Min häst e utdömd...

ujent96

Trådstartare
Efter många turer hos vet. med återkommande knäledsinflammationer blev min älskade häst utdömd. Man tror man är förberedd på ett sånt besked men det går aldrig att förbereda sig på det.

Det är min första häst som jag nu kämpat med i fem år, så livet känns rätt tufft just nu......
Håller på att fylla i papper till försäkringsbolaget...Det är bara att hoppas att det går igenom...Usch livet e tungt nu. Självklart skötte sig min pärla galant hela dagen med lastning, står och sover i ett par timmars väntetid mm. Suck kan man inte byta ut knäleder på hästar som man gör på människor...:crazy:
Så ni som varit i min situation- hur tar man sig igenom? Vet inte om jag vågar/ vill titta på ny häst heller innan försäkringsbolaget sagt sitt....Hur skulle ni ha gjort? har hittat ett par hästar som låter lite intressanta...
Rörigt och svamligt- men hoppas ni har överseende med den saken...

Sv: Min häst e utdömd...

Vet PRECIS hur det känns! Tog bort min kicka för nästan precis ett år sedan (17e maj) och det var det jobbigaste jag varit med om, speciellt tiden före! När allt var klart så känndes det nästan, förstå mej rätt, skönt faktist..... Men du... styrkekramar till dej!

Skickar massormed tröstkramar!

Tack alla, det värmer...just nu känner jag så som du beskriver, vill mest ha det ur världen så att man kan gå vidare...låter hemskt men....

Tillåt dej själv att sörja men tillåt också dej själv att vara glad när du känner dej bättre. Det går alltid lite fram och tillbaka. Då kan man nästan drabbas av skuldkänslor "här sitter jag och är glad när allt det här tråkiga har hänt". Gör inte det. Ingen kan säga vad som är rätt för dej. Att titta på andra hästar kan vara ett sätt att hantera det svåra. Du känner själv om det känns bra eller om det är för tidigt, lyssna på det i så fall. Kanske hittar du någon som du är intresserad av att provrida.

Att djuren dör före människorna är ju tyvärr oundvikligt och alla djurmänniskor får vara med om det här. Det är ingen tröst för dej just nu men så småningom hittar du en häst som du känner att du kanske kan fästa dig vid. Kramar dej.

Efter många turer hos vet. med återkommande knäledsinflammationer blev min älskade häst utdömd. Man tror man är förberedd på ett sånt besked men det går aldrig att förbereda sig på det.

Det är min första häst som jag nu kämpat med i fem år, så livet känns rätt tufft just nu......
Håller på att fylla i papper till försäkringsbolaget...Det är bara att hoppas att det går igenom...Usch livet e tungt nu. Självklart skötte sig min pärla galant hela dagen med lastning, står och sover i ett par timmars väntetid mm. Suck kan man inte byta ut knäleder på hästar som man gör på människor...:crazy:
Så ni som varit i min situation- hur tar man sig igenom? Vet inte om jag vågar/ vill titta på ny häst heller innan försäkringsbolaget sagt sitt....Hur skulle ni ha gjort? har hittat ett par hästar som låter lite intressanta...
Rörigt och svamligt- men hoppas ni har överseende med den saken...

Var till kliniken igår med unghästen och hon blev utdömd också. Vi har inte haft henne länge. Och på tredje dagen hos oss genom en yster och glädjefull brallomgång i hagen så skaffade hon sig en strålbensfraktur på ena fram. Och ja, med pigg och energisk och sällskapssjuk unghästbebis som inte samarbetar, utan hellre vill riva sjukhage eller box, så gick det tyvärr inte att få det att börja läka. Hon har bara blivit sämre och nu blev hon utdömd. Och vi ska också fylla i alla papper. Känns så otroligt ledsamt och trist. En sådan personlig liten dam, som kunnat bli något trevligt. Just nu känns det bara som "blä", nejtack för att kolla på nya hästar. Det här vill man inte gå igenom igen.

Vi har väl haft tur genom åren, aldrig ett veterinärbesök någonsin för någon av hästarna , förutom vaccinationerna.

Jag tog bort mitt sto för c:a 1 månad sedan:cry: Det värsta var innan hon togs bort:crazy: Jag kunde inte vara hos henne i stallet utan o gråta, så för att hon skulle slippa en hysterisk matte o för att att ge henne en sådan bra sista tid som möjligt så släppte vi henne på bete m några andra hästar.

Och det kändes faktiskt som att hon hade det bra - hon verkade nöjd och fick bara vara häst.... Jag valde att inte vara med själv, utan en annan person som hon också kände o litade på var med vid slutet .... Och allt gick väldigt lungt till, så hon somnade in bland allt det gröna gräset... Jag saknar henne väldigt - men jag valde att skaffa en ny häst direkt ( är ju helt olika hur man väljer o göra, men för min del kändes det lättare att ha en ny...) - han ersätter inte henne på ngt vis och kommer inte att ta hennes plats... Utan han kommer att få en alldeles egen plats hos mig och jag tycker om honom mer för varje dag...

Allting ordnar sig till slut kan jag trösta dig med... Men jag förstår verkligen vad du går igenom nu:cry:

*KL* jag var inte heller med när min häst fick lämna jordelivet. Utan en väldigt god vän till mej och hästen följde med henne. Allt ägde rum hemma i stallet, på gården. Inga jobbiga transport resor och främnade mark, näe med huvudet i havrehinken "all you can eat" var det =) Det gillade hon...

Hoppas att allt går bra för er!

Jag tog bort mitt sto för c:a 1 månad sedan:cry: Det värsta var innan hon togs bort:crazy: Jag kunde inte vara hos henne i stallet utan o gråta, så för att hon skulle slippa en hysterisk matte o för att att ge henne en sådan bra sista tid som möjligt så släppte vi henne på bete m några andra hästar.

Låter nästan som om du varit här.... exakt så känner jag just nu. Orkar inte åka till stallet knappt...för vem kommer då med sin nyfikna mule och ska kolla vad matte gör i vattenkaret....usch, då brister ju allt igen!!!

Det är alltid svårt att släppa taget om en kär vän.

Åh vad hemskt det är. Vi har en häst på prov som också haft knäledsinflammation. Vi har väntat ett halvår på hästen och varit med på alla besök på kliniken. Han är så underbar så vi ville det en chans. Igångsättningen har gått så bra och vi har tagit det lugnt. Så i går kändes han ofräsch i samma knä och idag var det värre..... snyft!!! Vi har inte ens haft honom särskilt länge så jag kan tänka mig efter 5 år....
Det är svåra beslut vi måste ta om våra vänner....

Håller tummarna!

Hoppet är ju som bekant det sista som överger en...det e ju därför man kämpar in i det sista, eller hur?! Någon gång måste man ju inse att hästen inte heller mår bra när den har ont.....min häst får nästan som en akut smärta och blir jättehalt...då blir det lite lättare att inse fakta....håller tummarna för dig med!

Förstår precis hur ni känner er! Har oxå varit där! Usch, hästen är helt ovetandes, får massor med godsaker varje dag och lever lite lyx, ialla fall min gjorde det. Jobbigt att åka till stallet, lättare att vara där var det för mej. Har faktist kvar en liten film från stumpan i mobilen från kvällen före, vågar inte titta på den, men den finns där. Några dagar före så frisserades hon och jag behöll en liten vippa av svansen, ville att hon skulle vara fiiin på sin resa.

Saknaden är stor, men jag vet att hon har det bäst där hon är nu...

styrke kramar till er alla som står i samma sits!

Förstår precis hur ni känner er! Har oxå varit där! Usch, hästen är helt ovetandes, får massor med godsaker varje dag och lever lite lyx, ialla fall min gjorde det. Jobbigt att åka till stallet, lättare att vara där var det för mej. Har faktist kvar en liten film från stumpan i mobilen från kvällen före, vågar inte titta på den, men den finns där. Några dagar före så frisserades hon och jag behöll en liten vippa av svansen, ville att hon skulle vara fiiin på sin resa.

Saknaden är stor, men jag vet att hon har det bäst där hon är nu...

styrke kramar till er alla som står i samma sits!

Känner igen det där. Vår får också massor med godsaker, klappas och gosas med i all oändlighet. Vilket är det bästa hon vet, att umgås med människor. Föredras framför hästkompisar. 'Och det underliga är att gammelponnyn, som absolut inte gillar att ha andra hästar nära, blivit som en "mamma" till unghästen. Går bredvid hela tiden, låter unghästen lägga sitt huvud på sin rygg, äter ur samma hö-hög osv. Hon var också den som försökte stänga in unghästen i sjukhagen när det var anbefallt sådant och unghästen försökte bryta sig ur. Ponnyn stod och barrikaderade vägen och släppte inte ut henne.

Vet precis hur du känner dig! Var i samma sits i början av året. Skulle efter mycket om o men sälja vårt D-ponny sto som vi haft i flera år. Hon fick föl förra året och han kommer att bli storhäst. Hade inte råd att "hålla" två hästar. Då jag är 42 år och dottern har tröttnat lite på hästar tyckte jag att det var bättre att behålla unghästen till mig o att någon trevlig tonårs tjej skulle få roligt med Susanna (stoet). Men det blir ibland inte som man tänkt sig. Halt på ALLA fyra. Artros i ett och låg hälta på de andra + troligtvis spatt på båda bak, som om det andra inte var nog. Vet. sa att det var inte mycket att göra. Bestämde mig nästan på en gång, att Susanna inte skulle få lida. Visst kan man triangelmärka osv....men man vet aldrig vad det är för folk som hade köpt en sådan häst.
Jag fyllde i alla papper med STOR sorg! Skickade vidare till vet. o hon i sin tur till försäkringsbolaget. Alltsammans tog ca. 1 månad. Från vet. besöket till själva avlivningen. Jag kan säga att jag led många kval under den tiden! Gör man rätt? Kunde hon blivit bra? (svar:nej). Hur kunde det bli så här? Har jag gjort något fel? osv. Framför allt.....VARFÖR hade jag inte märkt något!!! Men hur lätt är det att se när hästen är halt på alla fyra och hon är hur pigg o glad som helst. Pga fölet hade hon ju inte heller blivit riden på länge. Så man får försöka göra det "bästa" av situationen. Och lida skulle hon inte behöva göra mer!
Jag tog hem en trotjänaravlivare från Munka-Ljungby. Mycket lugn o sansad man som förklarade hur allt gick till. Både jag o dottern var med under avlivningen. Trots att det var hemskt så var det skönt att vi fick det. Allt gick mycket bra till!!!!
Men som de flesta skrivit här....tiden fram till avlivningen var jobbigast! Jag tröstar mig med att hon inte lider mer och att jag tagit mitt ansvar som djurägare. Susanna "lever" dessutom vidare i sin avkomma. Så en bit av Susanna har jag kvar!
Jag hade nog väntat lite att titta på ny häst, tills allt är klart. Det går nog förhoppningsvis fort.
Många kramar o lycka till!

Glömde en viktig sak! Ta dig tid att sörja...och gråta floder!

Senast ändrad:

Var till kliniken igår med unghästen och hon blev utdömd också. Vi har inte haft henne länge. Och på tredje dagen hos oss genom en yster och glädjefull brallomgång i hagen så skaffade hon sig en strålbensfraktur på ena fram. Och ja, med pigg och energisk och sällskapssjuk unghästbebis som inte samarbetar, utan hellre vill riva sjukhage eller box, så gick det tyvärr inte att få det att börja läka. Hon har bara blivit sämre och nu blev hon utdömd. Och vi ska också fylla i alla papper. Känns så otroligt ledsamt och trist. En sådan personlig liten dam, som kunnat bli något trevligt. Just nu känns det bara som "blä", nejtack för att kolla på nya hästar. Det här vill man inte gå igenom igen.

Vi har väl haft tur genom åren, aldrig ett veterinärbesök någonsin för någon av hästarna , förutom vaccinationerna.

Pu så jobbigt det är när de blir dåliga
Jag skall ta bort min 2 åring i morgon wobbler slinger har han puuu

Jag fick i mondags ett slag i ansiktet. Hade veterinär besiktning på min 2 åring.
För att han skulle säljas. Han står redan hos köparen.
Men vet konstaterade ganska snart att det var något fel på hästens rörelser.
Vi beslöt oss för att göra en röntgen .
Det blev ett snabbt svar. 3 halskotan där fanns en förträngning. Så han har wobbler.
Han var i så dåligt skick att man inte kunde köra till vet station i transport.
Han avlivas hemma hos blivande köpare. I morgon 8 juni. Det var inte det vi tänkt.
Jag kommer inte att åka med dit. Min man gör det.
Jag bara är ledsen min fina gubbe syns på min bild

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 137
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka