Frusen häst! Tips önskas!

Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jo men visst, ha en bekant frå Över-Torneå :cool: Han flyttade hit på 60 talet och han säger att han aldrig frusit så mycket som när han flyttade hit ner. :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

"""Sen förstår jag inte varför en häst ska behöva stå otäckad i snö/regn OCH kyla om den fryser. Ställ dig själv i bara mässingen i snöoväder och se om du härdas! - Hästar må vara utegångsdjur men de är fortfarande individer och långt ifrån alla är avlade för det svenska klimatet"""

Har jag sagt att jag tvingar henne att vara naken?? Ser jag att hon fryser klär jag ju på henne givetvis... Sätter alltid på täcke om det är regn eller väntas bli, men grejen är den att hon nu under hösten har frusit i bara regntäcke, fast jag nog tyckt att det vart så pass varmt att hon borde ha klarat det.
Som jag skrev har jag ökat på täckningen och idag med -9grader har hon haft vintertäcke och inte frysit
 
Senast ändrad:
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Just för att hon inte har nån direkt vinterpäls har jag varit lite snål med täckena så hon förhoppningsvis satte mera päls om hon inte hölls varm med täcke, jag försökte alltså stimulera hårväxten genom attt medvetet vänta lite längre in på hösten med täcke, men det gick inte. Förstog du min tanke? Lite som man själv ska göra, frysa in vintern enligt bondepraktikan.
MEN har hon frusit har hon ju fått täcke på.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jag tycker inte det är mycket att ge 8-9 kg hö per dag... ge hästen fri tillgång om möjligt... hästen kommer hållavärmen MYCKET bättre. värmen ska komma innifrån! Sedan så har ju araber tunnare hud än många andra raser och det kanske är så att hon ärft det. Sedan så är det så att vissa hästar sätter inte lika mycket päls, finns tom de som inte sätter vinterpäls alls. Ge hästen fri tillgång och täcka hästen. Vad spelar det för roll om hästen har ett tjockt täcke på sig, om den nu behöver det? Varför härda hästen öht, dagens sporthästar är inte avlade för att klara av kalla klimat, vind och regn! de är avlade för prestation...

Ska kanske poängtera att hästen är liten, bara 150cm och 450kg, ingen jättehäst alltså.
Jag har tyvärr inte möjlighet att ge fri tillgång på hö då jag har en ponny som haft fångkänningar förut i samma hage. De får dock ett lasss på 4kg var ute i hagen på morgonen, det är det tänkt att de bör klara sig på i 8-9h innan nån kan ge dem mat igen.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Tack alla för era svar! Alltid bra med andras åsikter och reflektioner!:bump:
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Noteca skrev:
Ska kanske poängtera att hästen är liten, bara 150cm och 450kg, ingen jättehäst alltså.
Jag har tyvärr inte möjlighet att ge fri tillgång på hö då jag har en ponny som haft fångkänningar förut i samma hage. De får dock ett lasss på 4kg var ute i hagen på morgonen, det är det tänkt att de bör klara sig på i 8-9h innan nån kan ge dem mat igen.

4 kg på så många timmar är ju inte direkt mycket :crazy: . Mitt förra sto, var inte heller stor 149 i mkh och ca 450 kilo - men hon klämde i sig upp till 20 kilo hö under de kalla dagarna, för att hon behövde det! Och mig veteligt så kan även fånghästar ha fri tillgång på grovfoder.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Det är nog bara att använda ögonen och sitt sunda förnuft.
Jag håller med de som säger:
Fri tillgång på hö + sätt på hästen de täcken den behöver!
Oavsett temperatur!
"härda hästen" känns som plågeri i det här läget.

Jag har också haft hästar som frusit så de skakat, trots att ingen annan häst i flocken har gjort det.
Och då talar jag ändå om hästar med tjock vinterpäls.
Som av en slump, har de samtliga varit skimlar...fast av olika raser...
På med varmt skönt täcke!
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Hm, konstigt det där med att alla varit skimmlar! Undrar om det finns något samband? Intressant iallafall!

Som jag skrivit tidigare har jag inte låtit hästen plågas på något sätt, hon har fått täcke när jag sett att hon frusit.

Tack för alla svar!
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Ja, min fryslort är också skimmel, men å andra sidan har jag en skimmel till som jag aldrig har sett frysa... ;)
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Noteca skrev:
De får dock ett lasss på 4kg var ute i hagen på morgonen, det är det tänkt att de bör klara sig på i 8-9h innan nån kan ge dem mat igen.

Inte konstigt häststackaren är frusen av sig :o
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Håller med...om inte 4 kg räcker till att tugga på i 8-9 timmar ;) Våra pållar sätter i sig 7-9 kg/dygn på vintern (fri tillgång) och då har de vinterbete också. Vi ger också mineraler i form av ishavsalger. Det var någon som gjorde en ovetenskaplig undersökning på ett gäng travhästar. Det visade sig att när de fick mineraltilskott åt de märkbart mindre grovfoder vilket kan bero på att de inte behövde sätta i sig så mycket hö för att få de mineraler de behövde, bara en tanke.....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Hm, kanske är det inte färgbetonat då... Jag som hade hoppats på att lösa det genom att färga håret på pållan.... ;)
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Det där med mineralerna var ju intressant, men är det bevisat att det enbart var mineralernas förtjänst? Finns ju andra faktorer som spelar in också.
Mina pållar får båda två mineraltillskott i kraftfodret, dock inte några ishavsalger utan vanliga tråkiga krafft miner :smirk: ;)
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Nu beror ju inte frusenheten enbart på hur mycket hö hon får ute eftersom hon kan frysa inna också om hon har "fel kläder" ;)

Jag kan ju tillägga att detta hö räcker i allt från 3-4h, innan det är HELT slut, vilket då betyder att hon står hewlt utan mat (förutom bark och rötter hon gräver fram) i 4-5h, vilket ju i sig inte är särsklit länge enligt mig. De flesta hästar står utan mat längre tid om natten.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Vissa hästar är mer frusna än andra, precis som människor. Jag har vinterjacka när min mamma går omkring i bara tröja.

Min är också väldigt frusen av sig, mer än din, han fryser även på sommaren. Om hans tunna regntäcke (utan foder) blir vått, så blir han ISkall på ryggen, spelar ingen roll om det är 15 plus.
Det ända du kan göra är att täcka täcka täcka, och ge mer hö.

Tycker nog det är lite elakt att försöka härda henne när du vet hur frusen hon är.... :crazy:
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Min skimmel är också rätt frusen, MEN, min fux är mer än dubbelt så frusen.... :p Så det har nog inte med färgen att göra.

Håller med om att mat är viktigt, min blir snabbt varm om han får lite hö att tugga på.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 331
Senast: mackan
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 718
Senast: Trissa
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 078
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp