Idioter med hund...

Sv: Idioter med hund...

Vi har en kärring (!) på vårt bostadsområde som alltid har sin golden lös.. Detta till trots att det råder koppeltvång för både hundar och katter här, vilket står klart och tydligt skyltat på ett flertal olika ställen..

För det första har hon ingen pli alls på sin hund. För det andra har hon ingen koll på vad han gör eller vart han befinner sig.. Och för det tredje är han tydligen inte vidare förtjust i andra hundar.......

Två exempel av många..

1. På en runda där jag och hundarna brukar ta finns en cykel/gångväg som korsar en speciell gata där bussarna går. I vilket fall hade vi korsat vägen och fortsätt in på en cykel/gångväg när vi såg kärringen komma gåendes i raskt tempo med sin hund.. Väl medveten om att hon inte har den kopplad och att han inte är vidare förtjust i andra hundar såg jag till att mina grabbar satt fot så att de kunde komma förbi (en bred cykelväg så det fanns stor plats).. När hunden fick syn på mina tvärstannade han och vägrade fortsätta.. Kärringen som då var ca 20m bort från hunden ställde sig och ropade "Kom då, de är inte farliga..!" - men ingenting hände så hon fortsätter gå..:cool: När människan mer eller mindre var utom synhåll och således ca 150m bort så fav jag upp, tog mina hundar och ett gigantiskt kliv ut i ett dike för att låta hundskrället gå förbi.. Först då vågade han gå förbi.... Nämnas bör att det under tiden gick förbi massor med folk varav en hundrädd tjej som klamrade sig fast vid sin mamma för glatta livet...:grin:

Hade det varit jag så hade jag gått fram, kopplat min hund och helt sonika gått därifrån.. Men hon bara fortsatte och struntade fullständigt i vad han gjorde eller vad som hände..:cool:

2. Jag och min syster var ute med hundarna en sväng när vi såg kärringen stå och prata med ett gäng ungar.. Hunden var som vanligt lös och hon hade ingen koll alls då de stod på varsin sida om en stor buske.. Den här gången reste hunden ragg när han såg oss varpå min syster sa högt "Jaa.. det råder faktiskt koppeltvång på hundar här...". Kärringen vände sig då om och frågade vad hennes hund var (eh).. Vi pekade och hon sa då att han är så snäll och skulle aldrig göra något.. Min syster svarade då att "näee, men våra hundar kanske skulle göra det om han vågade sig fram...". Vi fick inget svar på det utan istället vände hon sig till ungarna och sa samma sak till dem men med en barnslig röst.. Sedan gick de därifrån....

Sorry om texten blev knasig, men klockan är mycket och jag blir arg så fort jag tänker på människan. Vissa borde faktiskt inte få ha hund...!:cool:

Träffar visserligen mest på idioter utan hund men idioter med hund listan toppas av en dam med vad som ser ut som en collie korsning som springer lös fast hon har noll kontroll. En gång cirkulerade han runt mina i 2-3 minuter utan att ägaren syntes till och jag funderade på om han rymt innan han vände och sprang ikapp en person långt borta i fjärran.
Glömde tillägga att detta inte handlar om något grönområde utan mitt ute på gatan i Göteborg med massor av både 50 och 70 vägar bara några meter bort eller som han sprungit över när han stuckit. Ungefär 200 meter bort går dessutom E6! Förstår inte att hon inte är mer rädd om sin hund.

Jag kommer ihåg min granne när jag bodde utomlands.
Hon hade en Toy Terrier, mkt söt liten hund, med en mysko kvinna till ägare.
Jag vet inte om hennes hund var tokig vid hundmöten eller om hon var ett extremfall av "kamphundshatare" eller var det nu var? Men så fort hon såg mig ute med min hund så drog hon upp sin vovve i kopplet och vände åt motsatt håll. Nu pratar vi alltså flera meters avstånd, det skedde varje gång jag hade hunden med mig. Från valpstadiet till vuxen hund. Samma sak skedde om min granne var ute med sin amstaff, eller den andra grannen med sin napolitanska mastiff.
Inget idiotiskt kanske, men nog så konstigt.

Sen får man som pitbullägare eller tja, "kamphundsägare" om man nu ska tala i tidningarnas begrepp, acceptera diverse fördommar och hatangrepp samt jobbiga undomar som ska kampa, avla och köpa hunden av en.
Som tex en kvinna som skällde ut mig för att min valp ej bar munkorg och att det tydligen var munkorgstvång på mördarhundar, jag blev så förbannad att jag gick till mothugg och sa att det borde vara munkorgstvång på såna som hon, för hon skäller mer än alla hundar i hela grannskapet.

Ja, listan kan göras lång. Men det är otroligt jobbigt att behöva ta dessa fördomar som alla idioter och tidningar skapat.
Men för att inte tappa gnistan så brukar jag säga att all reklam är bra reklam, så:
Tack aftonbladet ;)

Men nästa hund blir nog en jack russel, eller så flyttar jag ut i skogen så att man slipper höra idioti VARJE dag, men med hunden jag hade så var det v'rt allt 100 gånger om.

