Min häst fryser....

W

wisess

och jag vet inte vad mer jag kan göra!

hon är inte klippt men har inte tjock päls, mer lång och mjuk.
jag vill inte övertäcka henne men jag började med ett 200 gram med ofodrat regntäcke ovanpå. då frös hon och skakade vid minsta regn eller blåst. då köpte jag ett 100 gram halstäcke men hon skakade ändå. då införskaffades ett 350 grams med fodrad hals till utevistelsen och 200gram till natten. men hon fryser fortfarande! så nu har hon båda täcken på sig utomhus! och det e bara 5 minus och lite vind!!!!
när jag känner på ryggen e den helt ok men varför detta skakande och hon e helt spänd i ryggen och på rumpan.
hon har inte jättemkt hull men fri tillgång på grovfoder som är analyserat och en balanserad foderstat!

Sv: Min häst fryser....

och jag vet inte vad mer jag kan göra!

hon är inte klippt men har inte tjock päls, mer lång och mjuk.
jag vill inte övertäcka henne men jag började med ett 200 gram med ofodrat regntäcke ovanpå. då frös hon och skakade vid minsta regn eller blåst. då köpte jag ett 100 gram halstäcke men hon skakade ändå. då införskaffades ett 350 grams med fodrad hals till utevistelsen och 200gram till natten. men hon fryser fortfarande! så nu har hon båda täcken på sig utomhus! och det e bara 5 minus och lite vind!!!!
när jag känner på ryggen e den helt ok men varför detta skakande och hon e helt spänd i ryggen och på rumpan.
hon har inte jättemkt hull men fri tillgång på grovfoder som är analyserat och en balanserad foderstat!

Prova att lägga ett tjockare ylletäcke underst och det andra täcket ovanpå :)
Ull är ett av de bästa materialen för att hålla värmen, även om ull blir fuktig så värmer den.

-3 och vind kan vara svinkallt, eller inte, beroende på var du bor. Är du i Tyskland, som det står på din ort, så är det förmodligen fuktig kyla och den går genom märg och ben.
T ex här i Sverige är det svinkallt med ett par minus och blåst i Skåne, medan det inte känns alls på samma sätt i Norrland :)

Senast ändrad:

Lite frysande varge dag hjälper till att sätta underhudsfett. Men det är klart att ingen mår bra av att bli nerkyld för det. Mera motion, brukar helt enkelt jaga runt mina hästar i hagen om jag inte har tid eller ork till annat.

Det är ju inte roligt att se dem frysa, men vad gör man. Brukar kännpå mina mellan bakbenen. På ryggen har de så mycket päls så snös smälter inte, men det äär mina det.

Ptr

Hur är det med maten? Det krävs mat för att de ska hålla sig varma och kan du öka på hästens fodergiva så gör det.

Tycker det låter som det är ngt annat fel på hästen - har du tempat den och kollat slemhinnor och allmäntillståndet?

har den alltid varit frusen? det låter extremt att den fryser så den skakar med den täckningen. Inte normalt.

vad har du för hagförhållanden - typ av hage samt tillgång till foder?

Min häst e likadan =( de e ett helvete.. Hon kan stå å skaka som ett asp löv mitt i sommaren i dugg regn =( På vintern när de e som kallast så har hon termo täcke (300g) med hals sammt vinter täcke över på 300g med hals =( Så fort de e vindstilla eller fint väder tar jag av under täcket.. men vid minsta blåst, regn, snö eller så så börjar hon frysa å blir spänd i ryggen så jag inte kan rida henne på flera dagar =/ Hon får verkligen jätte ont i ryggen. Hon har jätte lång päls (dock inte tjock) sen kan hennes ålder ha lite med de hela å göra (25 år gammal) men hon har varit lika frusen sedan jag köpte henne för 10 år sedan.

När de e jätte fint väder så brukar hon få gå helt utan täcke 1 timme eller så på dagen för å luffta pälsen men å måste man ha sten koll för hon blir kall på 1 sek =(. De e bara hon som e så här känslig av mina.. Mina andra har bara 200g täcken på sej vid dålgt väder å går nakna när de e uppehåll å de e ingen av dom som fryser..

Kan tillägga att hon har fri tillgång på hö inne och ute.. Å att hon är kollad av vet å dom hittar inga fel på henne mer än att hon e ÄLDIGT KÄNSLIG FÖR KYLA..

Senast ändrad:

Tycker det låter som det är ngt annat fel på hästen - har du tempat den och kollat slemhinnor och allmäntillståndet?

har den alltid varit frusen? det låter extremt att den fryser så den skakar med den täckningen. Inte normalt.

vad har du för hagförhållanden - typ av hage samt tillgång till foder?

hon har en gigantisk gräshage med fri tillgång på hösilage. enligt foderstaten får hon det hon behöver men eftersom hon inte går upp i vikt som jag vill så ligger hon nu på 8 i energi/smbrp kvot...

jag har inte haft henne så längemen hennes allmän tillstånd har varit mkt bra. normal temp och färg.
jag har kollat hennes träck och inga parasiter

nu när det blåst så slängde jag på ett ulle täcke underst men känns inte som det e särskilt bra att ha tre tjockatäcken

Prova och höj Mj och sänk kvoten om hon har svårt att gå upp i vikt. Dvs se till att hon har proteinbehovet uppfyllt men fyll därefter på med bara mj. En del tar sig inte om de får för mkt protein och det finns ingen anledning att öka proteinet (dvs bibehålla kvot vid ökat mj) om det är fläsk hon behöver;)

Senast ändrad:

Vår frusna fullblods vallack har just nu 400gr med helhals ute och inne ett 200gr innetäcke, han är en riktigt frusen en och svår att hålla hull på.
Läste nånstans nyligen att det inte:confused:är det ultimata att ha på flera lager täcken? Jag har trott att det är bra med flera lager, att det värmer bättre? Men nu läste jag att det var bättre att ha ett täcke men tjockare, flera täcken hindrar rörelsen för hästen och tynger ner mer, undrar vad som stämmer. Har alltid själv tyckt att det känns (för mig) säkrare/skönare för hästen med ett tjockare täcke än flera lager med remmar å knäppen överallt.

Ja man har kollat och det blir inte dubbelt så varmt med två täcken. Luftlagret som ska värma försvinner av tyngden.

inhandla ett Horseware Rambo Supreme Heavy och hästen är varm och torr i alla väder! Jag har endast använt dubbla täcken förra vinterna då termometern kröp ner under minus 30!! Dyrt men värt varenda krona! Tycks mig outslitligt då det är använt till min förra häst i flera år och nu till min nya kortpälsade kompis!! Det ser helt nytt ut!!

Du ska få ett bra tipps av mej som funkar .
Ge hästen vanliga solrisfrön du vet svarta med skal.
Börja med en näve per mål o öka tills du är uppe i ca 1liter om dagen dvs en skopa ungefär.
Då får hästen en mkt fetare o blankare päls som håller värmen bättee .
Detta gjorde otroligt stor skillnad på våran gamla travare som var en frysgris när han kom med treduybbla täcken .
Efter 3 mån gick han naken på lösdrift :banana:

Är du säker på att hon fryser? Det kan väl lika gärna vara det att hon tycker vädret är olustigt och spänner sig pga det?

jo har oxå funderat på det...

då e den stora frågan hur vet jag vilket det är. hon har tillgång till vindskydd men är i princip aldrig där!

ska prova med solrosfrön, hoppas bara inte hon blir superpigg!

jag förstår det som att hästen är tunn, snudd på mager?
då är det inte konstigt att hon fryser, hon får för lite energi för
att hålla värmen.

mata henne!

Kort och gott kan man säga att om hästen fryser, och är i övrigt frisk (eller även om den inte är det men man har konstaterat vad som är sjukdom och behandlar) så måste man ju täcka den.
Alltså du behvöer ju inte oroa dig om att hästen är övertäckad om den fryser, så då måste du täcka mer, och när den inte längre fryser är det lagom.
Att öka foder är också bra men räcker inte alltid, speciellt om hästen redan är i lite trist hull.

Min egna är både svår att hålla i hull och riktigt frusen, det är bara att slänga på mängder mat och mängder täcken.
Jag var också rädd att det "måste ju vara nog nu..." men ädnå frös han, så har insett (och tagit råd av vet.) att han är genuint kall och då är det bara att öka på tjocklek och mat tills han inte är det längre.

Om det inte räcker med grovfoder får man öka på med rejält kraftfoder, om dom är tunna så behövs det ju liksom.

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 804
Senast: Trissa
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 415
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 438
Senast: veronican
·
Hästvård Har ett korsningssto, arab-varmblodstravare. Hon är så otroligt frusen av sig, trots att hon inte är klippt. Hon fryser så hon skakar...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 088
Senast: aenglah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023