Min första egna häst

Sv: Min första egna häst

Sa inte att jag inte hade råd....

Det är inte så lätt att räkna ut vad det kostar
att köpa hö i januari när de allra flesta har köpt för
länge sedan. Så är det ju spånbrist och det gör väll sitt.
För en som aldrig handlat sånt är det svårt att räkna ut
hur mkt det blir. När man frågar andra får man mest undvikande svar
som att dem inte minns eller att dem gick ihop med ett helt gäng
och köpte.

Det där med att dom tappar karaktär etc. har jag fått höra är en myt men man vet ju aldrig!!! Jag kastrerade min gamla isis när han var 10 månader och han blev jättestor och jätte fin!!! Din häst är jätte fin och jag önskar dej all lycka!!! Kram

Va kul för dig!!!
jag förstår dig verkligen!! 

Sj har jag alltid haft hästar i unga år, ett gammalt varmblod men underbar och sen köpte jag tävlingsponnyn (en D-ponny)
Har mycket skoj ihop och sen när jag växte ur ponnyn så var de slut med egna hästar.
Då red jag in många ponnys och red till stora hästar men förra året ville jag ha en egen igen.
Då var jag 21 år gammal och hade inte haft egen på 5år så då köpte jag mig min korsningshäst
Halvblod/Irish Cob underbar häst!
Men pappa och mamma gillade inte detta. Jag vågade inte fråga om jag fick ha honom på deras gård så jag hyrde in mig i ett stall i samhället där jag köpte hus med. Och det gick bra 
Charmör som han hette var inte inriden så det fick jag börja sakteligen med och det gick bra,
Men sen fick jag problem med mina knän igen så då fick jag ju problem med att komma upp på hästen.
Och mamma och pappa som då hade börjat gilla hästen tyckte att jag skulle tänka på hälsan i första taget så jag sålde honom till en tjej i Uppsala och där har de tävlat dressyr nu för första gången med framgång
http://http://www.youtube.com/watch?v=jkkvLxNx94I
Men nu har jag en arab att rida hur mycket jag vill (en D-ponny men han är stor så passar mig) Jag är kort i rocken så vi är radarparet hahaha

Säger bara LYCKA TILL!!!

KRAM

Hu, ja det är dyrt med häst:crazy:,. men din är ju bara 10 månader, så han ska väl ut på lösdrift/bete med de andra små rackarungarna hela sommarhalvåret? Då åker kostnaderna ner en hel del. Kan komma undan med en knapp tusenlapp i månaden plus lite kraftfoder att stödfodra med, hovslagare som verkar förstås osv, så där går nog kostnaderna ner ett par tusenlappar. :)

Låter lite som min historia... jag var väl aldrig helt ifrån hästarna... men nästan - o sen köpte jag en arab på 1 år. Har aldrig ångrat mig en sekund! Har lärt mig massor! Och lagt ner en hel del pengar på att få den hjälp jag behövt - har varit underbara år! Nu är han 5 och har kommit en bit på vägen - kalaskul.

Grattis och lycka till!

Hej hej.

Nu har jag haft min lilla häst Allan i lite mer än en månad. Har inte hunnit vara inne här någonting. Dagarna är fullspäckade och timmarna bara rinner i väg på ngt mystiskt sätt när man är i stallet =)

Här är lite bilder på Allan som precis fyllt 11 månader.
http://liteomoss.blogg.se/images/2009/dsc_0511_32219878.jpg
http://liteomoss.blogg.se/images/2009/dsc_0491_32219576.jpg
http://liteomoss.blogg.se/images/2009/dsc_0527_32220153.jpg

Det mesta går bra. Ibland är vi lite oeniga men i det stora hela är han helt underbar. =) Jag lär mig massor hela tiden.

Vilken snygging. :)

Visst är de härliga de små liven, men det är ju bara ett problem med dem...De brukar på något mystiskt vis föröka sig. Plötsligt har man bara flera stycken och man fattar inte hur i hela världen det hände. ;)

Kul att vara med så pass mycket 'från början' även om det säkert kommer trotsåldrar osv. :)

Blev lite kär!
dsc_0511_32219878.jpg

Vilket vackert huvud!!! Och vad mycket bus det såg ut att finnas i honom!

Hej igen...

Det mesta går bra med lill skiten. Han är duktigt med det mesta förutom en liten sak... Han har börjat tjafsa som tusan när vi är ute och går. Slänger sig hastigt åt det ena eller det andra hållet. Ställer sig på bakbenen och försöker vända sig mot mig och kika. Vid ett tillfälle fick han in en träff, sen dess har jag hållt honom mkt kortare. Känns verkligen som om han testar gränserna. Någon klok som har tips på hur man får en ettåring att respektera den som håller i grimskaftet?

Hej!
Låter som om lillkillen fattat att man inte behöver vara en ängel hela tiden :devil: :D

Sånahär perioder får du räkna med med en så ung häst och jag tror säkert du kommer kunna jobba dig ur dem med lite mer skin på näsan efter varje gång ;)

Det viktiga är att du ALDRIG tillåter sånt beteende, ynga hästar suger åt sig som svampar och lite gulligt fölbuff med huvudet och små naffsningar är inte lika gulliga på en 600kg häst och det blir djävligt att träna bort sedan.

Det är bra om du kan skaffa en repgrimma och leda honom i, den är skarpare och effekten blir störreoch man följer denhär strategin:

Varje gång hästen gör något oönskat (slänger sig reser sig osv) håller du grimskaftet kort och fortsätter gå och låtsas som ingenting, så fort han sätter ned fötterna eller går brevid dig släpp efter! och betöm massor! kneper är att ognorera dåligt beteende och uppmuntra de bra! :)

Jag vet att det kan kännas tufft när hästen bråkar med en och om du änner dig osäker så är det inget fel med att fråga någon om hjälp innan det går för långt. Träna i ridhus/paddock om du har möjlighet och visa honom läskiga saker och visa att de inte är läskiga osv. Skapa förtroende mellan dig och din lilla häst, han behöver någon han kan lita på till 100%!
Du har inte haft din häst så länge heller, snart kommer du nog känna dig säker i all hantering med honom och kunna möta bakslag på ett konsekvent sett.

I boken 4 hästar jag lärt känna finns en jättebra beskrivning om hur föl tänker och hur man möter problem, om du vill ha texten/veta vart du kan hitta den så pm:a! :)

Lycka till och tänk på de bra stunderna när det går dåligt! :)

Tack för tipset.

Ska prova att ignorera honom men det är svårt. Det känns lite som om att jag inte existerar för honom när han sätter den sidan till. Annars har vi övat på att spola av hovarna. Han älskar att leka med vatten strålen =) Sen har vi också övat/övar på att gå in i läskiga rummet där man kan stå inomhus och spola. Där är han duktig och väldigt nyfiken. Berömmer med röst och lite morot. Det blir lite trist när man känner att man inte riktigt har kontroll på situationen då känner man sig lite begränsad.

Tack igen, jag ska prova med repgrimma och ignorerande sen ska jag absolut köpa mig en bok om unghästar =)

Upptäckte din tråd just nu. Vilken härlig historia! Gratulerar till Allan!:p:D Vackert namn på vacker pålle! Lycka till!

I dag är repgrimma inhandlad =) Tyvärr kommer jag inte ha en chans att prova den förrän på söndag då jag och sambon åker till island i morgon. Det är nog lika bra att följa med så håller man ena karlsloken foglig i allafall =)

Har kommit fram till att Allan drar igång sina utbrott när han tycker att han har koll på läget. När det blir lite trist och det är dags att "krydda" tillvaron lite. Dagens djävuls skap: Först fnyser han genom näsborrarna likt en drake som sprutar eld. Sen ökar han takten och försöker preja mig med bogen varpå jag får ont i axlarna av att hålla i mot. Svansen står rakt upp i luften och han verkar tycka att vi har as kul... När vi kommer till stallet sjunker svansen och häst rackarn låsas som ingenting i väntan på klartecken på att få kliva in.

Vi tränar på att stå uppbundna. Det är lite läskigt men absolut nödvändigt vid ett års ålder.
Vi har kommit till rätta med grimman. Den får man sätta på och ta av utan större bekymmer.
Öronen är vi dock väldigt rädda om. Trots att jag klappar och har mig varje dag med dem.
Att sätta fas reflexer på benen. Det är super irriterande och dem SKA INTE va där tycks Allan säga.

Nu bild bomba jag er =)

csc_0657_32865706.jpg

dsc_0178_34019302.jpg

dsc_0211_34019321.jpg

dsc_0208_34019339.jpg

dsc_0216_34019405.jpg

Så fin en yngre kopia på min gamle skrutt(nu på de evigt gröna ängarna):love:

Hur har det gått nu med Allan? Vill höra en liten update, var ju ett tag sedan nu :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 480
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 443
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