Min första egna häst

Sv: Min första egna häst

Hej igen =)

Med Allan går allt fint. Han växer och växer och växer. I slutet på april bytte vi stall till ett som ligger närmare där jag jobbar. Vi bestämde oss för att köra honom själva... Allt som möjligtvis kan gå fel gick fel under den färd. Men som tur är har jag en liten liten häst med ett stenhårt psyke. Tur är väll det :S
Han trivs super fint i nya stallet. Han har blivit mycket lugnare och det känns som om vi har börjat nå fram till varandra på riktigt. Dock massor av jobb kvar =)

Sen vi flyttade har jag haft fullt upp på jobbet så jag har inte gjort mycket med honom. Han har fått prova tränset och blivit mycket mer lätthanterlig att gå ut och gå med osv. Just i detta nu går han på bete och har det bra. Efter midsommar blir det lugnare för mig igen och då är det dags att börja tömköra och lite annat.

Sen har jag utökat familjen med ännu en häst. Jag fick henne gratis av en familj som inte hade tid för henne. Hon är ett varmblod och fungerar fint som ridhäst medans Allan växer på sig =) Hon är stor och snäll. Arbetsmyra till hundra procent och är så tacksam att pyssla med. Hon har gått på lösdrift de senaste fem åren och har inte blivit bortskämd med sånt. Just i dag hittade jag en bamse sten i hennes sko på frambenet. Hon haltade väldans och fortsatte med det även efter att stenen var borta. Får ge det ett par dagar och se hur hon verkar. Skulle vara så typiskt om det inte blir bättre när jag haft sån tur med henne hittills...
Allan/ WA Alliance i trav
http://liteomoss.blogg.se/images/2009/dsc_0082_2_38853590.jpg
Felicia C.W.
http://liteomoss.blogg.se/images/2009/dsc_0244_38986240.jpg

Vill ni följa oss närmare i vardagen och veta mer om oss så är ni välkomna in på min blogg
www.liteomoss.blogg.se Där kan man följa oss i vardagen och läsa om smått och stort i våra liv=)

Nu känns det som hundra år sedan jag skrev här sist. :)
Allan har hunnit fylla 2 år och snart 4 månader. Han bor numera på en lösdrift i Nynäshamn. En bra sådan också. Jag lägger upp lite bilder så får ni se vad vi pysslar med. :D

dsc_0004_101089733.jpg

dsc_0059_101090579.jpg

dsc_0045_100066806.jpg

dsc_0176_101093542.jpg

dsc_0205_101093328.jpg

dsc_0240_101092792.jpg

och tack för alla snälla och positiva kommentarer =D

vad kul, jag förstår din glädje :D min första egna häst är också på väg

Åh vad spännande, vad blir det för något?:)

Kul med fler unga araber i "mitt" område!
Mina står i Tungelsta, ligger någon mil därifrån ju bara:)
Vad har du för plan med Allan?

Min plan är att rida in honom under våren, ingen brådska det beror på hur han är mentalt och fysiskt. Sen är målet en trevlig alround kompis. Vore jätte kul att prova på distans ritt också. Vad roligt :) Vad har du för arab då? Vad är dina målsättningar? Jag hoppas på några extra cm i manke bara :d

Vad kul! Vi får styra upp någon uteritt tillsammans, mina ska främst tränas till distans:)
Jag har 3 st, en ettåring, en tvååring och en treåring!
Hur hög är han nu då?
Mina lär stanna på ponnymåttet... Ev blir 07:an runt 150 för hon är 146 just nu men växer! Hon är arab, de andra 2 är welsh/arab.
Vad har du för stam på din?

Åh vad avis jag blir :) Skulle gärna ha en hel bunt av dem. :bump:
Han är ca 150 i dagsläget.. Hans pappa Mambo BE är ca 153-154 barfota och hans mamma Lilla Alisah är nog inte mycket större. Själv är jag 178 cm. Nu när han har fått lite mer kropp under sommaren känns det som att det kommer gå bra än då. Pappa är som nämt Mambo BE farfar är Khidar BE och morfar är Om El Tanan US. Har egentligen ingen vidare bra insikt i arab aveln och har ingen vidare koll men jag försöker lära mig lite hela tiden. Har förstått att den svenska aveln inte har varit något vidare med brist på bra hingstar osv och att det vi står med i dag är produkten av det???

Själv då? Var kommer dina i från? Har du fött upp dem själv? Bor du så att du kan ha dem hemma? En ridtur vore jätte skoj när tiden är mogen :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 480
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 443
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar