Sv: Min flickvän är hästfanatisk
Skulle du acceptera att din pojkvän varje kväll när han kom hem hade varit ute och tagit en öl eller tre med sina kompisar och berättade att han tänkte utöka sin pubrunda från en pub (läs häst) till tre stycken pubbar.
Vi kör jämförelsen med bilar i stället
(nu är inte min sambo intresserad av bilar i den omfattningen)
Om min sambo skulle vara bilfanatiker så skulle det i sig inte göra så mycket. Att bilen tar tid och pengar när det finns rum för det gör inte heller särskillt mycket. Men skulle vi bli tvugna att byta till ett billigare garage med sämre meckmöjligheter för att få mat på bordet så hoppas jag att sambon inte skulle vara alltför tveksam till en sådan sak. Det är trots allt vårt välbefinnande som står på spel för att hans hobby behöver ett stort garage att stå i.
Om han däremot skulle prioritera bort mej allt som oftast för att vara med bilen istället skulle jag ta mej en funderare på vad han har mej till. I en relation är man två stycken. Det gäller att båda kan ta sig den tiden för varandra för att kunna behålla den bra relationen. Och om den ena hela tiden sticker iväg, vad kan man då göra? Det är inte meningen att man ska dra två personers 'lass' i en relation. Och smiter den andra genom att dra hem en bil till så ses man ännu mindre.
Samma sak gäller hästmänniskor också. Hästar liksom bilar är en livsstil. Det tar tid men hela livet handlar om prioriteringar, vill du äta kakan och samtidigt ha den kvar? Det finns dom som skulle välja hästen framför sin sambo men varför måste de över huvudtaget välja mellan de två saker de förmodligen älskar mest. De måste kompromissa och kanske inte vara iväg på tävlingar varje helg, rida varje kväll efter jobbet m.m. och på så sätt göra tid för sambon/pojkvännen/maken. Är det kärft med maten på bordet får de också dra sitt strå till stacken och korta ner sina utgifter - kanske genom billigare stall, mindre träningar osv.
Om jag kunde stå över en träning för att på så sätt få loss pengar till sambons gymkort skulle jag lätt göra det för jag vet att han blir glad. För jag har kvar mina hästar ändå och den träningen som jag blir utan får jag försöka träna på egen hand. Där är en relativt enkel kompromiss som gör kanske sambon väldigt glad.
Har däremot hört skräckhistorier om män som har velat att deras tjejer ska dra ner på tiden i stallet till 2 dagar bara för att de ska kunna vara hemma och laga mat. Och lägga dom två dagarna på de dagar han själv är på sin sport. Där går gränsen för då utnyttjar han henne istället och menar på att när han är borta så är det okej för henne att hålla på med sin hobby. Alltså bestämmer han vad hon får göra och inte göra. Helt plötsligt blev det inte en kompromiss längre.
Så det är svårt det här med att ha en hobby som tar upp en stor del av fritiden. Viktigaste är att båda kan känna sig nöjda och att man kan kompromissa till en viss del