Tycker att detta faller eftersom iaf jag (och det gäller väl alla?) alltid känner av situationen i ett nytt gäng, oavsett hur könsfördelningen i gänget ser ut? Och dessutom bygger detta på att alla tjejer och alla killar är likadana, något som inte stämmer. Det är inte som att alla killgäng ser ut på ett sätt och alla tjejgäng på ett annat.
Alla är ju verkligen inte samma. Men vad menar du med att det "faller" ?
Tack!
Det är inte särskilt konstigt att killgäng har sina spelregler - det förekommer nog i alla sociala sammanhang, oavsett vilka kön som är inblandade. Däremot tycker jag att det är problematiskt när könsrollerna är så cementerade att jag som kvinna aktivt måste ta avstånd från allt som ses som kvinnligt för att bli "godkänd" i ett manligt umgänge. Jämför invandraren som umgås med nazister igen - om denne tar avstånd från allt som har med hens bakgrund att göra, lyssnar på Vit Makt-musik, klottrar hakkors, hyllar Avpixlat etc etc så kan denne bli accepterad. Att hylla och försvara t.ex. sin familjs kultur eller religion fungerar däremot inte. Jag upplevde att jag i killarnas närvaro nästan var tvungen att uttrycka mig MER föraktfullt om andra kvinnor än vad killarna själva gjorde, för att visa att "jag inte är en typisk kvinna".
Spontant så tror jag inte att män i kvinnliga umgängen har samma krav på sig att ta avstånd från sådant som betraktas som typiskt manliga attribut, eftersom det "manliga" i vår värld oftast har högre status än det "kvinnliga". Även bland kvinnor (!). Men eftersom jag aldrig varit man i ett kvinnligt umgänge så vet jag såklart inte hur det upplevs i praktiken - det finns säkert exempel där män känner sig "tvingade" att spotta på andra män. Upplys mig gärna.
Jag har faktiskt aldrig varit i situationen där en kille kommit in i mitt "tjejgäng", kanske ffa för att jag aldrig har haft något "tjejgäng". Jag har umgåtts antingen med män eller i könsblandade grupper (detta ffa då jag har haft mansdominerade intressen). Jag kan komma på situationer då vi varit tre kvinnor och en man närvarande; det har jag aldrig upplevt som problematiskt.
Hmm.. Könsrollerna är så cementerade att du måste ta avstånd från allt kvinnligt? Det låter ju verkligen inte som det är kompisar du har då, om de behandlar dig så illa! För jag och mina killpolare skulle iaf inte kräva att en tjej ska ta avstånd från någonting kvinnligt när vi umgås, snarare är det trist om de försöker vara nått de inte är, vilket definitivt märks direkt isf. Dvs att oftast "godkänner" ett gäng killar de som känns äkta (man eller kvinna spelar ingen roll), men upplevs folk som att de fejkar för att "passa in" så har vi killar svårare att vilja umgås med dem. Lite tvärtemot det du säger, jag vet, men jag upplever det inte alls såsom du beskriver det från "vår sida".
Tycker det är hemskt att du jämför en grupp män med en kvinna med en grupp nazister med en invandrare. Det är verkligen ingen korrekt eller schysst liknelse alls.
"Jag upplevde att jag i killarnas närvaro nästan var tvungen att uttrycka mig MER föraktfullt om andra kvinnor än vad killarna själva gjorde, för att visa att "jag inte är en typisk kvinna"."
Vad synd att du kände så. Det kan säkert förekomma, men det är inget jag har märkt bland de jag någonsin umgåtts med. Det som märks oftast är att killar och tjejer beter sig olika i grupp, men det är väl ingen större överraskning.. Men den där fientliga stämningen du beskriver känns totalt främmande för mig iaf. Återigen, oftast är vi män så att vi inte skulle gilla en tjej som kompis i en grupp ifall vi upplever att hon fejkar för att passa in, och det är min erfarenhet i det hela. Framför allt brukar killa värdera när folk står på sig för vad de tror på eller vem de är, tex om det nu var en kvinna bland en grupp killar så brukar sånt värdesättas.
Det är kanske en något tuffare mentalitet med en grupp killar än en grupp tjejer, kan jag känna spontant. Men å andra sidan upplever jag den gruppmentaliteten som ärligare, och kan känna att en grupp tjejer å andra sidan håller tillbaka mycket mer med vad de egentligen tycker och tänker vilket jag själv tycker är bara jobbigt som kille i en sån situation.
Nä nu är det ju inte alla som har ett "tjejgäng" eller "killgäng", som du säger. Men på samma sätt du i det fallet inte upplevde det som problematiskt så upplevde din grupp med killkompisar det säkert inte som problematiskt i det fallet du tyckte det blev jobbigt - det säger ju faktiskt inte så mycket, om du förstår vad jag menar.
Jag tror överlag detta är nått tjejer tänker mer på än oss killar. Ärligt talat har jag aldrig hört en kille prata om hur jobbigt det är att han liksom inte passar in i den där gruppen med tjejer han umgås med, däremot hör man ju ibland det som du beskriver. Vad beror det på?