Idioter med hund...

Sv: Idioter med hund...

Vi hade förr en schäfer som inte lämnade tomten en sekund och aldrig ens tänkte tanken och då hade vi endast ett halvruttet staket mot vägen som var sönder på många ställen och sen var det öppet mot grannarna och allt.

Innan honom hade vi även en liten hund även hon visste sina gränser.

Skulle aldrig få för mig att stängsla in min tomt om jag har lydiga hundar bara för folk är oroliga att ta sig förbi.

Varför detta? Jag har hakan i knät över hur folk resonerar.

Även om din hund "aldrig" skulle gå över tomtgränsen så är det djur. Djur reagerar som djur gör, ibland lite oväntat.

Säger samma som du, vilket ohyfs att vägra ta hänsyn till andra människor så :eek:! Det är ju A och O för oss hundägare som har strikt hundägaransvar, att vi är goda förebilder och tar ansvar för oss själva och våra hundar.

Och vad gör man den dagen då ens hund som "aldrig skulle tänka tanken" att gå av gården gör just detta och något händer, är man då lika kaxig och klappar sig själv på axeln för att man minsann vägrade stängsla? För som Aliide så korrekt säger, djur är djur och agerar ibland inte som man trodde att de skulle göra...

Varför detta? Jag har hakan i knät över hur folk resonerar.

Även om din hund "aldrig" skulle gå över tomtgränsen så är det djur. Djur reagerar som djur gör, ibland lite oväntat.

Håller med. Dessutom finns det andra djur än ens egna. Halva nyttan med ett staket är att ens egna hundar tryggt stannar på tomten och andra halvan är att andras hundar stannar utanför.

Och jag tycker det är själviska idioter som vägrar hägna in sin tomt. För att deras "Frasse" snällt stannar kvar på tomten.

Stular det dar for det var bra formulerat...

Folk som inte vill stangsla in sina gardar: Vad i hela helsicke TANKER ni med?! Det ar inte bara for att halla ERA hundar INNE, det ar aven for att halla ANDRAS hundar UTE. Helt enkelt for att halla era djur sakra, och andras djur sakra. (Och andra maniskor, barn, halla hund borta fran trafik.. ar olyckan framme sa ar den..)

Och vad gör man den dagen då ens hund som "aldrig skulle tänka tanken" att gå av gården gör just detta och något händer, är man då lika kaxig och klappar sig själv på axeln för att man minsann vägrade stängsla? För som Aliide så korrekt säger, djur är djur och agerar ibland inte som man trodde att de skulle göra...

Jag har två "bra" exempel på det. I det ena sa ägaren att hunden aldrig skulle få för sig att gå utanför tomten. Uppfödaren sa strängt att det kan ändras och att hon borde tänka över att hägan tomten eller sätta hunden i lina när den var ute själv. På ettårsdagen gick hunden ut från tomten en gång. Det blev första och sista :(

I ett annat fall var det ett äldre par som hade en New Foundland. Gick aldrig utanför tomten sa dom. När hunden var 9 år fick dom hämta den på polisens inlämningspensionat för hundar. Vad hade dom för kommentar till händelsen? "Han har ALDRIG gjort så förut!" :cool:

Därför att hundar hos mig är aldrig ute utan tillsyn!

Skulle jag däremot ha en hund i mer trotsålder och som visar tendenser att vilja tänja gränser skulle ett staket komma upp för att visa en tydligare gräns.

Men dåligt staket och en lös schäfer på tomten var det ENDA som lyckades stoppa hundmänniskor låta sina hundar att gå in och kissa på vår tomt även om han alltid bara låg och sov och sket i dom som gick förbi.

Men herregud! Ni resonerar ju som att djuren vore nåon slags utomjordig som när som helst kommer utplåna människorna så fort man vänder ryggen till, det är ju sjukt! :eek: Människorna t.ex är mycket mer opålitliga än hundar om jag får säga det. Om du möter en aggressiv hund är det ALDRIG hundens fel, utan människans okunskap som uppfostrat den!
Men ni kanske föredrar att hägna in era barn oxå? Men för guds skull, ni kan ju inte låta era barn springa lösa på vägen hem från skolan! De kan ju råka i slagsmål! De kan bli kidnappade! Lås i dom! Lämna dem inte utan uppsyn, det är ju hur J*vla oansvarigt som helst!
Låter det vettigt? Det är så ni behandlar era hundar... tänk på det. Ett liv utan tillit är inget liv alls. Det är ett liv i fångesskap. Ni skulle väl aldrig hägna in era barn i rastgårdar för att skydda dem mot farorna? Ni tar risker, ni MÅSTE ta risker. Om ni skulle behandla era barn ens i närheten av vad ni behandlar era hundar så skulle socialen komma och hämta dem.
Hemska saker händer, acceptera det. Jag är medveten om att jag kanske tog i för mycket, jag är bara så himla upprörd. :mad:

Vad ser du för likheter mellan barn och hundar om jag får fråga?
Jag har då aldrig stött på ett barn som betett sig precis som en hund, eller hund som betett sig precis som ett barn. Varför i allsin dar skulle jag isåfall försöka behandla dem lika? För övrigt finns det lagar att tillgå vad gäller husdjur, och de är inte desamma som de lagar en förälder behöver tillgå för sina barn.

KL

En bit från min förra pojkvän bor det en hund som jämt är ute, den brukade rusa bort till vår tomt och bajsa på uppfarten. När jag konfronterade ägaren så frågade han om jag hade en löptik, jag sa att ja, just nu hade jag det. Jaha, sa han bara på ett sätt som sa att då var det vårt eget fel att hans hund var hos oss hela tiden. Sedan att den var där när hon inte löpte också hade tydligen inte med saken att göra.
Samma hund har också ett antal gånger varit nära att bli påkörd, på den vägen kör de som idioter. När jag påpekade det var svaret jag fick att då fick hunden skylla sig själv :confused:
Dock har jag aldrig sett hunden springa fram till någon annan.

När jag var yngre var det en hund som satte så smått skräck i kvarteret bredvid och ägarna hade inte en susning om att deras hund inte alls var snäll. Jag mötte som tur väl bara dem en gång men den gången flög de på min kompis hund, med orden att den var så snäll och eftersom den viftade på svansen så ville den bara leka. Bara det att svansen viftade för att den skulle kunna hålla balansen när den slogs med kompisens hund.

Och till diskussionen med att folk inte respekterar staket. Jag hade ett tag en stor voljär på tomten med fåglar och marsvin, stod bakom en hörna när detta hände. Två vuxna med några småbarn gick förbi och barnen blev såklart nyfikna på djuren, då sa de vuxna att ska ni inte gå ner och hälsa på dem, barn? När barnen tvekade pushade de på lite med att det är klart ni ska gå ner och hälsa. När barnen gick ner kom jag fram bakom hörnan och frågade vad de höll på med. Svaret jag fick var att om jag hade djur på tomten fick jag tåla att barnen gick in och hälsade :eek: Hade de kommit in och frågat hade de gärna fått hälsa på dem, men nu var jag inte särskilt trevlig

Kan också erkänna att varken jag eller mina kompisar hade mycket bakom pannbenet när vi var mindre och det var inte mycket pli på hundarna som sprang lösa :crazy: Tur man lär sig med tiden

KL

Min mamma har nu två gånger sett hur en tjej bär sin lilla hund (chihuahua eller pincher) i öronen och i nackskinnet. Är det normalt??

Det låter verkligen inte bra :( Jag kan hiva upp min lilla i selen, det är inte något sådant hon gör?

KL

Kom på en sak till som hände för ett tag sedan, jag gick och pratade i telefon när en foxterrier kom runt hörnan, både jag och mina hundar blev överraskade och min ena som verkligen inte gillar andra hundar flippade ut totalt, samtidigt som jag kör upp honom i väggen med foten för att han inte skulle flyga på foxen släpper foxens ägare fram den! Alltså nu väger min rabiata hund bara 2 kg, men ändå! Inte släppet man väl fram sin hund till en annan som på alla sätt möjliga försöker slita mötande hund i stycken :crazy:

(Innan någon klagar, ja, vi tränar på hundmöten, nej, han har aldrig kommit åt någon annan hund)

*lån*

Mitt färskaste minne av en "idiot" är sen några månader tillbaka (undrar om det inte var snö...strunt samma).
Jag kommer gående med min hund, lös. Hon har mycket bra kontakt och går bara en liten bit framför mig.
Ser en kvinna komma gående med sin hund, kallar in min som kommer på en gång. Ber min hund gå vid min sida, vilket hon gör.
Kvinnans hund, som tur var i koppel, börjar stormskälla och ser ut att vilja äta upp min hund.
Jag ignorerar det, finns ingen anledning att lägga sig i hur hennes hund uppför sig. Då ropar hon till mig: "du ska ha din hund kopplad, den här tycker inte om andra hundar!"

Jag svarar: "men min hund kommer inte gå fram till din hund (det var säkert 10 meter mellan oss)!"
Hon: "du ska ändå ha din hund kopplad, den här har blivit påhoppad av andra hundar när han var i koppel"
Jag förstår inte alls vad hon ska hålla på att gasta om, utan svarar helt enkelt "om din hund blev påhoppad när han var i koppel, då spelar det väl ingen roll om min hund är kopplad eller ej för hon kan ju bli påhoppad i vilket fall som helst" och så går jag vidare.
Kvinnan ropar nåt mer, men då har jag redan stängt av och gått vidare...

När vi fick barn satte vi upp staket och grind mot vägen, för att lillungen inte skulle springa ut och bli påkörd under den tusendels obevakade sekund det tar. Jag tycker inte att vi "hägnade in" eller "stängde in" henne. Det var av omtanke.

Ja, fy på dig. Hade lilltösen sprungit ut och blivit ihjälkörd hade det bara varit att acceptera att hemska saker händer. :devil: (OBS så ingen missar det, detta var sarkasm riktad till inlägg #47)

Igår var jag och min man ute och promenerade med våra tre -två dvärgpudlar och en isländsk fårhund- när vi möter två töser i lågstadieåldern som gick med varsin hund. Den ena var en nedklippt golvmoppstyp, inga problem där. Den andra var en stor labbekorsning (såg den ut som). Jag vet inte vad den vägde. men det var mer än lillmatte. Labbekorsningen skulle fram till våra och hälsa, lillmatte spjärnade förgäves medan hon flämtade "Han är jättesnäll!". Min man tog tag i kopplet så jag kunde gå förbi med våra, dvärgpudlarna var inte roade av en så stor hanhund, och islänningen började blåsa upp sig...

Hur :devil: tänker man när man låter barn gå ut med stora starka hundar de inte klarar av? Visst, den var snäll. Men alla hundar man möter är inte snälla. För att inte tala om risken att barnet tappar hunden, eller blir omkulldragen...

Träffar visserligen mest på idioter utan hund men idioter med hund listan toppas av en dam med vad som ser ut som en collie korsning som springer lös fast hon har noll kontroll. En gång cirkulerade han runt mina i 2-3 minuter utan att ägaren syntes till och jag funderade på om han rymt innan han vände och sprang ikapp en person långt borta i fjärran.

Annars är det några idioter med några större blandraser som tydligen inte kan hålla i kopplet och det händer tydligen inte bara mig heller. Sen har jag förståelse för att man någon gång gör ett misstag och tappar kopplet men då kan man åtminstone be om ursäkt helst när deras hund skadat min! De kan inte heller gå förbi andra hundar med sina hundar eftersom hundarna är för starka och de inte kan hålla emot när de drar. :crazy:

Men herregud! Ni resonerar ju som att djuren vore nåon slags utomjordig som när som helst kommer utplåna människorna så fort man vänder ryggen till, det är ju sjukt! :eek: Människorna t.ex är mycket mer opålitliga än hundar om jag får säga det. Om du möter en aggressiv hund är det ALDRIG hundens fel, utan människans okunskap som uppfostrat den!
Men ni kanske föredrar att hägna in era barn oxå? Men för guds skull, ni kan ju inte låta era barn springa lösa på vägen hem från skolan! De kan ju råka i slagsmål! De kan bli kidnappade! Lås i dom! Lämna dem inte utan uppsyn, det är ju hur J*vla oansvarigt som helst!
Låter det vettigt? Det är så ni behandlar era hundar... tänk på det. Ett liv utan tillit är inget liv alls. Det är ett liv i fångesskap. Ni skulle väl aldrig hägna in era barn i rastgårdar för att skydda dem mot farorna? Ni tar risker, ni MÅSTE ta risker. Om ni skulle behandla era barn ens i närheten av vad ni behandlar era hundar så skulle socialen komma och hämta dem.
Hemska saker händer, acceptera det. Jag är medveten om att jag kanske tog i för mycket, jag är bara så himla upprörd. :mad:

Jag skulle inte låta små barn vara själva i trädgården heller. Och ja, jag skulle gärna ha staket för att de inte ska springa ut på vägen och bli överkörda. Små barn och hundar förstår nämligen inte risken med bilar. Men jag är väl överbeskyddande förstås...

Vi va ute och gick kvällsrundan i april(det fanns fortfarande en del snödrivor) med min 1åriga cairnterrier hane och när vi kommer runt ett hörn och möter en amstaff/collie blandning(fick jag reda på att det va senare) som kommer lös med ägarna några meter bakom.. Hunden kommer fram och luktar på min hund och verkar snäll när den plötsligt trycker ner honom i en snödriva och hugger mot hals och ögon, ägarna försöker dra bort honom men lyckas inte och för varje sekund som går låter min hunds skrik mer och mer som ren dödsångest, jag är helt förlamad av skräck och överaskning.
Till sist får dom bort hunden och en av dom muttrar något om att hon inte kan lite på honom längre, varpå vi försöker se om min hund blivit skadad men vi ser ingenting så hon säger att hon bor i "det huset" och pekar och ger oss också en address.
När vi kommer hem ser vi att han har ett sår under ögat (läkte jätte fint av sig själv) så även om det inte va nåt allvarligt tänkte vi ringa och berätta hur det gick.
Dagen efter söker vi på addressen som då visar sig va på ett helt annat ställe än huset hon påstog sig på i.
Vi ringer iaf och där svarar dom att dom inte har nån hund och lägger på.. så vi kollar upp address och tar reda på nr till huset där hon sa att hon bodde och där svarar en förvånad tjej att ja hon har hanhund eller hon har två hanhundar, två eurasier.
Vi berättar vad vi varit med om för henne och hon känner igen beskrivningen av hunden.
Hon säger att det troligen va en hund vid namn Spike som bor en bit bort och som har flygit på hennes hundar två gånger, ägarna fortsätter ha honom lös.
Träffar senare en boxer hane och det visar sig att min lill kille har blivit rädd för stora hanhundar och när jag berättar för ägaren till den vad som hänt visar det sig att samma hund har slitit sönder tassen på hennes hund

Har också en granne som har en dv. pudel hane som har morrat och gjort utfall mot min hund sen han vart könsmogen och det är ju inte så ovanligt, min hund har dock aldrig uppvisat aggressivitet mot honom inte ens efter det här utom i försvar.
Grannen envisas dock med att dom är kompisar och en dag när jag pratade i telefonen släppte min 2,5åriga lillasyster ut min hund av misstag och jag gick för att kolla vart han tagit vägen och då hade grannen släppt in honom på sin gård till sin hund som inte tål min hund så han anfaller såklart, fick dra isär dom och min hund vart genast lugn men grannens försökte istället hugga mig, grannen står och tittar på och fnissar åt att dom som han säger "är så elaka på varann". Pudeln fick ett litet sår i örat men redan dagen efter säger grannen att det säkert skulle gå jätte bra om det va större utrymme att leka på.

Senare är jag, mamma, en annan granne, min 2,5åriga lillasyster och den andra grannens jämnåriga pojke i lekparken och den andra ägaren till pudeln kommer för att prata med min andra granne och pudeln är med och ja barnen får ju såklart klappa på honom för han älskar ju barn..
Helt plötsligt när min lillasyster klappar honom på ryggen hugger han henne i armen, hon fick tydligt märke och hade hon inte haft tjocktröja på sig hade det gått hål.
Ägarens komentar "han är lite rädd om öronen"
Det bör tillägas att denna hund går lös och att en annan 2,5årig flicka här på gården varit med om samma sak.

En tredje granne har en stor blandras som alltid har varit så mysig och snäll, dottern i familjen på 8(?)år och några av hennes kompisar på gården skulle gå ut me henne och min lillasyster skulle få klappa henne och vi står och pratar och helt plötsligt börjar hunden morra och hugger efter min lillasyster ben, som tur var rycker hon som håller kopplet bort henne precis i tid och hon kommer inte åt min lillasyster.
Mormor i familjen kommer utrusande och frågar vad som händer så vi berättar och då säger hon "ja men ni får inte rasta henne här inne på gården för komunen. Hon blev ju uppstressad"
Fick sen reda på att samma hund har huggit efter 2,5åriga grannpojken som var med när pudeln bet min lillasyster

idag var jag med om något minst sagt upprörande

Jag var ute och red i skogen. Jag kommer fram till ett litet område i skogen där det finns ungefär 3-4 gårdar. När jag rider förbi den ena gården (som för övrigt inte har något staket över huvud taget) kommer två taxar utspringades skällande som idioter och börjar jaga min häst. Jag försöker schasa väck dem, men det går inte! slutar med att jag sätter av i full galopp och galloperar tills hundarna stannar (vilket var en bra bit), ser att hundarna lunkar hem.

Jag menar vafan!!! man har väll inte hundar lösa som springer efter ridande!!!! ingen männska var det inom synhåll heller, ska banne mig ta cyklen dit nån dag och säga åt dem ett och annat! :mad:

En granne hade förut en rottweiler. Den var lite lagom opålitlig o inte det minsta lydig.
Först bet den ett av en annan grannes barn.Sjukhus med stygn o spruta.
Strax därefter for den på en annan granne o noppade denne i halsen.

Då jag kände dem o brukade gå förbi där passade jag på en dag att lite försiktigt informera om "att vet ni om att den där hunden som går där lös faktiskt har bitit 2 personer"? och får till svar: "Ja, ja, men han vill ju bara leka":eek:

Men det blev koppel.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 599
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar