Nej, jag bara spånar lite allmänt och tänkte lyfta den tanken iom att det inte riktigt nämts av övriga redan på samma vis.
Jag vet alldeles för lite om både dig och häst för att våga gissa på någonting. Det löser nog du och din vet.
Men om en häst är så spänd i vissa lägen eller ärligt talat är överspänd generellt a la ängslig ensam etc så funderar jag alltid kring smärta utöver själva inlärnings/hanterings/etc-bitar.
Inte helt sällan ju smärthästar såna som inte riktigt är så där ascoola och lugna i alla lägen.
De kan tex vara skraja för att vara ensamma i box/hage, svåra att åka med, svåra att sko, heta att rida etc..
Nu säger jag INTE att din häst har ont. Det behöver absolut inte vara så!
Men man bör alltid iaf överväga det ihop med sin vet och tränare i såna här lägen, tycker jag.
Sen kan ni avgöra det, vilket jag inte kan via nätet.
Importhästar kan ju inte helt sällan ha behandlats märkligt. Men de har också väldigt ofta skittänder och iaf ibland kass skoning och ibland kass utrustning. Det ger ju smärta och ger hästar som upplevs lite känsliga, flängda och rädda etc..
Nu har ju du haft din ett tag. Och tänder och resten verkar fixats.
Men jag litar inte helt på alla vet vare sig när det kommer till smärtsök i rörelsemekaniken eller kanske ännu hellre tänder. Det har svenska vet för dålig utbildning på. Och man blir inte helt bra på att göra munnar om man inte gör det dagligdags under många år..
Hoppas ni hittar felet med din kille!
Vet inte din vet vilka blodprover man bör ta borde denne ha kontakter som den kan rådfråga kan jag tycka..