Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Nu har jag iof. inte haft problem på lågstadiet med min dotter utan snarare högre upp i klasserna (och vi finns också i Sörmland) och jag lovar dig,det enda som i princip hjälpte mot min dotters skola för att de skulle ta det hela på allvar var att jag ringde skolstyrelsen och även talade om att om det inte skulle ske en drastisk förändring omedelbart så skulle jag även göra en polisanmälan.
(Innan dess hade vi försökt med friends,möte med rektor och även lärare,och även möte hemma hos ett par klasskamrater osv osv)

Åh fy! :mad: Det är fruktansvärt om det måste gå så långt för att skolan ska lyssna på sina elever och föräldrarna!
Jag har inte ord för vad jag känner... (inga lämpliga :crazy:)
Skolan ska ju finnas för barnens skull!!!
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Hur fick ni kontakt med kuratorn på skolan?
Jag har faktiskt inte hört att det skulle finnas någon på vår skola, den är så liten, knappt 100 barn... men jag tror att det skulle kunna vara till hjälp för min flicka oxå.
Hoppas det reder sig för er!
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Hur fick ni kontakt med kuratorn på skolan?
Jag har faktiskt inte hört att det skulle finnas någon på vår skola, den är så liten, knappt 100 barn... men jag tror att det skulle kunna vara till hjälp för min flicka oxå.
Hoppas det reder sig för er!

Jag hade sån tur så första dagen jag var med henne i skolan kom kuratorn för att prata med barnen, så jag haffade henne direkt. Ring till rektorsexpeditionen, kolla i telefonkatalogen, hemsidan, skolsköterskan , ja det går säkert att ta reda på om det finns någon. Jag var inne på att ringa till BUP, men nu när det funkar så bra med kuratorn så provar vi det först.

Känner precis som du att jag inte känner igen min pigga glada tjej. Det sorgligt att se henne ledsen.

Hoppas allt löser sig för er familj oxå.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Nä, *suck* fröken mår också dåligt! Det här är inte första klassen som hon skapat problem med tyvärr... men fröken är inte mottaglig för förslag och ideér, och rekrot kan inget göra eftersom hon har en fast anställning...

Det låter ju precis som min sons lärare. Tar vi föräldrar upp någonting på mötena så har vi "gaddat ihop oss".
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Det låter ju precis som min sons lärare. Tar vi föräldrar upp någonting på mötena så har vi "gaddat ihop oss".

Nja, här har vi haft möte om just detta problem men nu är det så att fröken har några (4-5 st) elever som hon inte är snäll mot medans det fungerar bra med de andra barnen och deras föräldrar. Det gör oss ganska "svaga" i relationen till skolledningen tyvärr. Några föräldrar är mycket nöjda med fröken, många "bryr sig inte" och några få har problem. Så... då ligger problemet hos föräldrarna och inte hos läraren och vad göra...?
Flickan får byta klass.
Det sista hon sa innan hon somnade var; "mamma... hur länge måste jag vara hemma innan jag får börja i 2:an?" Hon lääängtar efter att få gå till skolan och må bra! :cry:
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Vi har letat fel hos oss själva det senaste året, jag lovar!
Jag är ju sjuk och har varit sjukskriven... är det det? Jobbigt att ha en sjuk mamma? Antagligen :idea: Men nej... nu jobbar jag 75% och mår ganska skapligt...
De har hjälplärare i klassen men det hjälper inte!
Min flicka älskar att gå till skolan de dagar som fröken inte håller i undervisningen... det finns ett mönster i hennes sjukdomar. :(

Ja, alltså... jag tog inte upp det här med hemmet för att skyffla skuld på dig, men det är ju många gånger en kombination av saker som händer både hemma och i skolan som kan göra att ett barn mår dåligt. Sätter man på sig skygglappar och bara försöker hitta fel på skolan så kanske man missar delar av grundorsakerna som kan spela rätt stor roll.
Det behöver å andra sidan inte vara så för din del och mår du bra nu så lär det definitivt inte ha med det att göra. Speciellt om din dotter mår bra just de dagarna då fröken inte håller i undervisningen...
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Ja, alltså... jag tog inte upp det här med hemmet för att skyffla skuld på dig, men det är ju många gånger en kombination av saker som händer både hemma och i skolan som kan göra att ett barn mår dåligt. Sätter man på sig skygglappar och bara försöker hitta fel på skolan så kanske man missar delar av grundorsakerna som kan spela rätt stor roll.
Det behöver å andra sidan inte vara så för din del och mår du bra nu så lär det definitivt inte ha med det att göra. Speciellt om din dotter mår bra just de dagarna då fröken inte håller i undervisningen...

Nä, inte så... Jag menar bara att jag har sökt orsaken här oxå och att inte allt är perfekt här... eftersom jag har min kroniska sjukdom och jag faktiskt har varit väldigt dålig ett tag. Dotras reaktion kan ju komma nu när jag börjar må bättre eftersom jag orkar ta hennes reaktion då...?
Men det är mycket i våra liv som blir bättre och bättre, och vi har en son som är ett år yngre och som mår prima på alla plan... och vore hemförhållandena (eller mest jag då) skrutt så borde han visa det på något sätt han oxå eftersom han är funtad som han är ;)
eller...? jag vet inte... :confused:
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Jag anser henne vara sjuk. Hon har ju ont i magen och ont i huvudet... i kväll grät hon hysteriskt så hon skakade o kippade efter andan eftersom hon var så stressad över läxan som ska lämnas in på fredag...
Hon mår psykiskt dåligt, det är också en sjukdom.

Tro fan att du ska ha ungen hemma om hon mår dåligt. Att tvinga iväg henne hjälper inte ett skit. Ta upp detta med rektorn och tex skolsystern på skolan. Ta även kontakt med en BRA barnpsykolog.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Nej usch, det är verkligen jättesvårt!
Man vill ju inte annat än att ens barn ska må bra och vilja vara i skolan. Knepigt att vända en lärare som har fått för sig att man inte "är samarbetsvillig" till att förstå att man visst vill samarbeta men att det kanske ligger en del på läraren också att försöka fundera ut vad läraren gör som kanske just det här barnet uppfattar som läskigt.
Jag avundas dig inte direkt, för det kan bli lite av en prestigegrej för läraren och då är det svårt att komma till en riktigt lösning. Hoppas det löser sig! Var så rak som möjligt vid möten, men var också noga med att poängtera att du kommer att göra vad du kan för att TILLSAMMANS MED (nyckelord!) läraren lösa din flickas situation. Får du henne att sänka garden lite så ökar chanserna att det blir bra. Bara som ett ord på vägen utifrån det jag sett, hört och stött på i skolvärlden...
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Jag anser henne vara sjuk. Hon har ju ont i magen och ont i huvudet... i kväll grät hon hysteriskt så hon skakade o kippade efter andan eftersom hon var så stressad över läxan som ska lämnas in på fredag...
Hon mår psykiskt dåligt, det är också en sjukdom.
Givetvis är hon sjuk just nu och det är allvarligt! Jag ville bara tala om att du inte har möjlighet att hålla henne hemma hur länge som helst men formulerade mig klumpigt. Jag är alltid på barnens sida!
Har denna lärare en historia om sig att ha dålig tajming med sina elever måste rektorn agera annars får du kontakta utbildningsnämnden i din kommun och i nästa skede skolverkets ansvarige för denna skola.
Klarar läraren inte sitt arbete så ska h*n omplaceras i första hand och sägas upp i sista hand.
Kontakta sjukvården omedelbart, närmsta barnklinik, för att få hjälp.
Inga barn ska behöva må dåligt på jobbet!
Har läraren sedan tidigare haft taskig koll i sina klasser borde h*n flyttats till en annan tjänst där h*n inte har huvudansvaret för en klass.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Min systerdotter fick magproblem i samma ålder som din - blev mycket strul m skolan, humörsvängningar som hette duga och helt förstörd skolgång - och det är en intelligent tjej som utan problem läste ikapp det som gick hemma.

I 20-års åldern upptäcks en allvarlig B12 brist - detta har pågått så länge att det naturligtvis skadat henne, utlöst depressioner, balansproblem - ja gu vet allt.
När väl medicineringen fick genomslag så insåg tjejen att allt inte skulle vara inlindat som i bomull och att världen inte var suddig o gungig - som hon själv sa -Jag trodde det var normalt.
Hon är nu 24 och läser på engelskt universitet.

Alla dessa år i helvetet för att doktorerna kallade henne för "lite känslig" och de trodde att det hade psykologiska bakgrunder att hon inte ville gå i skolan.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Nu blir det lite trådkapning även om det har en smula med TS problem att göra:
Det är ganska svårt att göra sig av med lärare, på gott och ont. TS säger själv att de är ca 4 st som har problem med läraren och nu vill jag vara tydlig: helst ska ju ingen alls ha "problem" med läraren, utan på sin negativa höjd tycka att läraren är okej och sådär, annars vara nöjd.

MEN, det är inte alls ovanligt att lärare kommer på kant med någon eller några föräldrar (återigen, tror inte alls att det är så i TS fall) där föräldrarna bestämmer sig för att läraren ska väck. Det behöver inte alls vara frågan om en dålig eller oskicklig lärare. Den kan ha jobbat i flera år med nöjda föräldrar och elever men så en vacker dag så kommer det någon som inte tycker att läraren passar på ett eller annat sätt. Om denna någon är drivande, högljudd och har känningar bland folk i bygden så kan de ställa till med ett rent helvete för läraren i form av ryktesspridning, missnöjesmöten där de försöker "värva" andra föräldrar och liknande.

Jag hade en kollega som råkade ut för detta och starten var ett missförstånd vars förklaring föräldern inte ville köpa. Jag jobbade så pass nära denna kollega att jag kan intyga att h*n var en engagerad och duktig lärare som inte alls förjänade en sådan behandling. Har man då en svag ledning som inte genast står upp för en så är man prisgiven åt folks elaka tungor. Inte kul.

Om en lärare ska sparkas eller omplaceras så får det inte vara på ryktesspridning eller antaganden. Det måste vara reda fakta, för annars skulle ingen lärare kunna känna sig säker på sitt jobb. Det är alltid någon som inte gillar en fullt ut - så är det med alla mänskliga kontakter. De flesta nöjer sig med att konstatera att de inte sympatiserar 100% med läraren men att det är OK och mänskligt, men de som inte gör det...där kan man få problem.

Att ha struliga klasser kan inte heller vara ett kriterie för att sparkas. Om det ständigt och jämt är struligt så måste ju ledningen kolla upp det, men om det är då och då så kan det vara frågan om olyckliga gruppsammansättningar och en lärare som jobbar livet ur sig för att få det att funka.

Som alltid när det rör sig om människor så är lösningen sällan enkel. Det är mycket som spelar in och i regel är man närmare en lösning om man inte går ut hårt mot hårt, utan att man försöker vinna förtroende och erbjuda ett samarbete oavsett var man innerst inne tycker att "felet" sitter. Gäller både lärare som förälder. Det är ju barnet som ska vinna inte någon av de vuxna.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

I 20-års åldern upptäcks en allvarlig B12 brist - detta har pågått så länge att det naturligtvis skadat henne, utlöst depressioner, balansproblem - ja gu vet allt.
När väl medicineringen fick genomslag så insåg tjejen att allt inte skulle vara inlindat som i bomull och att världen inte var suddig o gungig - som hon själv sa -Jag trodde det var normalt.
Hon är nu 24 och läser på engelskt universitet.

.

Hur upptäcktes detta? Har någon i tankarna som borde testa det här... Ber man om ett test bara?
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Hur fick ni kontakt med kuratorn på skolan?
Jag har faktiskt inte hört att det skulle finnas någon på vår skola, den är så liten, knappt 100 barn...

Det kanske inte sitter någon med eget rum på er skola men det finns garanterat en knuten till skolområdet. Titta på kommunens hemsidas utbildningssidor. Där brukar sådan info finnas.

Lycka till! Min dotter hade liknande symptom i några veckor förra julen (åttaårsåldern alltså). Fick t.o.m. panik av att bli lämnad hos mormor i några dagar när vi skulle iväg och hon har bott där utan problem många gånger både före och efter men det var bara vi föräldrar som dög i hennes känslostormar. Skolan grät hon i varje morgon vid lämning.

Det visade sig efter mycket lirkande att hon var jätteledsen för att hon inte hade någon bästis. Hon är ett sådant barn som är diplomatisk och kompis med alla. Därför umgås alla glatt med henne men hon saknade någon att sitta och viska med som alla andra. Det är ett problem när man som vi inte har familj i stan utan ofta reser bort på helger och lov osv. men det blev bättre för henne bara vi pratade om det. Viiiiilken lättnad att ha klurat ut vad det var!
 
Senast ändrad:
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Har haft ett bra telefonsamtal med rektor idag, vi ska dit på möte i morgon kl 9. Min dotter har stort förtroende för rektor och ser fram mot samtalet!
Det känns väldigt bra att ha blivit så väl bemött även fast jag ringde i ett jobbigt ärende.

Det där med B-12 brist lät intressant. Hur kan man kolla upp det?
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Jo, min flicka saknar också en bästis... hon har många kompisar men ingen bästis. Det beror på att det som intresserar henne inte intresserar de andra tjejjerna, hon gillar hästar och bollsporter. Hon har "bästisar", tjejjer som är som henne, själsfränder, som inte går på samma skola. Med dom viskar och fnissar hon o myser med hästarna och sover skavfötters i sängen...
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

När hon fick problem så var B12 brist något som bara medelålders kvinnor kunde få...
Hade läkarvetenskapen för sig.
Nu idag vet man bättre - men eftersom hennes problem varat så länge så tog det väl kanske ännu längre innan det upptäcktes.
Det togs ett ämnesomsättningsprov där extremt låga värden upptäcktes - inget konstigt prov alls.

Alla trodde ju att det var ett psykologiskt problem.
Det hade det ju också blivit - hur bra mår man av att inte ha ett socialt liv som alla andra tonåringar dvs skolan.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Bra att ni får respons av rektor.
Ang min systerdotter så var det också en turbulent tid (mobbinhg åt alla håll) i klassen vilket flera av hennes klasskompisar berättat senare - men just då blånekades det till det. Läraren brakade igenom några år senare.
Detta (fysiska symptomen magont) i kombination med en mycket tidig pubertet och B12 bristen gjorde 10 år av hennes liv till ett helvete.
Hennes föräldrar gjorde allt - att deras chefer ställde upp så mycket är otroligt för det tog tid m alla turer hit o dit - under 10 år.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Möte med biträdande rektor idag.
Dotra berättade mer idag än vad hon berättade i söndags, det är skönt att hon har så stort förtroende för bitr. rektor! :)
Det finns inget som kan få henne att gå tillbaka till sin klass, det hjälper inte att bitr. rektor följer med på lektionerna inte heller att jag eller min man (hennes far) är med. Hon verkar genuint rädd för sin fröken... efter dagens möte börjar jag fundera på vad som kan ha hänt. :confused:
Bitr. rektor är fantastisk. Dotra började med att förklara hur dålig hon är och att hon måste gå om för att hon är så dålig i skolan... :cry: men bitr. rektor pratade lugnt och förståndigt med flickan och lyckades få fram att problemet inte var bristande kunskaper... utan att dotra helt enkelt bara inte kan tänka sig att vara med sin fröken mer eftersom fröken är så arg :eek:
Återstår att se om skolledningen går med på att flytta ner henne en klass som hon själv vill, till en fröken hon har förtroende för...

Nån som hört talesättet "små barn=små bekymmer..."? ;)
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Så bra att du och framförallt dottern fick gehör hos rektorn. Hoppas också att de ser till att kolla vad som felas läraren för allas - inkl lärarens - skull.
Lycka till och hoppas det blir bra framöver. Du har en stark tjej som berättar hur hon känner!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 624
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Pratsch
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp