Frusen häst! Tips önskas!

Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Centaur skrev:
Min skimmel är också rätt frusen, MEN, min fux är mer än dubbelt så frusen.... :p Så det har nog inte med färgen att göra.

Håller med om att mat är viktigt, min blir snabbt varm om han får lite hö att tugga på.
Nej, det tror inte jag heller. Mitt bruna sto har supertunn vinterpäls, men hon fryser minsann inte. :)

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Mmm...vet inte, beror nog på vad man har för referenspunkter men jag tycker 4-5 timmar utan grovfoder är hiskeligt lång tid när det inte är sommarväder :eek:
Men som jag filosoferade innan är det många steg i "systemen" som ska samarbeta för det ska fungera. Är det något av "systemen" som inte fungerar som det ska är det nog större risk att pållen fryser.
Jag är helt övertygad att en del pållar fryser när de inte borde göra det men det intressanta är att försöka ta reda på varför. Att bara säga att en del individer är så för inte vetskapen framåt utan det är när vi ställer oss frågan varför som vi har chans att lösa problemen och inte bara ta hand om symptomen.

Spekulerar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Noteca skrev:
De får dock ett lasss på 4kg var ute i hagen på morgonen, det är det tänkt att de bör klara sig på i 8-9h innan nån kan ge dem mat igen.

:eek::eek: Låt säga att de får sin mat vid 07.00, då blir det nästa gång vid ca 16.00:eek: :eek:

Människor bör äta ca var fjärde timme för att må optimalt bra. Hästar har ett annat magsystem och mår bäst av att äta mycket oftare:d , helst lite hela tiden.. detta är ju självklart svårt/omöjligt att tillgodose ( om de nu inte får fri tillgång på grovfoder) :mad: Men att låta det gå 9timmar mellan givorna är inte på något sätt försvarbart.:mad: Inte konstigt att häststackaren fryser och letar efter rötter. Menar inte att vara kritiserande men detta är verkligen orimmligt. Hoppas du löser detta så snart som möjligt. Om du har svårt att få någon att ge dem under dagen finns det faktiskt automatiska fodergrindar (men de kostar väll klart en slant) Good luck! :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jag har som bekant två araber. Lilldamen fryser nästana ldrig (förutom den där skumma skakningsperioden som föl/åring). Om det blåser halv storm, regnar ren is och är runt nollan kan hon skaka när hon kommer in, men hon kan komma in med ispansar på ryggen, som en dränkt katt eller larvar runt i minus 30 utan att frysa - alls. Har väldigt 'fjantig' vinterpäls med ironiskt nog, inte speciellt lång, men den är TÄT.

Valacken är jordens fryslort. Han fryser så han skakar hysteriskt vid ihållande regn även på sommaren (!). Och förra året skulle jag ha honom otäckad och oklippt tänkte jag. Haha, blåste det, regnade eller var mer än minus fem frös han så han skakade hysteriskt.

Och de HAR vindskydd (ligghall) i hagen, de HAR fri tillgång på mat, han ÄR uppvuxen på lösdrift och han sätter jätteluddig ponnyvinterpäls. Som visst inte hjälper ett dugg. Fryser i princip likadant oklippt som täckesklippt.


Så, jag har kastat in handduken och klär på honom helt enkelt, så många/tjocka täcken han behöver. Klipper faktiskt med för han ska torka fortare när han är/blir blöt. Och så fri tillgång på mat då.

Men fick jag drömma skulle han gå otäckad.. *latAlex ser hur hon sparar massa tid på mornarna*
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

carinaso skrev:
Ja, min fryslort är också skimmel, men å andra sidan har jag en skimmel till som jag aldrig har sett frysa... ;)

Skimmel här med, fryslortsvalacken. Som INTE var en fryslort innan han skimlat av.. Hmm.. Unghästen (fryser INTE!) är också skimmel, men har inte skimlat av.. får väl se om hon börjar frysa när hon blivit vit ;P
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Om du är bekymrad för din ponny som har haft fångkänningar så kan du köpa fjolårshö/två årshö. Det har lägre energiinnehåll och det kan du fodra mycket av utan att behöva vara orolig. Det höet är dessutom mycket billigare.
Låt dom få mera att äta så blir det nog bättre.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jamen, för att veta hur mycket hon tål måste man ju prova, eller hur? Jag har INTE LÅTIT HENNE stå och FRYSA! :mad: Jag har klätt på henne när jag sett att hon fryser.

Är det så himla konstigt att försöka sträva efter att hästen ska slippa sina täcken? Hon gillar dem inte alls.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

:bow: :bow: :bow:
ÄNTLIGEN en människa som förstår mitt SYFTE med frågan, VARFÖR hon fryser, varför hästar fryser öht, när de "borde" klara sig.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Ja, jag vet allt det där, men situationen är som den är. Jag försöker ge så ofta jag kan.

Hästar har ett annat magsystem och mår bäst av att äta mycket oftare:d , helst lite hela tiden.. detta är ju självklart svårt/omöjligt att tillgodose ( om de nu inte får fri tillgång på grovfoder) :mad: Men att låta det gå 9timmar mellan givorna är inte på något sätt försvarbart.:mad:

Måsta bara fråga... Hur gör du på natten i ett stall som inte har fri tillgång på hö?
Jag själv offrar mig och nattar sent och ger frukost tidigt så natten blir kort, längsta uppehållet är det ute i hagen på dagen
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Tack för ditt svar! Ska se efter om det finns någon med fjolårshö härikring!
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

månFare skrev:
Om du är bekymrad för din ponny som har haft fångkänningar så kan du köpa fjolårshö/två årshö. Det har lägre energiinnehåll och det kan du fodra mycket av utan att behöva vara orolig. Det höet är dessutom mycket billigare.
Låt dom få mera att äta så blir det nog bättre.
Fjolårshö gör ingen skillnad i sig.

1. Varför vill du ha sämre värden (menar du protein eller energi?) till en fånghäst?
2. Värdena sjunker inte (såvitt jag vet) med tiden. Vitaminerna, ja. Men inte protein och energi.

Till Noteca: Jag har ingen direkt erfarenhet av fånghästar, men jag vet många här som har. Sök på "fång" i foder-forumet så ska du se att det finns många trådar att läsa. Det finns många nya forskningsresultat när det gäller vad som orsakar fång.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Du har helt rätt. Är inte alls protein dom orsakar fång. det är ett ämne som heter fruktaner (heter det så på svenska? fructans på eng iaf), som finns i gräs och som det är mkt av vid vissa förhållanden.

Lär knappast finnas mkt fruktaner kvar i hö...
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jag ger hästarna så mycket hö på kvällen att jag ser att lite ligger kvar på morgonen. Alltså fri tillgång kan man säga. På detta sätt ser jag oxå att de äter betydligt mindre på natten än de gör under en lika lång tidsperiod på dagen.

:smirk: :smirk: På natten står hästarna i en tjock halmbädd och är skyddad för väder och vind. Detta + att kroppens olika system sätts på sparlåga och jobbar mindre på natten, (vilket kräver betydligt mindre energi.(mat).Precis som hos människan. Detta är en fysikalisk lag som varken du eller jag kan ändra på.:smirk: :smirk: Om du tänker efter så kräver inte du heller så mycket mat på natten som du gör under dagen.:idea:

:) Detta är än en gång inte menat som kritik, ;) ;) men frusen häst eller inte står jag fast vid att det går alldeles för länge mellan dina givor, och då säger jag inte det för att knäppa dig på näsan utan för att det inte kan vara bra för någon häst att gå så länge utan mat!
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Mätt häst :d

:p = varm
:bump: =energisk
:) =glad

Hungrig häst::(

:cool: = kall
:crazy: =trött
:mad: = irriterade


:idea:
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jag har en frusen häst och de är som vi människor vissa fryser vissa inte..
De är nog bara å täcka på henne annars går och och spänner sig och de kan leda till ryggproblem senare.. och de vill man ju inte:crazy:

Min häst har ett tjockt 280g termotäcke inne och et tjockt utetäcke på 300 ute
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Fri tillgång på grov foder. de säger alla, börjar bli tjatigt men jag håller med :) . ofta bäddar man kke in hästen i för många tighta täcken. prova att ha ett tunnt täcker och lägg Halm över ryggen och korset på häsen och sen ett täcke till utanpå. då blir de ett luftlager imellan som gör at de håller värmen bra :)
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Olika hästar fryser olika lätt precis som flera sagt här. Har inte bara med ras att göra. Men varje häst måste vara täckad efter sina behov. Varför inte ett tjockare täcke under? Jag har ett bra höst och vårtäcke med både hals och svansskydd, vattentätt, som man kan ha ytterst när det är kallt o under ett varmt täcke tex thermo.
Lägg på tills den inte fryser. Sen får du väl ta av om det skulle bli plusgrader, men ha inte bara regntäcke på den vintertid! Klart det blir kallt om dne inte har vinterpäls.

Kan instämma i det någon sa om ryggproblem, dotterns kompis föräldrar vägrade ha tjockt täcke på russet fast han uppenbarligen frös. De hade tunt regntäcke eftersom det var en robust ponny och de går ute året runt på lojsta hed, minsann!! Men för det första var den delvis klippt och för det andra hade den här hästen aldrig gått på Lojsta hed så den frös coh fick av spänningarna så allvarliga ryggproblem att det tog månader innan den var frisk. Veterinären var inte glad och ägarna mådde dåligt länge.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Blev dubbelt så jag lägger till lite här.
Hästar har olika tät päls, så den som inte fryser kommer väl fukten inte in till. Har sett stor skillnad på våra hästar genom åren, både ponny halvblod och fullbloden, vissa har frusit hysteriskt även sommartid vid regn andra inte alls. Men de har haft helt olika pälsstruktur, de med mycket tät men kanske kort päls, många strån/cm2, fryser av naturliga skäl mindre för de har ett bättre skydd. Har bara haft två skimlar en frös, en inte. Men en brun fullblodsdam och en mörkbrun korsningspponny (halvblod/welsh) frös så de skakade för minsta lilla kyla o regn.
De som har mycket tät päls och vinterpäls blir knappt våta in till kroppen även i mycket blött väder och fryser mindre. Skyddar ju även mot vinden. Å andra sidan är det dem man absolut ska klippa för de torkar aldrig när fukten kommer inifrån, dvs svett.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Det är ju olika från häst till häst en del är mer frusna än andra.
Jag hade sett till att hon hade ett rejält täcke och fritt på grovfoder. Sådana hästar tycker jag gärna kan ha några kilo extra på kroppen då de inte blir så frusna om de har lite att ta på
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

carinaso skrev:
Jag har också en så'n. Jag har fem araber i varierande åldrar, men bara en som fryser för minsta lilla och har gjort det i alla år. Hon är dessutom fetast av dem alla efter betet, men det hjälper inte. Hon är den av dem som är mest lättfödd och ibland undrar jag om det kanske har ett samband?

Jag har givit upp mina härdningsförsök och täckar henne. Det går bra att lägga på vintertäcke redan nu. Det påverkar inte deras förmåga att klara strängare kyla med samma täcke sedan.

Carina

Låter precis som min häst :)
Hon är också tjockast efter betet och är väldigt lättfödd.
När hon var på betäckning i sommras (maj-augusti) så skickade jag med ett regntäcke och ett fleectäcke och sa att hon kunde sätta på det om Exan skulle frysa.
Helen berättade när hon lämnade Exan att de fått springa ut och täcka henne då de börjat blåsa eller regna eftersom hon sprang gnäggandes utmed stängslen. Ibland var de tvugna att ta in henne.

Jag har gett upp och har köpt ett stort antal täcken till henne. Hon har ett riktigt tjockt innetäcke på sig just nu som hon har både inne och ute. När hon går ut sätter jag på henne ett tunt regntäcke osm är ofodrat. Skulle det bli mer än minus 15 ute sätter jag på henne det tjocka vintertäcket över inne täcket.

Jag har träffat många araber. Både frusna och härdiga.
Exan har ju gått på lösdrift innan jag köpte henne. Kommer ihåg i början då hon fick stå på box. Hon ville inte gå ut, när man släppte ut hästarna så sprang alla iväg förutom Exan som stog vid grinden hela dagen tills de fick komma in.

Att om de frusit riktigt ordentligt en gång att de är känsligare efter det? Precis som när de varit utan vatten, då dricker de ju hemskt mycket.

//Lotta
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 331
Senast: mackan
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 718
Senast: Trissa
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 078
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp