Min älskade hund opereras just nu...

Narcissa

Trådstartare
Två av mina hundar kom i bråk och när jag skiljde dem åt så hade ögonen på den ena hoppat ut. Så fruktansvärt. Jag är så otroligt ledsen.....
Hon opereras just nu men jag är så orolig att jag inte vet var jag ska ta vägen.

Någon som har erfarenheter.

Hon är ju mitt allt, mitt hjärta.

Sv: Min älskade hund opereras just nu...

Har ingen erfarenhet men skickar en varm kram och tumhållning :(

Nä det är min blandras chihuahua/pekingese.

Det såg så hemskt ut.

Vet bara om ett fall där ett öga ploppade ut på en vavva,
då sydde dom igen ögat och sedan tog bort några stygn
i veckan tills det hade läkt.
I det fallet slutade allting bra :)
Håller tummarna för er

Nu är ögonen på plats igen och hon har vaknat. Nu maler oron om hon kommer att kunna se igen.

Det var min heelertik som for på henne (de har bråkat ganska mycket) så hur gör man nu när de (om allt går bra) ska ses igen....

Nu är ögonen på plats igen och hon har vaknat. Nu maler oron om hon kommer att kunna se igen.

Det var min heelertik som for på henne (de har bråkat ganska mycket) så hur gör man nu när de (om allt går bra) ska ses igen....

Tills tiken har läkt, ska dom inte träffas alls - kompostgaller mellan så inget kan hända. Sen är frågan om detta riskerar hända igen om dom har bråkat mycket förut. Riskerna är ju rätt stora att fler saker ska hända tyvärr :(
Min erfarenhet med tikar som bråkar mycket, är att det eskalerar - men det är som sagt bara min erfarenhet.

Senast ändrad:

Min stallägares ena hund hade också ett öga som ploppade ut, operation gick bra och hunden har idag inga men av detta.
Hoppas att det går bra för din lilla också

Funderar på att ha kompostgaller i ett hörn av vardagsrummet där hon kan vara. Massor av filtar mm.

De är bästa vänner men så händer det något, tex jaga katten, så far de på varandra istället.

Jobbigt läge :(

Det bästa du kan göra är att först och främst höra med veterinären hur stor risken är att detta händer igen vid ev smäll. Har ingen aning om ifall det ökar riskerna när det hänt en gång eller inte.

Tills tiken har läkt, ska dom inte träffas alls - kompostgaller mellan så inget kan hända. Sen är frågan om detta riskerar hända igen om dom har bråkat mycket förut. Riskerna är ju rätt stora att fler saker ska hända tyvärr :(
Min erfarenhet med tikar som bråkar mycket, är att det eskalerar - men det är som sagt bara min erfarenhet.

Jag kan bara instämma. Hanar - ganska lätt att få stopp på bråk - är vår erfarenhet. Tikar som börjat bråka fortsätter.

Hur gör man nu då?
Det är inget alternativ att omplacera.

De bråkar som sagt bara ibland och då är det alltid yttre omständigheter som påverkar men det är ju ändå inte ok.
Däremot mäter de sig ofta med varandra och är väldigt svåra att bryta då.

Nu vet vi ju inte utgången här. Hon kanske förlorar synen....hur ska jag kunna leva med det.....

Nu vet vi ju inte utgången här. Hon kanske förlorar synen....hur ska jag kunna leva med det.....

Ta inte ut det värsta i förskott - även om det är svårt. Hundar bråkar ibland, men ingen tror att det ska gå så illa som det gjort i ditt fall. Mina tikar smågruffar emellanåt, även om det är sällan och aldrig varit allvarligt - men den som är äldre men mindre till växten kan bli rätt förbannad av att bli hårt tacklad vid lek. Mina står dock aldrig och "mäter sig" med varandra vilket jag är tacksam för, då båda har humör.

Går allting bra efter operationen så kanske du kan dela av hemma tills vidare när du inte kan ha full koll. Vara uppmärksam på de situationer där saker kan ske och förhindra. Men först och främst måste ju den lille läka ordentligt innan nästa steg tas:)

Tack för dina ord!

Min älskade älskade flicka.

1013910_10152994575295512_826875514_n.jpg

Även om hon inte klarar synen så brukar det inte vara något större problem. Hon ser ju på det andra ögat. De klarar sig bra även om man måste ta bort ögat helt.

Hur gör man nu då?

Mina två råkade i luven på varandra i somras några gånger, varav en gång där det blev ett rejält slagsmål. Eftersom det alltid hände i samband med lek eller stoj så bryter jag alla sådana tendenser så fort de inträffar. Jag införde även nolltolerans mot att spänna sig mot varandra och bröt vid minsta lilla signal.

Numera kan låta dem leka med varandra under övervakning, men jag bryter så fort jag ser minsta tendens till att leken blir hårdhänt. I övrigt så älskar de varandra, sover alltid ihop, putsar varandras öron, "delar" med sig av varandras matskålar utan minsta tendens till gruff, osv.

Hur gör man nu då?

De bråkar som sagt bara ibland och då är det alltid yttre omständigheter som påverkar men det är ju ändå inte ok.
Däremot mäter de sig ofta med varandra och är väldigt svåra att bryta då.

Vad är det för yttre omständigheter?
Kan du se till så att det inte finns tex resurser att bråka om? Bort med ben, leksaker eller vad de nu bråkar om.

Menar du allvar eller?!

Klart som fan att man kan bli tvungen att omplacera en av hundarna om det fortsätter, tyvärr!
Eller menar du att det är fullt okey att din ena hunds ögon ska ploppa ut varje gång bara för att du anser att det inte är ett alternativ med omplacering? :crazy:
Avliva då.

Ibland så börjar man ärligt talat undra...

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar