Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Fast jag hade inte velat att min sambo hade varit borta till kl 23 var kväll. Jag har 2 hästar på våran gård och min sambo meckar med bilar men vi har ändå tid till varandra och våra jobb+ att vi delar på alla hushålls sysslor. Vi har dessutom en bebis, hund, katter och kanin. Jag älskar mina hästar, men hästarna kan ej ta all min tid. Hade jag ej hunnit med både hästarna och min familj, hade jag varit tvungen att sälja dem. För min familj går faktiskt först!!!! De går före allt!! Och så resonerar nog alla som har barn.
Men som tur är hinner jag med både min familj och hästarna, betalar för dem gör jag självklart själv. Eftersom jag ej hade velat betala för hans bilintresse.

Jag tycker man får ha förståelse för varandra och försöka sätta sig in den andres situation innan man spyr galla över den personen för att man tycker den har knäppa åsikter eller vad det nu kan vara. Allt är ju inte svart eller vitt.

När det gäller det här med pengar så är det så att vi har gemensamekonomi men hon tjänar ganska bra med pengar. 20 000 kr i månaden efter skatt. Jag tycker det är svårt att säga att hon betalar med egna pengar och jag inte ska betala. Vi bor tillsammans och kommer ha barn tillsammans. Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Så jag är nyfiken på hur ni löser detta med ekonomin när ekonomin är gemensam. Är det okey för mig att lägga "mina" pengar på vad som helst om jag tjänar mer en ett visst belopp? Just nu finns det inte utrymme för mig att ha 70 000 kr om året till ett hobbyprojekt.

men man kan ju göra det där du tog upp också...
spara är ju alltid bra att göra oavsett om man har häst eller inte. Det behöver inte vara stora summor. Många bäckar små som man säger...
alla tycker inte det är roligt att ut o resa osv. Men vill man göra det så kan man det ju ändå även om man har häst! och för den månadslönen hon har (vilket är en bra lön i mitt tyckte) förstår jag inte riktigt denna diskussion heller. Det är ju 15.000 kvar i månaden när hon betalat sin häst!

det där med egen gård...jag tycker faktiskt egen gård kan ta mer tid än att vara inhyrd igentligen..

lixom när man är inhyrd, då åker man till stallet, man mockar, fixar foder, rider och är klar.

Med egen gård...ja..alla som har eller haft egen gård vet vad jag talar om...
Man blir aldrig klar...finns alltid ngt att göra eller förbättra.

:bow::bow::bow: Ja "Valhund" du har så rätt! Jag tror den här tråden har ett gott syfte... Nu älskar vi våra vettiga sambos ännu mer:love: Jag tycker dock att det är tragiskt att hästtjejer ska behöva stå ut med sådana här killar... Många killar ÄR faktiskt så här egotrippade... Jag bedriver inackorderingstall och ser tjejerna stressa och fara runt med rädsla för att bli sena och få ovett av sambon... Det gör ONT i mig att de inte får njuta av sin stund i stallet... och det är inte bara hästägarna som stressar även medryttarna får ovett av sina män... och precis som någon skrev...PUCKONA sitter i bilen och väntar och är sura... smsar...och lever om.... FY FAN!!!!
Jag tror också att den här tråden leder till något gott. Det får oss inbitna hästnördar att ge våra förstående män en extra tanke och tacksamhet för att de är just så förstående för vårt intresse. Jag känner igen mig i de där hästägarna som skyndar sig för att komma hem till maken. Men det beror nog mer på mig själv än på att min man skulle tjata om att jag är för länge i stallet. Han vet nog innerst inne att jag försöker ta hänsyn till vårt förhållande och till våra barn, oftast går det bra andra gånger blir det svårare.

Som i allt annat måste man ge och ta hela tiden, och att man skyndar sig för att hinna hem till gubben behöver ju inte vara för att gubben annars blir sur. Det kan ju vara på grund av det där ständiga rädslan för att inte räcka till (som ofta kvinnor lider av tyvärr). Jag tycker så synd om de tjejer (och killar) som tvingas att stressa för att sambon inte ska få spel när de kommer hem en halvtimme senare än de sade från början.

Nu har jag inte läst alla 8 sidor så jag vänder mig till dig nu Ofrivillig.

Hur var det när ni träffades? Hade hon häst då eller skaffades den efteråt?
Och självklart ska hon betala sin hobby själv!!

Nu har jag inte läst alla 8 sidor så jag vänder mig till dig nu Ofrivillig.

Hur var det när ni träffades? Hade hon häst då eller skaffades den efteråt?
Och självklart ska hon betala sin hobby själv!!

Jag vet att du inte vänder dig till mig men ändå.... Läs tråden, eller ska vi börja om från början igen?:cry:

Jag vet att du inte vänder dig till mig men ändå.... Läs tråden, eller ska vi börja om från början igen?:cry:

Håller med - MEN TS har inte svarat på den hela tiden ställda frågan: Hade flickvännen häst redan när de träffades, eller har den inköpts senare?

*kl*
TS tycker att sambon skall sälja hästen för att bekosta TS del av de gemensamma utgifterna. För att TS skall få fart på sin nystartade firma. Ponera att TS flickvän gör så - och att förhållandet sedan ändå tar slut. Vem är då blåst på sina surt förvärvade pengar? Jo flickvännen. Så står TS där med en firma i sitt namn och "bara" sambo, så flickvännen får ingenting av den vid ett uppbrott. Eller är TS så gentlemannamässig att han köper tillbaks en häst till flickvännen? Tror knappas det va?

När man som jag varit left ett ung karsliv sen jag flyttade hemifrån är van att kunna styra och ställa i min omgivning helt plötsligt ska bli utelämnade till någon fanatiker så är det viktigt för mig att känna mig trygg att en häst inte går till vilket pris som helst. Den insikten skulle hjälpa många tjejer där ute som har pojkvänner och hästar. Kämpa inte hårdare utan dra i det tunna snöret runt din partner långsamt och med ömhet istället för att storma iväg på ett halvton tungt djur i full galopp. Då brister det och istället för att vara nära varandra så har man nu mer distans.

Jag undrar om det inte är där skon klämmer. Du tycks ha fastnat i en form av identitetskris där hela din ungkarls-image hotas av en fyrbent och hjälplös kastrat. Men vari liggger parallellen? Trygghet kommer ju inifrån en själv oavsett vad ens partner har för hobby, eller..?
Om vi istället jämför scenariot om/när ett barn kommer in i bilden. Skulle du då känna dig lika otrygg och åsidosatt när hon istället blir en fanatisk mor som sätter barnet i första rummet?? För så kommer det med största sannorlikhet att bli så du kan lika gärna vänja dig om du nu drömmer om att bilda familj. Den karln är inte född som kan gå emellan en kvinna och hennes barn eller för den delen emellan en hästtjej och hennes ögonsten!
Snöret du nämner (fastän vi inte listat ut hur långt det är) har som bekant två ändar och hur dragkampen slutar beror på er båda. I ena änden en dyr och tidskrävande häst, i andra änden lika dyra och för en hästtjej ointressanta svensson-livet. Det ena måste inte utesluta det andra, men båda måste bidra till kompromiss. Däremot bör du jobba en del på din osäkerhet och vara beredd på att förverkliga dina egna projekt och skaffa ett eget liv och intresse utanför ert gemensamma. För som det verkar nu så kväver du henne, om än så ömt med din fanatism om att hästen inte får plats i relationen.
Alternativet är att gå vidare och leta efter en lika osjälvständig bimbo som inte heller vet hur man lyckas hålla isär begreppen i ett förhållande.

//Cinnamon

Håller med - MEN TS har inte svarat på den hela tiden ställda frågan: Hade flickvännen häst redan när de träffades, eller har den inköpts senare?

Men är den frågan så viktig egentligen? Oavsett om hon hade häst eller inte när de träffades, så har hon det nu och det är hennes stora intresse, så varför vill TS ta det ifrån henne?

Det kom nog inte som en överraskning att hon var hästintresserad och drömde om en egen om hon inte redan hade en.

Jag skulle bli vansinnig om min partner ställde krav på att jag skulle lägga ner mitt livs stora intresse, som jag står för med egna pengar och egen tid, för att han vill att vi gör nått annat (läs: är svartsjuk). Likaså skulle jag ALDRIG kräva att han slutade med något av sina intressen för att främja mig!

Du verkar vara småsint, gniden, svartsjuk och på det stora hela jävligt omogen.

/Migo
som gör allt för att LYFTA sin partner och främja dennes livskvalité! (och har en partner som tänker likadant:love:)

Fast jag hade inte velat att min sambo hade varit borta till kl 23 var kväll. Jag har 2 hästar på våran gård och min sambo meckar med bilar men vi har ändå tid till varandra och våra jobb+ att vi delar på alla hushålls sysslor. Vi har dessutom en bebis, hund, katter och kanin. Jag älskar mina hästar, men hästarna kan ej ta all min tid. Hade jag ej hunnit med både hästarna och min familj, hade jag varit tvungen att sälja dem. För min familj går faktiskt först!!!! De går före allt!! Och så resonerar nog alla som har barn.
Men som tur är hinner jag med både min familj och hästarna, betalar för dem gör jag självklart själv. Eftersom jag ej hade velat betala för hans bilintresse.

Jag tycker man får ha förståelse för varandra och försöka sätta sig in den andres situation innan man spyr galla över den personen för att man tycker den har knäppa åsikter eller vad det nu kan vara. Allt är ju inte svart eller vitt.

Vill o vill....nä det kanske man inte vill. Men är det så att ens sambo väljer att vara bort till kl 23 så är det nog nåt fundamentalt fel i förhållandet.

Du o din sambo vill hänga, det vill uppenbarligen inte TS sambo, sen kan han tjata, önska o skälla bäst han vill......hon prioriterar hästen iaf.

Eller är TS så gentlemannamässig att han köper tillbaks en häst till flickvännen? Tror knappas det va?

Något som TS mfl. dessutom tycks missa är att det inte bara handlar om " Just a horse". Lika lite som det handlar om "just a boyfriend" eller "just a mother".
Det är individer, och för de flesta av oss som är djupt engagerade i hobbyn, en vän. Mig veterligen säljer man inte en vän bara för att man vet att det går att köpa en annan senare?

Jag har tyvärr tappat bort namnet på författaren till nedanstående text, men jag känner att den platsar här:

"From time to time, people tell me "lighten up, it's just a horse" or "that's a lot of money for just a horse." They don't understand the distance traveled, the time spent or the cost involved for "just a horse." Some of my proudest moments have come about with "just a horse."

Many hours have passed and my only company was "just a horse," but I did not once feel slighted. Some of my saddest moments have been brought about by "just a horse" and in those days of darkness, the gentle touch of "just a horse" gave me comfort and reason to overcome the day.

If you, too, think it's "just a horse" then you will probably understand phrases like "just a friend," "just a sunrise," "just a promise." "Just a horse" brings into my life the very essence of friendship, trust, and pure unbridled joy. "Just a horse" brings out the compassion and patience in a person. Because of "just a horse" there are unforgettable memories, moments, dreams, hopes, and pure joy.

"Just a horse" brings out what's good in me and diverts my thought away from myself and the worries of the day. I hope that someday they can understand that it's not "just a horse" but the thing that gives me humanity and keeps me from being "just a girl."

So the next time you hear the phrase "just a horse" just smile, because they "just" really don't understand."

Men är den frågan så viktig egentligen? Oavsett om hon hade häst eller inte när de träffades, så har hon det nu och det är hennes stora intresse, så varför vill TS ta det ifrån henne?

Det kom nog inte som en överraskning att hon var hästintresserad och drömde om en egen om hon inte redan hade en.

Jag tycker det är en intressant fråga. OM hästen inköpts efter det att de inlett sitt samboskap och gemensamma ekonomi - så förstår jag lite bättre den ekonomiska delen av ilskan. Om man flyttar ihop och skaffar saker ihop och kör med gemensam ekonomi och sedan den ena parten skaffar ett intresse, som man själv är emot, som kostar ca 5000:- i månaden, ja, då ÄR det lite skillnad gentemot om häst funnits i bagaget sedan tidigare så att säga.

Varför skulle det vara det? Hon har en inkomst som absolut tillåter en häst, tom i huvudstaden med de högre priserna det innebär.
Varför skulle han (som borde älska henne och vilja ge henne möjlighet till allt som går för att göra henne glad och trivas) neka till det? Okej om det innebär att man får leva i en skokartong och handtvätta i vattenpölar, men det har jag svårt att tro att det innebär för TS. Det är ren och skär egoism och ovilja till att flickvännen har andra glädjeämnen än hans sällskap:cool:

Bara för att min partner i dagsläget inte utövar/äger det som behövs för sitt livs intresse, innebär det att jag har rätt att stoppa honom från att göra/köpa in det?!? VARFÖR lever man då ihop?

Förlåt. Glömde bort det där med den gemensamma ekonomin i frågan. det ställer ju självklart till det lite..... Men det är ju fortfarande inte skäl nog att be henne att sälja hästen.

Ofrivillig Jag skulle uppskatta om du kunde svara på mina frågor.

TS - skaffa dig en egen ekonomi och en ny sambo, eller bäst för alla, förbli ungkarl.

Jag säger inte att jag håller med TS i sin ilska. Bara att jag bättre kan förstå hur han känner sig.

Skulle själv inte drömma om att diktera vad min make gör för våra pengar. Lika lite som han gör gentemot mig. Vi diskuterar naturligtvis större inköp (nya svindyra täcken.... däck till hans sportbil osv) så man inte drar iväg och shoppar loss besinningslöst bägge två i samma månad. Men när jag köpte häst efter flera års hästlöshet och när han köpte sin sportbil - då diskuterade vi naturligtvis frågan med varandra då det påverkar den andra parten mycket. Både ekonomiskt och tidsmässigt.

Det är en sak att diskutera och planera de stora utgifterna, en annan att förbjuda sin livspartner att förverkliga sina ideer och drömmar.

Det är en sak att prata igenom lämpligheten av inköpet av den femte hästen och en helt annan att säga tvärnej till hästeriet öht.

Och så en lite mer allmän reaktion:
Medryttare är, som någon innan sagt, inte alls ett alternativ för alla. Det finns inte i min värld att ha medryttare! Däremot kan man se till att ha back-up med hästvakt/helinackordering för att kunna komma ifrån nån dag då och då.

men betalar du för hennes häst?

annars om ni har råd kan ni köpa en egen gård på så sätt är hon alltid hemma och kan komma in emellanåt och umgås en stund...

och att hon hotar med att göra slut varje gång du vill diskutera får mig att undra hur mkt hon älskar dig?

ja eller hur.! det håller jag med diig om, att hota med att göra slut så börjar man undra.?

Det är ju precis det jag skriver också :) Vi är överens i stort :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 003
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 385
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur