Min häst är en enmanshäst och kan bara ridas utav mig!

Sidekick

Trådstartare
Jo men så är det. Han litar bara på mig, ingen annan.
Det är bara jag som kan rida på honom, alla andra är han dum mot.

Folk till höger och vänster som pratar om deras hästar som om de vore en trogen gammal hund som bara lyssnar på och är snäll mot sin matte.
Jag har hört det massor från folk som kommer och tittar på stallplats, och när jag konfronterar deras påstående om deras häst blir de nästan lite förvånade över att man inte är imponerad över deras otroliga 'band mellan dem' utan istället säger man att det problemet går att jobba bort.
''Vilket problem?'' är det någon som har sagt.

I många fall tror jag också att det inte ens är sant, men av någon anledning anses det bra, tufft, speciellt att ha en häst som inte alla kan rida eller hantera. Varför?

Min häst ska kunna ridas och hanteras av alla, jag vill kunna skicka ut en kompis på honom i skogen utan att vara orolig.
Jag vill kunna be min systerdotter att hämta honom i hagen och inte ens behöva oroa mig för att han ska vara dum.
Varför vill inte vissa människor det?

Sen vet jag att det finns vissa hästar som verkligen är enmanshästar, min valack var det. Därför lät jag flera olika rida och hantera honom, och nu är han i Tyskland på träning bl.a för att lära sig att man uppför sig oavsett vem som står brevid eller sitter på, utan någon inverkan från matte.

Att en häst är en enmanshäst bör inte ses som en positiv egenskap, tycker jag.

Vad tycker ni?

Sv: Min häst är en enmanshäst och kan bara ridas utav mig!

Kan berätta hur min pålle är.

13-årigt sto med mycket vilja och mycket "huvud". Hon var ridskolehäst när jag köpte henne. Anledningen till att hon inte passade var just att det var för många som var runt henne. Hon är alltså mer en enmanshäst.
Men jag skickar gärna upp någon, att rida iväg själv men som jag VET kan rida och inte låter henne vinna om hon får för sig att testa. Brukar låta andra rida ibland bara för att jag vill se hur hon rör sig och just för att hon ska få "slippa" matte:D

Tycker det är bra om de accepterar olika ryttare men de ska inte ha för många att "handskas" med för jag tror då att det blir snurrigt för hästen.

Min första uppfödning, Hampus, utvecklades till en riktig enmanshäst. Från att han föddes var det alltid, alltid jag som hanterade honom. Jag red själv in honom och nästan ingen fick ens peta på honom. :p Jag var stolt över att ha en enmanshäst. Tills den dagen han skulle säljas...

Nu hade jag, tur i oturen, en häst som till psyket inte var en enmanshäst. Efter några provridningar vande han sig vid att andra red honom och numera är han en älskad ridskolehäst. Men jag har lärt mig läxan och är bara glad när min stallkamrat kan hantera min unghäst utan att jag står som en hök och pekar och förklarar. Givetvis kommer privathästar alltid att ridas av färre personer än ridskolehästar, men jag försöker i alla fall passa på att låta vänner rida ibland, just för att inte hamna i samma situation igen.

Tycker också det är larvigt. Jag tror många säger så bara för att man vill vara "duktigast" och kan rida en "svår" häst som ingen annan kan. Heltöntigt. Min f.d ponny uppförde sig inte med alla men inte var jag stolt över det, snarare tyckte jag att det var pinsamt.

min stora finner sig i att ridas och hanteras av andra och är inte dum på något sätt (om dom inte är dumma mot honom...). men han gillar det inte särskilt mkt... han är så fäst vid mig, går bara och kollar långt efter mig om jag överlåter honom till någon annan. :p

ponnyn är inte så, han kan alla rida, bara dom inte är för grova så tycker han bara det är kul att komma ut. men han spärrade shockat upp sina stora arabögon första gången han såg min pappa med ridhjälm och tränset i handen; va, ska DU rida också nu?? :rofl:

jag tycker det är helt naturligt att hästen knyter sig mest vid den som brukar rida och sköta om den, en häst som man spenderar mkt tid med får lika starka band till dig som en hund. men den måste ju ändå kunde hanteras av andra, annars är den ju helt enkelt ouppfostrad! jag har nog aldrig träffat på någon häst som var ohanterbar/oridbar av alla andra än en. förutom svarta hingsten och det är ju en saga.... ^^

Om jag hade häst nog skulle jag vilja ha ett starkt band till den, och då blir den väl lite av en enmanshäst. Jag tror inte jag skulle ha nåt emot att hästen gick bäst med mig på ryggen, bara andra kan rida den också, och hantera den i övrigt.

Jag får nog kalla mig ägare till en enmanshäst, och det är på både gott och ont.
Jag har inget som helst behov av att alla ska kunna rida min häst, för det vill jag ändå göra själv.
Dock är mitt sto en sådan som väldigt få personer klarar av i hanteringen - jag är den som gör det bäst - och det är verkligen för jävla jobbigt.

Tyvärr finns det en romantiserad bild runt hästar som på ett eller annat sätt är knepiga.
Och visst, jag ska inte sticka under stol med att det kan kännas fint att vara en av få som min häst accepterar, det är ju ett tecken på att man till skillnad från majoriteten gör något rätt med henne.
Några sådana tankar existerar dock inte när man tvingats byta hovslagare för sjunde gången, eller fått ännu en veterinär halvt bortskrämd.

Jag förstår att folk vill ha ett speciellt och starkt band till sin häst som inte alla andra får, men däremot har jag svårt att förstå varför så många verkar vilja att det måste vara samma sak som att ha en svårhanterad häst.

Senast ändrad:

Min häst kan ridas av alla, men han kan tyvärr inte hanteras av alla. Jag vet inte riktigt vad som har hänt när han var yngre, men vissa människor reagerar han väldigt mycket mot, han blir aggressiv och motvillig. Det är för det mesta stora, 'bullriga' karlar han inte tycker om men han har även reagerat på kvinnor. Kanske en på femtio i genomsnitt som han inte tycker om, så det är inte något som stör särskilt mycket. Men när det gäller ridningen kan jag med gott samvete slänga upp kusinen på tre år eller låta stallkompisarna låna honom för att rida ut med kompisar, han är lika lat och cool oavsett vem som rider :p

Min häst har varit enmanshäst av den anledningen att jag inte ville utsätta andra för den risken det innebar att sätta sig på henne. Inte för att jag själv ville.

Nu kan jag sätta upp mina rutinerade kompisar att rida utan att tveka, släppa ut dom i skogen, själv eller med sällskap. Men det är ingen häst jag släpper ut vem som helst på som är mindre ridvana eller har en viss typ av ridning, hon är vass i skallen och större förändringar får henne att snedtända helt.

Hon var varken rolig att hantera eller rida förr i tiden men sakta och säkert håller hon på att bli trygg att sitta på, vem som helst kan egentligen hantera henne (bara man känner till hennes personlighet).

På syrrans häst kan precis vem som helst rida/hantera, han är så snäll så det finns inte :love: tar hand om de orutinerade men kan leka allan med mig t.ex. som känner honom utan och innantill.

Människor har inte samma energier. Vissa hästar klarar av en viss typ energi på människa som kan göra en annan häst stortokig bara av att ha den människan i närheten. Likaså med oss människor, finns de energier som jag själv mår väldigt dåligt/blir stressad av att vara runtom.

Senast ändrad:

kl

Kul med era inputs.

Jag är dock av den åsikten att hästar knyter inte band. Det är ointelligenta vanedjur och därav anledningen att vi kan rida på dem.
Jag har ridit in och tränat min häst och han känner igen mig, och lät få andra rida honom, men av den anledningen av att han var VAN vid mig och mitt kroppsspråk inte för att han valt mig till 'sin'. De har inte tillräckligt mycket intelligens för att kunna göra så, tror jag.

Fast det sista där håller jag inte med om, jag är övertygad om att mina hästar har 'valt' mig och tycker om mig och inte bara är vana vid mig.

Min förra häst köptes egentligen åt min mamma men jag skulle även rida henne, hon valde väldigt tydligt mig och trots att hon egentligen var för liten åt mig och vår andra häst för stor åt mamma så fick det vara så.

Hästar är mer intelligenta än man tror. Eller så har jag haft turen att äga hästar med mer hjärna än genomsnittet :D

Min tjej är väldigt speciell, het, pigg och känslig och man måste tänka och känna hästen för att vara rättvis mot henne i ridningen, hon gör inget för att vara dum. Med mig får hon som en klocka, och vi är så jäkla samansvetsade. Och detta vill jag ha med MIN häst. Men jag vill ju även att min kompis ska kunna komma och rida. Första gångerna gick det åt helvete rent ut sagt, hon kunde inte ens trava på henne, det bara gick fortare och fortare tills det blev galopp.
Dessutom vill jag att hon ska kunna bli riden på ett bra sätt och trivas om jag nu någon gång måste sälja, därför är jag så himla tacksam att min kompis vill kämpa vidare och lära sig rida henne. Eftersom jag ridit in och utbildat henne så är det ju bara mig hon kan, klart hon har svårt att förstå andra!
Nu kan kompisen rida henne lugn och fint i form i alla gångarter, vilket betyder att jag gjort ett bra jobb i utbildningen, vilket jag inte trodde dom första gångerna hon red. Men nu har dom börjat förstå varandra och det ser jätte trevligt ut.
Ett speciellt band med sin häst får man inte bara för att bara en ryttare kan rida den. Det är att hitta läget där man bir ett, då har man ett band med sin häst.

Där tror jag nog att du är ute och cyklar. Hästar är flockdjur och är högst medvetna om sin flock och rang. Har du aldrig sett en flock hästar där två av dom är bästisar, gör allt ihop, busar, kliar varandra, you name it. Jag är säker på att dom är så pass intelligenta att dom kan tycka mer om en människa framför en annan!

Min häst tex hittade en bästis i hagen efter 2 dagar, och där har det ju inte med vana att göra.

Där tror jag nog att du är ute och cyklar. Hästar är flockdjur och är högst medvetna om sin flock och rang. Har du aldrig sett en flock hästar där två av dom är bästisar, gör allt ihop, busar, kliar varandra, you name it. Jag är säker på att dom är så pass intelligenta att dom kan tycka mer om en människa framför en annan!

Min häst tex hittade en bästis i hagen efter 2 dagar, och där har det ju inte med vana att göra.

Det har ju heller inte med vana när en ny ryttare (jag) sätter mig för första gången på en nervös häst, som efter att ha farit iväg lite när jag just suttit upp, går spänd men mycket lugnare än när ägaren/ägarens pappa ridit. Visserligen hade ägaren blivit lite rädd för hästen för att hon åkt av, och jag är väldigt lugn pch mjuk när jag rider. Men jag hade alltid en lugn och mer och mer avslappand häst när jag red den hästen. Som man verkligen inte hade kunnat sätta vem som helst på.

Tycker hästarna ska kunna hanteras av alla. Det är en säkerhetsaspekt och viktigt för mig. Man ska inte behöva tränsa för att leda hästen, och vem som helst som har utsläppet ska kunna leda mina hästar till och från hage utan att behöva vara oroliga.

Så är det också. Dock tycker många att min nordsvensk är obehaglig i början och många har varit rädda för honom, helt utan anledning. Han är stallets snällaste häst! Men han är så stor och många håller honom därför helst på ett avstånd, utan anledning. Han kan också ridas av vem som helst, fast han testar gärna i början, men det är harmlöst. Jag har haft honom sen han var 2 veckor så vi förstår varann in och ut, varandras kroppsspråk.

Fullblodet är också en ängel att hantera och högst i stallet, det är självklart med speciellt stora hästar att de ska vara säkra att hantera. Däremot vill ingen rida honom då han testat mig genom att stegra och slå över. Nu är han ju trygg och tillfeds hos oss men det är ingen som vill hoppa upp frivilligt ändå ;) Jag är nästan helt säker på att även han skulle vara jättesnäll för vem som helst att rida, fram tills de ställer för mkt krav. Vi har blivit väldigt tighta och han föredrar helt klart mig framför andra människor, börjar få ett riktigt band.

Och jag håller inte alls med om att hästar inte har relationer. De har ju bästa vänner och de ändrar sig sakta och blir mer gosiga och nära efter att man köpt dem. Det finns ingen vinning för hästar i att gosa och stå med huvudet i min famn, men likväl gör de det.

Senast ändrad:

kl

Kul med era inputs.

Jag är dock av den åsikten att hästar knyter inte band. Det är ointelligenta vanedjur och därav anledningen att vi kan rida på dem.
Jag har ridit in och tränat min häst och han känner igen mig, och lät få andra rida honom, men av den anledningen av att han var VAN vid mig och mitt kroppsspråk inte för att han valt mig till 'sin'. De har inte tillräckligt mycket intelligens för att kunna göra så, tror jag.

Här kommer lite tankar från mig ang det du skrev.
Det är sant att de är vanedjur med de är faktiskt de flesta djur även så människan, men vi har ändå kapacíteten att kunna föredra vissa framför andra. Det kan alla flockdjur. Jag tycker absolut inte att man ska humanisera djur, alltså göra dem mänskliga. Men att säga att de inte är intelligenta nog är inte riktigt sant.
Djur och om vi nu tar hästar, har ett känsloregister men de går väldigt mkt på sin instinkt och är flock och flyktdjur, de lever i nuet. Men den sociala biten är väldigt viktig för en häst. Om du har tillfälle och möjlighet så sätt dig och studera en större flock så ser du vem som gillar vem, rangordning, vem som är smartare än den andre och alla deras olika känsloyttringar.
Har man en god kontakt med sin häst så som du beskriver att du har då är ju ni på samma nivå, alltså ni 2 är en form av "flock" där du är ledaren.

Jag har varit med om hästar som har sörjt när de har blivit av med sin kompis trots att resten av flocken finns kvar¨. Har haft själv ett sto som förlorade sitt föl och slutade äta på 3 dagar, hon sörjde. Jag kan berätta många olika exempel som visar att hästar faktiskt är intelligenta djur, dock visserligen inte så som en människa.

Sammanfattningsvis så JO hästar kan knyta an...

Min häst kan tyvärr inte hanteras av alla. Han är extremt väldresserad på marken. Med mig är han som en hund. Jag har honom oftast lös. Han stannar och står still på kommando. Man kan lämna honom där och han står kvar. Det går att springa och stanna med snabba övergångar. Han går inte förbi mig då jag leder honom.
Men med stallpersonalen rymmer han, rycker omkull dem, kutar över folk i grindhålet då han ser dem öppna(han står ca 5-6 m bort tills de öppnar och han springer rakt över dem), han har jagat folk i hagen och bitit/sparkat människor. Han är utdömd för psykproblem innan jag köpte honom. När jag köpte honom kunde man inte göra någonting med honom. Han hade blivit så illa misshandlad att han var livrädd och gick till attack då man öppnade boxdörren. Det gick heller inte att rida honom.
Han kastar av folk, lägger sig med dem, hoppar in i väggen, bockar, kliar av dem mot träd, reser sig, stannar, sticker.. ja you name it så gör han det.
Han är ganska välutbildad i ridningen. Men han tål bara inte de flesta människor. Jag tror det är både personkemi, hans veka pskyke(sällan och nästan aldrig hästar är psyksjuka, men här tror jag det är ngt fel) och att de inte läser honom tillräckligt bra. Han är väldigt känslig för kroppsspråk och kör med de han kan köra med. Han är dominant med rädd och osäker. Med mig är han säker iom att han vet att jag vaktar flocken.
Jag har hittills stött på två människor som han verkat tillfreds med och lydit(efter viss kamp givetvis). Det är min ena tränare och en kille vi hade ute som last-tränare. Han lyder min andra tränare. Men han gillar honom verkligen inte.
Det är skit rent ut sagt att ha en sån här häst. Oavsett hur mycket jag försöker lära både häst och andra att fungera ihop så måste man för att hantera honom ha "ögat" och "känslan". Det går inte att lära alla.
Nu är hästen 26 år och måste ridas dagligen. Att inte kunna åka bort utan att han stelnar till är trist. Och att be någon annan rida eller motionera på annat sätt är inte kul för den som måste göra det. Och han "släpper inte till" ridning med andra. Han går emot konstant.
Ska jag åka bort så får jag nog hyra in hos min tränare.
Ytterligare ett problem är att han slutar äta då jag åker bort, efter nån vecka ungefär. Jag har inte varit borta länge nog för att se om han börjar igen vid svält.

Hästar brukar ju klassas som en mix mellan hund och katt i socialt beteende. De är ju rangdjur precis som hundar/vargdjur. Men de väljer även vänner/en vän precis som katter.

Jag tror oftast att man vill se sig som viktigare än man är för sina djur. Jag vill ju tro att mina hundar skulle sakna mig och är fästa vid just mig. Men oavsett om den ena är som min skugga tror jag hon skulle fästa sig lika mycket vid någon ny ganska fort. Den andra skulle inte bry sig nämnvärt.;)
Dock är den här hästen inte en sån. Jag vet inte om han valt mig eller om jag bara lärt mig hantera ett trasigt djur så pass att han litar på mig som ledare. Men jag tror faktiskt han och jag har ett band. Dock tror jag aldrig jag kommer få samma band med någon av mina kommande hästar. Trots att jag har bra hand med hästar och brukar få dem att gilla mig/lita på mig/lyda mig.

Är glad att min häst är hanterbar av dem flesta. Ridningen är lite knepigare men det går. Hon gillar det inte (matte är bäst) ser hon inte mig blir hon tydligen jobbigare att hämta i hagen mm. Men inte omöjlig.. bara lite mer bitch :angel: Kanske för att hon är väldigt dominant?

Senast ändrad:

Hej!

Jag kan bara hålla med, för mej är det en positiv sak om jag lyckas rida min häst så att andra också kan rida henne.

Min förra kunde alla åka på, jag kunde utan problem skicka upp totala nybörjare, hästrädda eller vem som helst för en tur i skogen. Om du däremot trodde att du kunde rida, då kunde hon bli tjurig och vägra gå fram. Kunde du verkligen rida- ja då jobbade hon som om hon aldrig gjort annat- ur min synvikel handlade det om att sätta "jag-vet-bäst-personerna" på plats. Det var samma i hanteringen, ursnäll mot allt och alla, utom dom som trodde dom visste bäst, då kunde hon stå på bakben, dra iväg eller växa fast i marken! Dessutom hade hon mycket bestämda åsikter om vem som fick göra vad med henne- hovslagare var tex tvungna att vara kvinnliga- inga karlar fick lyfta bakhovarna!

Min nya har fått vara enmanshäst eftersom hon hade det jobbigt med flytten hem till oss. Nu har jag skaffat en medryttare och även börjat slänga upp min sambo och det har pållan ingenting emot, men när jag precis köpt henne var hon osäker och skeptisk till det mesta. Målet med henne är ju också att vem som helst ska kunna rida och sköta- men hon får gärna säja till om det är någon hon inte trivs med, så jag kan ta bort den personen ur hennes närhet.

/ Lavinia, vars häst äntligen börjat gilla henne

Haha, då har jag motsatsen. En allemanshäst.

Alla som inte är rädda för lite fart och lite bus kan rida henne och hon älskar alla människor. Och jobbar glatt med vem som helst på ryggen. Hon är min egen uppfödning.

Gammelmärren däremot är mer av en "enmanshäst". Men bara man fattar hur hon fungerar så kan man rida henne, nybörjare som rutinerad. Det är en väldigt klok och vänlig häst.
För mig tog det tid innan jag begrep mig på henne och vi kunde komma överrens. Lillasyster J som äger henne anser jag dock vara gammelmärrens favoritperson. De två är som ler o långhalm. Lillasyster råkar vara en sådan som är född med den egenskapen att hon begriper sig på lite, eh, speciella märrar. Det är inte jag. Stod i fel kö när ridanlagen delades ut.:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka