vanligast förekommande men ring och dubbelkolla om veterinären sagt/skrivit olika och är du inte nöjd, byt veterinär till nästa gång.

Min ena heeler kan göra så - jag brukar hålla för nosen några sekunder så brukar det släppa. Vet inte om det beror på mjuk gom eller annat - för det är inte noskvalster på henne då det inte gjorde någon som helst skillnad för några år sedan när hon behandlades för en parasit med medel som även skulle ta död på noskvalster. Hon fick den medicinen i flera månader :) Ibland kan det gå många veckor mellan det händer och så rätt som det är så kommer en "snorkling" - ibland om hon dragit lite i kopplet (inte helt ovanligt hos en del heeler just vid koppeldragande i halsband), ibland av sig själv. Hon verkar inte lida det minsta av det själv, mer än att hon blir lite störd just när det händer - men efteråt är hon precis som vanligt.

Hej

Har lagt upp en video:
Ser inte så bra på filmen, men är det en shih tzu? De (och andra kortnosar) kan ha problem med att mjuka gommen lägger sig ivägen och ger sk. reverse sneezing som flera nämnt här. Det brukar se ut så där och går över på nån minut oftast, men återkommer.
Tycker inte riktigt att det låter som noskvalster, men det är svårt/omöjligt att diagnosticera noskvalster så man utesluter genom provbehandling med tex. stronghold.
Visade du filmen för veterinären?
Tror för övrigt att anledningen till att det vet sa om behandlingsintervall och det som står på paketet beror på att hen av misstag använt en automatisk mall för hur man brukar använda stronghold, och missat att skriva om den.
Fortsätter hunden ha problem kan man på ett djursjukhus söva hunden och kolla ner i svalget med ett endoskop och se hur det ser ut, har de anatomiska problem går de i vissa fall att rätta till kirurgiskt.

Hej

Har lagt upp en video:
Så gjorde min hund då och då. Blev behandlad mot noslvalster har jag för mig, men fick sedan förklarat att det har med gomseglet att göra. Jag fick då tips om att hålla för nosen och låta hunden andas med munnen istället vilket fungerade.

Kommer det plötsligt hade jag utgått från noskvalster. Själv brukar jag avmaska och sedan är jag av med problemet. Något djur har jag fått köra i... ehhhh.... tusan, nu försvann det.... avmaskning via spruta i nacken.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka