Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Vad är det som håller dig kvar i din relation med din flickvän? Du verkar vantrivas med din tillvaro. Det är magstarkt att göra en jämförelse med drogmissbruk, eftersom det är en osund/farlig/dödlig livsstil och hästarna en sund livsstil.

Jag är helt övertygad om att ni kan (om ni bara vill) diskutera hur ni båda upplever detta. Kan ni inte diskutera detta så har ni allvarliga kommunikationsproblem och det oavsett hästintresset eller ej.

Det finns lösningar på att få gemensam tid tillsammans, t ex medryttare ett par dagar i veckan, lösdrift, att flytta till ett närmare stall o s v. Vår lösning var ett delägande av häst som fungerar utmärkt. MEN sluta "kväv" och hota henne med att sälja sin häst, du får motsatt reaktion och ingen kommunikation överhuvudtaget på det sättet.

Ge och ta alltså! :)

Tro fan hon hade häst innan hon träffade kontroll-freaket... Jag tror nämligen såhär att TS tyckte det i början var jättebra att hon hade ett eget intresse och var självständig. De egenskaper som han föll för-retar nu ihjäl honom då han inser att hon faktiskt ÄR sådan och att hästen inte är ett substitut för en man (som han säkert trodde).

Hur många fotbollspelare ger upp sin träning som är timtals och matcher på helgerna för att sitta hemma med sin flickvän och framförallt hur många tjejer begär det av sin pojkvän?

Fotboll är då alltså att jämföra med Heroin!

Att gå in i ett förhållande med någon som har häst är lite samma princip som att bli tillsammans med någon som har barn sen tidigare. Det är en del av inte bara hennes liv utan också en del av hennes person. Visst kostar det pengar och tar tid men vill man leva med den personen får man ta "hela paketet".

Att skaffa häst är en stor och omvälvande grej som tar mycket tid och pengar i anspråk. Precis som när man skaffar barn... Men det ger så himla mycket tillbaka (i båda fallen). Att göra sig av med hästen innebär en väldigt stor förändring i livet igen. Med sorg, saknad och tomhet till följd.

Den partner som ber sin livskamrat göra detta offer till förmån för bil, båt, käka ute och allt var det var får nog räkna med att det blir tvärstopp. För det är en individ vi pratar om. Och dom känslor man utvecklar till dessa djur går inte att jämföra med materiella ting. För det är där du måste göra jämförelsen - mellan hästen och det materiella. Inte mellan hästen och dig.

Men sen tycker inte jag heller att det är rimligt att aldrig ses. Ett förhållande behöver vårdas för att överleva. Om du vårdar det genom att förstå henne och inte ställa orimliga krav finns det nog större chans att hon förstår och möter dig och kanske kan diskutera att skaffa medryttare eller i alla fall inte hänga i stallet till kl 23 på kvällarna.

Ofrivillig - testa att läsa detta ett par ggr:idea:
Ge och ta. Lyssna och kompromissa. Älska varandra för den man är.

Hoppas både du och din tjej kan lära er något av detta.

Jag tror inte att du har hela felet. Men du har genom att inte delta i diskussionen fått alla emot dig. Av någon anledning misstänker jag att detta bekymmer kanske även finns ute i verkligheten i ert förhållande.

Jag hoppar in lite snabbt med att säga att om TS är såhär i verkligheten och försöker kontrollera saker han borde uppmuntra för att hans tjej mår bra, ja då förstår jag att hon väljer att vara i stallet till 23 för där mår hon bra. :angel:

Grabben, är det sånt här du säger åt henne när du drar upp att du vill att hon ska sälja hästen så driver du henne ifrån dig och gör stallet ännu mer till en fristad för henne.

Hej,
Jag har en flickvän som är helt tokig i hästar. Alla resurser i tid och pengar går till hästar.

"Skulle du be mig att sluta med hästar så vet du var dörren är.". Hur trevligt är det att hon sätter mig framför en häst? Jag älskar henne och jag är beredd att ta nästan vilken skit som helst men hur kul är det att alltid vara i andra hand.

5000 kr i månaden kostar hästen ungefär. Vilket ska jämföras med mitt gymkort på 400 kr i månaden. Jag vet ingen som lägger så mycket tid på en livsstil eller en hobby. Jag har tidigare hoppat fallskärm och det slutade jag med för att det var för dyrt. Jag har precis startat ett nytt företag och tiderna är kärva. Får jag jobba med företaget i 12 månader så vet jag garanterat att det kommer ge mer pengar än vad jag någonsin kommer att tjäna som vanlig anställd. Det är dock min dröm och den känner jag är hotad för att vi ska ha råd till en häst. Det finns en stor risk att jag för lägga ner företaget och ta ett tryggt säkert jobb istället som lagerarbetare.

Men pengar är bara pengar och det är inte det som är ett problem. Vi hinner aldrig ses. Hon går till jobbet kl 7 på morgonen och då har jag knappt hunnit vakna och sen efter hon varit på stallet så kommer hon hem ca 23.00. Det känns verkligen tungt.

Jag har försökt att engagera mig i ridsporten och följt med på tävlingar, ryktat, kratsat hovar. Den fina häst får mer näring, motion och kärlek än vad jag någonsin har fått.

Någonstans går en gräns men var? Hur mycket ska man offra av sina relation och sitt liv för häst? Jag har försökt att prata med min flickvän och hon vet hur mycket jag älskar henne men så fort jag nämner att vi kanske måste hitta en annan lösning så sparkar hon bakut och hotar med att göra slut. Jag tycker det börjar bli dags att sälja hästen men jag är rädd för att säga det.

Snälla hjälp mig.

/Den Ofrivllige Drängen

Hon ska betala sin egen häst till att börja med!
Sen kan ni väl göra upp ett shema för hemma kvällar ?

Hon kanske kan ha en betalande medryttare ?
Jag har själv många hästar med jag skulle inte göra mej av med dom om min man ville det , dock betalar jag dom själv och är hemma varje kväll.

Hus, bil, båt, restaurangbesök, resor..... Ägna kvällarna åt att vara din flickvän, senare kanske hustru. Kan inte låta bli att fundera på VAR barnen du nämner ska få plats i allt detta? När nu flickvännens häst uppenbarligen inte får plats enligt dig.

För övrigt tror jag inte du behöver ge råd åt särskilt många här, de flesta lever i förhållanden med ömsesidig respekt för varandras intressen. Saknas detta så håller inte heller relationen. Man ska inte behöva ge upp allt bara för att passa in i någon annans mall.

Du missar en väldigt viktig poäng...

När din flickvän blev ihop med dig trodde hon nog att du var en vuxen( något naivt uppenbarligen) människa full t kapabel att ta hand om dig själv.

En häst behöver tillsyn, mat och motion varje dag för att må bra, något den inte kan fixa på egen hand. Den är fullständigt beroende av sin ägare.

Visst man kan betala andra för att utföra dessa saker åt hästen, men då försvinner lite av poängen av att ha häst, då kan man likagärna skänka 10 000 i månaden till canserfonden....

Ja hästen går före ALLT, just beroende på att den är i beroendeställning. Så är det när man beslutar sig för att skaffa ett djur.......

:bow: :bow: Kan inte annat än hålla med, läst denna tråden och nu måste jag bara skriva ett litet inlägg!
Killar tycker oftast att det är himla sexigt med ridtjejjer i början, vi är ganska självsäkra, motiverade, diciplinerade och organiserade. Egenskaper många killar uppskattar på många plan ;).. Men när dom inser att alla timmar i stallet, alla tidiga mornar och sena kvällar, all planering, helgerna, nätterna med sjuk häst, heldagarna med uteritter i solen, pyntet vid jul, alla pengar som läggs på hovslagare, vet, massör, grejjer. När dom inser att allt det INTE är ett tidsfördriv innan dom träffar mannen i sitt liv, att vi INTE ger upp vår livsstil, vårt intresse, vår glädje(!) DÅ! Då jäklar är inte alla dom där egenskaperna så himla roliga längre!

För självsäkerheten änvänds då istället för at vi står på oss om hästen, motiveringen gör att vi inte viker oss för kassa anledningar till varför vi ska sluta rida, diciplinen vänds mot honom i form av argumentet "Ber du mig sälja hästen så vet du var dörren är!" och organisationsförmågan visas i form av hur snabbt vi kan samla ihop all hans skit-sätta honom utanför dörren och smälla igen den! Plötsligt är dom där egenskaperna inte så skojjiga och sexiga längre för nu används dom ju inte för att polera hans ego eller för att slå knut på oss i hopp om att tillfredställa hans ALLA behov!

Nej den grabben som förväntar sig att jag plötsligt ska bli en helt annat person än när vi träffades kan nog räkna ut var dörren är! Jag tycker absolut man kan kompromissa i ett förhållande men så i helskike heller att jag ska ge upp min livsstil för han inte gillar hästdoften längre efter 6 mån eller för att han tycker att någon annan kan väl gå med min häst mitt i natten för han vill ut och festa.. Nej nej och åter nej!

ok. Efter att ha fått ett ton med häst skit så tror jag det är dags att försöka förklara mina tankar lite närmare.

Ja tack!;)

Det handlar inte om tiden och det handlar inte om pengarna utan det som skrämmer är fanatismen. För det jag hör i mina öronen är.
1. Hästsport tar oerhört mycket tid och pengar. För många en invigda svårt att förstå.

Så är det ju! Hästsport tar mycket tid och pengar. Det är en levande varelse som man har ansvaret för. Men det finns många andra hobbies som tar ungefär lika mycket tid och pengar. Vad har du själv för intresse egentligen?
Har du någon hobby själv där du kan åka iväg och 'ladda batterierna' och komma hem glad och pigg?

2. Det skulle lika gärna kosta ännu mer inte bara i mer pengar eller tid utan av kärleken och gemenskapen.

Vad menar du?::confused:

3. Någon som tränar på gym eller äter ute på krogen så är det inte en livsstil utan det kan lika gärna komma upp något annat som är intressant. Då är det inte lika skrämmande. För det det handlar om är inte en sen kväll utan flera år av år och år av sena kvällar.

Men om det är själva livsstilen som du är rädd för är det ju tydligen fel tjej för dig. Men oavsett vilket intresse man har är det oftast 'beroendeframkallande' på något sätt eftersom man är beroende av den lyckan man känner när man håller på med det man tycker om.

Det verkar som en del har en sund inställning och vet sina prioriteringar andra kan offra i princip vad som helst och gör allt för att få ha häst.

Men varför ska man offra sitt intresse för ett förhållande? Ett intresse gör en lycklig och om ens partner inte kan unna en att hålla på med det som gör en lycklig, då är det nog fel partner. En häst kan inte ersätta en pojkvän och en pojkvän kan inte ersätta en häst. Därför kan man inte heller ställa upp dom mot varandra och säga: "jag är trött på att komma på andra plats hela tiden". Ni är troligtvis båda två på 'första platsen' på två olika listor.

Om min pojkvän skulle be mig sälja min häst, skulle det vara det samma som att säga att han inte vill se mig lycklig. En sån pojkvän vill väl ingen ha? Som inte vill se sin käraste lycklig?

Skulle vi byta ut hästen mot heroin istället så blir min poäng tydligare och dialogen absurd.

"Men låt henne ha sitt heroin. Hon har bra med pengar och behöver inte äta någon mat. Heroin gör henne lycklig. Knarka är inte en livsstil utan det är en hobby." Det här upprör säkert några men bring it on. Lyft upp diskussionen.

Ja det blir absurd, för heroin är olagligt, skadligt och ohälsosamt. Det enda de två har gemensamt är kanske att det är till viss del beroendeframkallande pga den lyckorusen det ger. Men det är många som är träningsnarkomaner med:idea:¨

När man som jag varit left ett ung karsliv sen jag flyttade hemifrån är van att kunna styra och ställa i min omgivning helt plötsligt ska bli utelämnade till någon fanatiker så är det viktigt för mig att känna mig trygg att en häst inte går till vilket pris som helst. Den insikten skulle hjälpa många tjejer där ute som har pojkvänner och hästar. Kämpa inte hårdare utan dra i det tunna snöret runt din partner långsamt och med ömhet istället för att storma iväg på ett halvton tungt djur i full galopp. Då brister det och istället för att vara nära varandra så har man nu mer distans.

Men vill man leva ihop med någon får man kompromissa och därmed utelämna en del av ungkarlslivet. Du tror väl inte att du kan vara i förhållande och ändå leva ungkarlslivet?

Dessutom vad är det du saknar vid ungkarlslivet?
Ungkarlslivet brukar väl oftast famhållas som fritt och att man kan göra som man vill. Som jag ser det; ju mer tid hon lägger i stallet och på hästen, ju mer egentid får du och ju mer frihet får du att göra det du vill, eller???

Hur länge har ni varit i hop egentligen? Tror inte att det har kommit som en så stor överraskning för dig egentligen att hon var hästintresserat?

Nu har jag skrivit alla frågor med fet stil för att du inte ska missa dom. För om vi ska komma någon vart i diskussionen, måste du faktisk ta o svara på frågorna som ställs.

Senast ändrad:

Bra inlägg! :bow:

I övrigt är jag väldigt glad när jag läser detta att min pojkvän har ridit - vet hur lång tid det tar men att han nu istället ägnar 6 dagar i veckan på gymmet. Han lägger lika mkt pengar på sitt gym och sina kosttillskott som jag lägger på mina hästar. Alltså förstår vi varandra väldigt bra och vi behöver inte klaga på varandra över vart all tid och pengar tar vägen. MEN vi lyckas ändå spendera ganska många timmar ihop varje vecka. Hade jag däremot haft en pojkvän lika oförstående som TS hade jag nog fått ett frispel och slängt ut honom med huvudet före. Jag förstår att TS flickvän blir helt anti och jag hoppas verkligen hon står på sig. Till TS: fortsätt du tjata om att hon ska sälja hästen så får du se vem som åker först, DU eller hästen!

Skulle du acceptera att din pojkvän varje kväll när han kom hem hade varit ute och tagit en öl eller tre med sina kompisar och berättade att han tänkte utöka sin pubrunda från en pub (läs häst) till tre stycken pubbar.
Om det nu är så att din flickvän har tänkt att utöka sin hästhållning från en häst till tre hästar förstår jag dig bättre.

med tanke på att min man skulle riskera att bli alkoholist om han varje kväll skulle ta en pubrunda på tre pubar så skulle jag inte acceptera det för hans hälsas skull (och våra barns skull). Skulle han däremot åka och träna varje kväll i tre timmar(vilket är det som vi egentligen talar om eller hur??) så skulle jag respektera det. Även om jag inte skulle ha häst så skulle jag se till att hitta på något själv under den tiden han tränade.

Att sitta hemma och tycka synd om mig själv och vara avundsjuk på gymlokalen, fotbollen, hunden eller vad det nu må vara ligger inte för mig. Det är bara jag som kan ändra min situation. Om jag inte vill sitta hemma och känna mig ensam så får väl jag se till att skaffa mig ett eget intresse då. Jag skulle dessutom må skitdåligt av att sitta hemma med en man som är bitter och sur för att han inte har möjlighet att utöva sitt intresse på grund av mig.

Det är ju också en aspekt som du bör tänka på om din flickvän ofrivilligt skulle behöva sluta med hästar. Hon skulle inte bli någon lyckligare flickvän och säkert inte någon särskilt rolig partner att dela soffan med (i väntan på den där resan som ni sparar till).

Jag får en känsla av att din flickvän spenderar mer tid än normalt i stallet och det har kanske med ert förhållande att göra mer än att det skulle ta massor av tid i stallet egentligen. Det är naturligtvis bara en teori, men den kanske tål att tänka på.

När man som jag varit left ett ung karsliv sen jag flyttade hemifrån är van att kunna styra och ställa i min omgivning helt plötsligt ska bli utelämnade till någon fanatiker

Som jag skrev i den andra tråden så tycker jag det är creepy hur du skriver. Nu kallar du din flickvän, som du påstår att du älskar, för en "fanatiker" som du är "utlämnad" till. :eek::eek: Och detta inför en massa främlingar.

Du ger intryck av att vara en karl som inte kan acceptera din kvinna som hon är, utan vill styra om och kontrollera henne och göra om henne till den som DU tycker hon ska vara, och ju mer du skriver om hur hon är desto otrevligare blir du.
Nu ska hästen jämföras med heroin och hon är fanatiker. Herregud människa :eek::mad: get a life och om du inte står ut med att leva med en hästtjej så skaffa dig en som inte är hästtjej då.

Jag tycker som det låter som du inte riktigt tycker om det här med hästarna, och tycker du det är dyrt och tar tid med en så blir det både dyrare och mer tidskrävande med tre stycken.

Så tänk dig för riktigt ordentligt för annars så kommer erat förhållande att (kanske) sluta som mitt, i ständigt bråk om hästar ekonomi.

Min sambo har eget före tag som går upp och ner i inkomster (mest ner) och då tycker han att jag ska sälja mina häster för betala hans skulder. Villket han kan FET glömma. jag har betalat mina hästar och allt där till. Det enda han har hjälpt till med är att rusta stall och sadelkammare. (jag har stått för allt material).

Så tänk dig/er för för mitt liv liknar skit och med tre barn så är det ännu mera skit. Vill inte separera men innom snar framtid så kommer vi att göra det. Mest pga att Barnen lider.....

TÄNK,TÄNK TÄNK innan du gör något som du ångrar:)

Ja... vad vill du att vi ska säga? Att hon absolut ska sälja sin häst? Umgås mer med dig istället? Ge upp det hon brinner för och satsa tiden och pengarna på dig istället? Att det viktigaste i erat liv är ditt egna företag? De framtida barnen, hur ska du göra med dem? Förneka dem rätten till fritidsintressen? Vad händer när du har tre döttrar som vill rida? eller spela hocky?
Jag bara undrar... för detta är svar du aldrig kommer att få här kanske kan du få de svaren på pubrundan med grabbpolarna? Frågan är vilka tror du vet vad de pratar om, pubgrabbarna eller hästtjejerna?....Hm...klurigt va?

Att hon är borta hemmifrån 07-23 talar sitt tydliga språk... du har redan förlorat henne.... "BRA" jobbat....eeeeeh......

Reflektion...
Ju mer jag läser, o speciellt inklistrade tidigare inlägg av TS så framkommer det klart att han vill att hon skall lägga sina pengar i hans företag o serva honom.

Vi får väl hoppas att tjejen har spiral eller P-piller så att han inte kan binda upp henne med ett barn som hon kanske inte önskar.

Som flera påpekat, att jämföra ett liv med hästar med heroin säger väl det mesta om TS.

För det första förstår jag inte varför TS skapar sig ett konto på Buke, istället för att ta diskussionen med sambon i fråga.

Sen tycker jag, till skillnad från en del andra här, att 7-23 inte alls låter som en extrem tid för heltidsjobb + resväg + häst.

Jag går hemifrån kl 7, jobbar 8-17, pga rusningstrafiken (som i sthlm är helt sjuk) och dåliga busskommunikationer är jag då i stallet och ombytt kl 18.30, bussen går hem en gång i timmen så då blir det bussen kl 22 hem. och är hemma kl 23. Då har jag ändå "bara" varit i stallet 3,5 timme.

Detta gäller ju visserligen bara vardagar, helgerna kan man ju sova + leka med sambo :D

:bow::bow::bow: Ja "Valhund" du har så rätt! Jag tror den här tråden har ett gott syfte... Nu älskar vi våra vettiga sambos ännu mer:love: Jag tycker dock att det är tragiskt att hästtjejer ska behöva stå ut med sådana här killar... Många killar ÄR faktiskt så här egotrippade... Jag bedriver inackorderingstall och ser tjejerna stressa och fara runt med rädsla för att bli sena och få ovett av sambon... Det gör ONT i mig att de inte får njuta av sin stund i stallet... och det är inte bara hästägarna som stressar även medryttarna får ovett av sina män... och precis som någon skrev...PUCKONA sitter i bilen och väntar och är sura... smsar...och lever om.... FY FAN!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Efter att ha läst fortgången av tråden blir jag liksom många andra här väldigt upprörd. Från början fick jag uppfattningen att du betalade för hennes häst och i utbyte aldrig fick se henne (vilket tyvärr händer endel "för snälla" pojkvänner). Men efter att ha sett vad det egentliga problemet är så försvann all medkänsla jag hade för dig och ditt problem.

Du har helt enkelt valt fel tjej. Du kommer aldrig att kunna få henne att vara lycklig på det sätt du tycker är rätt sätt att vara. Alla prioriterar inte sina pengar till resor, middagar med sina respektive osv. Jag är en av dem, dock har jag inte häst och det är endast av ekonomiska skäl. Jag skulle gladeligen "slänga bort" 5000 kr/mån på en häst om jag hade de pengarna. Jag är inte intresserad av att resa, äta middagar ute, se på teve osv. Jag är intresserad av hästar.
Jag reser inte speciellt mkt, äter inte middagar ute eller ser på teve trots att jag är hästlös - för jag är inte INTRESSERAD av det.

Nu när jag inte har häst är jag lättirriterad, bitter och allmänt odräglig att leva med. Lägg till dessa egenskaper med tanken på att det hade vart min sambos fel, och allt hade gått ut över honom desto mer = ohållbart, man gör slut.

Vad din tjej gör med sina egna surt ihoptjänade slantar ska du skita i så länge ni delar era gemensamma utgifter. Det enda jag kan tycka känns orimligt är att hon är 6 timmar i stallet för en enda häst. Men vi vet inte hela sanningen bakom det, kanske är det så att det är så dålig stämning hemma hos er att hon "gömmer" sig i stallet? Hade jag varit i en situation där mitt hästeri ifrågasattes vareviga dag av sambon, då skulle inte jag heller vilja komma hem och "mysa" på kvällarna.

Hästintresse är inte en fanatism. Det är en passion, en livsstil. Precis som att folk åker runt och utövar fotboll ihop så är hästar en livsstil. Kan du inte leva med den får du hitta en annan tjej.

Din oförmåga till att vilja se hästintresset som nåt annat än en fanatism utan rimliga mått, gör mig mörkrädd. Du är uppenbarligen ett kontrollfreak som känner att du inte har kontroll vilket gör dig vansinnig. Det känns som att det är DU som är problemet för att du vill ändra på din tjej. Det kommer aldrig att gå (hoppas jag). Hon är helt enkelt för självständig för dig. Och ja, jag håller med vallhund - jag hoppas din tjej har ordentliga preventivmedel.

Och en fråga jag verkligen vill ha svar på: Vad hindrar dig från att starta ett företag?

Senast ändrad:

*kl

Det största problemet i er relation är att du inte respekterar din flickvän öht. Du kallar henne "fanatiker" för att hon brinner för något. Vad är det för jävla stil? Hoppas hon dumpar dig. Hårt. På gödselstacken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 384
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama