Jag är en av de som tillhör kategori E och jag tycker många av er är alldeles för hårda mot TS och jag håller nog med om att många med de åsikterna är mycket unga, singlar eller bara hästfanatiska
För så här är det - för att ett förhållande ska fungera så måste det både ges och tas, det fungerar inte om den ena eller båda bara tar.
I det här fallet verkar TS sambo bara ta så till vida att hon aldrig är hemma och all ledig tid (efter jobbet) verkar gå till hästen. Jag förstår TS att han känner att han kommer i sista hand och vem skulle inte få tankar om att man vill att hästen ska bort efter ett tag?
Vill inte tjejen kompromissa så ska hon vara singel, så är det ju. Förhållanden måste vårdas för att må bra och överleva. I det här fallet verkar TS tjej inte sköta om annat än sin häst.
Jag upplever att tiden är det största problemet här (den som inte finns över för TS) och ekonomin är sekundär. Skulle TS tjej ägna honom mer tid så skulle nog pengarna inte vara något han ens tänker på. TS tjej måste kompromissa helt enkelt - om hon nu vill ha TS kvar. Kan hon inte det så är det bara för TS att förstå att "she's just not that into you". Och denna kompromiss måste hon komma på själv (medryttare t ex), det är inget TS kan tvinga på henne genom att kräva att hästen säljs eller så.
Jag har själv varit i sitsen att jag hade häst, hund, barn och sambo och jag hade bara inte tid till alla, alla fick lite av mig och det räckte inte. I mitt fall så förstod jag ju att något måste ryka och valet att sälja hästen var svårt men inte oövervinneligt svårt för en ny häst kan jag ju alltid köpa senare när tiden finns. Inte lika lätt att skaffa en ny sambo man älskar liksom
I mitt fall krävde inte sambon att jag skulle sälja, absolut inte, det var jag som själv kände att jag inte räckte till (+ att ekonomin blev mycket bättre efter att hästen var såld).