Midvinterblot (varulvslek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Måste erkänna att jag också är inne på denna tanke...

Men då har jag en fråga till LL - om detta hypotetiskt skulle kunna ske: betyder det att hela lyan mister förmågan att käka den natten och det är tjuvens val som bestämmer nattkäk?

Det låter ju helt klart som det mest troliga, det skulle ju i alla fall förklara att en ulv blev käkad.

Förmågan övergår ju till tjuven, så den borde fått bestämma nattkäk isf.

Ottilia – kommer in i sista sekunden och kastar in en röst på goda karamelldrottningen och räddar Mumorsan från att gå upp i lottning.

Även fast jag var glad för att jag blev räddad så tyckte jag också att detta var otroligt konstigt. Hon har heller inte kommit med någon riktig förklaring till varför rösten hamnade där.

Men då har jag en fråga till LL - om detta hypotetiskt skulle kunna ske: betyder det att hela lyan mister förmågan att käka den natten och det är tjuvens val som bestämmer nattkäk?

Svaret är att lyan bara har ett nattkäk oavsett antalet medlemmar.

Lite tankar.

Karamelldrottningen Har precis hoppat in i leken som Bumpos ersättare, så det kommer nog mer aktivitet från hennes sida.

Vira Vet inte var jag har henne. Ena sekunden känns hon god och i den andra ond.

Lillelorden Önskar mer aktivitet från hennes sida.

Paddington Valde att rädda sig själv, förståeligt. Börjar kännas mer neutral än mot det onda hållet.

AskoII Fortfarande misstänksam mot henne då hon valde att rösta på Paddington i första röstningen och sen inte verkade tycka om att fler la sina röster där.

Ottilia För oaktiv för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning om henne och jag vet inte vad hon baserade sin röst på som kom i sista sekund.

Jag fortsätter m mitt teoriande från i förmiddags..

Har kikat lite på Habina och det känns lite som om hon gjort väldigt mycket för att godförklara Dramatik, samtidigt som hon slänger ur sig flera namn som potentiella ulvar – där vi nu vet exempelvis att Karamellen1 var god.

Sitter och läser igenom tråden ordentligt nu och tänkte att jag skulle svara på anklagelsen. Visst kan det vara så att Paddington är god och Dramatik ond, än så länge har jag bara magkänslan att gå på. Men om det skulle visa sig vara så, får jag medge att jag hade alldeles fel. :o
Men jag försöker inte skydda Dramatik, så jag hoppas att hon inte är ulv. :nailbiting: Jag vet bara att jag själv ibland kan skumma igenom tråden men inte ha möjlighet för att skriva något förrän senare.
Sammanfattningsvis får jag just nu dåliga vibbar från Niyama, Karamelldrottningen, Lillelorden, Mumorsan, Matmissbrukaren, TeamLundVer. Säg att det inte finns fler ulvar än det... :nailbiting:

Usch vad jag uttrycker mig klumpigt. :o Det jag menar är att jag inte på något vis skyddar Dramatik, men om någon skulle få för sig att jag gjorde det så hoppas jag att hon inte är ulv, för då sitter hon och skrattar åt mig nu. :crazy:

När hon röstade var ställningen Cirkus 1, Paddington 4, TeamLundVer 1, Karamelldrottningen 1, Mumorsan 1 och Soffiproppi1 1. Om hon var ond så skulle hon vetat om att Soffiproppi var god och mina misstankar säger att i alla fall TeamLundVer, Mumorsan och Karamelldrottningen är onda, så då hade det varit smart att rösta på Soffiproppi redan då.

Perfekt alibi är det inte, det verkar inte finnas några perfekta alibin i den här leken, allt vänd och vrids på. :p

Jag tror inte dramatik är ulv, men jag blir lite nervös över resonemanget i inlägg 116, att dramatik är ond för att hon vill verka vara god. Men i nuläget avvaktar jag med henne.
Hur många onda borde vi förresten räkna med? Är det 1/3 det brukar vara? :confused:

För att det är så hopplöst svårt! Jag tycker det kan kännas helt rätt ena stunden att en person (i detta fall dramatik) är god och så kommer någon annan spelare med ett resonemang som omkullkastar allt och gör att personen faktiskt skulle kunna vara ond. Den osäkerheten gör mig nervös. :nailbiting: Nybörjarnerver kanske? ;)

Här på slutet får man intrycket av att hon kanske kan tro att Dramatik inte är god men ändå baserar hon rösten på TLV utifrån vad Dramatik skrivit.

Usch, jag trodde att andra röstningen skulle bli lättare än den första. :banghead:

TeamLundVer känns dock väldigt skum. Först skriver hon att hon skall försöka hålla sig i bakgrunden och när Dramatik påpekar att det är ganska ulvigt så svarar inte TeamLundVer på det.

Sedan röstade hon förra gången på Soffiproppi1 när Soffiproppi1 hade två röster på sig redan, känns som en misstänksam strömröst...

Så därför får det bli henne jag röstar på ikväll.

Habina röstar på TeamLundVer

Jag blir lite misstänksam mot spelare som kastar ur sig ogrundade anklagelser så tidigt i leken på så många olika spelare och utan riktig substans samtidigt som samma spelare ser till att i det närmaste hålla en spelare åt det goda hållet från dag1 även det utan särskild grund. Nu när vi vet att Dramatik var ond så får det mig att undra om hon försökt hålla en kollega om ryggen hela leken speciellt som hon baserade rösten på mig (första rösten på mig dag1) på mitt inlägg där jag undrade om Dramatik smög i bakgrunden eftersom hon inte visat sig på väldigt länge i tråden och så fort ngn skrev hennes namn besvarade hon det inlägget...

Jag tolkar detta som att en ev tjuv skulle vara "tillfällig medlem" av lyan den natten som den övertagit förmågan till nattkäk. Eftersom jag inte tror att lyan missat att skicka in käk och bara ett käk räknas så är min fundering att endera har det sist inskickade käket valts (oberoende om det kom från lyan el tjuven) eller så har LL lottat....

Om det nu är så att tjuven valt käket så är det ju inte helt otroligt att denne väljer den som denne tror är mest god (dvs minst sannolikt ingår i lyan) - eftersom bland annat Habina teoriat mycket om att Dramatik inte borde vara ulv och jag skrev idag att jag satte denne åt det godare hållet så är det ju inte otroligt att (åtminstone en oerfaren) tjuv valt någon som andra valt att sätta åt det goda hållet....

Nu är det här ju bara spekulationer, men kanske ngt att fundera på..

Jag tolkar detta som att en ev tjuv skulle vara "tillfällig medlem" av lyan den natten som den övertagit förmågan till nattkäk. Eftersom jag inte tror att lyan missat att skicka in käk och bara ett käk räknas så är min fundering att endera har det sist inskickade käket valts (oberoende om det kom från lyan el tjuven) eller så har LL lottat....

Hur menar du? Om tjuven stjäl förmågan att käka så måste det ju vara det som räknas, ulvarna har ju då tappar förmågan den natten?

Jag kan bara se två alternativ till att en ulv käkades: antingen har tjuven stulit käket och råkat käka en ulv.

(Tog bort andra alternativet eftersom det kanske inte var så smart att skriva ut, även om jag tror ulvarna kan tänka själva.)

Senast ändrad:

Jag frågade LL om lyan tappade förmågan och fick nedanstående svar tillbaka. LLs svar tolkar jag som att lyan inte har tappat förmågan. Därför gör jag mina alternativa teorier. Men jag kanske missförstår LLs svar?

Hoppar in lite snabbt i tråden medan jag väntar på att grabbarna ska bli klara med armeringen så att vi kan börja gjuta.

1. cirkus
2. Niyama
Hedinn
Karamelldrottningen I sin nya roll som gamla Bumpo känner jag inte att hon skrivit tillräkligt mycket för att jag ska ha ngt att gå på.
Vira Resonerar på ett sätt som jag köper rakt av. Antingen lurar hon mig grundligt eller så är hon god. Just nu står hon på den goda sidan i min bok iaf.
7. Lillelorden
Mumorsan Får jag fortfarande en konstig magkänsla av. Jag brukar ju tro att hon är god när hon är ond och tvärtom så jag vågar inte lita helt på min magkänsla men hon står på min lista med ett stort frågetecken.
9. glömmerallt
10. bumpo
Paddington Trillar lite under radarn på mig för tillfället. Ond eller god, jag har faktiskt ingen aning längre.
13. Matmissbrukaren
15. AskoII
16. Soffiproppi
Habina Har jag börjat fundera lite på. Precis som Padd skriver så blir hennes beteende lite utstickande nu när vi vet att Dramatik var ond. Det känns som ngn som vill rädda en kompis och övergör det lite nybörjaraktigt.
18. Ottilia

---------
hinner inte mer just nu måste gjuta återkommer

Jag frågade LL om lyan tappade förmågan och fick nedanstående svar tillbaka. LLs svar tolkar jag som att lyan inte har tappat förmågan. Därför gör jag mina alternativa teorier. Men jag kanske missförstår LLs svar?

Jag svarar som LL ofta lite svävande när det gäller sådana här frågor. Anledningen till att jag inte vill vara allt för tydlig är helt enkelt att inte riskera att omedvetet gynna eller missgynna en sida. Att LL ibland råkat (för att man inte kan förutse alla konsekvenser) ge information som gjort detta har jag varit med om vid några tillfällen och det är ju inte idealiskt. Jag minns t ex en lek när jag och Niyama var ulvar. De goda var osäkra på hur många det var kvar, en eller två. Då råkade LL som svar på en fråga om roller benämna oss "de", vilket naturligtvis inte var medvetet men det var verkligen inte bra för oss i det läget (dock vann vi ändå:D).

Vet inte om det blir tydligare om jag skriver:

Varje natt finns det (nu bortser vi från eventuella paket m m, jag menar normalt sett) bara ett enda tillfälle att käka.

Om tjuven: tjuven stjäl förmågor. Om tjuven exempelvis rånar siaren kan inte den sia den aktuella natten.

tack för förtydligandet igen, NU hänger jag med - komplicerade det mer än jag behövde i min skalle :)

Hur menar du? Om tjuven stjäl förmågan att käka så måste det ju vara det som räknas, ulvarna har ju då tappar förmågan den natten?

Inser att jag var ute å cyklade - komplicerade det för mycket...

förresten, instämmer med det du skrev, hade inte tänkt så långt själv...

Jag har kikat lite på Dramatiks röster vilket fått mig lite intresserad av främst TLV, men även Paddi. Paddi hade fått flera röster när dramatik la sin, då på TLV. Kan det ha varit lite av en "säker" alibiröst när röstningen i stort verkade peka åt ett annat håll?

Trodde leken skulle dragit igång lite mer vid detta laget, men tydligen inte. Ser att paddan börjar få en del röster vilket gör mig lite misstänksam. Jag får lite så "lätt byte"- känsla och tänker därför inte lägga min röst där eftersom jag tycker det är synd att "straffa" de som försöker kicka igång leken.

TeamLundVer är däremot lite mysko tycker jag som i princip kommer in och skriver att hen ska hålla sig i bakgrunden. Vilket ju är ett perfekt sätt att glida med bara. Därför:

Dramatik röstar på TeamLundVer

(Nej, man greppar inte alls efter halmstrån nu :p)

Just då hon efter rösten förtydligar att det bygger på egentligen ingenting, lite försök att inte få folk att haka på?

Sen lägger TLV sin röst på Soffi1, och även hon nämner det om att Paddi fick många röster mot sig (vilket i sig såklart inte behöver betyda något - de flesta nämnde nog det på ett eller annat sätt).

Även jag reagerade på att Paddan plötsligt fick en hel drös röster på sig under väldigt kort tid och jag tror att det finns en missonär bland dem som röstat där.
Jag tror inte det är Habina eftersom hon var först med att lägga rösten. Personligen tror jag att en missionär nog hellre väntar tills några har lagt sin röst på en goding och så kan de lägga röster så att det väger över såpass att denne blir lynchad. Med hänvisning till det jag precis skrev så tror jag inte heller att Asko är missonär (tror på att de vill ha åtminstone 2 röster först). Dessutom skiljer det enbart 3min mellan Askos och Habinas inlägg.

Återstår då SoffiProppi eller Matmissbrukaren. Av de 2 så tycker jag att SoffiProppis inlägg sticker ut mest.

TeamLundVer röstar på SoffiProppi

Dagen därpå så röstar hon på Lillelorden, enbart utefter teorin att Paddi är ond, vilket hon även skriver ("är Paddi god får det en helt annan betydelse"), vilket får mig att fundera på varför hon inte röstar på Paddi? Var det för att fler funderade på Paddi är ond-teorin så hon ville visa att hon också gjorde det, men valde att rösta på en annan än en kollega? Eller kanske tvärtom, hon la en alibiröst på en kollega och var noga med att uttrycka sin osäkerhet över Paddis ondhet.

Lillelorden hade avgörandet i sin hand och om Padd är ond så var det Lillelorden som räddade henne. Är Padd god så får det en helt annan betydelse.
Jag reagerar också på att Lillelorden tycker det är misstänkt att så många strömröstat när det är just det denne gjort (och avgörande röst dessutom).

Mumorsans inlägg har jag också börjat fundera på men jag vet sedan tidigare att åtminstone jag har svårt att placera henne rätt.

TeamLundVer röstar på Lillelorden

Hon nämner även Mumorsan, i förbifarten, men utan att lägga mer vikt vid det, bara att hon funderar på henne.

Dramatik däremot, misstänker Mumorsan, pga att Mumorsan misstänkte Paddi. Väldigt mycket "beskyddande" av Paddi med andra ord. Och rösten läggs på Mumorsan av den anledningen.

Mumorsan: Reagerar på mitt spelsätt väldigt direkt. Lite konstigt att göra det innan man knappt har börjat spela tycker jag. Men jag tyckte inte att Mumorsan verkade misstänkt på något vis ändå, tills hon skrev inlägg #218 om att det var väldigt misstänkt av Paddan att rädda sig själv. Något jag redan ifrågasatt i ett annat inlägg. Men jag finner det verkligen suspekt att misstänka Paddan så hårt bara för att denne räddade sig själv. Speciellt eftersom jag är av uppfattningen att de flesta spelare, oavsett roll skulle gjort precis samma sak.

TeamLundVer: Har knappt skrivit något än så jag har ingen uppfattning direkt. Inte mer än att jag ändå tycker att det är konstigt att skriva att man ska hålla sig i bakgrunden.

Dramatik röstar på Mumorsan

TLV nämner hon kort, och trots att hon första dagen skrev att hon greppade efter halmstrån vid rösten på TLV så håller hon fast vid att hon tycker det var ett mystiskt uttalande av TLV att hon skulle vara mindre aktiv. Något jag inte håller med om och därför inte kan låta bli att fundera på om det var ett "måste hitta något misstänkt med min kollega"-uttalande.

Dock är jag osäker. Jag har själv inte reagerat nåt större på TLV (men ska gå igenom hennes inlägg ordentligt) och inte heller Paddi, utan tycker tvärtom hon kommer med vettiga tankar. Även om hon brukar kunna göra det som ulv också. Så självklart finns ju även möjligheten att det bara var försök till att sprida misstankar mot goda från dramatiks sida och både TLV och Paddi är goda, men TLV har klättrat lite på min misstänkt-lista av det här.

Observera att jag har klippt i citaten för att få med det jag tyckte var nödvändigast, så alla är inte i sin helhet.

Sitter och läser igenom tråden ordentligt nu och tänkte att jag skulle svara på anklagelsen. Visst kan det vara så att Paddington är god och Dramatik ond, än så länge har jag bara magkänslan att gå på. Men om det skulle visa sig vara så, får jag medge att jag hade alldeles fel. :o

Men jag försöker inte skydda Dramatik, så jag hoppas att hon inte är ulv. :nailbiting: Jag vet bara att jag själv ibland kan skumma igenom tråden men inte ha möjlighet för att skriva något förrän senare.

Usch vad jag uttrycker mig klumpigt. :o Det jag menar är att jag inte på något vis skyddar Dramatik, men om någon skulle få för sig att jag gjorde det så hoppas jag att hon inte är ulv, för då sitter hon och skrattar åt mig nu. :crazy:

Eller så är du ulv och låtsas försvara en kollega för att få bort blickarna från dig själv så vi ska tro att dramatik är en ulv? :cautious:

Haha, nä så enkelt är det inte. ;) Jag skrev en förklaring från början för att jag kände att jag lika gärna kunde fått de misstankarna på mig, eftersom jag ofta surfar på mobilen och läser, men inte alltid har tiden att skriva ett svar på något.

Jag tror inte dramatik är ulv, men jag blir lite nervös över resonemanget i inlägg 116, att dramatik är ond för att hon vill verka vara god. Men i nuläget avvaktar jag med henne.

Hur många onda borde vi förresten räkna med? Är det 1/3 det brukar vara? :confused:

Jag har själv varit inne på att Habina är ulv och försvarat en kollega och här är hennes förklaring till mig. Hon är inte godförklarad i mina ögon.

Efter att ha kollat TLVs inlägg så visar det sig ju att hon ändrade rösten igår, för att hon hade missuppfattat Lillelorden och inte längre trodde hon var ond, utan röstade istället på Mumorsan, precis som dramatik. Med en "ursäkt" efteråt när hon upptäckte att hon var "pucktvåa" på rösten (egentligen la hon tredje).

Frågan är ju dock om två ulvar skulle följa varandra så? Tveksamt, men det kan ju vara just därför de gör det också... Det berömda "så skulle aldrig ulvarna göra".

Jag fortsätter m mitt teoriande från i förmiddags..

Har kikat lite på Habina och det känns lite som om hon gjort väldigt mycket för att godförklara Dramatik, samtidigt som hon slänger ur sig flera namn som potentiella ulvar – där vi nu vet exempelvis att Karamellen1 var god.

Jag blir lite misstänksam mot spelare som kastar ur sig ogrundade anklagelser så tidigt i leken på så många olika spelare och utan riktig substans samtidigt som samma spelare ser till att i det närmaste hålla en spelare åt det goda hållet från dag1 även det utan särskild grund. Nu när vi vet att Dramatik var ond så får det mig att undra om hon försökt hålla en kollega om ryggen hela leken speciellt som hon baserade rösten på mig (första rösten på mig dag1) på mitt inlägg där jag undrade om Dramatik smög i bakgrunden eftersom hon inte visat sig på väldigt länge i tråden och så fort ngn skrev hennes namn besvarade hon det inlägget...

Intressanta tankar. Nu är ju visserligen Habina ny, så det kan ju vara svårt med teorierna, dock brukar det väl oftare vara så att nya spelare är förvirrade och har svårt att placera någon åt nåt håll. Är väl kanske enklare att placera ut folk i fack när man är i lyan som ny. Men det lär ju bero på spelare också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 006
Senast: Mammas
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 455
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 368
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar