Min första egna häst

Sv: Min första egna häst

Vill oxå gratulera. Jag köpte min första april 2008 och jag hade oxå haft ett uppehåll som du, men han är 15 år så jag hade inte riktigt samma arbete framför mig som dig. Gud vad spännande. Lycka till med snyggingen din!
MVH

Grattis, vad härligt att du satsar på dig själv! Jag köpte min första arab efter studenten för 5 år sedan, och sedan dess har det blivit två till, och en liten Morgan:angel:

Jätteroligt för dig. Massa grattis och njut av din arab, det gör jag :)

-kl
jisses vad söt. har aldrig haft en riktigt så ung häst, men det är underbart skoj med unghästar!

Grattis till ditt köp! Att det är en arab är ingen nackdel, tvärt om. Vi har en arab och han är den mest lätthanterliga hästen av våra fyra. Han är speciell men klok och snäll. Var du bara lycklig med din häst och ta hjälp av kunniga personer när du behöver.

Tack tack åter tack =)

Fick ett bakslag i måndags morse då uppfödaren ringde och sa att
han fått hög feber och bilvit svullen av kastreringen som gjordes tidigare i veckan.
Så vet kom ut och gav smärtstillande och penicillin som han ska ha i fem dagar.
Därför valde vi att låta honom stanna kvar ytterligare en vecka. Jag är så besviken men
hans bästa går självklart först. Så den som väntar....

Grattis till din nya vän! Det kommer säkert gå toppen, vill man så går det! Och han är jättesöt!

Men är det inte väldigt tidigt att kastrera vid 10 månaders ålder? Trodde man brukar göra det vid 1½ - 2 år. Eller är det bara jag som inte har koll, jag med min hingstiga valack som kastrerades vid 3 års ålder :grin:.
Men hoppas han mår bättre snart din lilla pojk!

Jo jag har förstått så här efteråt att det var i tidigaste laget.
Ingen fara men tidigt. En del menar på att dem tappar karaktär och utseende
andra säger att det inte spelar någon roll. Har jag fått reda på i efterhand.
Men allt har gått bra och såret ser fint ut.

Hej!

Trist att inte få hem honom, men GRATTIS till lille hästen, vad söt han var!

Jag ser fram emot att läsa om era framsteg, det finns en trevlig arabtråd du kan skriva i om du inte sett den redan..

/ Lavninia, också arabägare.. Något ovan ännu

Grattis! Vilken sötnos! :)

Men du...du vet att de där små liven har en tendens att föröka sig va? :angel: (och nu menar jag inte att det avlas på hästen i fråga ;) )

:) Hihi jo jag har redan nu en känsla....

Nästa dröm att förverkliga är en egen gård och en bit mark. :laugh:
Och med en gård kommer... fler hästar.
Det gäller bara att övertyga sambon och få det att gå ihop.

Apropå att få det att gå ihop. Ska ha hästen i ett stall där inget utom utsläpp och lunch fodring ingår. Detta tar ägaren 2500 kr i månaden för. Har nu köpt till hö och spån och kraft foder. Slår jag ut det på fyra månader med verkning hamnar jag obehagligt nära 5000 kr i månaden. Det är mkt mer än vad jag tänkt mig.

Han får stå kvar där under sommaren och sen får jag se om jag kan hitta något billigare. Fick en chock när jag räknade ut detta. :eek:

Grattis till din nya pålle.

Själv var jag 40+ när jag i fjor köpte min första egna häst. det är en härlig känsla att ha sin egen häst att skämma bort och mysa med.

Ja det var rätt våldsamt dyrt tycker jag. Men det beror ju på var i landet du bor har jag förstått, jag som har hästarna hemma kommer undan med ca 1500 i foderkostnad och hovslagare i månaden. Då får jag iofs göra det mesta själv...;)

Jenny

När vi fick ett föl nere i stallet kunde vi nästan ingenting om hästar så det är jätte bra om du har duktiga häst folk omkring sig det är altid tryggt att ha nån som kan sin sak :D

***raderat***

Senast ändrad av en moderator:

Läste om din stora kostnad, släpp han på bete så kommer du lindrigt undan några månader (om väder tillåter maj-augusti/september). Visst kan det behövas stödfodras, men inga 5000 i månaden. Du hinner samtidigt hitta nytt stall om du vill....=)

är inte en stallplats man har råd att betala det första man kollar upp innan man köper häst? Det är ju inte bara stallplatsen som kostar utan allt runt om kring också.

Lycka till med hästen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 480
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 443
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar