Min 9-åring vill inte gå till skolan!

L

loch

Hon som alltid har varit pigg och glad, läraktig och omhändertagande, glatt gått till skolan och älskat att lära har sakta förändrats...
Hon har ofta ont i magen eller ont i huvudet eller är så dålig att hon inte kan gå till skolan. Detta har pågått ett tag och varit bundet till vissa veckodagar... Under höstterminen har hon slutat gnälla men hon har blivit väldigt tjurig, inbunden, ledsen, tvär och grinig och hon har inte velat prata med oss om vad som är fel...
I kväll bröt hon ihop totalt. Hon var så stressad över läxan som ska lämnas in på fredag! :eek: Sen rann allt ur henne som ett vatten... fröken är arg, hon är arg för att killarna pratar och efter det är hon arg på alla, speciellt de som ber om hjälp. Hon hinner aldrig jobba klart innan nästa sak ska påbörjas, hon får inte jobba vid datorn (hon tar inte för sig), hon får aldrig höra att hon är duktig eller att hon gör något bra, bara kritik! Dessutom har det kommit en tjej till klassen (fosterhemsbarn) som ställer till mycket osämja i flickornas relation till varandra, något som min dotter lider mycket av.
Min dotter vill aldrig mer gå tillbaka till den klassen! Hon vill börja i klassen under som har en lärare som hon trivs med och snälla tjejer som inte snackar illa om varandra....
Vad tycker ni? Hur ska jag lösa det här?
Jag kommer inte tvinga henne tillbaka till skolan! Hon blir hemma tills hon mår bra psykiskt igen... jag får väl försöka undervisa henne så gott jag kan.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Att hålla henne hemma löser ju inget, men jag antar att du tänkt ta upp det med skolan? Det låter ju som en ohållbar arbetssituation för både barn och lärare i din dotters klass.

Själv hade jag nog pratat med skolan och bett att dottern får byta klass, men det löser ju bara problemet för din dotter. Inte för de andra, som sannolikt också mår dåligt i samma utsträckning.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

För det första så kan du inte hålla henne hemma annat än under sjukdom sedan råder skolplikt.
Ta kontakt med läraren och berätta vad som hänt.
Kontakta också skolhälsovården för att få hjälp.
Nästa anhalt är ansvarig rektor och har läraren så pass allvarliga problem blir det nog automatiskt kontakt med rektor men för att vara schysst med läraren bör du tala med henne först.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Men lilla stumpan då! Så kan ni ju inte ha det!

Jag skulle kalla till möte å det snaraste med skolan. Det är säkert inte bara din dotter som mår dåligt, det låter som om läraren inte heller mår särskillt bra.

Rektorn måste ta detta på allvar!
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Jag kommer inte tvinga henne tillbaka till skolan! Hon blir hemma tills hon mår bra psykiskt igen... jag får väl försöka undervisa henne så gott jag kan.

Helt rätt, stå på er, för barn som inte tar för sig stinker skolan om de inte har tur att få en bra lärare.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

DU och tösen ska till skolan.
Ta ut föräldradagar och parkera dig där tills det löser sig, prata med lärare och rektor.
Att hålla henne hemma löser ingenting men med mamma vid sin sida så går allt så mycket bättre.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Jag tycker det är helt rätt att hålla henne hemma när hon mår så dåligt. Däremot kan man inte nöja sig därvid utan andra åtgärder måste vidtagas samtidigt.

Om skolplikten:
Skollagens 3 kap. 1 § stadgar att "barn som är bosatta i landet har skolplikt enligt föreskrifterna i detta kapitel. Skolplikt gäller dock inte i fråga om barn, som varaktigt vistas utomlands eller vars förhållanden är sådana att det uppenbarligen inte kan begäras att barnet skall gå i skola.
Från: http://susning.nu/Skolplikt
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Att hålla henne hemma löser ju inget, men jag antar att du tänkt ta upp det med skolan? Det låter ju som en ohållbar arbetssituation för både barn och lärare i din dotters klass.

Själv hade jag nog pratat med skolan och bett att dottern får byta klass, men det löser ju bara problemet för din dotter. Inte för de andra, som sannolikt också mår dåligt i samma utsträckning.

Vi har haft möte... med rektor o lärare... på lärarens initiativ. Hon anser att det finns ett "förtroendeproblem" mellan oss föräldrar och henne. :(
Det mötet har tyvärr inte resulterat i annat än att min dotter har behållt sina känsor innom sig för att undvika fler konflikter...
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

För det första så kan du inte hålla henne hemma annat än under sjukdom sedan råder skolplikt.
Ta kontakt med läraren och berätta vad som hänt.
Kontakta också skolhälsovården för att få hjälp.
Nästa anhalt är ansvarig rektor och har läraren så pass allvarliga problem blir det nog automatiskt kontakt med rektor men för att vara schysst med läraren bör du tala med henne först.

Jag anser henne vara sjuk. Hon har ju ont i magen och ont i huvudet... i kväll grät hon hysteriskt så hon skakade o kippade efter andan eftersom hon var så stressad över läxan som ska lämnas in på fredag...
Hon mår psykiskt dåligt, det är också en sjukdom.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Men lilla stumpan då! Så kan ni ju inte ha det!

Jag skulle kalla till möte å det snaraste med skolan. Det är säkert inte bara din dotter som mår dåligt, det låter som om läraren inte heller mår särskillt bra.

Rektorn måste ta detta på allvar!

Nä, *suck* fröken mår också dåligt! Det här är inte första klassen som hon skapat problem med tyvärr... men fröken är inte mottaglig för förslag och ideér, och rekrot kan inget göra eftersom hon har en fast anställning...
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Helt rätt, stå på er, för barn som inte tar för sig stinker skolan om de inte har tur att få en bra lärare.

Jo, visst borde det bli bättre för henne att få byta till en klass med en lärare som hon trivs med även om det innebär att hon får gå om ett år?
På den lilla skolan de går så känner alla varandra och hon tycker jättemycket om fräken i 2:an! Hon har faktiskt pratat om att byta klass i över ett år nu!
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Låt henne byta, men om du orkar är det ändå bra att föra dialogen med skolan om den nuvarande situationen i klassen.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Låt henne byta, men om du orkar är det ändå bra att föra dialogen med skolan om den nuvarande situationen i klassen.

Självklart, det finns fler barn som inte mår bra tillsammans m fröken... men jag känner inte att det finns så stor ork och engagemang hos dessa. Vi är några få föräldrar som ser problemet och det är inte många som orkar "strida" m skolan...
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Nä, *suck* fröken mår också dåligt! Det här är inte första klassen som hon skapat problem med tyvärr... men fröken är inte mottaglig för förslag och ideér, och rekrot kan inget göra eftersom hon har en fast anställning...


Rektorn kan visserligen inte bara sparka personal hur som helst, men om läraren har problem (och det låter det som hon har på det sätt hon reagerar inför stress) så kan skolan se till att krafsa fram pengar till en assistent i klassen. Det kanske inte finns pengar till en heltidsassistent, men i allfall under några timmar om dagen. Då kan assistenten gå ut och jobba med de elever som har svårt att komma till ro i klassen och på så vis avlasta läraren och skapa lugn.

OM det är frågan om en pressad lärare som har börjat ledsna på yrket så kan det ändå bli en ändring till det positiva för allihopa om hon får hjälp (vare sig hon vill det eller inte - det är inte alltid alla har sjukdomsinsikt, speciellt inte när det rör sig om utmattningssyndrom, då jobbar man ofta tills man bokstavligen går in i väggen och man är nog inte så trevlig mot omgivningen på vägen dit).

Annars låter det definitivt som om ditt barn reagerar på något yttre som oroar henne. För det är väl inga större omvälvande händelser som skett i er familj som kan ge reaktioner hos ditt barn just nu? Gäller att fundera igenom allt som kan ge en orsak till oro och nedstämdhet, det kan ju vara både något inom familjen och inom skolan. Men det lär du ju veta själv, antar jag.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Vi har letat fel hos oss själva det senaste året, jag lovar!
Jag är ju sjuk och har varit sjukskriven... är det det? Jobbigt att ha en sjuk mamma? Antagligen :idea: Men nej... nu jobbar jag 75% och mår ganska skapligt...
De har hjälplärare i klassen men det hjälper inte!
Min flicka älskar att gå till skolan de dagar som fröken inte håller i undervisningen... det finns ett mönster i hennes sjukdomar. :(
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Nu har jag iof. inte haft problem på lågstadiet med min dotter utan snarare högre upp i klasserna (och vi finns också i Sörmland) och jag lovar dig,det enda som i princip hjälpte mot min dotters skola för att de skulle ta det hela på allvar var att jag ringde skolstyrelsen och även talade om att om det inte skulle ske en drastisk förändring omedelbart så skulle jag även göra en polisanmälan.
(Innan dess hade vi försökt med friends,möte med rektor och även lärare,och även möte hemma hos ett par klasskamrater osv osv)
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Jo, visst borde det bli bättre för henne att få byta till en klass med en lärare som hon trivs med även om det innebär att hon får gå om ett år?
På den lilla skolan de går så känner alla varandra och hon tycker jättemycket om fräken i 2:an! Hon har faktiskt pratat om att byta klass i över ett år nu!


Gå på känsla om vad som blir bäst för barnet.
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Stackars liten, och nioårsåldern som är så traumatisk utan att det händer en massa extragrejer. Mina barn har haft det otroligt jobbigt i den åldern med identitetskriser och separationsångest. Även mycket tankar om kärlek och döden har förekommit...

Tur för din lilla tjej att hon har en sån förstående mamma som dig, som tar hennes känslor på allvar :bow:
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Ja... eller... :confused:
Det här har ju faktiskt pågått i mer än ett år och det är ju för länge! men ändå kan jag få för mig att jag gör en "höna av en fjäder" när jag lyssnar på henne och låter henne bestämma att hon inte vill vara kvar i klassen...
Det är så svårt att veta hur man ska göra saker på rätt sätt men jag är iallafall säker på att flickan mår riktigt dåligt... och att jag måste hjälpa henne att bli levnadsglad igen!
 
Sv: Min 9-åring vill inte gå till skolan!

Har precis samma problem med min 9åring. :crazy:
Hon har haft ont i magen till och från sedan veckan innan jul. Har varit hos läkaren flera gånger med henne, och nu var vi på ultraljud som visade att hon hade förstorade körtlar i magen.
Under jullovet var det bra, men så fort det blev tal om skolan började hon gråta hysteriskt och sa att hon har ont i magen.
Jag har varit med henne i skolan jättemånga gånger och pratat med fröken, och skolkuratorn.
För ett par veckor sedan när hon fick stanna hemma från skolan var hon jättenere och satt bara och stirrade rakt fram, hon ville inte hitta på något.

Sedan följde jag med henne några gånger och vi hittade på roliga saker och ibland blir det problem. I fredags morse var det jättejobbigt att få iväg henne till skolan, jag var riktigt elak :cry:, men jag visste att hon skulle till kuratorn direkt. Vi har bestämt att hon ska gå dit direkt på morgonen så hon blir lite lugnare.

Hon säger att hon inte vet vad det är som är fel, men jag vet att det är en del problem med fröken. Min flicka får ofta skulden så fort det är bråk. Fröken är en riktig "gnällröv" som vill att flickor bara ska sitta stilla och svara på frågor. Min tjej är mer en pojkflicka och är väldigt ettrig. Så även om hon ofta är inblandad i bråken är det inte alltid hon är med. Men det har fröken fått för sig.

Nu är det som sagt skolkuratorn som gäller, där trivs hon jättebra och hon är världens gulligaste.:p

En kväll åkte vi till akuten för hon hade så ont i magen. Där träffade vi ett riktigt pucko. Det enda han gjorde var att trycka på hennes mage och sedan sa han; jag är kirurg, mitt jobb är att kolla om det är något som behöver opereras och det bedömer jag att det inte är, vad kan det vara?, ja det kan vara 100 saker, vad vet jag????
dessutom hade han en snorbuse i näsan!!!
KORKADE LÄKARE!!!! Detta gjorde att hon blev ännu oroligare över vad det kunde vara. Sedan fick vi som sagt tid för ultraljud och det visade några körtlar som är förstorade.
Till viss del kan det säkert vara det som gör ont, men jag tror att det blivit en ond cirkel och hon kopplar ihop det med skolan.

Kuratorn sa att det är ganska vanligt med sådana problem i 9 års åldern. Vet inte om det hjälper, men man vet ju att man inte är ensam, och att det går över med tiden.

Hon har så smått börjat gnälla över magont när hon vet att det är skola imorgon. Hon kommer att fortsätta försöka få stanna hemma imorgon, men jag kommer inte att ge mig. :crazy: Usch, vad jag är elak, men jag känner att det är för hennes eget bästa.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 624
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Pratsch
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp