Ofta måste vet ordinera promenader iom att de inte kan räkna med att folk kan träna sina hästar korrekt.
Jag har fått ok av samtliga vet att köra min grej iom att de vet hur jag jobbar och litar på att jag grejar det.
Här måste man ju dels kunna avläsa rörelsestörningar, kunna placera in bakbenen på rätt ställe och kunna avläsa hästens mentalitet nog att förstå smärtreaktioner.
Det är inte helt lätt för proffs ens.
Men det betyder INTE att leda runt är bästa rehaben. Däremot ett råd som är mindre troligt att gå fel när gemene man ska rehaba själva.
Vissa hästar är ju också så "bananas" av boxvila och energi att de inte går att ledas utan fara för både sig själv och människa. Då kan det vara bättre att ta den för hand i form. För att undvika att de brakar iväg och river upp sin skada mer.
Så jo, jag har jobbat hästar under pågående läkning. Men det med vets önskan om det.
Och det har gått att se på UL att det läkt mer och mer.
Jodå, just det (om man går med dem i snöre eller rör dem på annat vis) ser jag inte som alls konstigt, när du la till tidsaspekten. Att det var just mkt kort tid och sen utökat, och i skritt - dvs det är klassisk konvalescens. Och som sagt det avgörande är sällan exakt hur (snöre, skrittband, vatten, uppsuttet, på töm etc) hästen fås att röra sig de där X min i skritt, utan ATT den gör det på ett balanserat och kontrollerat sätt som succesivt utökas =)