min hund bet kompis i ansiktet

Nominous

Trådstartare
jag behöver skriva av mig lite nu när jag är lite chockad och frustrerad...
vi hade några kompisar här i går kväll och festade lite smått. min sambos och mina kompisar leker, kelar och busar med hundarna som vanligt. mina hundar älskar alla våra kmpisar och blir helt till sig när dom kommer.
men så sträcker sig den ena kompisen mot ena hunden och han hugger, i ansiktet. han får två djupa jack, ett precis under ögat och ett vid tinningen. sen är det små jack runt hela ögat. ögat har svällt igen och han är blå i ansiktet.
vi åkte till akuten där dom plåstrade om honom. det sjuka var att när sjuksyster fråga läkaren om det behövde sys så sa han klart nej. detta när vi gick i korridoren till undersökningsrummet. sen när hon plåstrat om honom och gått så kommer läkaren in och börjar prata. han undrar hur djupt jacket var för han såg inte så mycket i korridoren efetrsom det var blodigt. sen när han frågat vad som hänt och vi sa att en hund bitit honom - då sa han oj, då skulle vi ju ha sytt. men han lät bli.
jaja.. hänt är hänt men jag är i djup chock - lika så hunden. jag tror inte riktigt att han menade det.

men hur ska man göra för att förhindra att det händer igen? var det en olyckshändelse eller kommer det att hända igen? ska man förbjuda han att träffa människor - han som älskar människor. eller ska jag vara precis som vanligt och låtsas som ingenting, och hoppas att det var en olyckshändelse? ja tankarna är många och flyger genom huvet.

killen i fråga var alkoholpåverkad och luktade rök. det var ganska mörkt i rummet.

kan tillägga att han någon sin aldrig morrat eller bitit nån annan människa förr. han djput älskar alla människor.

hur hade ni reagerat?

tyson satt i knät på kompisen hela vägen till akuten och när vi kom hem så låg han bredvid kompisen och sov i soffan. så det verkar inte som om det är nån tvist leller rädsla mellan dom från tysons sida. det märkets väl hur chockad han var efteråt. då satte han sig under bordet och skakade. när vi ropade på honom kom han krypandes med svansen mellan benen. han var så ett bra tag. men idag så är han som vanligt och han leker med kompisen.

jag tror också nu när jag hunnit reflektera över saken att vet var en olyckshändelse. för det finns ju inte en gnutta ilska i denna folkkära hund. men han blev väl rädd och kände sig hotad av någon annledning. men det dyker ju faktiskt upp otäcka tankar bakom alla andra tankar.

men jag säger bara det att det var tur att det hände vår närmaste kompis och inte nån somman känner på flyktigt avstång. för då vet man ju aldrig vad det får för konsekvenser. men han bara skrattade och sa at han fick skylla sig själv. han sa att han hade provocerat fram det själv. (jag satt vid datorn i ett annat rum, så jag ha ej sett vad som hänt.

:cry:

Sv: min hund bet kompis i ansiktet

Om du vill hålla kvar hunden, så rekommenderar jag att skaffa en bra tränare som hjälper er att få hunden att känna sig trygg bland folk!! Därtill blir det din uppgift att se till att sånt inte KAN hända igen. Klarar du inte av det så är det nog bäst att avliva hunden, tyvärr! Hunden bör vara i ett annat rum eller ha munkorg om du har gäster!! Eftersom du skrev att hunden är glad och älskar människor i övrigt så känns det som att hunden är mycket opålitlig!! Tänk om det varit ett barn??? Eller om tanden träffat ögat?? Fundera ordentligt om du vill ha sådana saker på ditt samvete!!

Ja det gäller ju o snuttifiera hunden så mycket som möjligt efter också istället för och se vart problemet är.

Åh han är så folkkär, åh han var så chockad.Tydligen är han ju inte så folkkär.

Nej sätt dig ner och börja läsa av din hund lite bättre för att sånt här bettende syns mycket tidigare och hade kunnat stoppats om du hade kunnat läsa av din hund, för hunden helt klart osäker o vill inte ha denna människa på sig och biter ifrån. Det är ju alltid upp till föraren och sätta hunden i situationer som hundne är bekväm i gör man inte det så är man ju oschysst mot hunden och en oärlig förare. Jag skulle helt klart sätta mig och fundera om jag själv reder ut denna hund med min kunskap?

Hur gammal är hunden ??

Senast ändrad:

Otäckt..vad är det för ras om man får vara nyfiken o fråga?

Eftersom hunde "skämdes" så vet han ju vad han gjorde iallafall men gjorde fel ändå.

Jag skulle ändå kanske se det som en engångsföreteelse, men se till att folk inte böjer sig ner vid t ex hälsningar o dyl ...svårt läge...han kanske blev stressad också av att det var alkohol, musik, rök och allmänt stressat runtomkring..vad var det som han provocerade fran enl sig själv den andra grabben? Har han sagt nåt?

det är väl självklart att jag inte vill ha nåt sånt på mitt samvete. det är ju därför jag reflekterar över hur jag skall hantera detta. annars hade jag ju inte brytt mig.

sen piru så är det inte nån snutti snutti hisoria eller vad du nu menar. sen tycker jag faktiskt att det är bättre å få både hunden och männsikan i fråga att träffas igen så fort som möjligt så det inte uppstår nåt obehagligt mellan dem. och bevisligen så kan det inte vara killen i fråga som han var elak mot eller vad du menar, för samma kväll så leker dom med varran och hunden är som vanlig. och hunden är inte falsk - så mycket kan jag faktiskt läsa av min hund och känner honom så väl. men det uppstod en otrygg situation för honom som han antagligen inte kom ur.

sen är det så konstigt att man blir förvånad när det händer när hunden någon sin aldrig varit otrygg eller opålitlig?? alla älskar denna hund och hunden älskar allt av mänskligt slag. men bevisligen så hände det nåt mellan dessa parter efetrsom detta hände. men jag kan ej säga vad efetrsom jag var i ett annat rum. men med alkholpåverkan och att han provocerade hunden - som han själv sa att han gjort och att han fick skylla sig själv så är jag helt säker att det inte var hans skäl att göra detta. han blev väl rädd.

men detta har hänt och det är bara inse fakta. men jag vet att jag kan läsa min hund - det är ju därför jag e så chockad att det hänt. och det finns ingen i min krets som kan förstå att han gjort det just för att han är så genomsnäll som han är. eller varit??

men visst nåt har gått snett och det måste lösas. men att sitta och skriva att jag gör nån snutti snutti historia av det hjälper ju inte direkt, kom med konkreta tips och skit dina uppfattningar om det är rosa eller svart. för det hör inte hit! eller tycker du att jag ska dänga hunden och aldrig mer säga ett vänligt ord till han? för det är för snutti snutti?:crazy:

Men varför sitta här då och berätta nåt när ändå inte hunden gjort nåt fel?

Han är ju en ängel fortfarande i allas ögon då är det ju ingen fara.

Sen kan jag ju garantera han är osäker varför skulle han annars säga ifrån med ett bett för?

Otäckt..vad är det för ras om man får vara nyfiken o fråga?

Eftersom hunde "skämdes" så vet han ju vad han gjorde iallafall men gjorde fel ändå.

Jag skulle ändå kanske se det som en engångsföreteelse, men se till att folk inte böjer sig ner vid t ex hälsningar o dyl ...svårt läge...han kanske blev stressad också av att det var alkohol, musik, rök och allmänt stressat runtomkring..vad var det som han provocerade fran enl sig själv den andra grabben? Har han sagt nåt?

jo han vet nycket väl att han gjort fel. det syntes klart och tydligt!
killen höll på å busa med han som dom alltid gör, hunden kommer upp i knät på killen och blir kliad i nacken och myser i allmänhet. sen går hunden och lägger sig i ändan av soffan för sig själv. det går en stund och killen går fram till hunden. hunden blir irreterad och börjar bli lite less över att inte bli lämnad. då börjar killen småknuffa på hunden och skrattar, hunden börjar morra lite lätt och det tycker killen är ännu roligare. hunden visar tänderna efter ett tag och då börjar killen att knuffa honom ännuera. hunden blir arg och då hukar sig killen över hunden och likxom ska krama honom och hunden hugger.

jag tycker det ärganak självklart att hunden gör som han gör - jag fattar inte hur PIRU och plymen kan kalla det falskhet och att jag inte kan läsa hunden.
hunden har varnat redan från första början - men killen tycker det är kul att provocera honom. när han sen hukar sig över honom så kommer ju hunden ingenstans och blir väl osäker. vad ska hunden göra??

killen i fråga är inte alls van med hundar - därför hände detta. jag var i ett annat rum så ajg såg inte att detta skedde. emn killen ar beättat detta.

Sen kan jag ju garantera han är osäker varför skulle han annars säga ifrån med ett bett för?

Jag har aldrig påstått att man ska korrigera en osäker hund med fysikt obehag. Då har du inte läst mina inlägg. Är hunden osäker så styr man upp det som en ledare inte martyr.

Du är en oärlig förare som sätter hunden i situationer den i kan hantera så skrev ja.

jo hunden har gjort fel!!! men jag undrar hur jag skall behandla hunden i dessa situationer hädanefter. han är en ängel i alla situationer - utom denna so hände igår. jag akn ju inte sitta å säga att hunden är elak pga detta. för det var inte pga falskhet eller elakhet som detta hände. det var helt och håller killens fel -. TROR jag. observera TROR!!!

men du tar händelsen för givet och vet inte ens vad som hänt. i vissa situationer har väl hundar rätt att känna sig trängda och fast??

läs det jag skrev till martha så får du veta vad som hänt och varför jag tror hunden reagerade som den gjorde.

jo hunden har gjort fel!!! men jag undrar hur jag skall behandla hunden i dessa situationer hädanefter. han är en ängel i alla situationer - utom denna so hände igår. jag akn ju inte sitta å säga att hunden är elak pga detta. för det var inte pga falskhet eller elakhet som detta hände. det var helt och håller killens fel -. TROR jag. observera TROR!!!

men du tar händelsen för givet och vet inte ens vad som hänt. i vissa situationer har väl hundar rätt att känna sig trängda och fast??

Ja men fortfarande är du oärlig som sätter hunden i den här sitsen som han inte han hantera. Skulle nån av mina kamrater hålla på o brottas med Piru som kan säga ifrån om han vill fan så mycket rejälare o rumstera med folk än din. Så börjar dom med det så skulle jag bara säga låt bli hunden annars åker han undan. Då slutar dom eller så sätter man undan hunden och dom får dåligt samvete för att den får sitta ute i hundgården eller bilen eller i nåt annat rum. det lär sig folk snabbt.

Du läser ju inte mina inlägg aldrig sagt att hunden är falsk.Läs 2sek längre så ser du det, skrev ju till och med att detta har synts långt tidigare än hunden gick till bett.

Helt opartiskt kan jag ju tycka att hunden borde gått ifrån soffan när han blev irriterad istället för att vänta ut för att sedan hugga...han markerade ju SIN plats. En hund "ska" ju inte ha SIN plats i soffan och försvara den....annat är ju om den har en plats där den SKA få vara ifred och inte får vara det...Jag vet inte vem som brsst mest men troligen du eftersom hunden kände att den var tvungen att markera själv och med en olycklig utgång...Om nån skulle hänga o klänga på mina hundar så skulle dom bara gå därifrån, absolut om dom låg i soffan iallafall...blev dom sedan trängda kanske dom skulle gläfsa till och SEDAN även gå därifrån...det är nog det som PIRU menar med osäker o opålitlig...att försvara sig själv istället för att gå undan.

Om jag ska försöka att ge nåt konstruktivt tips är ju att "glömma" det som hänt, men markera att vissa pltser ÄR människans, att inte ha hundarna med på fester om man inte kan kontrollera, att inte låta folk böja sig ner o hälsa..att få hunden att inte få bli glad över folk, han kan ju vara med men inte okontrollerat...se till att folk inte tränger din hund....för OM det varit ett barn som trängt honom....helt omedvetet och utgången blivit värre...

vet inte om det finns trängselövningar för såna hundar :D

:bow:

Men det som jag sagt i massa andra trådar hundarna ska med till varje pris. Vare sig det passar eller inte. dom behöver inte vara med i tid och o tid. Tror du att din hund hade mått sämre o varit själv hemma dom timmarna ni var på fest nej knappast för då hade han sluppit detta.

Förlagsvis: Ha inte hunden med under ert festande!!!

Fulla människor har ett väldigt skumt kroppsspråk för en hund och de flesta hundar reagerar faktiskt negativt på fulla personer, även om det inte alltid slutar med att någon blir biten..

jo självklart. men saken är den att soffan hemma hos oss är deras plats. kanske inte så bra men det har blivit så.
som jag har förstått det så kunde inte hunden gå därifrån - det var därför killen sa att det var hans eget fel att det hände , för hunden hade ingen utväg. han satt fast mellan en kompis, ryggstödet, armstödet och framför/ovanför killen som blev biten.

PIRU - jag skrev till både dig och plymen - hon skrev att han var falsk. om du inte skrivit det så ta inte åt dig efterrsom jag skrev till er båda. sen satte jag ite hunden i denna situation så som jag uppfattar att du menar. hunden har alltid varit med när vi har folk hemma och det har aldrig varit något problem. så jag tror ju självklart att det ska gå bra efetrsom det alltid gjort det förr och hunden aldrig visat sig osäker. sen om det nu blivit så att hunden blivit osäker så kan han ju inte vara med - det är en självklarhet för mig!! att om han inte mår bra att det är mycket folk runt om kring - ja då kan han få sova i sovrummet ensammen i lugn och ro. mne jag kan inte förutspå att detta skulle hända då det alltid går så bra!

sen som jag skrev så var jag i ett annat rum. så jag visste inte att det hänt förrän dom springer på toa och ropar på mig - har stor lägenhet. men hade jag varit där så hade jag ju självklart stoppat det. för man gör inte så mot en hund - avsett vilken hund det är. men det är svårt att stoppa nåt man inte ser eller vet om att det sker. dom skrattar och har roligt - det är det enda jag hör från ett annat rum.

:bow:

Men det som jag sagt i massa andra trådar hundarna ska med till varje pris. Vare sig det passar eller inte. dom behöver inte vara med i tid och o tid. Tror du att din hund hade mått sämre o varit själv hemma dom timmarna ni var på fest nej knappast för då hade han sluppit detta.

självklart. men efetrsom vi har flera rum och två var obefolkade - varav ett där han har sin egna korg så hade han kunnat gått å lagt sig där om han inte velat vara med.

så det är inte så att vi stänger in hundarna i ett rum med folk och fest - utan hundarna kan helt välja själv om dom vill vara med eller inte.

men jag inser nu att han inte tycker om dessa situationer längre.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 350
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka