Min hund äter allt han kommer åt i stallet!

FrontLine_

Trådstartare
Ja, hunden verkar ha den inställningen att han håller på att svälta ihjäl..
Det första han gör när han kommer till stallet är att äta upp allt kraftfoder han kommer åt, och sedan även det hästbajs han kommer åt. Finns inget utav det, så står han och gnäller, gnäller och gnäller...

Han äter betfor (både torr och blöt, den blöta äter han även om det innebär att han måste dyka 10 meter ner i hinken för att få tag på det) och lucernpellets, samma sak där, han dyker..

Hästskiter går åt som smör i solsken, ibland känns det som att jag knappt måste mocka för han fixar det ju åt mig..

Så till saken: Är det skadligt?
Han verkar inte må dåligt av det, annat än att han skiter oftare, blivit lite tjockare och fiser riktigt gräsligt.. Möjligtvis lite lös i magen.

Men jag tänkte, det är ju inte hundmat.. så kan han fara illa av det?

Och ja, han får tillräckligt med mat, han är nog bara otroligt snål!:)

Sv: Min hund äter allt han kommer åt i stallet!

Tja min hund åt hästskit och betfor i hela sitt och hon blev 15 år. Dock inte torr betfor, det borde ju kunna ge ont i magen fast å andra sidan så sväller ju torrfoder också så.
Även hovar är smaskens då hovslagen har varit. :laugh:

jaa man tycker ju det, men jag märker ingenting på han att han får ont i magen.. Bara som sagt lite lös i magen och skiter lite oftare hehe.
Ja det glömde jag ju också, hovar!
Och massvis med kattmat!

Samtliga fem stallhundar fikar ofta på dyngstacken. Min äter även blöt betfor och som sagt har hovis varit där kan det bli slagsmål. Samtliga hundar mår bra.

Mina hundar är i stall relativt sällan, men när jag nu hälsar på i stallmiljö så slinker det ner så mycket hästskit de hinner. Har hovslagaren varit där så gnags det en hel del hovrester också. Märker konstigt nog ingenting på dem, det skulle vara en något försämrad andedräkt då :p

Kan tänka mig att torr betfor kan vara skadligt, så det hade jag försökt göra oåtkomligt.

Mina hundar har glufsat hästskit, inte på dynghögen men lite i box och stallgång och hovrester, dock så har kattmat och hästmat varit BIG NO NO! Det rör man inte!
Inte för att jag tror det är skadligt, men har jag lagt upp det för häst/katt, så ska det hamna i deras mage, inte hundens! Den har egen mat!

Lite fisiga i magen kunde dom bli av hovrester, men för övrigt så mådde dom bra.

Jag tror till och med det kan vara ganska nyttigt, fick lära mig i skolan att hästen bildar en del mikrobprotein som inte tas upp utan hamnar i bajset. Försöker tänka på det när hunden äter som han inte fått mat på flera veckor;). Han har fri tillgång på mat hemma så han är inte svältfödd...

Morötter, hästskit, kattmat, hovrester, hästmat, grönsaker, frukt...dvs allt som är ätbart slinker gärna ned ;)

Var väldigt skeptisk mot clementiner ända tills hon såg att hästarna åt, då ville hon också ha.

Det enda som märks på avföringen är när hon har slafsat i hästarnas hinkar, för då kommer det ut hel havre :D

Inga problem öht med att vara allätare.

Mina tre äter också allt. Det enda jag är petig med är att de inte äter hästskiten i samband med avmaskningar och jag ser till att ta bort de största hovbitarna, de kan vara vassa för magen när de har torkat. (En bekant fick operera hunden akut pga punkterad tarm orsakat just av en stor hovbit!)

Kattskit får de inte äta, men jag misstänker att det slinker ner ändå när jag inte ser...

/migo

Hästbajs och filmjölk är super för hundmagar.
Bor på gård så våra käkar ju allt som hör till.
Hönsmat/bajs är gott det med uppenbarligen.
Hovrester som ni andra sagt.

Fiser gör dom, inget annat har jag märkt. Hundar brukar va duktiga med det där att äta sånt de tål. Annars kommer det ut ena hållet eller det andra.

Liknande trådar

Äldre Varning för långt och rörigt inlägg :p Jag har alltid haft svårt för barn. Väldigt svårt. Vi snackar panik. Har aldrig varit speciellt...
2
Svar
21
· Visningar
3 509
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vår valp, 7 månader ridgeback, är väldigt matglad. Hon får RC maxi junior två gånger/dag, totalt 10 dl. Vi tränar även ganska mycket...
2
Svar
20
· Visningar
2 444
Övr. Hund Läste på ett annat forum om en tjej som träffat en man somskröt om att hans hund bitit ihjäl en liten hund som skällde... Och jag...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 506
Senast: Scandi
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka