Apropå trådstartens frågeställningar.
Jag skulle absolut inte kalla min far för kvinnohatare, han är väldigt långt ifrån att vara det och sympatiserar i mångt och mycket med feminismen även om jag nog inte hört honom uttalat identifiera sig som feminist. Däremot generaliserar han ibland om kvinnor och män och kan komma med små kommentarer som inte riktigt håller för en feministisk granskning.
Det händer att jag kommenterar det tillbaka på ett sätt som subtilt motsäger det han precis sagt och ofta håller han då med mig.
Jag tar sällan en direkt konfrontation. Anledningen är bl a att det kan vara väldigt svårt att ha en diskussion, jag har som sagt också märkt att han tenderar att hålla med mig när det inte blir en polariserad debatt och jag ser det nog inte alltid som nödvändigt att ta upp frågan av just den anledningen att jag är övertygad om att han egentligen tycker som jag. Vi har i grunden väldigt lika ideal, men han är en människa som lever i ett sexistiskt samhälle och det visar sig ibland. Jag gör säkert liknande snedsteg, även om jag tror att de är något färre.
I trådstarten nämns slentrian och jag tror det i många fall handlar om att just slentrianmässigt och utan djupare reflektion upprepa vad det sexistiska samhället lärt en om kvinnor och män.
Men när det kommer till grövre saker, sådant som kvinnohat och kvinnoförakt, att konsekvent behandla kvinnor och män på vitt skilda sätt osv, då har jag svårt att se det som enbart ytlig rutin. Då har man nog tagit till sig de sexistiska resonemangen på ett djupare plan, så pass att man inte ändrar åsikt i första taget och oftare än andra vänder sig till en sexistisk förklaringsmodell för att beskriva problem. Det kan förstås också ske ganska omedvetet, men skadan går djupare än hos den som efter en feministisk kommentar på den slentrianmässiga sexismen kan säga "ja det har du rätt i".
Som tur var har jag i min familj sluppit den typen av mer djupgående sexism, jag vet inte hur jag skulle bemöta eller hantera den i ett sådant sammanhang.