Min häst är konstig! :(

LouiseHellstrom

Trådstartare
Hej!

Jag har en 4 årig valack! Han kastrerades för 5 veckor sen och han har blivit mkt lugn och hingsthormonerna lägger sig mer och mer.
MEN, han jagar ut hästar ur hagen! De hästar som han kan sätta sig över jagar han ut :S Det är precis som han är sk*tförbannad och beter sig väldigt onormalt. I början går det hur bra som helst men efter några timmar så kan han lägga på öronen och helt plötsligt börja jaga, tränga upp i hörn, sparkas mm. Detta började han göra på sina hästkompisar som han snart gått i ett år med.

Någon som känner igen sig? Tror ni att det kan ha med kastreringen att göra? Vad tror ni man ska göra?

Min teori är att han har tappat självförtroendet och att han inte riktigt vet var han står längre. Som hingst visste han precis att han var högst i rang men nu är det precis som han inte vet var han står och måste stärka det genom att bete sig såhär :S

Nu går han själv i en hage och han verkar inte ha några problem med det, men jag VILL verkligen veta vad som försigår i hans hjärna. Det kanske även är en mognadsgrej men ändå!

TACKSAM FÖR ALLA SVAR! :)

pict0195_42735279.jpg

Senast ändrad:
Sv: Min häst är konstig! :(

ja det är pga kastrering, min blev likadan. Låt han gå i egen hage en bra tid tills hormonerna verkligen lagt sig helt, räkna med ett par månader iaf...min första hingst reagerade inte så här, men min andra hingst gjorde det, så det är ju från individ till individ, men på dom är det helt enkelst bäst att ta det säkra före det osäkra med egen hage en period.

Tack för ditt svar!
Okej, ja han går i en egen hage nu och det blir förmodligen inget ihoppsläpp före September!

Tror du att det har med självförtroendet att göra?

Har det säkert med o göra, min tappade en hel del självförtroende efter kastrering. Vi håller på och jobbar fram självförtroendet igen och det har blivit betydligt bättre nu på alla plan, fast det har tagit många månader dock, så det kan det göra med din också....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 558
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar