Sv: Min första Schäfer
Så du använder ligg som en bestraffningsmetod?

Varför trycker du ner hunden? Vad är tanken bakom?
Så du använder ligg som en bestraffningsmetod?
Varför trycker du ner hunden? Vad är tanken bakom?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom att jag aldrig har träffat hunden eller det beskrivits hur beteendet urartat sig är det omöjligt att säga. Jag undviker dock alltid att lägga in negativa aspekter i lydnadsmoment eller skapa en konflikt med mina hundar som inte ger något.
vad tycker du att åka i backen betyder?
Nu frågade ju du inte mig här, men ibland blir det ju lite knas med text och därför tänkte jag förklara hur jag tolkar "åka i backen".
Jag tycker att det låter som om man antingen brottar ner, välter omkull eller slänger ner jycken på marken. Det var kanske inte alls så du menade, men jag läste ditt inlägg som om hunden bokstavligen dängdes ner i marken!
. Fiffi 1 skriver att hennes hund ofta försöker dominera människor för att "den tycker att det är kul". Hade alltså detta handlat om en engångsförteelse så absolut, då måste man göra vad man kan för att bryta hunden. Jag tolkar dock texten som att detta händer då och då och min fråga blir alltså återigen: Vad är tanken bakom metoden?lägger sig inte hunden använder jag händerna eller ryck i kopplet
Det är definitivt du. Jag ser inte vad en enkelt ställd fråga är att hetsa upp sig över.Är det jag eller drar du på lite väl höga växlar?!
Jag vet inte ens vad en "äkta" alfarullning är, men om någon anser att det är ett bra sätt att avbryta ett oacceptabelt beteende genom att lägga hunden ner...så vari ligger problemet?
Javisst, jag kommenderar min hund "ligg" då, men varför skulle jag trycka ner den? Förklara gärna för ingen annan verkar vilja göra det.att med lydnad lägga den ner!
En kampande malle kan lätt "gå upp i spinn" - som du säkert redan vet - och att du avbryta "spinnet" genom ett läggande ser jag som ett bra alternativ!
Att använda de kommandon hunden KAN rent praktiskt i vardagen är ju orsaken till att jag lär in dem i första han! Jag lär ju inte hunden "ligg" ENBART för att visa upp det på tävlingsbanan!
Vad har lydnadsmoment med detta att göra?
Var har beteendet urartat?
Jag skapar inte konflikt utan jag talar om att jag inte accepterar hennes beteende. Vad menar du med att det inte ger något? Min hund lyssnar på mig, hon vet att det är svart eller vitt, inget därimellan.
Efersom hon tycker att det är helt okej och inget märkrkvärdigt att göra utfall, hon tycker det är riktigt roligt så talar jag om att just det där beteendet är inte okej.
Vad har det med alfarullning att göra?
Är "gå och lägg dig" eller "plats" ett straff enligt dig
Precis så tolkade jag det också. Jag har aldrig hört någon säga "min hund åker i backen" när man menar att man kommenderar den "ligg".
Vi ser olika på begreppet nedläggande, så är det!
Jag är inte allergisk mot varken det eller andra metoder för att bryta oönskade beteenden!
Som jag ser det så får man göra det som krävs - inom lagens och den egna moralens gräns - för att bryta ett farligt beteende!
Intressant, det är nämligen fysiskt omöjligt för en hund att handgripligen ta tag i en annan hunds skinn och hålla fast den där, de har inte händer( om man nu talar om hundar som inte är extremt olika utseendemässigt, tex en chi och en schäfer).Huruvida själva nedläggandet kan imitera interaktionen mellan en mer dominat hund och mer undergiven finns säkert många olika tankar kring!
Har sett hundar vända varandra på rygg både med fysisk styrka och med mental dito - så aktiv underkastelse kan skapas med "tvång" även i hundrelationer.
Trycka ner handgripligen ja.Vet inte heller riktigt vad du menar med att "trycka ner"!
Om du menar rent fysiskt, handgripligen att trycka på hunden så skapar det ju ofta bara en motsatt effekt. Dvs du trycker på hundens rumpa för att den skall sitta = hunden trycker rumpan uppåt!
Om vi däremot pratar om det mentala tryck som vi lägger på hundarna tex i mitt exempel med den kampglada mallen som "går i spinn", så kan det behöva bli rätt starkt för att bryta ett beteende.
Du skriver själv: "Jag undviker dock alltid att lägga in negativa aspekter i lydnadsmoment".
Lydnadsmoment = i detta fallet Ligg, därav min kommentar om detta!