Sv: Min flickvän är hästfanatisk
Jag håller med dig. Den personen som jag är tillsammans med, är den person som jag vill dela mitt liv med.
Nu har jag lyckan att ha en sambo som faktiskt delar mitt hästintresse, även om det är jag som har lett in honom på den vägen. Mitt hästintresse bygger också på att han har ett intresse av det, om han skulle vilja göra något annat än hästar, så skulle jag inte ha intresse av att ha hästen på egen hand, utan det är vår tid tillsammans med hästarna som jag uppskattar. Skulle vi inte ha hästintresset tillsammans, så skulle vi säkert dela ett annat intresse, som t ex båtar, resor eller liknande. Min sambo är min andra hälft. Detta är min utgångspunkt.
Om någon av oss skulle leva så som TS skriver att hans flickvän gör, dvs åker hemifrån tidigt på morgonen och inte är hemma förrän vid 23 på kvällen, då skulle vi inte ha mycket gemensam tid kvar.
Vad är då vitsen med att leva under samma tak? Det blir i princip bara som att vara rumskamrater, enligt min syn i alla fall.
Det handlar inte om att den som har hobbyn betalar själv för den, utan ett liv tillsammans är just att göra saker tillsammans. Om jag och min sambo jobbade tillsammans i ett företag och sågs hela dagarna, då skulle det kanske vara mer ok att ha en egen hobby vid sidan av, när arbetsdagen är över.
Kärlek kan inte köpas för pengar. Jag älskar inte min sambo mer bara för att han har råd att bekosta sin egen hobby. Om jag älskar honom och vi har varsina intressen som upptar viss tid av dagens timmar, så skulle det inte göra så mycket om mina inkomster skulle betala hans hobby till viss del, huvudsaken är bara att vi har tid för varandra också.
Om han väljer att avsätta mer tid för sina intressen, vid sidan av mig, än till mig, så skulle jag ifrågasätta vem han helst vill tillbringa resten av sitt liv med. Jag skulle själv inte finna mig i att komma som nummer två, men jag antar att det är upp till var och en.
Hade jag varit TS, så hade jag nog pratat ordentligt med flickvännen om min syn på hur jag känner, och hade hon då fortfarande hållt av andra intressen mer än TS, och vägrat avsätta mer tid för deras gemensamma tillvaro, hade jag gjort slut... Men, detta är så klart upp till var och en, vi är alla individer och värdesätter olika saker. Man kan inte tvinga någon att ge upp sitt högsta intresse, men man kan påtala vad man tycker om det. Om man inte har samma värderingar och är olycklig tillsammans med sin partner, så är det trots allt kanske bättre att finna någon annan att dela sitt liv tillsammans med? Hårt men sant.