Jo verkligen.. Hade jag haft en blekaste aning om vad de hette eller så, ja då hade jag anmält dem. Kanterna på öronen var ojämna, det var torkat blod i kanterna osv och valparna var definitivt för små för att ha varit i sådan ålder att de hunnit tas från ålder där kupering utförs lagligt eller så. (Dessutom tvivlar jag starkt på att två unga "coola killar" bryr sig om eller har råd att importera hund) En vän till mig hade dessutom hört att någon väns vän (eller hur det nu var) pratat om att kupera hemma.. Så tja... Jag var i alla fall galet upprörd när jag såg hundarna.

Skriver under på detta!
Helt jäkla sjukt, i det området är det sjukt mkt hemkuperade hundar!
Bland annat den svart/vita du vet, en vän känner ägaren till den och berättade att dne blev kumperad hemma när jag frågade om hunden som då (när jag fick höra detta) var 8 månader.
Varför bryr sig inte polisen? Jag menar, är det inte uppenbart att hunden blivit kuperad när ägaren är en ca 25 årig kille som är halvkriminell och den SVENSKfödda hunden är för ung för att ha hunnit ut ur landet och tillbaka för att bli kuperad.
VARFÖR görs inte stickkontroller på dessa hundar? Eller kopplar folk inte detta?

Det är hemskt vilken tortyr många hundar av dessa blandningar får stå ut med bara för att ägaren ska känna sig ballare än sin kompis.

I våras gick vi på fortsättningskurs med vår hund. Ett par på kursen hade en amstaff och jag frågade dem hur det kom sig att de skaffat just amstaff. De svarar då att de är lättskötta och inte behöver så mycket motion,, en bra första hund.

Vid ett senare tillfälle diskuterade jag och paret förbjudet mot amstaff i danmark. Mannen tycker då att man ska få ha amstaff bara man är bra på att läsa hundspråk och kan lite om hundar. Samma man tycker att en retriver på kursen som har svansen spikrakt uppåt med en viftande svansspets och högt stående öron såg jättesnäll ut och mycket vänligt inställd.

Man hoppas det går bra för hunden och dess ägare. Den verkade dock lite lost när den lekte med en annan hund som la sig på rygg och tydligt visade att den inte ville mer... amstaffen fortsatte att brottas.

Jo mycket ska man höra innan öronen trillar av.

En man i vårt område har en bordercollie och en lhasa apso, som förvisso är snälla.
När han går ut med dem så sätter han ihop dem med ett koppel som de släpar mellan sig. Så får de driva runt som de vill på promenaderna. De går ca 1-1.5 meter ifrån varandra på en gångväg så folk får hoppa över kopplet, medans han går tjugo meter bakom och pratar i telefon.

Och om de möter en hund springer de fram och ska hälsa.

Har sett när de sprang fram till en stackars sheltie som var livrädd och matten skyddade den och försökte hålla de andra hundarna borta med fötterna.
Allt medans mannen står 20 meter bort och tittar på under tystnad.

Idioter

I de kvarteren jag rör mig just nu, verkar det ständigt flytta in ny konstiga hundägare med ännu konstigare blandraser. Jag ska som tur är flytta så jag bara passerar dem med ett leende just nu.

De fem ledande favoriterna är just nu:

"Du är så tramsig"-tanten. Har världens mest ouppfostrade dvärgpudel. Den sätter igång att skälla och göra utfall på ett halvt kvarters avstånd och det enda tanten gör är att titta på hunden och som i ett mantra upprepa "Tyst, du är så tramsig!"

Kvinnan som envisas med att hennes Irländska setter är snäll. Den är om något hanhundsaggressiv och morrar och gör utfall. Hon tycker att jag är världens elakaste för att jag vägrar låta hundarna hälsa. Jag vägrar för att en granne till mig lät sin hund hälsa på den, grannen fick utöver noskvalster på sin hund även en rejäl bettskada som tog tid att läka

Rullatortanten med Vorstehn. Jättegammal tant som går med hjälp av rullator, har en fet och understimulerad korthårig vorsteh. Hunden promeneras med ett gult flexikoppel och drar omkull tanten mellan varven i samband med hundmöten. Jag växlar snabbt sida om jag ser dem och går omvägar. Försöker intala mig själv att jag gör tantens lårbenshalsar en tjänst.

Damen med den lilla vita fluffiga blandrasen som alltid är lös. Attackerar glatt alla hundar den möter och ägaren kallar inte ens in den. Min hund gillar nästan alla hundar han möter men denna har han börjat resa ragg mot. Härom kvällen var den en hårsmån från att bli biten av vår men sambon lyfte undan vår. Tro inte att ägaren skyndar på stegen för det!

Mannen med terrrierkorsningen - har kopplet virat hur många varv som helst och ropar alltid på håll att man måste flytta på sig för han kan knappt hålla besten (den väger nog 6-7kg). Min hund brukar ignorerara den helt men käftarna på den lille besten klapprar värre än sådana skämtlöständer när man passerar.

Jag ser onekliger fram emot flytten :grin:

Vilka människor det finns! Längesen jag stötte på någon riktig idiot.

Men en man som bor i närheten med en rotweiler som äter allt, påstår att min hund inte är matglad för att jag är kräsen i maten. Detta är tydligen förklaringen till att min hund inte gillar äpplen och vinbär. Själv är jag ju vegetarian så då borde ju hunden min inte gilla kött heller ...

Han anser även att om man ska ha två hundar så ska man ha en hane och en tik. Och kastrering är det inte frågan om.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 599
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar