Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

"Ursprungligen postat av Ofrivllig
Intressant synsätt som en del har här. Om man tjänar bra med pengar så får man välja själv om man vill rida eller inte. Betyder detta att den som tjänar mest med pengar ska ha mest inflytande över vad man gör med pengarna? Det har varit en ganska kontroversiell synsätt när det varit mannen som historiskt sätt har tjänat mest med pengar.
"

Men kääääraaaa lilla nån?! Kan du ingen kvinnohistoria alls? Dags att plugga på?! Tror du verkligen att kvinnor valt att ha lägre lön än män? Tror du att vi kvinnor tyckte att det var en bra idé att inte ha rösträtt, inga pengar, inte vårdnaden om våra barn, inte rätt till fri abort mm mm? Det är andra tider nu "gubbe lilla"! Vi tjänar våra egna pengar och bygger våra egna hus, äger våra egna hästar och bestämmer över våra egna kroppar! Nya tider som sagt och du är en fossil som din kära flickvän bör fly ifrån innan hon blir kvävd eller hennes pengar är slut!
Milda makaroner?! Ja prisa alla BRA män som vill vara jämnlika och inte försöker äga och styra sina kvinnor!
Du...ofrivillig... jag ska sammanfatta åt dig? JA hon får göra vad hon vill för sina pengar och JA du får göra vad du vill för DINA pengar!

Intressant synsätt som en del har här. Om man tjänar bra med pengar så får man välja själv om man vill rida eller inte. Betyder detta att den som tjänar mest med pengar ska ha mest inflytande över vad man gör med pengarna? Det har varit en ganska kontroversiell synsätt när det varit mannen som historiskt sätt har tjänat mest med pengar.

svara gärna på frågan du fått, är det pengarna eller tiden som hästen tar som stör dig mest?
Varför skulle man inte få välja själv vad man vill göra med sina pengar om man tjänar tillräckligt?
Är det så att du tjänar mindre än henne och att det är det som stör dig, eller vad är problemet?

Vi bor tillsammans och kommer ha barn tillsammans. Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Vad ger dig rätten att "longera" henne i dina linor vad gäller fritids- och framtidsplaner? Hon har ju uppenbarligen gjort ett ekonomiskt val och prioriterar hellre att gå i stallkläder än i bikini på playan. Hellre låta hästen få en bra foderstat framför en överskattad köttbit på krogen. Älska henne för den hon ÄR och inte för den du vill att hon ska vara!!
Var och en är sin egen lyckas smed även om man har valt att leva ihop och dela räkningar, möbler och middagsbekymmer mm med en annan individ.
Att skapa ett VI innebär inte per automatik att man ger upp sitt JAG!!

Mackan:
Har bevittnat ett ANTAL sura karlar som bokstavligen sitter och tjurar i BILEN på stallplanen i väntan på sin flickvän i stallet. Snälla - gå och spela golf eller gör vad fan som helst, men sitt inte där och tjura och klocka av, vad fan gör ni där till att börja med om ni bara väntar på att hon ska bli klar? som om ni inte hade ett uns till eget initiativ eller liv! Helt sanslöst!
Klockrent!!!
Det finns en bra anledning till varför såna män ofta kallas för X.. :devil:

Till alla karlar som frågar hur lång tid det tar i stallet.. ställer jag motfrågan;
Hur långt är ett snöre..? :grin:

//Cinnamon

Senast ändrad av en moderator:

Att gå in i ett förhållande med någon som har häst är lite samma princip som att bli tillsammans med någon som har barn sen tidigare. Det är en del av inte bara hennes liv utan också en del av hennes person. Visst kostar det pengar och tar tid men vill man leva med den personen får man ta "hela paketet".

Att skaffa häst är en stor och omvälvande grej som tar mycket tid och pengar i anspråk. Precis som när man skaffar barn... Men det ger så himla mycket tillbaka (i båda fallen). Att göra sig av med hästen innebär en väldigt stor förändring i livet igen. Med sorg, saknad och tomhet till följd.

Den partner som ber sin livskamrat göra detta offer till förmån för bil, båt, käka ute och allt var det var får nog räkna med att det blir tvärstopp. För det är en individ vi pratar om. Och dom känslor man utvecklar till dessa djur går inte att jämföra med materiella ting. För det är där du måste göra jämförelsen - mellan hästen och det materiella. Inte mellan hästen och dig.

Men sen tycker inte jag heller att det är rimligt att aldrig ses. Ett förhållande behöver vårdas för att överleva. Om du vårdar det genom att förstå henne och inte ställa orimliga krav finns det nog större chans att hon förstår och möter dig och kanske kan diskutera att skaffa medryttare eller i alla fall inte hänga i stallet till kl 23 på kvällarna.

Jag har avvaktat i väntan på fler objektiva fakta från TS innan jag talat, eftersom jag ville försäkra mig om att svaret inte blev subjektivt eller baserat på lösa antaganden, det är allt : )

Marvin:
Jag vet inte jag tror bara det är ett växande kontroll behov och rent ut sagt svartsjuka som verkar etablera sig, när tjejen väl är "inne" i förhållandet. Det är bara ngt med att inte alltid komma i första hand, som tycks vara problemet. Och tolkningen av vad som är "första hand" blir missvisande, för karln är svartsjuk på ett DJUR - ett djur som faktiskt är i människans vård och som det ska tas ansvar för, däri ligger prioriteten, att man inte bara kan skita i det rakt av en dag för att ngt roligare kommit emellan. Men av ngn anledning tolkas det som att djuret är "viktigare" än karln, och det är faktiskt en viss skillnad mellan att man har ett ansvar för det man tagit på sig, och att man för den skull inte älskar den människa man valt att sätta främst i sin övriga tillvaro.

:bow::bow::bow:
Håller med till fullo!

Men tycker fortfarande inte riktigt man har fått svar från TS om om det är detta som är problemet. Men det är onekligen den känslan man får när det inte bidras mer med objektiv information.

Vad ger dig rätten att "longera" henne i dina linor vad gäller fritids- och framtidsplaner? Hon har ju uppenbarligen gjort ett ekonomiskt val och prioriterar hellre att gå i stallkläder än i bikini på playan. Hellre låta hästen få en bra foderstat framför en överskattad köttbit på krogen. Älska henne för den hon ÄR och inte för den du vill att hon ska vara!!
Var och en är sin egen lyckas smed även om man har valt att leva ihop och dela räkningar, möbler och middagsbekymmer mm med en annan individ.
Att skapa ett VI innebär inte per automatik att man ger upp sitt JAG!!/QUOTE]

Jag känner tyvärr ANTALET vänner som råkat ut för just det här med sina pojkvänner, och jag tycker det är lite ironi. Män gillar att stoltsera med hur de värderar sin frihet och sina intressen till max, men sen när tjejen visar sig oberoende och har ett stort intresse, jag vips, helt plötsligt en dag, när förhållandet pågått en viss tid, då är det ett problem för karln.
Har bevittnat ett ANTAL sura karlar som bokstavligen sitter och tjurar i BILEN på stallplanen i väntan på sin flickvän i stallet. Snälla - gå och spela golf eller gör vad fan som helst, men sitt inte där och tjura och klocka av, vad fan gör ni där till att börja med om ni bara väntar på att hon ska bli klar? som om ni inte hade ett uns till eget initiativ eller liv! Helt sanslöst!

Ha ha ha så jäkla sant... :D Det är bättre att den typen av män skaffar kvinnor som lever för att fika,träna och shoppa istället och helst för männens pengar så dom är helt kontrollerade och inte tar några avvägar från den utstakade stigen :cool:

"Hur långt är ett snöre" Klockrent! :D

Min sambo var både anti hund och anti häst i början, men jag sa ifrån direkt, hunden fanns innan han kom in i bilden, likaså hästarna. Han har efter 1,5år faktiskt vant sig bra, insett att jag har mitt och att det inte fungerar för mig att vara utan (har testat, mådde sämre än någonsin). Han får hitta på egna grejer att lägga pengar på och låta mig lägga mina pengar på djuren istället för mig själv. Jag behöver inte ha en ny sportbil eller 2000kr jeans, jag klarar mig bra där jag är :)

Nu har han till och med sagt att han tycker mycket bra om min (vår) hund och han har skaffat sig en egen katt! Och en annan smart sak han har kläckt häromdagen: "Jag har ju förmånen att kunna rida när jag känner för det eftersom du har häst, vill jag inte utnyttja förmånen får jag skylla mig själv, du kan ju låna mina golfklubbor när du vill också!" :D

Annars önskar jag också mer engagemang från TS och lite mer svar på saker och ting!

Kan man kanske tycka. Hos oss är det tvärtom. Jag tjänar mest, jobbar minst och han är den som vill att vi har intresseekonomin delad! Vi bidrar med lika mycket till hushållet och det var och en har "över" spenderar man efter eget huvud. Jag tycker inte det är något konstigt i att man betalar för sin dyrare hobby även om den andre kanske har mer i inkomst. Jag skulle aldrig skaffa fler hästar än jag kunnat ha dem utan min man. Jag vill inte hamna i den sistsen att jag ska sälja en häst pga sep, men det är mitt val. Jag vill veta med mig att jag klarar mig själv om det blir nödvändigt.
Nu ska barnen få en ponny och den kommer vi att dela på kostnaderna för.

Ha ha ha så jäkla sant... :D Det är bättre att den typen av män skaffar kvinnor som lever för att fika,träna och shoppa istället och helst för männens pengar så dom är helt kontrollerade och inte tar några avvägar från den utstakade stigen :cool:

Japp, fast jag kan LOVA dig att dessa kvinnor gör av med 5000 i månaden på denna typ av intressen. LÄTT.

ok. Efter att ha fått ett ton med häst skit så tror jag det är dags att försöka förklara mina tankar lite närmare.

Det handlar inte om tiden och det handlar inte om pengarna utan det som skrämmer är fanatismen. För det jag hör i mina öronen är.
1. Hästsport tar oerhört mycket tid och pengar. För många en invigda svårt att förstå.
2. Det skulle lika gärna kosta ännu mer inte bara i mer pengar eller tid utan av kärleken och gemenskapen.
3. Någon som tränar på gym eller äter ute på krogen så är det inte en livsstil utan det kan lika gärna komma upp något annat som är intressant. Då är det inte lika skrämmande. För det det handlar om är inte en sen kväll utan flera år av år och år av sena kvällar.

Det verkar som en del har en sund inställning och vet sina prioriteringar andra kan offra i princip vad som helst och gör allt för att få ha häst. Skulle vi byta ut hästen mot heroin istället så blir min poäng tydligare och dialogen absurd.

"Men låt henne ha sitt heroin. Hon har bra med pengar och behöver inte äta någon mat. Heroin gör henne lycklig. Knarka är inte en livsstil utan det är en hobby." Det här upprör säkert några men bring it on. Lyft upp diskussionen.

När man som jag varit left ett ung karsliv sen jag flyttade hemifrån är van att kunna styra och ställa i min omgivning helt plötsligt ska bli utelämnade till någon fanatiker så är det viktigt för mig att känna mig trygg att en häst inte går till vilket pris som helst. Den insikten skulle hjälpa många tjejer där ute som har pojkvänner och hästar. Kämpa inte hårdare utan dra i det tunna snöret runt din partner långsamt och med ömhet istället för att storma iväg på ett halvton tungt djur i full galopp. Då brister det och istället för att vara nära varandra så har man nu mer distans.

Det handlar inte om tiden och det handlar inte om pengarna utan det som skrämmer är fanatismen.
När man som jag varit left ett ung karsliv sen jag flyttade hemifrån är van att kunna styra och ställa i min omgivning helt plötsligt ska bli utelämnade till någon fanatiker så är det viktigt för mig att känna mig trygg att en häst inte går till vilket pris som helst. Den insikten skulle hjälpa många tjejer där ute som har pojkvänner och hästar. Kämpa inte hårdare utan dra i det tunna snöret runt din partner långsamt och med ömhet istället för att storma iväg på ett halvton tungt djur i full galopp. Då brister det och istället för att vara nära varandra så har man nu mer distans.

Du behöver nog inse att ditt ungkarlsliv och förmåga att styra och ställa i din omgivning är över.
sen har du fortfarande inte svarat på varför hon inte är hemma före 23.00, vilket låter absurt.

Jag tycker du har svängt i ditt argument att det inte handlar om tid eller pengar. dina första inlägg var fokus just på detta.
jag tror faktiskt inte att du behöver predika till några hästtjejer hur de ska få sina förhållanden att fungera - de flesta har det aldeles utmärkt i sina relationer MED sin karl OCH sin häst : )

Du har fått frågan flera gånger och jag väntar enträget på ett svar. Hade hon häst redan när ni träffades??? Eller skaffades hästen efter ni hade träffats?

Väldigt viktig fråga för min del.

Att skapa ett VI innebär inte per automatik att man ger upp sitt JAG!!

//Cinnamon
Jajamensan:bow::bow::bow: Man lever inte ett liv ihop! Man lever två liv tillsammans! Hur kommer det sig att tjejerna redan som tonåringar ger upp sitt fritidsintresse (oavsett typ) för att de ska ha tid att sitta och glo på pojkvännens fotbollsträning! Hur kommer det sig att tjejen ska ge upp sitt fritidsintresse för att kunna komma hem och ta hand om barnen efter skolan medan killen kan gå och ta en öl efter jobbet med arbetskamraterna (vilket är en självklarhet för många män)? Jag kan omöjligen ställa upp på den typen av "kompromisser" hur lite rödstrumpa jag än är. Ts får helt enkelt lov att acceptera att hans flickvän hade ett liv innan honom och vill han ha henne så får han köpa hela paketet, med häst och allt :)

Skulle du acceptera att din pojkvän varje kväll när han kom hem hade varit ute och tagit en öl eller tre med sina kompisar och berättade att han tänkte utöka sin pubrunda från en pub (läs häst) till tre stycken pubbar.

ok. Efter att ha fått ett ton med häst skit så tror jag det är dags att försöka förklara mina tankar lite närmare.

"Men låt henne ha sitt heroin. Hon har bra med pengar och behöver inte äta någon mat. Heroin gör henne lycklig. Knarka är inte en livsstil utan det är en hobby." Det här upprör säkert några men bring it on. Lyft upp diskussionen.

Eeehhh är du dum på riktigt? Vilken urdålig jämförelse.

DU vill styra över hennes livsstil - det bådar inte gott för framtiden. Då är det bättre att hitta en partner som har den livsstil man önskar - från början. Att forma om en annan människa och försöka göra den till något den inte är, ja, det är dömt att misslyckas. Vad man väljer att lägga pengar och tid på är ju en prioriteringsfråga, få personer kan välja och vraka fritt utan att försaka något. Ni måste vara överens om prioriteringarna i stort - annars funkar det inte i förhållandet i längden.

Skulle du acceptera att din pojkvän varje kväll när han kom hem hade varit ute och tagit en öl eller tre med sina kompisar och berättade att han tänkte utöka sin pubrunda från en pub (läs häst) till tre stycken pubbar.

Ja. Det är inte mitt val att göra! Fortfarande haltar dina jämförelser och är rent barnsliga. Min make får göra det han vill göra. Jag får göra det jag vill göra. Vi supportar varandras intressen och har ett himla fint liv ihop. Hus, 2 barn och ett 19 årigt äktenskap hittills. Live and let live!

Kanske bättre att han är ute och umgås med sina vänner än att sitta och gnälla på ett hästforum att han inte har kontroll över sin flickväns fritid.

istället för att sitta och vrida och vända på argument med helt fåniga jämförelser som bara får dig att framstå som ett rent control freak, kan du väl konkret svara på de frågor som ställts till dig HUNDRA gånger nu.

Skulle vi byta ut hästen mot heroin istället så blir min poäng tydligare och dialogen absurd.

"Men låt henne ha sitt heroin. Hon har bra med pengar och behöver inte äta någon mat. Heroin gör henne lycklig. Knarka är inte en livsstil utan det är en hobby."

...och detta gav plötsligt ordet "horse" en helt ny mening :rofl:

Allvarligt, vad du än anser om hästar så måste du väl ändå begripa att en sån där jämförelse inte bara haltar, utan kvalificerar för uttrycket "dagisnivå"?
Du har fått massor med uttömmande svar och intressanta synpunkter, men själv bidrar du inte med något konstruktivt alls utan biter dig fast vid att din flickvän borde ändra sig.
Vad är det du vill få ut av denna tråd egentligen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 384
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama