Min häst e utdömd...

Sv: Min häst e utdömd...

Usch va tråkigt. :(

Men undrar lite smått - om man får det i denna tråden - vad som gör att man dömmer ut enhäst pga av knäledsinflammationer? Är det så att knälederna tagit för stor skada av inflammationerna eller är det för att de återkommer utan synbar orsak?

Undrar då min häst "dömdes ut" pga okunskap från kliniken. Då hade han setts över av både vet, hovslagare, undersökts i alla sina delar av kliniken, röntgats etc. Och det enda som var fel med honom var att hans hovar var felverkade. Detta hade undgått kliniken trots att jag bett dem undersöka hans hovar. Och orsaken de gav till att han aldrig skulle bli bra igen var att han förmodligen hade ngt i ryggen/korset - och det var en spekulation som VI när vi kom in hade och talade om för dem efter att ha pratat med en av våra kiropraktorer/massörer.

Han hde efter en verkningen aldrig mer ens en förnimmelse till problem med benen. Detta är nu 2 år sen, vet gav honom 2-3 månader av "värdigt liv". Så jag blir fundersam när jag får höra om utdömningar om samma sak.

Tack alla, det värmer...just nu känner jag så som du beskriver, vill mest ha det ur världen så att man kan gå vidare...låter hemskt men....

Jag vet prisis hur du känner det. Tog bort min pålle för 1,5 månad sedan. Då hade vi kämpat i över ett halvår för att få honom att fungera. Igentligen hade jag innerst inne vetat hela tiden att det inte skulle gå vägen så jag hade ju gått om tid att bearbeta det. När beslutet väl var taget så känndes det lite som om jag inte kunde få det gjort fort nog. Visst var det fruktansvärt jobbigt. Dock mådde jag mest dåligt över att jag tyckte att det skulle bli skönt att få ett avslut. Jag hade dåligt samvete över att jag " var glad" att han skulle tas bort.
Så ska man absolut inte känna men det var svårt att låta bli.
Jag valde att inte leta efter en ny häst innan jag allt var klart. Det fanns två anledningar till det. Det ena är att jag tyckte att det var lite som att ha ett förhållande. Man avslutar det man har innan man påbörjar något nytt. Det var jag skyldig honom. Den andra anledningen var att jag behövde försäkringspengarna. Jag ville inte titta på hästar och bli kär men inte kunna köpa pga av att pengarna inte fanns.
Nu har jag köpt en ny häst och det känns bra. Visst tänker jag på min kille ofta men jag vet att han har det bra och att mitt beslut var rätt. HAn blev bara 10 år.
Till skillnad mot de flesta andra här så valde jag att köra min häst till ett litet slakteri i stället för att ta bort honom hemma.
Kramiz

En hel drös med tröstkramar till dig!!!

Jag var sjlv på kliniken igår med min pålle, han var bra i frambenet men bakbenen blev sprutad igen (2:a gången). Jag är lIVRÄDD för att behöva ta detta beslut som du nu måsta göra. Men som sagt blir han inte bra vill jag inte att han ska "lida" heller....

Som sagt tröstkramar i mazzor!

Massor med kramar till dig..Kan inte säga att jag vet hur det känns med kan tänka mej..Fy..:(
Men kämpa på..
Kramar

Jag fick i mondags ett slag i ansiktet. Hade veterinär besiktning på min 2 åring.
För att han skulle säljas. Han står redan hos köparen.
Men vet konstaterade ganska snart att det var något fel på hästens rörelser.
Vi beslöt oss för att göra en röntgen .
Det blev ett snabbt svar. 3 halskotan där fanns en förträngning. Så han har wobbler.
Han var i så dåligt skick att man inte kunde köra till vet station i transport.
Han avlivas hemma hos blivande köpare. I morgon 8 juni. Det var inte det vi tänkt.
Jag kommer inte att åka med dit. Min man gör det.
Jag bara är ledsen min fina gubbe syns på min bild

Så fruktansvärt att behöva avliva en unghäst!! Jag fick också ta bort en tvååring i februari som hade sammanväxningar i nackkotorna. Han kunde knappt gå. Det värsta jag varit med om - en vacker unghäst med framtiden för sig och så blir det så här.... Jobbigt. Jag var med vid själva avlivningen och det kändes bra, men ändå så jobbigt.

Jag tog bort min fyraåring för 2 år sedan. Då hade vi kämpat i två år, så det var en känsla av lättnad att vet. sa stopp. Sedan kom sorgen som jag fortfarande kämpar med, och som nog aldrig kommer att försvinna helt, men man lär sig leva med den. Jag väntade drygt 1 år innan jag köpte en ny häst. Tröstkramar till dig, jag vet vad du gär igenom.

Eftersom knäledsinflammationerna återkommer med tätare och tätare mellanrum så fort kraven ökar ngt ( rida LC.2), sa vet att pållen min e för svag i knäna för att hålla och hon har riktigt ont när hon får tillbaka problemen.

Tack alla ni som stöttar mig med era erfarenheter:smirk: har fortfarande inte hört ngt från försäkringsbolaget....det tar ju sin tid....att åka till stallet gör jag med en klump i magen varje gång....hoppas nästan att hon inte ska se att jag e där och komma....usch...

:cry:Ja usch.... Det är aldrig roligt att behöva avliva något djur. Fick ta bort min älskade Calvaro för snart 4 år sedan...Men sörjer honom väldigt mycket ännu.. Han blev sparkad på ena bakbenet. Blev halt , vi åkte fram och till baka till Slöinge djursjukhus.....Känndes aldrig kul att komma hem när man bara gick och väntade på själva utdömmningen. Veterinären sa till mig att jag kunde ha honom som sällskaps häst. Men det var inte Calvaros typ att vara.Han fick gå på sommar bete för sista gången. Och en helt under bar och varm oktoberdag. Fick han sluta sin sista dag i livet. Han bästa vän var med hela tiden. Distrikts veterinären tog bort honom. Sedan kom den hemska bilen och hämtade honom. Men tyckte att detta alternativ var bäst för både honom och mig. Var med hela tiden. Jobbigt men ändå en lättnad. Då jag visste att jag gjorde honom en tjänst. Han led inte mera eller hade ont. Men jag sparade tog en bit på hans svans som ett sista minne. Och den hänger nu i mitt vardagsrum brevid en tavla på honom.

Tog mig 4 år att bli med häst igen. Och denna hästen som jag har nu. Påminner mig nästan aldeles för mycket av Calvaro. Men det känns så himla bra.
Hoppas att du oxå en dag kanske hittar den rätta igen.

Men gråt och sörj din häst. Det har jag gjort. Och gör ännu.

Kram Sofia i Halmstad

Jag fick i mondags ett slag i ansiktet. Hade veterinär besiktning på min 2 åring.
Det blev ett snabbt svar. 3 halskotan där fanns en förträngning. Så han har wobbler.
Han avlivas hemma hos blivande köpare. I morgon 8 juni. Det var inte det vi tänkt.

Min gubbe är nu borta i fredags tog vi bort honom . Han blev 2 år ara

Tro mig... mina tårar rinner bara jag läser om din tvååring. Massor av styrkekramar till dig. Känner verkligen med dig!!!

Usch, stackars dej :(

Skickar styrkekramar!

Hade nog väntat till allt var klart med den som dömdes ut innan jag köpte en ny häst, kan nog bli jobbigt att hålla så mkt i huvudet samtidigt.

Tack tack för styrkan ni ger mig.
Trotts att han skulle säljas. Så var detta det versta man kan råka ut för.
Han skulle ju växa upp och bl en stor stark snygg häst. Han va så snygg.
Men nu är allt slut. Jag kan inte hälsa på honom.
Men storebror finns där hoss samma köpare.
Ett perfekt hem har han fått.
Vi får hälsa på honom bara.

Nu är det allt praktiskt kvar
Försäkringsbolaget ,passet skall skickas in, Jag tar det lugnt ännu. Orkar inte se mitt stall då kommer tårarna direkt.

gå in på asvh.se där finner du adressen

tror att det är denna du ska använda
ASVH Stambokskontoret, 240 32 Flyinge

Vad hemskt! Så ung och hela livet framför sig!
Skickar tröstkramar till dej, TS och alla andra som berättat om sina erfarenheter i tråden :cry:

Med tanke på hur veterinärer kommer med spekulationer ibland mer eller mindre utan någon mer grund än sina egna gissningar så skulle jag ändå kolla upp hästen på annat sätt. Finns det någon fysisk bevisning på vet påstående? Alltså röntgenplåtar som påvisar detta?

Om inte skulle jag personligen vara mycket försiktig med att ta hästens liv.

Tycker synd om er alla som måste fatta beslutet att ta bort era bästa vänner. Har själv varit i den situationen med en häst jag köpte som föl och fick avliva vid 5 års ålder. veterinären kallade honom för ett måndags exemplar, han hade alla tänkbara fel under sina fem levnadsår....
Inga exteriöra avvikelser utan fick jättebra poäng som treåring. Han var konvalecent i 3 år av sitt 5 år långa liv. Alla skador var medfödda skelettavvikelser eller hag olyckor. Jag hade kunnat triangelmärka och låtit honom vila ett år så kanske hanhade kunnat vara promenad häst , jag valde änndå at ta bort honom pga att jag inte orkade undra i 20 år vart han var eler hur han hade det. Jag vet så här 6 år senare att jag tog rätt beslut men gud vilken ångest....

De man ska tänka på är att det är bara vi människor som lider av ångesten för att vi vet vad som komma skall, hästen är lyckligt ovetande ända in i slutet. En död häst är i allafall inte en misskött, misshandlad, felskött häst....Mycket kan faktiskt drabba dessa billiga T-märkta hästar.

Tillåt dej själv att vara ledsen med också att vara glad och hitta en ny häst. Straffa inte dej själv genom att inte köpa en ny häst... Det är ju trots allt så att vi människor oftast (förhoppnngsvis) överlever våra älskade djur....
Vi har även ett ägar ansvar att avliva ett djur som utsätts för stort lidande.

Har hållt på fram och tillbaka i fem år med samma åkomma, hela hästen är genomröntgad, har dessutom MKT stort förtroende för den vet jag nu har.... tro mig, jag har kämpat så länge eftersom jag hela tiden trott att det ska ordna sig.... det e ju det absolut sista man vill ju......misstro mig inte snälla för jag har verkligen provat allt.....

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 137
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka