Midvinterblot (varulvslek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Fast vapensmeden förvandlar ju någon, inte dödar? Det skulle väl i så fall vara om ulvarna misstänkte att dramatik blivit förvandlad till god och därmed var en förrädare, och ville bli av med henne? Det är väl en möjlighet, antar jag, även om det känns lite långsökt...

Men borde inte det stå i uppdateringen då? Alltså typ "Dramatik var bybo, tidigare missionär"?

Jag förstår ingenting av den här uppdateringen. Det hela känns väldigt konstigt.

Edit: Såg att du skrivit samma sak ;)

Jag tror att det är så som cirkus var inne på och varför det inte framgår tydligare i uppdateringen är för att lekledaren ska få roligare läsning. Jag menar inte att denna lek redan är lite förvirrande. Neej då ;).

Jag är rätt så säker på agtt dramatik blev förvandlad av vapensmeden, från god till ond och skulle alltså jobba utanför lyan. Och sen gick det som det gick med den saken.

Det betyder att vapensmeden gjorde ett dåligt val för den goda sidans skull. De blev av med en.
Men å andra sidan så gjorde missionärerna ett dåligt val när de råkade käka en som konverterat.

Jäkligt synd att vapensmeden inte konverterat en ond istället - det hade ju varit perfekt att ha en förrädare i lyan!

Jag passar på att lägga in röstningarna dessa två dagar.

DL1

Vira röstar på cirkus kl 22:15 (torsdag)
Habina röstar på Paddington kl 16:37
AskoII röstar på Paddington kl 16:40
Soffiproppi röstar på Paddington kl 17:17
Matmissbrukaren röstar på Paddington kl 17:30
Dramatik röstar på TLV kl 17:31
Hedinn röstar på karamelldrottningen kl 17:55
Bumpo röstar på mumorsan kl 18:07
Cirkus röstar på Soffiproppi kl 18:11
Paddington röstar på AskoII kl 18:23
Niyama röstar på Paddington kl 18:31
LindgrenV röstar på Soffiproppi kl 18:36
TLV röstar på Soffiproppi kl 18:41
Karamelldrottningen röstar på Soffiproppi kl 18:52
Mumorsan röstar på AskoII kl 18:54
Paddington ändrar till Soffiproppi kl 18:59 (vilket innebär lottning)
Lillelorden röstar på Soffiproppi kl 18:59

Soffiproppi, hirdman(ängel) - lynchas

NattDL1
LindgrenV, tvilling - käkas

DL2
Paddington röstar på Karamelldrottningen kl 16:00
Mumorsan röstar på Paddington kl 16:32
TeamLundVer röstar på LilleLorden kl 17:0
Dramatik röstar på Mumorsan kl 17:40
Hedinn röstar på Karamelldrottningen kl 18:02
MM röstar på AskoII kl 19:15
Karamelldrottningen röstar på Hedinn kl 19:26
Habina röstar på TeamLundVer kl 19:37
Cirkus röstar på TeamLundVer kl 19:46
LilleLorden röstar på karamelldrottningen1 kl 20:34
Niyama röstar på dramatik kl 20:38
Vira röstar på Habina kl 20:41
Asko röstar på paddington kl 20:48
Soffiproppi2 röstar på Mumorsan kl 20:55
TeamLundVer ändrar sin röst till Mumorsan kl 20:55
Ottilia röstar på karamelldrottningen kl 20:59

karamelldrottningen, bybo lynchas

NattDL2
dramatik, missionär käkas

KL

För tydlighetens skull:

Uppdateringen är inte otydlig. Den är 100 % tydlig. Drama dog, hon var missionär. Varken mer eller mindre. Samtliga roller som försvinner uppdateras med sina korrekta namn och om spelaren ändrat inställning kommer det att stå med också.

Jag har vare sig glömt/skrivit fel (vilket definitivt kan hända) eller medvetet förvridit information för att jag ska få roligare läsning (vilket jag aldrig skulle göra!).

Men, back to business. Jag tittade igenom gårdagens röstning, och det här inlägget skavde igår och skaver än mer idag:

KL
Jag lär visserligen vara här mer innan DL, men jag känner mig ganska säker på var min röst kommer hamna så jag kan lika gärna rösta nu. Skulle det dyka upp nåt mer misstänkt under kvällen är det ju inte värre än att det går att ändra.

Eftersom jag anser karamellens förklaring till rösten igår ytterst suspekt (misstänkte Paddi, men gillade inte strömrösterna på henne och la istället en strömröst på Soffi1, konversationen på sidan 10 inlägg #192-199) är det henne jag håller mest misstänkt just nu.

I övrigt reagerar jag lite på dramatik, främst efter diskussionen om Niyama och siaren, där jag inte håller med eller förstår hur dramatik tänker, alls. Jag upplever det lite som ett desperat försök att kasta misstankar.

Mumorsan håller jag inte alls med i frågan om att Paddi bör vara ond för att hon räddade sig själv, eller att hon och Lorden bör vara onda kollegor, men det känns mer som meningsskiljaktigheter och inget jag anser gör Mumorsan ond.

Övriga behöver jag gå igenom mer, men baserat på ovanstående:
Hedinn röstar på karamelldrottningen

Vi vet nu att KD var god. Sant, hon skrev ett par halvskumma saker igår men som jag påpekade igår inte värre än vanligt. Hedinn vet hur KD brukar skriva. Ändå känner hon sig ganska säker på var hon ska rösta, så säker att hon röstar tidigt och påpekar det, även om hon slänger in att hon visst kan ändra sig. Det känns verkligen inte bra. KD är ofta ett "lätt byte", vilket Hedinn också är medveten om. Att hon ändå inte tar hänsyn till det tycker jag är märkligt - ok om hon hade haft extra info om karamellen genom en sia eller liknande, men uppenbarligen så hade hon inte det. Det är så ruskigt enkelt för en ulv att slänga in en misstanke mot KD tidigt och sedan se om folk hakar på.

Sedan har vi resonemanget mot dramatik, som vi nu vet var missionär. Hedinn teoriar mot dramatik, men det är en typisk svagare teori som ändå ingen skulle rösta efter - ganska typiskt för ulvar som ska alibiteoria mot kollegor utan att för den delen misstänka dem så hårt att någon hakar på teorin och röstar ut dem.

För att sammanfatta: jag tycker att det var konstigt att Hedinn reagerade så starkt på KD. Övriga röster på KD är också misstänkta, men eftersom Hedinn lade grunden till en teori som jag har svårt att se att en god Hedinn skulle rösta efter så är Hedinn min huvudmisstänkta.

Uppdateringen är inte otydlig. Den är 100 % tydlig. Drama dog, hon var missionär. Varken mer eller mindre. Samtliga roller som försvinner uppdateras med sina korrekta namn och om spelaren ändrat inställning kommer det att stå med också.

Eeeh! Jag vart väldigt förvånad först också men när jag läste era teorier om smeden så tänkte jag att det lät ju som en stark möjlighet. Men nu enligt LL så var det inte så!

Vad sjutton hände i lyan egentligen? :crazy: Jag kan ju förstå att något misstag sker under dagDL men nattDL? Aldrig! Och dramatik var ju en rätt så aktiv spelare (så den lite dåliga möjligheten att de kickade en oaktiv ulv finns inte).

Som jag ser det så finns möjligheterna att det är många oerfarna missionärer (konstigt dock :crazy:) eller missionärer som inte vill käka upp någon annan i rädsla för misstankar ...

Eller har drottningen (är på mobilen så jag kan inte läsa roll listan) någon slags förmåga att (om hen väljer att vara ond) påverka ulvarnas beslut..?

Edit: Läste roll listqn och ser att det verkar osannolikt, sååå ... kanske tjuven råkade stjäla en ulvs förmåga och därmed fick välja en att käka upp och råkade välja en missionär (eftersom hen inte vet vilka missionärerna är)? :p

Senast ändrad:

Nog för att KD brukar kunna formulera sig konstigt, men när hon skrev att hon misstänkte Paddi mest, men inte ville lägga rösten på henne pga strömrösterna och istället lägger en strömröst på Soffi1, det är för mig mer misstänkt än konstig formulering. Visst, jag hade uppenbarligen fel, men jag tänker ju inte undvika att misstänka någon pga att den kan formulera sig konstigt även som god. Speciellt inte när det är det absolut mest misstänkta jag sett i leken fram till dess.

Att jag skrev att jag var såpass säker att jag kunde rösta tidig berodde just på det, att jag inte hade någon annan lika misstänkt, men därför även påpekade att jag kunde ändra - just för att göra det tydligt att jag inte var säker på KD1s ondhet. Men eftersom jag själv föredrar lite utspridda röster såg jag inte någon anledning till att hålla inne på min röst till närmare DL, främst för att det finns tid för att bli överbevisad om att det finns ett annat, bättre val, inte för att få folk att haka på.

Eeeh! Jag vart väldigt förvånad först också men när jag läste era teorier om smeden så tänkte jag att det lät ju som en stark möjlighet. Men nu enligt LL så var det inte så!

Vad sjutton hände i lyan egentligen? :crazy: Jag kan ju förstå att något misstag sker under dagDL men nattDL? Aldrig! Och dramatik var ju en rätt så aktiv spelare (så den lite dåliga möjligheten att de kickade en oaktiv ulv finns inte).

Som jag ser det så finns möjligheterna att det är många oerfarna missionärer (konstigt dock :crazy:) eller missionärer som inte vill käka upp någon annan i rädsla för misstankar ...

Eller har drottningen (är på mobilen så jag kan inte läsa roll listan) någon slags förmåga att (om hen väljer att vara ond) påverka ulvarnas beslut..?

Men varför skulle en oerfaren missionär äta upp en egen? Den logiken förstår jag inte.

Nog för att KD brukar kunna formulera sig konstigt, men när hon skrev att hon misstänkte Paddi mest, men inte ville lägga rösten på henne pga strömrösterna och istället lägger en strömröst på Soffi1, det är för mig mer misstänkt än konstig formulering. Visst, jag hade uppenbarligen fel, men jag tänker ju inte undvika att misstänka någon pga att den kan formulera sig konstigt även som god. Speciellt inte när det är det absolut mest misstänkta jag sett i leken fram till dess.

Att jag skrev att jag var såpass säker att jag kunde rösta tidig berodde just på det, att jag inte hade någon annan lika misstänkt, men därför även påpekade att jag kunde ändra - just för att göra det tydligt att jag inte var säker på KD1s ondhet. Men eftersom jag själv föredrar lite utspridda röster såg jag inte någon anledning till att hålla inne på min röst till närmare DL, främst för att det finns tid för att bli överbevisad om att det finns ett annat, bättre val, inte för att få folk att haka på.

Fast jag vet inte om den formuleringen är särskilt konstig alls? Om man reagerar på att rösterna på Paddi trillar in lite för lätt kanske man anar att det kan finnas ulvar där. Alltså vill man rösta någon annanstans men ändå göra skillnad=röstar på en annan som fått några röster. Kanske att det haltar lite, men för att vara förstadagen kan jag inte se problemet. Det fanns många andra spelare med liknande strömmar och formuleringar som du hade kunnat välja, så varför just KD? Jag håller inte med dig om att man inte ska ta hänsyn till hur spelare brukar uttrycka sig - om man vill få ut de onda är det i allra högsta grad viktigt att fundera kring om spelaren bara uttrycker sig lite klumpigt eller om denne har en ulvig baktanke med uttrycket. Det tycker jag inte att du har verkat reflektera kring i den här leken, varken med KD eller med dramatik, vilket får mig att undra om du inte letar efter teorier mot spelare snanare än att leta efter ulvar.

Och som sagt, din tidiga röst skaver. Jag har väldigt svårt att förstå att du valde att rösta tidigt efter en så svag teori, i stället för att vänta och se om diskussionerna skulle leda till något starkare. Känslan jag får är att du ville att spelare (kanske främst de nya?) skulle haka på.

Jag måste tyvärr rösta tidigt idag - det var inte min helg för att hinna leka heller. Om jag är kvar imorgon kommer jag att bli mer aktiv. Förhoppningsvis kan jag titta in från tåget efter åtta, men vi får se. Därför röstar jag efter det jag har hittat som sticker ut mest, nämligen Hedinns röstande och förklaringar till rösten.

Vira röstar på Hedinn.

Men varför skulle en oerfaren missionär äta upp en egen? Den logiken förstår jag inte.

För att de glömde bort vilka som var missionärerna? Är ju ovanligt många deltagare i den här leken så det bör ju också vara ovanligt många i lyan också.

Edit: Fast det skulle ju lika gärna kunna vara "erfarna" missionärer som glömt det också.

Men om de ville förvirra oss så har de lyckats! :p

Jag måste rösta nu eftersom jag måste åka till stallet och blir där ända till efter 21.
Usch vad jobbigt.

Jag hinner inte skriva om mina tankar runt alla.

Ottilia – kommer in i sista sekunden och kastar in en röst på goda karamelldrottningen och räddar Mumorsan från att gå upp i lottning. Å ena sidan kan det vara en räddningsröst på en kollega, å andra sidan så är det ett djärvt drag med en sån räddning. Jag vet inte. I så fall tror jag att hon sitter i lyan tillsammans med Mumorsan som jag för lite skumma vibbar av också. Stort frågetecken på bägge två

AskoII – känns också skum. Skulle inte förvåna mig om AskoII är ond, jag tror ju att åtminstone en av de 4 första att rösta på Paddington i DL1r är ond och en har vi redan räknat bort iom goda SoffiProppi1. MM röstar på AskoII på DL2 och jag tror faktiskt inte att de sitter i lyan tillsammans. Jag är benägen att hålla med om MM’s fråga att varför skulle just oerfarna ulvar(missionärer) äta en egen? Dessutom så tycker jag att rösten på Paddi var svagt motiverad

MM – vet inte, en ny som ställer en massa frågor och jag skulle inte vilja varken säga att det gör henne god eller ond. Sätts åt det neutrala hållet än så länge. Hon var en av de fyra första att rösta på Paddington i DL1, en vet vi säkert var god och på DL2 så röstar hon på en annan av de andra tre – det säger inte så mycket egentligen, men jag noterar det. Jag är rätt säker på att (minst) en av dem är i lyan och just nu lutar det mest åt AskoII

TeamLundVer – har varnat för låg aktivitet. Jag skulle verkligen vilja se mer av henne för att antingen befästa eller förkasta mina tidigare teorier om henne. Tror inte att min röst hamnar där idag igen, men TLV är inte helt avskriven från onda-listan

Niyama – röstade på dramatik i DL2, jag vet verkligen inte var jag ska placera den rösten. Motiveringen känns inte så konstig.. Jag tror ändå inte man kan dra några särskilda slutsatser av den rösten, trots det som hände med dramatik. Jag håller henne forsatt åt det neutrala hållet

Hedinn –Lite underligt med röst på karamelldrottningen både DL1 och DL2. Hur kan hon vara så säker på det? Dock så ser teorierna rätt så olika ut. Nu vet vi att karamelldrottningen var god. Kanske en god Hedinn har bara röstat på den som hon hade mest teorier mot. Eller så är det som Vira funderar runt Heddinn är ulv, en tidig röst och misstanke och hopp om att flera hakar på. Jag vet inte.

cirkus röstar på AskoII enligt ovan teori

För att de glömde bort vilka som var missionärerna? Är ju ovanligt många deltagare i den här leken så det bör ju också vara ovanligt många i lyan också.

Edit: Fast det skulle ju lika gärna kunna vara "erfarna" missionärer som glömt det också.

Men om de ville förvirra oss så har de lyckats! :p

Det låter långsökt att man glömmer bort sina kollegor. Nu såg jag ju dock att det hände i ett förvirrat tillstånd om det var i förförra leken jag följde, men då var det dag-DL.

kanske tjuven råkade stjäla en ulvs förmåga och därmed fick välja en att käka upp och råkade välja en missionär (eftersom hen inte vet vilka missionärerna är)? :p

Måste erkänna att jag också är inne på denna tanke...

Men då har jag en fråga till LL - om detta hypotetiskt skulle kunna ske: betyder det att hela lyan mister förmågan att käka den natten och det är tjuvens val som bestämmer nattkäk?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 006
Senast: Mammas
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 455
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 368
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar