Min häst vill inte longeras!

NitsrekStar

Trådstartare
Hej! Jag har verkligen ett ovanligt problem...jag håller på att träna en treåring nu, men han vägrar att longeras. Han bara vänder på sig och går in mot mitten, eller försöker gå mot stallet. Puttar du ut honom och smäller med piskan så vänder han sig ändå och springer inte. Han verkar inte bry sig om den!:confused::confused: Hjälp någon??

Sv: Min häst vill inte longeras!

Sådär höll mitt halvblod på när jag fick hem honom, han var 14 år och aldrig longerad.. Och jag kan säga att det är tålamod tålamod som gäller! Du skulle också kunna ta hjälp av någon annan som leder honom runt, och visar ut honom vart han ska vara. Jag tror nämligen att problemet är att han inte fattar vad han ska göra, så du måste helt enkelt visa honom vad det är du vill att han ska göra.. :)

har du lärt han grunden i det ännu? När jag tränar min unghästar med det har ja dom på kort lina och spöt i ena handen ( så de blir som ett V). Använd INTE spöt som ett hot det är bara en HJÄLPHAND, inget annat! Ökar efter hand om hästen lyssnar på hjälper!! Annars inte, dom ska kunna prrr och smackas igång innan man går ut på större volt. Hade även en idiot häst hemma ett tag. Vi var tre st och longera denna hon tvär nita och bara anföll, nu är hon hur fin som helst. Så tålamod och håll humöret öppe så funkar de :)

varför tror du detta är ett ovanligt problem? Det är ju så alla hästar som inte förstår vad som förväntas av dem ang. longering, beter sig.

ta hjälp av någon som kan hjälpa dig, och gå runt med hästen medans du står i mitten. sen kan man sakta dra bort medhjälparen, längre och längre in mot dig. alternativt gå nära hästen och lär den grunderna och sen drar du dig längre och längre ut på linan.
Hästen förstår inte, så enkelt är det!

Jag har haft samma problem med båda min unghästar. Det jag gjorde var att först gå med dom runt (gick i "longeringsposion"). Allt eftersom ökade jag avståndet mellan mig och hästen. Så fort den söker sig inåt minskar jag avståndet mellan mig och hästen igen. Samma sak gör jag om jag ser att hästen blir osäker.

Så gör jag också. Alltså leder den vanligt, sen vänder mig om mot den, byter ledhand och ber den gå runt mig ett halvt varv, sen ett helt varv, osv. Har ett dressyrspö i andra handen att peta med på bogen om den inte förstår att den ska öka avståndet till mig om den inte enbart fattar genom min ändrade position. När det funkar byter jag till lina och körspö och ökar avståndet men annars samma principer.

(Sen så knäpper jag longerlinan i både nosgrimman och bettringen så att hästen får lite extra stöd utan obehag i munnen om den skulle fatta grejen och ta stöd utåt. När hästen accepterat grejen med att springa runt i en cirkel brukar jag sätta en inspänning på ytter för att förhindra den att förböja halsen (Löst - den ska bara ta när halsen är väl ute alt. vänds inåt.) Fast inte en sån där tung bred sak med gummiring som finns i butikerna som sladdrar runt och rycker den i munnen när den inte är spänd utan bara en smal tygel som hästen knappt märker.)

Inte för att vara dryg, men varför träna en treåring om man själv är osäker? Longering är inte helt enkelt, utan kräver rätt mycket övning för att kunna utföras korrekt...ska du dessutom använda det i utbildningssyfte på en unghäst måste du ju först kunna ordentligt själv för att kunna lära hästen.
I ditt fall låter det som om hästen inte förstår vad du vill, inte alls ovanligt när man börjar träna en unghäst.

Ta hjälp av någon som kan, är mitt råd.

Plus att det kan bli väldigt farligt om hästen inte har respekt för människan som står i mitten....!

Ja det lät drygt, jag är inte osäker, jag undrar bara mer om folk har haft samma problem och så.

Klart jag vet, men jag känner honom väl. Inga farligheter här inte, snarare slöhet osv. Han kommer även in till mig och vill att jag ska klappa honom, för han fattar inte, men jag ska ha tålamod! :)

Ta det lugnt bara och ha tålamod, visa hästen klart och tydligt vad du vill så kommer det gå jätte bra.. :)

Hehe! Envis? Jag tycker att du kan börja med att spänna upp ett rep eller någonting, så att han inte KAN gå in till mitten. Sedan får du jobba därifrån. Var noga med att belöna, efter som att han egentligen inte vill. Så när han har sprungit lite grann så får han gå hem. Sedan kan du longera honom längre och längre stunder.

//Line:p

Jag gillar din idé Line! Ska se om jag kan! Har inte tillgång till särskilt mkt (typ ridhuss, paddock). Jag bor i USA just nu..men idag ska vi skaffa en roundpin dvs. som en rund liten paddock så jag kan longera, men absolut, spänna upp ett rep funkar nog!:)

Ja det lät drygt, jag är inte osäker, jag undrar bara mer om folk har haft samma problem och så.

Fast precis som tex Mackan skriver, så är det INTE ett ovanligt problem, utan tvärtom rätt vanligt första gångerna man börjar jobba en unghäst på lina och den inte förstår vad som förväntas av den.
Om du inte är osäker så vet du väl hur du ska göra, utan att behöva fråga här :idea:

Tycker fortfarande det bästa är att ta hjälp i ett sånt här läge...alltså handfast hjälp, på plats - inte tips från okända på ett internetforum. Om inte annat går det lättare att få igång hästen på volten med någon som kan leda igång tills den fattar vad du vill.

Jag tror du ska börja med väldigt kort lina, visa honom hur han ska göra och öka längden på linan allt eftersom.

Hur använder du dig av din kropp då du ska longera? Har hästen respekt för ditt kroppsspråk?
Alla hästar förstår kroppspråk. Om du makerar för hästen att den inte får komma in till dig så ska den inte göra det. Och du ska kunna "sända" dens olika kroppsdelar åt olika håll genom att rikta dig och energin mot dem. Unghästar speciellt brukar vara känsliga för kroppsspråk iom att de är mindre avtrubbade än de äldre som vi ofta hanterat fel.
Det brukar då gå att styra dem med kroppen ganska lätt. Och på så sätt ganska fort lära dem hur man vill ha dem i lina.
Men står du fel så lyssnar de också lätt på det. Kroppsspråket använder de sig av då de "pratar" med varann i hagen. Så om hästen bara umgåtts med andra hästar så förstår den dig om du är konsekven och medveten om vad du gör med din kropp.
Har du inte tillgång till tränare för sånt så finns det böcker så som tex "Dansa med hästar" etc.

...och för att fortsätta på spåret om kroppspråk - hur står du i förhållande till hästen? Om du tänker dig att du börjar på en liten volt med hästen nära dig så brukar hästar reagera så att det finns en neutral zon i närheten av sadelgjordsstaden. Befinner man sig framför den så brukar hästen reagera med att bromsa, men befinner man sig bakom så får det en drivande effekt. De flesta nybörjare på longering brukar befinna sig för långt fram, och då får man problem med att hästen stannar, tränger eller vänder. Tänk lite grann att du tömkör snett bakifrån. Du kan experimentera med det här på en liten volt i skritt, och så kan du släppa ut hästen på en större volt när du lärt dig hur du ska röra dig i förhållande till hästen. Nybörjare brukar också röra sig alldeles för mycket, så att det snarast blir hästen som flyttar människan och inte tvärtom. Rita en cirkel på en halvmeter i diameter i underlaget och ha den som riktmärke.

Sen brukar de flesta inte använda pisken så nyanserat. Pisken är inte bara till för att driva bakifrån, utan den fungerar också på samma sätt som innerskänkeln. Hästen ska lära sig att gå undan för den. Du kan börja med att vända pisken bakfram och lära hästen att ta ett steg i sidled när du trycker mjukt med "knoppen" i skänkelläget. Sen kan du gradvis ta ut den på en större volt, precis så att du når att toucha den med änden av piskens fasta del. Den kommer snart att lära sig att gå undan så snart du pekar mot skänkelläget med pisken, eller sveper ut slängen ditåt. Du kan också förstärka detta genom att röra dig vinkelrätt mot skänkelläget.

När min häst gjorde så spände jag dit en "yttertygel". Hon kunde longeras i skritt men i trav så försökte hon först springa rakt fram/utåt och när linan drog henne inåt på volten så vände hon mot mej och stannade och vägrade gå ut på spåret igen. Jag tog ett bensnöre från ett täcke och spände i bettringen och i longergjorden på yttersidan. Med yttertygeln kunde hon inte vända huvudet helt in mot mej och vända in till mitten. Efter någon gång när hon fattat att hon skulle springa r u n t har det aldrig varit några problem igen.

Ta hjälp av någon som visar dig hur du ska göra.
Unghästar behöver tydlig vägledning, och just longering är något som man måste ha full koll på sig själv för att kunna utföra.
Din position och hur du agerar är jätteviktigt!
Står du bara och stirrar på hästen när den vänder in mot dig, så visar du ju hästen att det är okej att vända in. Du måste vara snabb och driva på hästen INNAN den tänker på att stanna/vända.
Det är också mkt viktigt att du verklgien står 'vid baken' på hästen.Speciellt i början, då får du gärna överdriva din position.
Normalt sett "ska" man ju stå så att det blir som en triangel med dig - spö/lina - häst. Tänk att du istället ska stå i en rak linje mot rumpan. Hamnar du lite för långt fram så bromsar du hästen.

Det handlar inte om att "ha tålamod" eller söka genvägar, det handlar om att göra rätt.
Gör man bara på rätt sätt så kommer hästen snabbt förstå vad det är som förväntas av den.

Jag har nu lyckats få honom att gå jättebra i vänstervarvet...men högervarvet går inte alls...:/

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 826
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama