Min första häst

Allobosia

Trådstartare
Nästa vecka är det dags för veterinärbesiktningen och om allt går som det ska med den så har jag alltså en häst då. :D

Jag är så sjukligt nervös och tänker fram och tillbaka hela tiden på allt som kan gå fel, om jag valt rätt häst osv osv..

Egentligen så skulle jag ha köpt en häst från ridskolan jag gått på men efter mycket om och men så kom jag fram till att det inte kändes rätt, inte pga hästen i sig utan det runt om. Hon är född 94 och har en del problem med ryggen och jag är för rädd att det ska gå fel och att det nog är för mycket att ta på sig när det är första hästen och allt.. :(
Jag mår iofs väldigt dåligt över det, för den hästen och jag passar verkligen på alla sätt. Men som många sagt till mig nu.. ''man ska inte köpa problem, dom kommer iaf''.

Den jag nu besämt mig för är ett 11årigt kallblod (travare) som är tävlad i både dressyr & hoppning. Han var riktigt fin och mysig och det kändes helt enkelt rätt.
Men eftersom att jag faktiskt inte känner hästen till 100% så blir jag nervös för det mesta.. Jag antar att det är normalt inför första hästköpet.. ?

Jag är en sån person som blir rädd ganska lätt.. Hästar som bockar, sticker iväg & såna som blir rädda för allt klarar jag inte av (Menar när det är extemt, hästar är ju ändå som dom är ;)).. Då blir jag osäker direkt.

Aja, babbel babbel.....
Hur brukar ni göra för att få en bra relation med en ny häst?
Jag ska nog testa på NH och så funderar jag även på att testa på lite western med honom.

Senast ändrad:
Sv: Min första häst

Klart att det är lite nervöst med sin första egna häst.
Men känner du att det inte känns helt rätt så kanske du skulle leta vidare?!
Hur många gånger har du provridit? Hur länge red du och vad gjorde du?

Tar du hem hästen så ta det lugnt och låt den landa lite i sitt nya stall innan det händer för mycket.
Borsta den ordentligt varje dag och gå på promenad vid hand så ni lär känna varandra i en vecka innan du börjar rida.
Kolla också upp vad den fått för foder så att den får samma nu, vill du byta eller justera foderstaten så kan du göra det lite senare.

Som Kallebus sa, låt hästen landa i sitt nya hem. Låt den gå i hagen ett par dagar och känna in sig med sina kompisar. Var ute och borsta den, kanske ge den lite morötter och bara prata med den. Det är viktigt att hästen får en positiv inställning till dig, det ska vara kul när matte kommer.

Efter några dagar kan du börja gå små promenader, först runt stallet, i paddocken och allmänt runt "hemma" så hästen hinner vänja sig vid den närmsta omgivningen. Promenera i skogen där du kommer rida senare, då hinner hästen se allt som finns längs vägen, och när du sedan rider där så känner hästen igen sig och kommer inte vara lika nervös. Jag promenerar alltid med min häst längs nya stigar innan vi rider där.

Det tar tid innan man lär känna en ny häst. Ofta brukar man säga att det kan ta upp till ett år innan man är helt inkörda med varandra och både häst och ryttare har hittat varandras knappar helt.

Dock det allra viktigaste: Var inte rädd att be om hjälp om du är osäker på något. Om du rider ut med någon, våga erkänna om du blir rädd, är det något de andra vill göra men du inte vill, var inte rädd för att säga det, är de det minsta vettiga människor du har runt dig kommer du få hjälp och de kommer ta hänsyn till dig.

Måste nog säga emot lite nu ;) Är hästen i full kondition hade jag inte låtit den vila i en hel vecka. Jag hade börjat rida lugnt redan de första dagarna så att hästen inte står och skaffar sig överskottsenergi. Är det däremot en häst utan kondition så hade jag börjat mer försiktigt.
Ha med dig någon som du kan rida ut tillsammans med och ut och lulla i skogen.

Håller faktiskt med här, fast samtidigt beror det ju på hästen också. Fråga ägaren hur hästen blir om det står ett par dagar. Mitt kbl-travare påverkas inte alls om hon står ett par dagar medans andra hästar kan bli hemskt pigga och man kan bygga på problem istället.

Men grattis! Va roligt med egen häst! :)
Jag får hem min 6:e häst i ordningen till veckan och jag är minst lika nervös den här gången!! Drömde massa mardrömmar inför första hästen om att jag skulle glömma bort henne i flera veckor så hon inte kom ut osv, men det gick bra och jag fick hem min själsfränd :).

Om en häst är rätt eller fel eller inte, det vet man egentligen aldrig. Min ena häst sålde jag mycket snabbt eftersom vi inte passade ihop öht, hon hatade mig tror jag, varför vet jag inte. Men med de andra har det bara varit kul och ju mer vi lärt känna varandra ju mer har vi trivts ihop! Hoppas att det blir så med min nya också.
Och kom ihåg, som någon annan sa, fråga om hjälp men skulle det ändå bli så att hästen känns helt fel, ja då kan man faktiskt sälja också. :)

Måste bara berätta jag med om mardrömmar:

Köpte ett kallblodssto -97,sålde henne tidigt -08,sen nu när jag köpte min ett-åring i juni så drömde jag att jag var i stallet och tog hand om ettåringen,sen åkte jag hem,gick ut och festade och sånt,sen dagen efter så kom jag på att jag inte varit ut till kallblodet på jättelänge (som tydligen stog i ett annat stall) och då menar jag verkligen JÄTTElänge,flera flera veckor,och i det stallet så körde vi så att man skrev upp sig när man kunde ta in och ut och sånt,så vi delade aldrig upp passen stenhårt,utan fyllde i när vi kunde varje månad,så jag hade altså inte varit där på länge,och hade inte fyllt i några pass alls,och hade inte heller mockat eller fyllt vatten i hagen,så jag får panik,och skyndar mig till stallet,då står hon i hagen alldeles tovig i manen och långa hovar och så allmänt vanvårdad ut,gick in i stallet och all skit låg kvar i boxen,vara så gott som bara bajs där inne,vattenbaljan i hagen var tom och full med gröna alger,jag skämdes som en idiot och började mocka ur boxen och hoppades för gud att ingen skulle komma till stallet då.

Drömde en liknande drömm strax efter denna sen också,men då hade jag skrivit upp mig på massa pass,men glömt bort hästen igen i flera veckor,så hästarna hade inte alls kommit varken in eller ut som dom skulle,eftersom jag inte hade varit där,och när jag kom på det så kändes det som om hjärtat stannade i kroppen,och jag var livrädd över vad dom andra i stallet skulle säga!

Tack och lov så var detta bara drömmar,men FY vilken hemsk känsla det var när man vaknade innan man insåg att man bara hade drömt! I verkliga livet så skulle stallkompisarna förhoppningsvis höra av sig om man inte varit där och mockat på 2 dagar redan,och vara oroliga att det hänt något! :D En dag skulle dom dock inte reagera på (om man inte missat in/ut släpp) för det kan ju vara så att man kommer sent till stallet pga något,men om det inte är mockat/fixat dag nr två så skulle dom reagera!

Skulle dock aldrig glömma bort min älskade pålle! :love:

Senast ändrad:

Hehe, hade liknanade konstiga drömmar om mina kaniner.
Lämnade bort dem för att syster var allergisk. Flera år efter hade jag en serie mardrömmar som gick ut på att jag inte lämnat gort dem utan bara glömt dem....hittade dem tunna och eländiga i sina burar...

Som att jag någonsin skulle kunna glömma ett djur....

Tack för bra svar! :)
Tyvärr blev det ingen häst denna gång. Det inträffade en annan sak som gjorde att det inte kändes rätt. Så nu letar jag vidare efter drömhästen! :)

Tycker det är sjukt jobbigt att leta... Det är ju så många andra intresserade jämt så jag stressar upp mig. Vore bäst om jag hittade drömhästen NU! Men så lätt är det inte, allt ska ju stämma. :)

Hehe ja det är väll så :)
Imorgon åker jag och kikar på en islänning. Hoppas på mer tur denna gång. :)

Hur brukar ni göra för att få en bra relation med en ny häst?

Mitt bästa tips är lät det ta tid. Gå promenader, ta lugna turer, mys, lär känna varandra. Förhoppningsvis ska ni ju ha en lång tid framför er så det finns ingen anledning att stressa :)

Och; Skulle det bli pannkaka i början, kännas fel osv så är det inte en så big deal. Det blir fel ibland (speciellt med första hästen) och det är av felen man lär sig :)

STORT lycka till!

Senast ändrad:

Och kom ihåg, som någon annan sa, fråga om hjälp men skulle det ändå bli så att hästen känns helt fel, ja då kan man faktiskt sälja också. :)

Precis detta har jag råkat ut för, precis nu. Köpte en häst i december, och allt kändes såå bra! Dock började problemen ganska snart, och h*n har visat att h*n inte alls var den hästen jag trodde att jag köpte. I stället har hästen visat sig vara exakt en sådan häst som INTE passar mig alls. Vi fungerar inte alls ihop helt enkelt. Så nu ska den säljas, och i stället hoppas jag på att hitta min rätta drömhäst. Det finns som sagt massvis med hästar tillsalu, och någon av dem är den alldeles rätta.

Tack för svaret! :)

Om jag tar den här hästen som jag har kärat ner mig i nu så blir det väääldigt lugnt i början för han är tjock och helt omusklad..
Han har knappt blivit riden på 1 år, så det blir lite att jobba med. :)

Tänk bara på att vara noga med att ta reda på varför hästen inte vart riden på så länge, det är ofta folk ställer av hästen när den börjar bli knackig och sen säljer. Va väldigt kritisk och ifrågasätt saker och ting även om det känns dumt och det är tråkigt att ta för givet att folk tänker lura än men det är tyvärr så det är ofta. Det är otroligt lätt att bli lurad.

Annars är det alltid kul att lära känna nya hästar, låt det ta tid och vänta med kraven i början och lär känna hästen med långa skogsturer och lite lätt arbete.

Håller helt med. Det är många som vilar hästen symtomfri och när nya ägaren sedan tar gott om tid på sig att sätta igång hästen, tar det långt tid att upptäcka problemen. Och inte helt sällan blir det svårt för nya ägaren att hävda att felet fanns vid köpet.

Populärt är att ställa av hästen och sedan skylla på att den är stel och lite ojobbad när spekulanterna kommer. Detta blir sedan värre ju mer man sätter igång hästen till ett veterinärbesök visar att det faktiskt inte är stelhet utan att hästen är dålig på ett eller flera ställen.

Oavsett om hästen vilat sig i form eller är igångsatt ska den gå igenom en veterinärbesiktning, gärna på klink där det finns ordentliga underlag att utvärdera hästen.

Har aldrig ägt en egen häst utan jag ägnar mig åt att hjälpa andra. Är nu medryttare/skötare på två hästar, ett arabiskt fullblod och en vbltravare.

När jag beslutade mig för att bli halvfodervärd för araben önskade jag mig en bra kontakt med hästen från start och lärde mig då lätta övningar för att få hästen att lita på mig, tycka om min närvaro och följa mig som ledare.

Så mitt tips till dig är att läsa böcker om NH, få ett hum om olika dominasnövningar och hur du ska bära dig åt för att få hästens tillit och respekt.

För mig var det till jätte nytta och har ändrat mitt synsett otroligt mkt på allt som gäller hästar och hästhantering.

Grattis också till dig som ska köpa egen häst, är otroligt avis! :)

(+ Lovisaleonora_)

Tack för svaren! :)
Jag frågade massor verkligen, till och med så jag kände mig dum ibland.
Ägaren till denna häst är en äldre kvinna som tappat orken och lusten och nu beslutat att sälja sina 2 hästar. Även därför dom inte har blivit ridna sista tiden.
I förrgår så var det besiktning som han klarade sig igenom utan anmärkning så på fredag hämtar jag äntligen hem honom! :D

Senast ändrad:

Smart!
NH är jag dessutom grymt sugen på att testa, så kanske lika bra att köra igång lite på egen hand i början. :)

Hehe, hade liknanade konstiga drömmar om mina kaniner.
Lämnade bort dem för att syster var allergisk. Flera år efter hade jag en serie mardrömmar som gick ut på att jag inte lämnat gort dem utan bara glömt dem....hittade dem tunna och eländiga i sina burar...

Som att jag någonsin skulle kunna glömma ett djur....

Exakt så har jag drömt många gånger också! Aldrig om hästarna, men om kaninerna... Och känslan när man börjar vakna ur drömmen är hemsk, hur kan jag ha glömt mina djur under så lång tid? Tills man sakta fattar att det är en mardröm. Puuust!

TS: Grattis till hästfyndet! Jag har själv nyligen köpt en ny häst och nojat över allt möjligt. Vi håller på lära känna varandra nu och det går lite upp och ner. Men jag tänker på hur lång tid det tog att bli så god vän som jag är med min andra häst och försöker ha tålamod.

Senast ändrad:

Tack :)
Ja, det är lika bra att ta allt sakta.. Jag ska ändå inte tävla eller nått så ingen press. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 992
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023