Jag tror att det är vanligt. När jag såg trådstarten tänkte jag mig kvinnohat i nivå med uttalad rasism, men så verkar det ju inte vara i det här fallet. Inte för att jag vill ursäkta din pappa, men då förstår jag ungefär vilken sorts problem vi pratar om.Min trådstart var lite trubbig och ganska ogenomtänkt. Jag har inga planer på att ta avstånd från min far, men jag känner viss ovilja inför att träffa honom och gör det därför sparsamt. Inget jag kommer eller kan ändra på, varken hans beteende eller mitt förhållningssätt.
Det var mest bara tanken på hur oerhört insiktslöst det är att slentrianförminska kvinnor samtidigt som man vill sina döttrar det bästa och självklart måste detta vara vanligt, tänker jag.
Jag tror att det är vanligt, det du beskriver. Jag lutar åt att det finns väldigt många män på olika håll i samhället, där då och då negativa känslor av olika slag kommer ut i form av någon sorts förakt mot kvinnor. Att den vägen så att säga finns, den sortens uttryck är så att säga begripliga både för mannen själv och för hans omgivning. Det funkar på det stora hela socialt (utom när man råkar ha dig som dotter, då).
Går det att prata om med honom? Kan du i sansad ton ställa sansade frågor kring hans uttryckssätt? (Kanske då inte blanda in dig själv som hans dotter, för det stjälper nog det sansade lite över ända.) Kan han i sansad ton svara på sådana frågor?