Idioter med hund...

Sv: Idioter med hund...

Ojoj, idioter med hund finns det gott om, tycker jag...
Första gången jag råkade ut för nån var jag väl 9-10 år och ute på promenad med min golden retriever. Vi skulle passera genom en gård vars ägare har border collies. Dessa hundar som de har är verkligen väluppfostrade, de har en exakt gräns vid tomten som de aldriggår över utan tillåtelse, trots att man passerar precis brevid. Så långt, inga problem. Dock hade de tydligen omhändertagit en problemhund, också BC. Denna hunden visste de kunde attackera människor, vilket gjorde den till "problemhund". Ändå hade de den lös på gården som de andra, och såklart håller den sig inte till den gränsen som de andra gör. Den rusar fram till oss, struntar i min hund men blottar tänderna och stirrar på mig. Min hund ställer sig emellan och morrar, BCn försöker gå förbi henne, hon blockerar osv. Till slut försöker den andra hoppa (!!!) Över henne, och hon ställer sig rätt upp, och fighen är igång... Jag är livrädd, står och skriker slår och sparkar på den andra hunden. Till slut kommer ägarna springande och hundarna säras på. Jag får ännu mer panik när jag ser att min hund är alldeles nerblodad, dock hittar jag inga sår. Det visade sig alltså att min lugna stillsamma golden närapå haft ihjäl den andra hunden (bitit den i halsen) för att den försökte komma åt mig.
Det som gör mig så upprörd var att de hade hunden lös trots att de mycket väl visste att den var folkilsk...

En annan gång var under sommaren då jag är vid en populär badplats vid bryggan med några kompisar. Vi badar i vattnet längst ut, där det är ca 2.5 meter djupt. Då kommer det en killgäng med en amstaffkorsning med nithalsband, relativt nykuperade öron och svans (av utseendet på dem att döma) och hela konkarongen klivandes, säger "nu ska han tränas" och puttar helt sonika i den livrädda hunden i vattnet. Hunden simmar snabbt fram till mig och försöker kliva upp ovanpå mig. Självklart bottnar jag inte, och 30 kg sprattlande hundär inget man klarar av i vattnet utan vidare. Jag trycks ner under ytan, och lyckas simma under vattnet några meter ut. Hunden har då simmat in till stranden och springer därifrån. Killarna försvann också rätt fort. Hela mina axlar etc var helt upprivna av hundens klor, jag skitskraj...

Vissa människor borde inte få ha hund!!! Precis som ni skrivit...

Jag vet massa fler

Ojoj, idioter med hund finns det gott om, tycker jag...
Första gången jag råkade ut för nån var jag väl 9-10 år och ute på promenad med min golden retriever. Vi skulle passera genom en gård vars ägare har border collies. Dessa hundar som de har är verkligen väluppfostrade, de har en exakt gräns vid tomten som de aldriggår över utan tillåtelse, trots att man passerar precis brevid. Så långt, inga problem. Dock hade de tydligen omhändertagit en problemhund, också BC. Denna hunden visste de kunde attackera människor, vilket gjorde den till "problemhund". Ändå hade de den lös på gården som de andra, och såklart håller den sig inte till den gränsen som de andra gör. Den rusar fram till oss, struntar i min hund men blottar tänderna och stirrar på mig. Min hund ställer sig emellan och morrar, BCn försöker gå förbi henne, hon blockerar osv. Till slut försöker den andra hoppa (!!!) Över henne, och hon ställer sig rätt upp, och fighen är igång... Jag är livrädd, står och skriker slår och sparkar på den andra hunden. Till slut kommer ägarna springande och hundarna säras på. Jag får ännu mer panik när jag ser att min hund är alldeles nerblodad, dock hittar jag inga sår. Det visade sig alltså att min lugna stillsamma golden närapå haft ihjäl den andra hunden (bitit den i halsen) för att den försökte komma åt mig.
Det som gör mig så upprörd var att de hade hunden lös trots att de mycket väl visste att den var folkilsk...

En annan gång var under sommaren då jag är vid en populär badplats vid bryggan med några kompisar. Vi badar i vattnet längst ut, där det är ca 2.5 meter djupt. Då kommer det en killgäng med en amstaffkorsning med nithalsband, relativt nykuperade öron och svans (av utseendet på dem att döma) och hela konkarongen klivandes, säger "nu ska han tränas" och puttar helt sonika i den livrädda hunden i vattnet. Hunden simmar snabbt fram till mig och försöker kliva upp ovanpå mig. Självklart bottnar jag inte, och 30 kg sprattlande hundär inget man klarar av i vattnet utan vidare. Jag trycks ner under ytan, och lyckas simma under vattnet några meter ut. Hunden har då simmat in till stranden och springer därifrån. Killarna försvann också rätt fort. Hela mina axlar etc var helt upprivna av hundens klor, jag skitskraj...

Vissa människor borde inte få ha hund!!! Precis som ni skrivit...

Jag vet massa fler

Ja,det är verkligen skrämmande!
Jag minns en annan gång då jag var ute och red en kompis häst,som jag var medryttare på.
Vi red förbi en gård där vi visste att det fanns hundar. Gården var inhägnad med staket runtom,men ändå så kom det två stora golden retreivers hoppande över staketet och ut rakt framför hästarna,som givetvis blev skrämda. Vi kunde bara stå och vänta och försöka lugna ner hästarna tills ägarna kom ut och hämtade in hundarna.
Men ingen ursäkt eller fråga om hur det gick från hundägarna. Efter det så tog det tid innan hästarna vågade gå förbi där igen.
Det är så man blir mörkrädd,som sagt.

Jag minns en annan gång då jag var ute och red en kompis häst,som jag var medryttare på.
Vi red förbi en gård där vi visste att det fanns hundar. Gården var inhägnad med staket runtom,men ändå så kom det två stora golden retreivers hoppande över staketet och ut rakt framför hästarna,som givetvis blev skrämda. Vi kunde bara stå och vänta och försöka lugna ner hästarna tills ägarna kom ut och hämtade in hundarna.

Det där känner jag igen. Förr i tiden när jag red så var vi alltid ute en speciell runda som gick förbi ett hus med en stor oinhägnad tomt och två lösspringande hundar. Nästan varje gång vi red förbi så kom hundarna rusande mot oss, de gjorde dock ingenting förutom skälla och skrämma hästarna och möjligtvis följa efter oss i ett par km innan vi nådde stallet. Men ändå, vi slutade rida den rundan pga hundarna.

Det finns även ett annat ställe som "nyligen" skaffat hund, den hunden kan man se lite överallt.. Visserligen i närheten av huset, men ofta mitt ute på vägen. Jag har varit nära att köra på den flera gånger, speciellt när det varit mörkt och den rusat ut framför bilen... Ägarna har vid ett flertal tillfällen sett att hunden hoppat ur framför bilister/jagat bilarna efteråt, men de säger varken bu eller bä. Jag undrar om de lär sig om hunden blir påkörd..

Sedan tycker jag man är lite av en idiot om man inte kan uppfostra sina hundar rätt och vägrar låta andra säga till hunden på skarpen om den gör något. Jag har en vän som har två stora hundar, båda två gillar att hoppa upp på en, så frambenen hamnar på axlarna. Gärna i full fart. Den yngre av hundarna gillar även att bitas och busa hårdhänt och slutar inte om man inte ryter ifrån, men det får man inte enligt ägarna, för det ska vara dom själva som uppfostrar hundarna, och visst det kan jag förstå - men gör det då! Jag vill inte ha en stor kluns till hund på 30-50 kg som "attackerar" mig om jag t.ex. sätter mig på huk på golvet utan en inbjudan till hunden att komma fram, vare sig om den medvetet förstör mina kläder/ger mig blodiga sår/blåmärken eller inte!

Eftersom jag är igång i en klagoanda, så vill jag också passa på och klaga på alla hästryttare (även om det inte helt hör till tråden) som vet med sig att de har en hundrädd/hundilsk häst, men ändå rider nära hundägaren - som kopplat hunden och står ett par meter från stigen, och hotar hundägaren att om hunden rör sig så blir den sparkad. Men om man vet det, varför rider man då så nära?! Nu hände dock ingenting som tur är, men jag förstår inte alls beteendet. Det är ju livsfarligt, inte bara för hunden utan för mig också! :crazy:

Det kan jag hålla med om,att man som hästägare borde tänka sig för innan man rider förbi en gård där man vet att det finns hundar. Speciellt om man vet att hästen kan bli rädd.
Att hota med att hunden kan bli sparkad är kanske inte det bästa man kan göra.:crazy:

Det kan jag hålla med om,att man som hästägare borde tänka sig för innan man rider förbi en gård där man vet att det finns hundar. Speciellt om man vet att hästen kan bli rädd.
Att hota med att hunden kan bli sparkad är kanske inte det bästa man kan göra.:crazy:

Nu klagade jag inte riktigt på samma sak, utan mer när man är ute i skogen och som hundägare ställer sig vid sidan av stigen så ryttaren kan komma fram - och blir då "hotad". Hade jag som hästägare vetat om att hästen inte gillade hundar så hade jag gått ut en bit i skogen, med säkert avstånd till hund och ägaren och sedan låtit dessa gå förbi innan jag fortsatte.

För mig är det skillnad ute i skogen och förbi en gård. Givetvis rider man med avstånd till hunden om den sitter/rör sig vid tomtgränsen, men likväl måste jag kunna få rida förbi gården utan att få en hund efter mig.

Det är ju dock en väsentlig skillnad på om hästen blir rädd när hunden är kvar på tomten, än om hunden går över gränsen.

Senast ändrad:

Fast jag tycker nog att folk får passa sina hundar!

När jag var yngre så red vi ofta en runda som gick över lite traktorvägar och ängar nära vårat stall. Ofta gick en kvinna med sin hund där och den var lös och sprang efter hästarna.
Vi bad henne koppla, hästarna blev ju rädda!
Men nej. Det ville hon inte.

En gång kom den utspringande från skogen som en kanon. Ställde sig framför hästarna och morrade. VI fick vänta tills kvinnan kom och tog sin hund.

Pratade med henne igen, hästarna skulle ju kunna sparkas om de vill sig illa.

Det brydde hon sig tydligen inte om, några dagar efter så kom hunden igen, sprang efter hästarna och nafsade efter hasen på en av hästarna som sparkade hunden :crazy:
Hunden skrek till och rullade runt. Sen upp på fötter och kvinnan kom springade.

Tror ni hon kopplade hunden sen?
Nix.

För övrig så tror jag att hunden klarade sig utan skador, vad jag vet.

Bor i stan och har varit med om en hel del.

Om man går en promenad här kan man råka ut för roliga saker som: folk som släpper fram sina hundar till ens när man är nerböjd o plockar upp hundbajs eller när man sitter och fikar med ryggen till vägen och har sin egen bredvid sig. Arga hundar som TROTS femtioelva snälla o glada "kom kom" inte ens tänker tanken på att komma tillbaks till ägaren. Hundar som är lösa och råstirrande på ens hund (INTE skvaller) lägger sig bredvid ägaren och när ägaren slappnar av för att deras hund var "så duktig" rusar den fram för att hälsa/attackera.

Sen inte tal om alla nötter som har med sig 4 stora hundar lösa blad alla bilar och spårvagnar (jag skiter fullständigt i om man har "så bra ply på sin hund som i koppel": lösa hundar hör hemma på landet eller skogen!).

Haha nej, jag e inte bitter :). Man lär sig tillslut att vara lite mer på allerten för att slippa de värsta problemen.

*KL*

Sprang nyss på en idiot med 2 hundar. Var ute på promenad med min mosters eng. staff hane. Vi lunkar på skogsvägen, längs vägen ser jag 2 hundar ligga på gräset, en am. bulldog och en am. akita. Hussen reser sig sakta för att koppla hundarna, han tar det fruktansvärt lugnt och båda hundarna bara ligger o tittar på oss som vid det här laget är ca 10 m ifrån. Jag var nästan på väg att säga "villka fina hundar du har!"...Dom låg så fint och jag vet att det inte direkt är lätta hundar. Ångrade mig snart...
Bulldoggen ställer sig så fort han får på sig kopplet (flexi), hussen knallar sakta fram till akitan som ligger ca 5 m från bulldoggen och knäpper fast ett flexi på den också. Sen VIRAR han in kopplena i ett träd, tar spjärn och håller för glatta livet när båda hundarna gör utfall mot oss :eek: Jag fick typ värsta chocken och vågade inte vända mig om. Det sista jag såg var att han tappade bulldoggen, men hunden stannade av rycket, och det var väl en jävla tur det... Ush.

*KL*

Sprang nyss på en idiot med 2 hundar. Var ute på promenad med min mosters eng. staff hane. Vi lunkar på skogsvägen, längs vägen ser jag 2 hundar ligga på gräset, en am. bulldog och en am. akita. Hussen reser sig sakta för att koppla hundarna, han tar det fruktansvärt lugnt och båda hundarna bara ligger o tittar på oss som vid det här laget är ca 10 m ifrån. Jag var nästan på väg att säga "villka fina hundar du har!"...Dom låg så fint och jag vet att det inte direkt är lätta hundar. Ångrade mig snart...
Bulldoggen ställer sig så fort han får på sig kopplet (flexi), hussen knallar sakta fram till akitan som ligger ca 5 m från bulldoggen och knäpper fast ett flexi på den också. Sen VIRAR han in kopplena i ett träd, tar spjärn och håller för glatta livet när båda hundarna gör utfall mot oss :eek: Jag fick typ värsta chocken och vågade inte vända mig om. Det sista jag såg var att han tappade bulldoggen, men hunden stannade av rycket, och det var väl en jävla tur det... Ush.

:eek: Otäckt! Sådär fast mindre extremt tycker jag man ser ofta, hunden stirrar på en och matte/husse stelnar och är försiktig: man kan tro att de har jättebra koll och sen sticker hunden mot en/gör utfall i kopplet. Nästan bättre att de visar vad de går för innan man kommit fram så man kan gå runt :angel:.

De största idioterna som jag har träffat bodde vi vårt område. De hade alltid sin schäfer lös och hade absolut noll koll. En dag var vi ute och jag stod och pratade med en granne som också har hund. Schäfern kommer springandes men p.g.a. en dörr kommer den inte hela vägen fram. Min granne som tycker att schäfern leker så bra med hennes hund går då fram till dörren och släpper ut hunden. Jag står 10-15 m bort för jag vill inte träffa schäfern då jag vet att min hund är lite rädd för den.

När schäfern kommer ut får den syn på oss och sätter full fart mot oss och kommer hela vägen fram till mig och min hund, min hund blir livrädd och med svansen mellan benen skriker hon schäfern i ansiktet och springer sedan i bakom mina ben för att gömma sig. Schäfern tänder dock till på detta, och med rest ragg, blottade tänder och ett rejält vrål slänger den sig in bakom mina ben den också. Det hela går så himla snabbt så jag hinner nästan inte göra någonting, men av ren reflex sliter jag upp min hund i kopplet och gör det precis i rätt millisekund, för schäfern var bara någon millimeter från att klippa min hund över ryggen. Precis då har även hundens ägare hunnit fram och här kommer det mest idiotiska: hussen tar sin hund, dänger den i marken och ryter åt den. Matte säger till husse att "men det var ju inte hennes fel (hundens)." och husse svarar "Det vet jag väl, men hon kom inte till mig när jag sa att hon skulle det." Sedan tog de sin barnvagn, hund och gick utan att säga ett ord till oss eller fråga hur det gick med min hund.

De kunde dessutom inte ha sett att min hund inte hann bli biten, för det var knappt att jag själv såg det, så nära var det. Jag kunde känna fukten från hundens mun/andedräkt(?) över min hunds rygg, men inget blod och hunden var okej men skärrad. Jag var totalt i chock annars hade personerna verkligen fått höra ett och annat. Det fick matten till schäfern vid ett annat tillfälle och då hundens matte blev aggressiv och sa att min hund minsann hade "attackerat" deras TVÅ hela gånger. Därefter började hon koppla hunden men undrar vilken planet hon befann sig på. Deras hund sprang fram till min flera gånger, men jag har faktiskt lyft upp min då för att ta det säkra före det osäkra, däremot har min skrikit, morrat och varit livrädd när hunden har kommit i närheten, så om det skrikandet kallas attack, ja då är gångerna fler är två eftersom deras hund har kommit mot oss betydligt fler gånger.

Tack och lov är det, det mest drastiska vi har varit med om, och de flyttade kanske ett halvår efter att min hund höll på att bli biten.

Nu klagade jag inte riktigt på samma sak, utan mer när man är ute i skogen och som hundägare ställer sig vid sidan av stigen så ryttaren kan komma fram - och blir då "hotad". Hade jag som hästägare vetat om att hästen inte gillade hundar så hade jag gått ut en bit i skogen, med säkert avstånd till hund och ägaren och sedan låtit dessa gå förbi innan jag fortsatte.

För mig är det skillnad ute i skogen och förbi en gård. Givetvis rider man med avstånd till hunden om den sitter/rör sig vid tomtgränsen, men likväl måste jag kunna få rida förbi gården utan att få en hund efter mig.

Det är ju dock en väsentlig skillnad på om hästen blir rädd när hunden är kvar på tomten, än om hunden går över gränsen.

Ok. Då är jag med på vad du menar,och det kan jag hålla med dig om.
Fast samtidigt så tycker jag att vet man om att ens häst är rädd för hundar så kan man,om möjligt,undvika att rida vid ställen där man vet att det finns hundar.

Fast jag tycker nog att folk får passa sina hundar!

När jag var yngre så red vi ofta en runda som gick över lite traktorvägar och ängar nära vårat stall. Ofta gick en kvinna med sin hund där och den var lös och sprang efter hästarna.
Vi bad henne koppla, hästarna blev ju rädda!
Men nej. Det ville hon inte.

En gång kom den utspringande från skogen som en kanon. Ställde sig framför hästarna och morrade. VI fick vänta tills kvinnan kom och tog sin hund.

Pratade med henne igen, hästarna skulle ju kunna sparkas om de vill sig illa.

Det brydde hon sig tydligen inte om, några dagar efter så kom hunden igen, sprang efter hästarna och nafsade efter hasen på en av hästarna som sparkade hunden :crazy:
Hunden skrek till och rullade runt. Sen upp på fötter och kvinnan kom springade.

Tror ni hon kopplade hunden sen?
Nix.

För övrig så tror jag att hunden klarade sig utan skador, vad jag vet.

Ja,det kan jag hålla med om. Både häst- och hundägare ar ju sit ansvar,men som hundägare så bör ma vara lite uppmärksam på om det kommer hästar och koppla sin hund.
Den här kvinnan hade tur som inte fick sin hund skadad. Det hade kunnat gå betydligt värre. Så att hon vägrar att koppla sin hund,trots detta,visar att hon inte kan vara särskilt rädd om sin hund.

kl

Jag tycker att alla som har stora lösa hundar på gårdar utan rejäla staket är idioter. Det är inte roligt att stöta på dem vare sig man kommer ridande, cyklande eller gående med hund och/eller barn.

Har man hund får man ju sätta upp staket eller också får man flytta till ett land utan allemansrätt. Det är inte alls kul att råka på stora understimulerade lösspringande hundar. När jag t.ex. var ute med mitt lilla barn och en valp en gång, på markerna runt ett offentligt utemuseum, kom en stor raggig best på säkert 60kg (tyngre än jag) susande. Som tur var var min valp inte könsmogen ännu, för den lösa hunden var väldigt "på". Den följde med oss till bilen. Jag hade lite hundgodis att hålla den i hyfsat schack med. Med den allra sista godisbiten lyckades jag få undan hunden så att jag kunde knö in barnet och valpen och mig själv i bilen. Då blev den som tokig och ställde sig mot bilen och lekte "Cujo". Sen jagade den oss när vi körde därifrån. Fast den orkade inte så långt, för den var rätt tjock.
Nu har jag en bruksbil i ordets alla bemärkelser, men om jag hade haft en "finbil" skulle jag definitivt ha anmält ägarna.

En idiot brukade släppa ut sin (labila) rotweilerhane på nätterna, för att han skulle få susa runt i skogen :eek:

Ja, vissa är duktiga med staket, men det hjälper då inte om dom ställer t.ex en bänk precis intill staketet... suck..

Det som hände mig och min hund..
skulle cykla till sambon där han jobbade.. för att både jag och hunden skulle få röra på oss.
stannar till på vägen för att ringa och fråga var jag skulle cykla.
hör hundskall, kollar och ser att dom är på en gård med staket.
ser ju dock att en hund hoppat upp på en bänk och står och skäller och morrar och för en jävla massa liv, jag kollar och tänker " hunden kan ju hoppa ut"
Den gör inte det, sambon svarar i telefon och då hamnar jag i andra tankar eftersom att jag skulle ha vägbeskrivning, då just när man kollar bort då hoppar båda hundarna över och går till attack mot min hund, går på en sek.
Min hund som blir rädd, försöker komma undan och jag hinner inte reagera, kopplet trasslar in i cykeln, cykeln ramlar på min hund, hon blir ännu räddare medans dom andra två hundarna fortsätter, biter henne i rumpan och allt är i en enda röra för hon sitter ju fast i cykeln, jag försöker få tag på hundarna och kollar efter en j*vla ägare..

är ju inte så lätt då båda hundarna går åt varsitt håll för att komma runt mig och komma åt min hund.
tillslut kommer ju ägaren efter hon hör allt oljud och frågar.. "hände det nått?"
Jag rent vansinnig, säger bara: se till så dina hundar håller sig inne så slipper fler hundar attack ifrån dom.
sen cyklade jag vidare..

man tänker ju såhär efteråt, varför gick jag inte därifrån medans jag pratade i tel..
min hund satt ju vid min sida helatiden, tills hundarna kom då.

har mött lösa hundar förut då jag varit ute och gått, då har jag haft kontroll och blockerat dom lösa hundarna från att komma fram till min hund, då brukar dom vanligtvis ge upp och gå vidare.. men det blev väl en helt annan sak då min hund fick cykeln över sig och blev rädd för dom två hundarna som kom. ja en ond cirkel >_<

Du och jag pratar nog lika stora horder,med dom hundar du möter när du rider och den hund du mötte när du gick med barnvagn...antalet i sig är oväsentligt i både fallen,men ack så irriterande..
Och nej,jag ska inte hägna in min tomt!

Och jag tycker det är själviska idioter som vägrar hägna in sin tomt. För att deras "Frasse" snällt stannar kvar på tomten.

Jag vet inte HUR många tomter man sett med sk. lydiga hundar. Som ändå kommer utrusande. Eller springa precis längst med tomtlinjen.

Hägna in för andra skull för fasiken. Likadant som att jag kopplar mina hundar när vi möter folk, inte för att dom skulle springa fram utan för att ge den vi möter en trygghet av att hundarna inte kan ta sig fram.

Jag och mamma åkte längst en motorväg och såg att en lastbil framför oss körde jätte långsamt. Sedan såg vi att det var för att det var en hund på vägen. Naturligtvis stannade vi. Hunden var rädd och vi hade med våra hundar i bilen så mamma stannade i bilen och jag gick ut för å se om hunden ville leda mig till sitt hem. Den morrade inte men ville inte komma fram till mig och var uppenbarligen rädd. (hade tänkt å koppla den eftersom vi var vid en motorväg) Hunden sprang en bit på en grusväg och jag följde efter (måste ju säga till ägaren att hunden är lös) hunden gick några steg, stannade och väntade på mig, gjorde likadant hela tiden. Tillslut gick hunden in på en tomt och där satt ett par gubbar utan tröjor och drack. Jag sa att hunden var ute och sprang på motorvägen men fick till svar att han var jämt lös och att han visste att man inte ska bli påkörd :eek:

Jag och mamma åkte längst en motorväg och såg att en lastbil framför oss körde jätte långsamt. Sedan såg vi att det var för att det var en hund på vägen. Naturligtvis stannade vi. Hunden var rädd och vi hade med våra hundar i bilen så mamma stannade i bilen och jag gick ut för å se om hunden ville leda mig till sitt hem. Den morrade inte men ville inte komma fram till mig och var uppenbarligen rädd. (hade tänkt å koppla den eftersom vi var vid en motorväg) Hunden sprang en bit på en grusväg och jag följde efter (måste ju säga till ägaren att hunden är lös) hunden gick några steg, stannade och väntade på mig, gjorde likadant hela tiden. Tillslut gick hunden in på en tomt och där satt ett par gubbar utan tröjor och drack. Jag sa att hunden var ute och sprang på motorvägen men fick till svar att han var jämt lös och att han visste att man inte ska bli påkörd :eek:

Så´na idioter borde fråntas hunden omedelbart!
Har man inte mer ansvarskänsla än så så ska man inte ha hund. Man kan aldrig förvänta sig att hunden ska förstå att den kan bli påkörd.
Däremot kan man ha vett nog att hålla hunden kopplad om den inte stannar kvar på sin gård.

kl

Ser en del idiotiska saker här i stan men när jag bodde hemma på landet hade vi några riktigt puckade grannar. De hade en stor godmodig blandras (omplacering) som med jämna mellanrum sprang omkring i bygden. En kväll när jag var i stallet dök den upp och jag som precis skulle hem och visste var hunden kom ifrån tog den i ett grimskaft och ledde hem den. Ägaren bemödade sig inte med ett tack utan muttrade bara något om att hunden hade varit borta en stund(!). Det var som sagt kväll och hunden hade alltså sprungit på landsväg i becksvart mörker men ägaren brydde sig inte ens om att leta efter hunden fast de visste att han var borta! Jag sa nämnde att det bara var ren tur att hunden inte blev påkörd i mörkret men det gick nog inte in...

Jag har också vart med om en händelse en gång..
Jag var ute och red på min relativt nyköpta ponny. Rider förbi ett hus där jag vet att det finns en hund som brukar vara lös, och ser jag att den är lös brukar jag vända faktiskt. Men denna gången såg jag ingen hund, så jag fortsätter. När vi nästan var förbi huset kommer hunden utspringandes. Börjar morra och försöker bita min ponny i bakbenen. I all panik för att hon ska sparka hunden och hunden ska bita henne, så får jag försöka få ponnyn att gå i cirklar. När ponny rätt som det är kollar hunden i ögonen, gnyr den till och springer hem.. Hade tur att min ponny var så snäll och höll sig otroligt lugn under hela händelsen.

Ett tag senarevar min kompis ute och red på samma ställe.. Men då var hunden bunden med kedja i ett träd, vilket inte hjälper.. Hunden sliter sig och springer ut på vägen. Min kompis som då red sin unghäst som blev vettskrämd och börjar skena. Hunden jagar och gäffser dom i hälarna i ca 4 km... Inget allvarligt hände.Men eftersom skenturen ägde rum på en trafikerad väg så var det bara tur.. Men ägaren fick sig en riktigt rejäl utskällning!

folk som släpper fram sina hundar till ens när man är nerböjd o plockar upp hundbajs.

det där verkar vara en rätt vanlig taktik. I vintras var jag dagmatte åt en gigantisk schäfer hane och en normal stor labrador hane, schäfern va väldigt osäker av sig och kunde göra utfall och labradoren hoppade gärna på och trappade upp schäfern.
Det va lite små kul när jag skulle ta upp en bajs, och så kommer det en annan brun labrador runt hörnet. Jag va med och väntade tills de passerat, böjer mig ner och ska ta bajsen när hundarna rycker till och armen och bajsen flög... jag hade smått mirakel-tur att jag inte fick det på mig.
Då hade bruna labben vänt riktning och tyckte att det var så trevligt att träffa en annan labbe på promenaden. Personen tyckte dock inte att det blev så kul när schäfern blev ännu en decimeter större med rest ragg och djupt morrande... Genom att få upp benet på bringan på schäfern som bom kunde jag stoppa att det blev något, men det va bra nära.

Då är du ett jätteduktigt undantag som har örnkoll på din eller dina hundar. Så är dock inte fallet med de allra flesta "gårdshundar".

Men varför inte sätta upp ett staket? Så slipper du ju horderna med barn/hundar som tycks välla in på din tomt?

Vi hade förr en schäfer som inte lämnade tomten en sekund och aldrig ens tänkte tanken och då hade vi endast ett halvruttet staket mot vägen som var sönder på många ställen och sen var det öppet mot grannarna och allt.

Innan honom hade vi även en liten hund även hon visste sina gränser.

Skulle aldrig få för mig att stängsla in min tomt om jag har lydiga hundar bara för folk är oroliga att ta sig förbi.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 599
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar