min häst verkar ogilla galopp ?

Sv: min häst verkar ogilla galopp ?

Kl

Jag skulle kolla över min egen ridning om jag gör något som irriterar hästen. Är den känslig för hjälper? Mitt ena sto var skitarg när jag fattade galopp tills matte fattade att hon inte behövde vara så övertydlig... ;)

Din ridning ver det första som slog mig, du sitter inte och retar hästen onödigt långt bak med ytterskänkeln?

nja jag har ofta skäklarna långt bak,men jag är starkare i ytterbenet och rider oftast mest med det..
men vad har det med det o göra? ;)

Kl

Jag skulle kolla över min egen ridning om jag gör något som irriterar hästen. Är den känslig för hjälper? Mitt ena sto var skitarg när jag fattade galopp tills matte fattade att hon inte behövde vara så övertydlig... ;)

lite sådär, beror på humöret men är oftast pigg o känslig.

Var noga med att inte luta dig inåt när du fattar galopp.
Det blir tyngre för hästen att skjuta fram innerbenet och om hästen vet vilket ben den ska börja med blir den förstås irriterad när du ger dubbla signaler, dvs begär galopp men håller emot med sittbenet...

Unghästar brukar oftast kompensera med att fatta fel galopp i sådana lägen... ;)

Hur är hästen i rörelsen i galoppen?
Är den mjuk och avslappnad (går den i form?) eller spänd och struttig?

Vid just problem med galoppen är det troligt att det har något med ryggen att göra.
Även om sadeln verkar ligga bra kan det vara värt att testa en annan. En del hästar behöver bredare bom.
Skaffa gärna en dressyrsadel, det ger hästen bättre förutsättning att röra sig "rätt".

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Mrs Chippy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama